Is een balhoofdlager een slijtage deel?

ApaX

Die hard MF'er
2 aug 2011
859
0
Eindhoven
Mijn motor is welgeteld 1 week buiten de garantie (op het moment dat ik de afspraak maak voor de werkplaats). De coulance op een slecht balhoofdlager is 0.0. De reden: balhoofdlagers zijn slijtage delen.

Details: motor altijd dealer onderhouden en heeft 12000 km gereden. Oorzaak falen lagers is roest.

Wat is jullie mening daarover? Mijn gevoel zegt me dat je overgeleverd bent aan de grillen van de importeur....en verder zoek je het maar uit.
 
Laatst bewerkt:
Ja.

Maar de vraag is hoe hard/snel dat lager mag slijten.

En of je zin hebt daar achteraan te gaan.


Ik snap ook niet dat mensen een week na garantie nog een afspraak maken.

Lijkt mij dat je net voor einde garantie nog iets doet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat zou ik dus niet accepteren.

Mits je actief deelneemt aan de wheelie-power ritten moet een balhoofdlager veel.. veel lang meegaan. Als het lager niet goed in het vet heeft gezeten af-fabriek kan jij daar niets aan doen. Heb mijn motor van de winter compleet uit elkaar gehaald (10 jaar oud, kleine 30000 km), niets aan te merken. Heb alle lagers die twijfelachtig waren vervangen maar deze laten zitten omdat ze nog perfect waren.

Even off-topic:
Vorig jaar zoiets aan de hand gehad met mijn plasma TV van 1800 euro. Na twee jaar en 1 maand doet die het 's ochtend het niet meer. Lang verhaal kort: Winkel gebeld, zelf bellen (Panasonic). Monteur geweest, printplaat kapot. Niet door blikseminslag oid. Winkel gebeld: buiten garantie, mijn probleem. Mooi niet dus.. alles uitgezocht: Garantie houdt niet op bij het verlopen van de fabrieksgarantie. Ik heb een product gekocht met een bepaalde prijs/kwaliteit en ik mag verwachten dat een dergelijke televisie langer meegaat als twee jaar. Leverancier is hiervoor verantwoordelijk.

Na veeeeele telefoontjes met de leverancier en de consumentenbond uiteindelijk alles vergoed gekregen :Y

Lang verhaal uiteindelijk toch weer kort: Jij mag van een nieuwe motor verwachten dat een balhoofdlager niet na 12000 km kapot gaat. Bij normaal gebruik uiteraard. Als een lager zo snel al compleet verroest en kapot is heeft de dealer of fabriek iets niet goed gedaan. Niet accepteren.

Geloof me, de aanhouder wint.
 
Ja.

Maar de vraag is hoe hard/snel dat lager mag slijten.

En of je zin hebt daar achteraan te gaan.


Ik snap ook niet dat mensen een week na garantie nog een afspraak maken.

Lijkt mij dat je net voor einde garantie nog iets doet.

Ik heb het niet in de gaten gehad. Ik pak hem uit de schuur en merk dat het niet ok is. Dezelfde week nog een afspraak gemaakt. Dat hij net iets ouders is dan twee jaar is puur toeval. Ik durf ook met zekerheid te zeggen dat de oorzaak van het falen roest is, en geen slijtage.

0.0% coulance op een motorfiets die ik daar gekocht heb en die altijd daar in onderhoud is geweest.....Mijn eerste reactie is dan.... -O-

Ik heb ze inmiddels gebeld en mijn standpunt uitgelegd. Daarbij heb ik ze gevraag dat ik eigenlijk niet goed begrijp waarom een coulance regeling niet zou kunnen (zo hebben ze alsnog de kans om mij uit te leggen waarom 0 coulance heel redelijk is). Eigenlijk is dat het enige dat ik wil, betalen wat redelijk is. Ik heb er overigens vol vertrouwen in dat we daar wel een redelijke oplossing voor vinden.

Ik vind het alleen gek dat een balhoofdlager als slijtage deel wordt gezien. Daarnaast vind ik 12000 km en 2 jaar wel erg vlug....
 
Dat zou ik dus niet accepteren.

Ik heb weinig zin om die rekening te betalen, maar ik heb nog minder zin om nog een week langer te wachten op mijn motor.

Geloof me, de aanhouder wint.

En eigenlijk wil ik dat juist niet. Ik wil zo min mogelijk gezeur en de illusie dat ik een redelijk bedrag heb betaald. Mijn doel is namelijk langdurig goed onderhoud, en bij voorkeur bij een en dezelfde dealer.

Ik verbaas me alleen over het feit dat een balhoofdlager als slijtage deel wordt gezien. Ik vraag me dan vooral of of dat normaal is. En zo ja, wat is dan geen slijtage deel meer....
 
als je balhoofdlager na 12k geroest is, en de motor is altijd bij die tent in onderhoud geweest, hebben ze dat onderhoud niet erg goed gedaan ofwa? :+
 
ja lagers zijn een slijtage onderdeel en ja 12000 is snel maar met verkeerd onderhoud (hogedrukspuit) kan het nog veel sneller. en dan wordt het bekvechten. jij beweert dat je nooit met een hogedrukspuit op het balhoofd hebt gericht maar dat kan je niet bewijzen. zij dragen een redelijke vermoeden aan van voor de rechter want komt vaak voor en dan mag de rechter gaan bepalen wie wat moet gaan betalen. ik denk niet dat het veel gaat opleveren. ik ken meerdere voorvallen van balhoofdlager die in een zeer weinig km's zijn overleden en de meesten kregen niks vergoed als het buiten de garantie was.
 
Elk lager is een slijtagedeel. Wat de interval is valt over te discusieren.

Dat is eigenlijk precies mijn punt....een lager is dat dus niet! Lager grotes worden bepaald met statische berekeningen. x% moet onder die omstandigheden een levensduur halen van Y. Althans, zo gaat dat in het SKF boekje. Daarnaast, het falen van het lager komt niet door slijtage maar door roest.

Ik heb het topic geopend om wat meer gevoel te krijgen met wat redelijk is en waarom dan wel. Naar mijn idee wordt er wel heel gemakkelijk gezegd: slijtage deel --> zoek het maar uit.

@ CrackRR, je begrijpt niet wat ik bedoel. Ik wil betalen wat redelijk is (voor beide). Ik wil de motor daar graag in onderhoud laten. Als nu blijkt dat dit een dealer is waarbij ik mijn gelijk moet gaan halen.....dan ben ik kennelijk aan het verkeerde adres. Daarom wil ik graag weten of mijn verwachting van coulance onredelijk is.
 
Laatst bewerkt:
140 euro en je hebt een nieuw lager d'r in.

Sommige lagers gaan al bij 6000 kapot.

Sommige bij 12000.

Sommige nooit maar dat komt omdat een oen erop zit.

Ga zo maar door.

Vaak gaat er af fabriek te weinig vet op/in.
 
Laatst bewerkt:
Als de slijtage abnormaal is, oftewel significant afwijkt van een gebruikelijke slijtage, kun je je beroepen op een ondermaatse kwaliteit en daarmee valt het onder de reguliere garantie.
En zelfs al zou de garantie verlopen zijn, als te bewijzen valt dat de kwaliteit ondermaats is heb je een sterk punt.
Je dealer /verkoper fungeert in deze als je tussenpersoon naar de fabrikant toe. Als die meewerkt kom je een heel eind. Er is veel jurisprudentie over.
Verdiep je erin.

Maar goed, voor een legertje zou ik dat traject niet in gaan.
 
Laatst bewerkt:
Jammer is het wel dat die dealer niet aan coulance wil doen, de motor is daar gekocht en onderhouden...
Een beetje meedenken creëert een hoop goodwill, geen betere reclame dan een tevreden klant.

Als ik ts was ging ik naar een andere zaak voor onderhoud.
 
Ik heb weinig zin om die rekening te betalen, maar ik heb nog minder zin om nog een week langer te wachten op mijn motor.En eigenlijk wil ik dat juist niet. Ik wil zo min mogelijk gezeur en de illusie dat ik een redelijk bedrag heb betaald. Mijn doel is namelijk langdurig goed onderhoud, en bij voorkeur bij een en dezelfde dealer.

Ik verbaas me alleen over het feit dat een balhoofdlager als slijtage deel wordt gezien. Ik vraag me dan vooral of of dat normaal is. En zo ja, wat is dan geen slijtage deel meer....

Dus de dealer wil 0,0 % coulant zijn, je wilt geen gezeur, je wilt nota bene ook nog langdurig goed onderhoud bij een en de zelfde dealer, de dealer jou een oor aan naait. |(
Nou succes met die fijne klantgerichte dealer van je. Snap niet waarom je dan hier nog een topic over opent. Je slaat alle argumenten tegen de opstelling van die dealer stuk. Natuurlijk is alles aan een motor slijtageonderdeel. Zou ik ook zeggen als ik die dealer zou zijn. Je vertegenwoordigt zijn standpunt goed. Ga je er werken? :?
 
Laatst bewerkt:
De reden: balhoofdlagers zijn slijtage delen.

Oorzaak falen lagers is roest.

Wat is jullie mening daarover?

Balhoofdlagers zijn in mijn ogen idd slijtagedelen.





Ik heb het niet in de gaten gehad. Ik pak hem uit de schuur en merk dat het niet ok is. Dezelfde week nog een afspraak gemaakt. Dat hij net iets ouders is dan twee jaar is puur toeval. Ik durf ook met zekerheid te zeggen dat de oorzaak van het falen roest is, en geen slijtage.

0.0% coulance op een motorfiets die ik daar gekocht heb en die altijd daar in onderhoud is geweest.....Mijn eerste reactie is dan.... -O-

Ik heb ze inmiddels gebeld en mijn standpunt uitgelegd. Daarbij heb ik ze gevraag dat ik eigenlijk niet goed begrijp waarom een coulance regeling niet zou kunnen (zo hebben ze alsnog de kans om mij uit te leggen waarom 0 coulance heel redelijk is). Eigenlijk is dat het enige dat ik wil, betalen wat redelijk is. Ik heb er overigens vol vertrouwen in dat we daar wel een redelijke oplossing voor vinden.

Je pakt m uit de schuur... na een winter lang weggezet geweest te zijn ?


Dat ie ouder is als 2 jaar is geen toeval, dat ligt aan de datum waarop je m gekocht hebt.

Betalen voor wat redelijk is.
Tja...'Vroeger' kocht je iets voor 100 euro, had de dealer 50 euro kosten en 50 euro winst. Dan kon er nog wel eens wat coulance vanaf.
Tegenwoordig, mede dankzij internet, willen we iets wat de dealer inkoopt voor 50 euro voor maximaal 60 euro van hem kopen. Wil hij dat niet dan gaan we wel naar 'die en die', daar krijg ik het voor 61 euro !!
Tja... met zulke marges houd coulance een keer op natuurlijk. Het werkt dus gewoon beide kanten op.

Ik koop / bestel liefst alles in Nederland.
Sommige prijsverschillen zijn toch wel eens dusdanig dat ik ze vanuit China laat komen.
Dan heb je dus kans dat t 75% goedkoper is... maar daar staat tegenover dat t soms net zo goed is, maar de kans is net zo groot dat t bagger is die je net zo lief gelijk de prullenbak in mikt :+
 
Ik zou het netjes vinden als de motorzaak in ieder geval de montagekosten voor zijn rekening zou nemen.
Als ik een klant heb met een wasmachine o.i.d. die net door de garantie is dan is het minste een coulance op de reparatie
 
Uit eindelijk is alles een slijtage deel.

Gelukkig hebben we consumenten recht tegenwoordig die zegt dat zelfs zonder garantie je een redelijke levensduur van een product mogen verwachten. Tenzij je heel veel kms heb gereden lijkt me dit niet redelijk.

Daarnaast is het zo dat als een dealer stelt dat je met een hoge druk spuit er op gespoten hebt dat degene die stelt moet bewijzen. Dus hij moet bijvoorbeeld laten zien dat al het lager er uit is dat er geen vet meer in zit.

Volgens mij sta je dus 100% in je recht. Probleem is gelijk hebben en krijgen zijn twee dingen.

Je kan het bovenstaande aan je dealer aangegeven om hem of haar te overtuigen lukt dat niet dan kan je via een rechtsbijstand verzekering proberen je recht te halen of een advokaat een brief laten sturen. Dat laatste kan niet uit tenzij je gelijk krijgt.

Andere optie is kijken of de dealer aangesloten is bij een geschillen commissie en het daar neerleggen.
 
Na 4 jaar en 42000 km begaf de dynamo het :( Ik niet blij, dealer niet blij en Honda niet blij. Is compleet met coulance opgelost, het kan dus wel .
Maar idd je hoort soms andere verhalen. B|
 
Uit eindelijk is alles een slijtage deel.

Gelukkig hebben we consumenten recht tegenwoordig die zegt dat zelfs zonder garantie je een redelijke levensduur van een product mogen verwachten. Tenzij je heel veel kms heb gereden lijkt me dit niet redelijk.

Daarnaast is het zo dat als een dealer stelt dat je met een hoge druk spuit er op gespoten hebt dat degene die stelt moet bewijzen. Dus hij moet bijvoorbeeld laten zien dat al het lager er uit is dat er geen vet meer in zit.

Volgens mij sta je dus 100% in je recht. Probleem is gelijk hebben en krijgen zijn twee dingen.

Je kan het bovenstaande aan je dealer aangegeven om hem of haar te overtuigen lukt dat niet dan kan je via een rechtsbijstand verzekering proberen je recht te halen of een advokaat een brief laten sturen. Dat laatste kan niet uit tenzij je gelijk krijgt.

Andere optie is kijken of de dealer aangesloten is bij een geschillen commissie en het daar neerleggen.

Denk dat de dealer er een grote rol in speelt, maar de bewijslast ligt nu bij de klant (na garantieperiode). Daarbinnen ligt de bewijslast bij de leverancier/fabrikant.
Maar begrijp niet dat de dealer er zo'n punt van maakt, die wil toch een tevreden klant.
Bedragen zijn ook niet zo dramatisch hoog.

Als je het al eerder had geweten, had je er ook eerder mee terug kunnen gaan.
Feit blijft dat het lager kapot is...
 
Als de slijtage abnormaal is, oftewel significant afwijkt van een gebruikelijke slijtage, kun je je beroepen op een ondermaatse kwaliteit en daarmee valt het onder de reguliere garantie.
En zelfs al zou de garantie verlopen zijn, als te bewijzen valt dat de kwaliteit ondermaats is heb je een sterk punt.
Je dealer /verkoper fungeert in deze als je tussenpersoon naar de fabrikant toe. Als die meewerkt kom je een heel eind. Er is veel jurisprudentie over.
Verdiep je erin.

Maar goed, voor een legertje zou ik dat traject niet in gaan.

Dit is natuurlijk onzin. De dealer blijft de eerste partij waar mee je een zakelijke overeenkomst bent aangegaan mits je daar de motor hebt gekocht. Bij een garantie claim kan de dealer dit verhalen bij de fabrikant.
 
Na 4 jaar en 42000 km begaf de dynamo het :( Ik niet blij, dealer niet blij en Honda niet blij. Is compleet met coulance opgelost, het kan dus wel .
Maar idd je hoort soms andere verhalen. B|

Ook ik heb een goede coulance ervaring met Honda, die doen inderdaad niet te moeilijk :}
 
Denk dat de dealer er een grote rol in speelt, maar de bewijslast ligt nu bij de klant (na garantieperiode). Daarbinnen ligt de bewijslast bij de leverancier/fabrikant.

Onzin wie stelt bewijst.

Dus ja de klant moet bewijzen dat het lager echt stuk is. De klant moet bewijzen hoe oud de motorfiets is. De klant moet bewijzen hoeveel kms er mee gereden is.

Een dealer kan wel stellen de je de lagers te lijf bent gegaan met een hogedrukspuit maar dan hij dat wel aannemelijk moeten maken. Dat is ook niet zo heel lastig.

Wat wel zo is dat het aan de klant kan het nu ligt om het aannemelijk te maken dat van dit product een langere levensduur te verwachten is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan