VF 1000 Flater

Ik ga hem volgen. Te veel om terug te lezen maar het assembleren wordt het leukst.
 
Jawadde.. En ik die dacht dat monteren het leuke deel zou zijn :+

Ik had bij Jamie Daugherty een "cbr wheel swap kit" besteld voor achteraan, en had gevraagd om alles zwart te laten anodiseren.
Ansodisatie bouwt eigenlijk een dun laagje oxide op, wat het basis materiaal beschermt. De oxides veranderen echter de toleranties van een werkstuk; een laagje anodisering ligt voor 50% in het werkstuk, en voor 50% er op.. Met andere woorden; de stukken worden een ietsiepietsie groter (iets waar je rekening mee moet houden)

Helaas:

XSwK6sS.jpg


De achteras kon niet passeren door het gat in de remklauwhouder.
Ik kan wel 1000 moppen maken over dikke steekassen, goed invetten en nauwe gaatjes oprekken, maar het deed toch pijn om ook hier met een dremeltje en schuurtrommel de anodisering te verwijderen. Heel voorzichtig tot de as net passeerde.

C9XWeRh.jpg


Zelfde verhaal voor de afstandsbussen op de achteras. Momenteel past maar 1 kettingspanner. Ik heb wel de poederlak nog laten zitten aan de binnenkant van de achterbrug, ga eerst deze verwijderen voor ik aan de pasbussen ga vijlen. (De 3 pasbussen hier in het zwart)

oc0kUuu.jpg


Wat lastiger was, is de remklauwhouders. Daar is ergens tijdens passen en meten, en frezen, een hele vieze fout in geslopen.
Natuurlijk heb ik dat pas nu gemerkt, na het laten anodiseren. De horizontale afstand tussen de bouten is versprongen, waardoor de remklauw enkele mm te ver naar achter gaat hangen, en in de verkeerde hoek komt.

Je kan zien hoe de klauw wat te ver naar achteren hangt:

lMqnrL3.jpg


qCGozEY.jpg


Gp8Xo4D.jpg


Volgende week eens terug naar de CNC-held, en kijken wat er is mis gelopen, want we hadden weldegelijk alles nog eens gepast, maar ze zijn 2x gemaakt geweest, mogelijk is deze fout er in geslopen in de tweede versie.


Wat ging er wel goed?

Lagers en demper monteren in de prolink elementen. Alles past superrr strak nu, ook de 30 jaar oude rubberen demper in de prolink is vernieuwd.

eTd2kpl.jpg


ej8KC0P.jpg


Ook de nieuwe kogellagers en naaldlager van de scharnierpunten aan de achterbrug zitten al op hun plek.

AWHPsnc.jpg


Voor de prolink mis ik nog enkele dunne shims aan weerszijden van de link, die heb ik ergens weggelegd maar vind ik niet terug in de rotzooi :$

Maar dat kan de pret niet bederven om even te passen en te meten:

0xDCogf.jpg

OaTmSLw.jpg


De banden zijn binnen, en gaan er volgende week op, dus dat is ook weer een flinke stap vooruit. Dan kan ik eens bekijken wat er nog allemaal clearance issues heeft. Momenteel speel ik met het idee om, als er genoeg ruimte is tussen het achterwiel en het spatbord, een soort bakje te verzinken in het achterspatbord. Hier zou ik al mijn elektronica in kunnen wegwerken, zonder plaatsgebrek. Ik word gek van het passen en meten, heb al 1001 layouts uitgeprobeerd voor zekeringkastjes, relais, ontsteking, ... Dat zou een mooie oplossing zijn.

Verder de clipons een gemonteerd, en gekeken of ik wel genoeg ruimte had voor mijn handen tussen de remhendel en het frame, maar dat ziet er goed uit

8IyjYG5.jpg


Dit geeft een vaag idee van hoe de cockpit er gaat uitzien, lekker zwart overal :P

cI43gni.jpg


De drijfstangen zijn ook terug van shotpeenen, heb de raad toch opgevolgd na veel bijlezen, en kon het voor een prijsje laten doen.
Dat geeft toch enige gemoedsrust, ik zou liever geen doorkijkgaten in het blok hebben aan 200km/u (in Duitsland uiteraard)

6lde6aN.jpg


MukynSG.jpg


Ondertussen naar een bedrijf gestapt om het blok chemisch te laten ontlakken in een bad met iets agressiever spul dan waar ik de hand op kan leggen..
Ook hier volgende week meer nieuws van.. Spannend!


Eh, gewoon tussendoor ff een budget VF'je in elkaar steken. Heb je volgens mij onderdelen genoeg voor.

Onderdelen wel, maar geen seconde tijd.. Eerst dit ding in elkaar vijzen, tegen dan heb ik grijze haren en een maagzweer :+
Staat wel op de planning, dan heb ik 1 "gepimpte" en 1 "plain jane" VF, leuk om te vergelijken!
 
Maar dat kan de pret niet bederven om even te passen en te meten:

[afbeelding]
[afbeelding]
Aah, ik zie het toch goed. Ook u werkt op tapijt. Hoogpolig tapijt nogwel! Maare, dat is niet echt handig om kleine vijsjes en rondellekes terug te vinden.....Wel lekker aan de knieën.
Ziet er mooi uit allemaal zo keurig strak in het zwart. Jammer van de remklauwhouders. Tsja en dat je dan een paar shims kwijt bent dat snap ik niet ik ben hier nooit iets kwijt.... 8-)
 
Mooi werk !!!!

Ik zou de lagerkapjes van de drijfstangen toch even merken.. Niets is vervelender als je tijdens het uitshimmen een lagerkap verwisseld..

Heel herkenbaar zijn de tegenslagen.. Soms 1 stapje veruit en dan weer twee stappen terug. Uiteindelijk komt het goed.
 
Aah, ik zie het toch goed. Ook u werkt op tapijt. Hoogpolig tapijt nogwel! Maare, dat is niet echt handig om kleine vijsjes en rondellekes terug te vinden.....Wel lekker aan de knieën.
Ziet er mooi uit allemaal zo keurig strak in het zwart. Jammer van de remklauwhouders. Tsja en dat je dan een paar shims kwijt bent dat snap ik niet ik ben hier nooit iets kwijt.... 8-)

Haha ja het begint koud te worden in de garage, en het tapijt beschermt de poederlak netjes..

@Dutchy: Bedankt voor de tip!
Ik hoop binnenkort al eens met plastigage aan de slag te gaan, dat zal me goed van pas komen.
Tenzij ik (tijdelijk) mijn hand kan leggen op een binnenmicrometer, dan ga ik voor het professionele spul :P
 
Haha ja het begint koud te worden in de garage, en het tapijt beschermt de poederlak netjes..

@Dutchy: Bedankt voor de tip!
Ik hoop binnenkort al eens met plastigage aan de slag te gaan, dat zal me goed van pas komen.
Tenzij ik (tijdelijk) mijn hand kan leggen op een binnenmicrometer, dan ga ik voor het professionele spul :P
Binnenmicrometer is leuk, maar plastigage is minstens zo "professioneel". Aanhaalmoment van de lagerkapbouten etc. heeft namelijk ook wat invloed, dus als je het dan plaatst samen met wat plastigage dan weet je wat de effectieve speling is als alles op zijn plek zit.

Ik moet ook nog eens wat plastigage kopen, maar heb het nog niet nodig gehad, dus die staat onderaan de lange "wanted lijst" ;)
 
Binnenmicrometer is leuk, maar plastigage is minstens zo "professioneel". Aanhaalmoment van de lagerkapbouten etc. heeft namelijk ook wat invloed, dus als je het dan plaatst samen met wat plastigage dan weet je wat de effectieve speling is als alles op zijn plek zit.

Ik moet ook nog eens wat plastigage kopen, maar heb het nog niet nodig gehad, dus die staat onderaan de lange "wanted lijst" ;)

Daar heb je wel een punt, maar als je alles op het juiste aanhaalmoment zet voor je begint te meten, is er toch geen verschil? Alle tappen zijn al met een buitenmicrometer gemeten, als ik het blok en de drijfstangen op moment zet, (zonder krukas) en dan de boringen meet, kloppen mijn metingen toch? Of zie ik dat hopeloos verkeerd?


Nog wat anders, ik zit een beetje verveeld met de uitlaat..
Het idee is om een 4-2 systeem van Ecko motos te steken, maar dan heb ik natuurlijk nog geen dempers.

Ik wil erg graag dempers die wat vrijer flowen (zal ik ook nodig hebben met de mods die ik doe)
Maar wil ook een hepco&becker kofferek kunnen steken, en bij voorkeur de maximale hellingshoek van de motor niet verkleinen. Dempers die dus hoog gemonteerd worden vallen al uit, evenals hele dikke dempers.

Liefst van al steek ik Mivv X-cones maar die zijn blijkbaar erg luid, ook met DB-killer.
Ongeveer zo gemonteerd:
D.018.LC2a.jpg


Alternatief is een stel ronde carbon dempers, genre:
hqdefault.jpg


Echter; ik zit gekloot met het ontbreken van e-keur voor alle dempers, en de prijs.
"Veiligste" alternatief is een set Marvings, en dan eens kijken of ik toch de tussenschotten er niet uit kan slopen.
Wil geen te luide motor, trek liever geen aandacht, en heb geen behoefte aan een constant gedreun tijdens lange ritten. E-keur zou erg mooi meegenomen zijn, dan hoef ik in Duitsland niet te bang te zijn, zolang de motor niet te luid is.

Iemand een idee, opmerking of bedenking? Ervaringen met langere/meer afgeknepen db-killers fabriceren (om dan toch de x-cones te kunnen gebruiken)? Iemand een stel ronde of conische dempers in de aanbieding?
 
Daar heb je wel een punt, maar als je alles op het juiste aanhaalmoment zet voor je begint te meten, is er toch geen verschil? Alle tappen zijn al met een buitenmicrometer gemeten, als ik het blok en de drijfstangen op moment zet, (zonder krukas) en dan de boringen meet, kloppen mijn metingen toch? Of zie ik dat hopeloos verkeerd?
Uiteraard kan dat, alles meten langs binnen, alles meten langs buiten, rekenen, aanpassen indien nodig. OFwel steek je op elke tap een stukje plastigage, 1x monteren, uit elkaar en aflezen. Ik weet wel wat ik verkies. Al is het maar om het feit dat het niet altijd super gemakkelijk is om met een binnen micrometer overal goed aan te kunnen.

Meer meten = meer kans op fouten ;) Uitlaat kan ik je niet mee helpen trouwens, misschien meer iets voor de VF boys op vfroc?
 
Laatst bewerkt:
Daar heb je wel een punt, maar als je alles op het juiste aanhaalmoment zet voor je begint te meten, is er toch geen verschil? Alle tappen zijn al met een buitenmicrometer gemeten, als ik het blok en de drijfstangen op moment zet, (zonder krukas) en dan de boringen meet, kloppen mijn metingen toch? Of zie ik dat hopeloos verkeerd?


Nog wat anders, ik zit een beetje verveeld met de uitlaat..
Het idee is om een 4-2 systeem van Ecko motos te steken, maar dan heb ik natuurlijk nog geen dempers.

Ik wil erg graag dempers die wat vrijer flowen (zal ik ook nodig hebben met de mods die ik doe)
Maar wil ook een hepco&becker kofferek kunnen steken, en bij voorkeur de maximale hellingshoek van de motor niet verkleinen. Dempers die dus hoog gemonteerd worden vallen al uit, evenals hele dikke dempers.

Liefst van al steek ik Mivv X-cones maar die zijn blijkbaar erg luid, ook met DB-killer.
Ongeveer zo gemonteerd:
[afbeelding]

Alternatief is een stel ronde carbon dempers, genre:
[afbeelding]

Echter; ik zit gekloot met het ontbreken van e-keur voor alle dempers, en de prijs.
"Veiligste" alternatief is een set Marvings, en dan eens kijken of ik toch de tussenschotten er niet uit kan slopen.
Wil geen te luide motor, trek liever geen aandacht, en heb geen behoefte aan een constant gedreun tijdens lange ritten. E-keur zou erg mooi meegenomen zijn, dan hoef ik in Duitsland niet te bang te zijn, zolang de motor niet te luid is.

Iemand een idee, opmerking of bedenking? Ervaringen met langere/meer afgeknepen db-killers fabriceren (om dan toch de x-cones te kunnen gebruiken)? Iemand een stel ronde of conische dempers in de aanbieding?

Zijn laser xtreme dempers misschien wat?
 
Wat adviseert Bolski? Daar heb ik voor een erg leuke prijs een erg leuke set Leo's gekocht voor op mijn Strom. Gewoon met E-keur.
 
En de Yoshimura's uit die tijd voor de VF's? Blijf ik vèt vinden...ze zijn prijzig, that is...
Supertrapps?
Devil dempers uit die tijd?
HRC replica's? Lol

V4 Honda 80
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle tips! ben volop aan het rondshoppen nu.. Laat wel weten wat er uit gekomen is.
Hoeven niet "period correct" te zijn ;)
 
Het zijn uiteindelijk toch Marvings geworden. 200euro voor een paar spiksplinternieuwe dempers thuis geleverd, daar wil ik het gokje wel voor wagen.
Ik heb namelijk horen vallen dat ze open te maken zijn als je een goede lange boor of frees hebt, want de voornaamste restrictie is een ring binnenin. Dat ga ik dus proberen. :+
Dan heb ik nog steeds een "OEM" uitzicht, ben ik zeker dat een kofferen zal passen, knijp ik de motor niet te hard af en klinkt ie niet als een naaimachine. (hoop ik)

De 4-2 collector is besteld bij Ecko motos Gerstheim, ongepolierd, zodat ik het nog kan coaten/lakken, of alsnog zelf polieren, omdat ik nog niet weet wat ik er mee wil aanvangen.

Verder nog een hele hoop getekend in librecad, ik ben van plan om de tekeningen op GitHub of zo te plaatsen, dan hebben anderen er ook nog wat aan.
De tekeningen bevatten gewoon alle lagen, zonder kleurtjes, dus kunnen wat verwarrend lijken, wie de DXF bestanden moet hebben laat maar iets weten.
Ik ben nu aan het worstelen met freecad, om 3D tekeningen hiervan te maken. Dat gaat nog niet van een leien dakje.

Het simpelste ding dat ik moest tekenen. Om de "case-saver" carterbeschermers tegen het frame te hangen gebruik je normaal een U-bout M8. Maar dan heb je 2 drukpunten op het frame, en 100% zekerheid dat de lak daaronder kapot gaat. Om mijn maagdelijk gelakt frame te sparen, wil ik een dik plaatje met M8 schroefdraad in. Dan kan het plaatje de kracht verdelen over een groter oppervlak, steek ik er gewoon twee bouten door en wordt de poederlak niet verneukt.

NkSv52h.png


Dan revisie twee van de remklauwhouders. Ik heb me meteen bezig gehouden met een soort "logo" voor mezelf te ontwerpen, als ik toch al die tijd er in steek wil ik er wel iets van mezelf op :P
Uiteindelijk was er 2.6 graden verschil met hoe ze moesten zijn en hoe ze gefreesd waren, dit kwam door dat er verkeerd op gemeten was, en we niet de juiste bouten gebruikt hadden tijdens het passen.
uYs41cl.png


Voorvork beugel, eerste idee (nog niet kunnen nameten of alles wel zou passen)
Deze moet zowel de vork verstevigen als het spatbord ophangen, en komt onder het dikke deel van de onderste vorkpoten te hangen.
Mijn eerste idee is om alles stevig over te dimensioneren, niet enkel voor een wat bruter uitzicht, maar voor extra stijfheid.
kbAgJG2.png


Ventilatorhouder v2 (om ruimte te maken voor de COPs), ik moet nog een nieuwe beugel tekenen om de radiatorbescherming aan vast te hangen, want de voorvork knalt net wel/net niet tegen de standaard houder.
WBvFdDZ.png


Vacuum plenum. Dit is het blokje waar een standaard VW MAP sensor in komt, met leidingen vanaf de intake.
rfz7spe.png


Deze tekening is door behoorlijk wat iteraties gegaan vooraleer ik hier op kwam.. Het blokje meet nu 80x30x30mm, en de bedoeling is om het te bevestigen aan de zijkanten van de beugel waar de voorkant van het zadel onder schuift. Dat is zowat de enige plaats die ik kon vinden waar er nog enkele vierkante cm ruimte is hiervoor.

Dit is een super-vage mock-up van hoe ik het plenum wil hangen.
phdIYGe.jpg


De sensor die ik ga gebruiken:
Uq0lG4J.jpg

LFQMYAu.jpg


Oorspronkelijk was het plan om het plenum te hangen waar de linker bobine hing, aan de carburators. Maar ik wil eigenlijk deze ruimte vrij houden. Als het toch niets wordt met de COPs, of als ik voor andere dingen nog plaats nodig heb.

Ik denk er aan om het plaatje waar de benzinepomp aan hangt ook te hertekenen, en een andere carterontluchtingtank te steken, die wat kleiner is. Het volume van de huidige tank is ~500ml, als ik een courante olieafscheider (zoals wordt gebruikt op turbo wagens) plaats, en dan doorlus naar nog een kleiner tankje aan de airbox, heb ik zeker hetzelfde of een groter volume EN geen olie in mijn carburators EN hopelijk wat ruimte over onder het zadel, waar ik dan de zekeringkast kan wegwerken. Dat houdt tegen het achterlicht dan weer ruimte vrij voor de ontsteking.

Dat is allemaal 100% hypothetisch en zal ik pas weten als ik wat meer onderdelen heb om te passen en meten. Maar het zou een mooie oplossing zijn. Ik wil de elektra recht onder het zadel, zodat ik de benzinetank er niet moet afhalen als er ooit een zekering springt of als ik de ontsteking moet uitlezen. Ik kloot mezelf enkel als ik nu de kantjes er ga aflopen en het me gemakkelijk maak. :)

Onder de kuip vooraan moet ik dan enkel nog de controlebox voor de verwarmde handvatten een plekje geven, en drie relais; 2 voor de lichten en 1 voor de handvatten.

..en zo blijven we bezig he :+
 
Kijk mooi tekenwerk man, Als ik iets om moet zetten in autocad hoor ik het graag, ik heb een officiële versie namelijk.

Dit wordt allemaal freeswerk schat ik in?
 
Kijk mooi tekenwerk man, Als ik iets om moet zetten in autocad hoor ik het graag, ik heb een officiële versie namelijk.

Dit wordt allemaal freeswerk schat ik in?

Alles behalve de ventilatorhouder wordt freeswerk. Bedankt voor het aanbod! Ik neem nog contact met je op als ik er niet uit raak :} :}

Ondertussen nog een hele mooie ontdekt. De remhendel (en koppelingshendel ook, maar in mindere mate) raakt de schakelaars :X :X :X Nu daar nog een oplossing voor vinden...
WG0p5Sk.jpg
 
Maar als die onder druk staat met vloeistof gaat he mee vallen denk ik, omdraaien geeft weer een probleem met je aansluitingen ben ik bang. Wel een mega mooi setje maat
 
Ik wissel ze liever niet van plek, motor gaat 99.9% op straat gebruikt worden.
Ik denk ook dat het onder druk wel moet meevallen, maar ik ben iemand die liever een lichte hendel met veel "travel" heeft dan een zware hendel die je maar een mm of 5 moet intrekken, weet niet hoe veel ruimte ik dan nodig heb.

De koppelingshendel heeft een net iets andere hoek, en die raakt maar net de schakelaars. Ik zou een koppelingshendel aan de remkant kunnen zetten en zo de hendel een cm meer kunnen intrekken.

Voor de koppeling ga ik sowieso ook een oplossing voor moeten vinden, ander knalt de hendel elke keer als ik de koppeling intrek tegen de schakelaars. Ik zag dat Galespeed wel rechte hendels verkoopt, maar die zijn dan weer duur :/

Bedankt voor het compliment Ulleke :)
 
Mijn ervaring met stalen remleidingen is dat je een stuk minder travel op de hendel hebt, maar het nog wel goed doseerbaar is. Ik zou het gewoon eens uitproberen na het vullen :)

Een tekening omzetten kan ik je eventueel ook wel mee helpen, Inventor en AutoCAD licenties via het werk :t
 
Kan je niet alleen de schakelaars omwisselen. De schuine hoek in de schakelaars geeft misschien net genoeg ruimte. Zitten de knipperlicht schakelaars alleen rechts ipv links.
 
Sorry. stom. de gashendel zit er ook aanvast natuurlijk. ik heb niks gezegt. |(
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan