Zelf ketting vervangen

MicMic

XJ600
10 feb 2020
28
21
Hilversum
Dag allemaal.

Ik rijd een tijdje een oude Diversion en de ketting is aan vervanging toe. Tandwiel voor ook, dat zijnallemaal schepjes geworden. Achter ziet er goed uit maar die neem ik ook maar mee, geen idee hoe lang die er op zit. Beter alles in 1 keer vernieuwen en vanaf dat punt goed onderhouden.

Dit is de eerste keer dat ik een ketting vervang. Er zijn 3 opties: een dichte ketting, een ketting met een te klinken schakel, of een ketting met een schakel die met een veertje vast zit. Een dichte ketting zie ik niet zitten, dan moet alles uit elkaar en daar heb ik geen zin in. Voor klinken heb je duur gereedschap nodig. Of kan ik er een moker achter houden en met een centerpons aan de gang? Ik weet niet wat zo'n tang doet of hoe zo'n schakel er uit ziet..

Anders wordt het een veergesloten schakel. Gevoelsmatig is dat de mindst robuuste oplossing, maar wel makkelijk en het wordt gewoon verkocht. Iemand ervaring met die dingen?

Fijne zomerdagen,

Mic
 
Ketting verv doe je dan zelf prima.
Weet je al hoe je hetvoor tandwiel los klrijgt?
En visje als het mis gaat dan......
Met het visje naar een motorzaak en dan laat je je ketting gewoon klinken , die je dan daar ook gekocht hebt .
Dan heb je het zeker en goed voor elkaar
 
Je locatie ontbreekt. Want er zijn vast ook wel ‘prutsende’ motorrijder die je willen helpen. Zelf een simpel tooltje liggen. En als je langs zou komen met een ‘visje-sluitschakel’ kan die gewisseld worden voor een versie die geklonken kan worden.

Heeft soms best voordelen om je locatie (Ali’s het maar de streek, zoals Westland) in je profiel te zetten. 😉
 
Je locatie ontbreekt. Want er zijn vast ook wel ‘prutsende’ motorrijder die je willen helpen. Zelf een simpel tooltje liggen. En als je langs zou komen met een ‘visje-sluitschakel’ kan die gewisseld worden voor een versie die geklonken kan worden.

Heeft soms best voordelen om je locatie (Ali’s het maar de streek, zoals Westland) in je profiel te zetten. 😉
Dat is een goeie, zal het er bij zetten. Ik woon in Hilversum.
 
Ketting verv doe je dan zelf prima.
Weet je al hoe je hetvoor tandwiel los klrijgt?
En visje als het mis gaat dan......
Met het visje naar een motorzaak en dan laat je je ketting gewoon klinken , die je dan daar ook gekocht hebt .
Dan heb je het zeker en goed voor elkaar
Dat isdd het handigst. Zet ik 'm er zelf op, en laat er tzt een geklonken schakel op zetten als ik er toch moet zijn. Dat wordt 'm!
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
yep
met de juiste techniek komt die wel los maar als je bijvoorbeeld al meteen je ketting doorslijpt wordt de taak heel snel een stuk moeilijker
Ja dat lijkt me zo logisch dat ik het niet eens in overweging neem. Blokkeer het achterwiel door er een stuk hardhout in te steken en zet desnoods een stuk pijp op je wringijzer. Pang.
 
Ik had dus de ketting in 2 alvorens de moer voor.
dit was toen mijn redding.
HBM 450 Nm Elektrische Slagmoersleutel
Ponzen lijkt me beter, en dit heb ik ook gedaan toen.
de bolletjes op de schakel moesten toen 0,5 zijn voor mijn ketting.
Ik heb geen ervaring met visje behalve nog van de fiets.
Hij moet wel goed zitten en heb dat in het begin een keer of 5 nagekeken en nu met ketting smeren controoleer ik dat weer.
Een gesloten ketting zag ik ook niet zitten.
 
Dag allemaal.

Ik rijd een tijdje een oude Diversion en de ketting is aan vervanging toe. Tandwiel voor ook, dat zijnallemaal schepjes geworden. Achter ziet er goed uit maar die neem ik ook maar mee, geen idee hoe lang die er op zit. Beter alles in 1 keer vernieuwen en vanaf dat punt goed onderhouden.

Dit is de eerste keer dat ik een ketting vervang. Er zijn 3 opties: een dichte ketting, een ketting met een te klinken schakel, of een ketting met een schakel die met een veertje vast zit. Een dichte ketting zie ik niet zitten, dan moet alles uit elkaar en daar heb ik geen zin in. Voor klinken heb je duur gereedschap nodig. Of kan ik er een moker achter houden en met een centerpons aan de gang? Ik weet niet wat zo'n tang doet of hoe zo'n schakel er uit ziet..

Anders wordt het een veergesloten schakel. Gevoelsmatig is dat de mindst robuuste oplossing, maar wel makkelijk en het wordt gewoon verkocht. Iemand ervaring met die dingen?

Fijne zomerdagen,

Mic
De ketting is zo goed als de slechtste schakel. En dat is vaak die jezelf maakt
 
Update 1:
Heb de boel alvast losgedraaid en dat ging best makkelijk. Op de motor zitten, achterrem intrappen, dop op de moer, verlengen met een buis, en dan kracht zetten.
Achtertandwiel ook zo, zonder verlenging, Dick Trom style op de motor zitten.

Nu maar wachten op het nieuwe setje.

M
 
Wat een drama.

De tandwielen zaten er zo op maar de ketting bleek te kort. De oude had 108 schakels dus dat heb ik besteld, maar blijkbaar heeft de vorige eigenaar er 2 tussenuit gehaald. Met veel moeite erop gekregen maar het achterwiel kan niet verder naar voren en de ketting zit wat strak. En de sluitschakel sloot niet goed (kreeg het plaatje er met geen mogelijkheid omheen) dus moest een nieuwe halen. Wilde naar de garage om er naar te laten kijken en toen bleek de accu dood.*

Ketting verlengen is er niet bij heb ik inmiddels begrepen, dus ik ben bang dat er niks anders op zit dan een nieuwe bestellen. Ik vond een handleiding online waarin staat dat er 110 schakels op moeten. Nog even goed onderzoeken en dan maar een nieuwe ketting bestellen. Iemand interesse in een 520VX3 ketting van 108 schakels? Nooit mee gereden.

M

*) Als ik de motor op een verkeerde manier uit zet dan blijft het achterlicht branden. Hele handige feature. Gebruik ik nooit maar gebuert wel eens per ongeluk. En als hij zo een maand staat is het einde accu. Jammer want die was redlijk nieuw.. hopelijk kan de ctek lader er nog wat mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan