Zelfopladende accu, nitro!

roy131313

MF veteraan
15 sep 2012
3.806
1
Nitro accu gekocht, werkte paar weken prima. Opeens geen kracht meer om de motor te starten, stuk mee gereden. Uitgezet en nog steeds geen kracht.
Laadsysteem is in orde van de motor.

Anderhalve week geleden morsdood, geeft 12v aan. Bij proberen te starten zakt hij naar 4 a 5 volt.

Nieuwe accu gekocht. Anderhalve week niet met dat ding gereden, gewoon stil gestaan.

Nu heb ik net voor de grap maar weer eens de motor gestart met de oude accu, en hij start opeens? Niet 1 keer maar 8 keer achter elkaar. geeft 12,5 volt aan. Wtf??

Nu had ik ook weleens last dat wanneer ik het startknopje induwde er helemaal niks gebeurde. Dat ingespoten met contactspray en daarna heeft het altijd prima gewerkt.

Mis ik hier iets???
 
Laatst bewerkt:
Ja slechte contacten.
Dat kan in je startknop zitten maar ook in b.v. een slechte massa van de accukabel naar het frame.
Loop je bekabeling eens na, alle connectoren, naar het startrelais ook die van de dynamo naar je spanningsregalaar etc. 3 dikke kabels en een dunne.
Nou wil de connector van die dikke kabels wel eens oxideren en daardoor zelfs verbranden.
Je kan met een draaiende motor wel een goede laadspanning meten op de accupolen maar bij zware belasting tijdens het starten kan het net iets te veel zijn, dat het lijkt of de accu "dood' is.
 
Dat zeg ik toch niet.
Ik adviseer om alle contacten na te lopen.
Als jij het dan beter weet, doe je bijdrage.
Ik zeg niet dat jij dat beweerd.
Ts schreef dat
Om de accu uit te sluiten meet je de spanning op de accu en start dan de motor.
Zakt de spanning onder 11 volt dan kan het alleen aan de accu liggen (mits de startmotor goed is)
Ts zegt dat de accuspanning erg laag werd.
Misschien slecht contact tussen de cellen in de accu.
 
Ik zeg niet dat jij dat beweerd.
Ts schreef dat
Om de accu uit te sluiten meet je de spanning op de accu en start dan de motor.
Zakt de spanning onder 11 volt dan kan het alleen aan de accu liggen (mits de startmotor goed is)
Ts zegt dat de accuspanning erg laag werd.
Misschien slecht contact tussen de cellen in de accu.

ok
 
Ja slechte contacten.
Dat kan in je startknop zitten maar ook in b.v. een slechte massa van de accukabel naar het frame.
Loop je bekabeling eens na, alle connectoren, naar het startrelais ook die van de dynamo naar je spanningsregalaar etc. 3 dikke kabels en een dunne.
Nou wil de connector van die dikke kabels wel eens oxideren en daardoor zelfs verbranden.
Je kan met een draaiende motor wel een goede laadspanning meten op de accupolen maar bij zware belasting tijdens het starten kan het net iets te veel zijn, dat het lijkt of de accu "dood' is.

Ik heb de polen van de accu (die gewoon nieuw is dus geen corrosie of iets) ingespoten met contactspray. Ook het startrelais uit elkaar gehaald, zekeringen gecheckt ook ff alles ingespoten. Daarnaast ziet t er verder allemaal prima uit, dat mag dan ook wel voor een motor uit 2001. Ik zet de nieuwe accu erin, en ik zal kijken of dit weer gebeurd. Dan zijn slechte celcontacten in de oude (nieuwe) accu iig uitgesloten.
 
Ik zeg niet dat jij dat beweerd.
Ts schreef dat
Om de accu uit te sluiten meet je de spanning op de accu en start dan de motor.
Zakt de spanning onder 11 volt dan kan het alleen aan de accu liggen (mits de startmotor goed is)
Ts zegt dat de accuspanning erg laag werd.
Misschien slecht contact tussen de cellen in de accu.

Startmotor doet precies wat hij moet doen, geen rare geluiden, geen haperingen ofzo. Ik hoop maar dat t gewoon een accu brainfart was die ene dag. Vandaag hele dag prima mee gereden en vier keer probleemloos gestart (nadat ik dus alles ingespoten had).
 
Startmotor doet precies wat hij moet doen, geen rare geluiden, geen haperingen ofzo. Ik hoop maar dat t gewoon een accu brainfart was die ene dag. Vandaag hele dag prima mee gereden en vier keer probleemloos gestart (nadat ik dus alles ingespoten had).

Toch voelt het niet lekker als je met een koude start alleen wat geratel hoort omdat de accu het niet trekt.
Laad je de accu op en je meet weer goede waarden dan doet hij het weer, maar toch komt het moment dat hij weer niet wil starten.
En dat is altijd op het verkeerde moment of op de verkeerde plek.
Is de accu al een paar jaar oud dan neem ik liever het zekere voor het onzekere en koop een nieuwe accu.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn meer oorzaken waarom een accu plotseling (een daal van ) zijn vermogen kan verliezen..
Kromme platen kunnen er voor zorgen dat een accu helemaal dood is of dood lijkt, die maken dan kort even kortsluiting, en tien minuten later heeft hij weer vol vermogen...

Deels kortsluiting in de startmotor..
Bij starten vloeit er zoveel vermogen weg dat de spanning in elkaar stuikt, en niet voldoende meer levert om te starten...

Slechte electrische verbindingen, al of niet met kortsluiting...

Had hier ook een motor, onbelast draaide de startmotor prima, zelfs op de motor zonder bougies...
Met compressie stuikte de spanning in elkaar...
Nieuwe startmotor , en probleem was weg en nooit meer teruggekomen..

Wil niet zeggen dat dit jouw probleem is, maar geef aan dat een motor onder vermogen rare dingen kan doen ( kun je laten testen dmv meggeren )
 
~
Er zijn meer oorzaken waarom een accu plotseling (een daal van ) zijn vermogen kan verliezen..
Kromme platen kunnen er voor zorgen dat een accu helemaal dood is of dood lijkt, die maken dan kort even kortsluiting, en tien minuten later heeft hij weer vol vermogen...

Deels kortsluiting in de startmotor..
Bij starten vloeit er zoveel vermogen weg dat de spanning in elkaar stuikt, en niet voldoende meer levert om te starten...

Slechte electrische verbindingen, al of niet met kortsluiting...

Had hier ook een motor, onbelast draaide de startmotor prima, zelfs op de motor zonder bougies...
Met compressie stuikte de spanning in elkaar...
Nieuwe startmotor , en probleem was weg en nooit meer teruggekomen..

Wil niet zeggen dat dit jouw probleem is, maar geef aan dat een motor onder vermogen rare dingen kan doen ( kun je laten testen dmv meggeren )~


Ik ben erg benieuw naar hoe ze dat doen.
Ten opzichte van wat meten ze dan?
 
Toch voelt het niet lekker als je met een koude start alleen wat geratel hoort omdat de accu het niet trekt.
Laad je de accu op en je meet weer goede waarden dan doet hij het weer, maar toch komt het moment dat hij weer niet wil starten.
En dat is altijd op het verkeerde moment of op de verkeerde plek.
Is de accu al een paar jaar oud dan neem ik liever het zekere voor het onzekere en koop een nieuwe accu.

Ik heb hem niet opgeladen, hij deed het gewoon opeens weer.

Het is een nieuwe accu

Ik heb nóg een nieuwe accu erbij gekocht die erin gaat, houd deze wel als reserve ofzo.

;)
 
Dit neigt toch naar een slechte verbinding in het circuit van de startmotor. Een accu die op het ene moment leeg is zal het volgende moment niet vol zijn zonder daar iets aan te doen. Een accu kan zich na een periode van rust zich weer enigszins herstellen maar niet zo extreem als door Roy 131313 omschreven. Mogelijk een koolborstel die niet geheel correct tegen de collector zit?? De oplossing kan alleen gevonden worden als je stap na stap het hele circuit controleert. Meggeren heeft hier geen enkele zin.
 
Dit neigt toch naar een slechte verbinding in het circuit van de startmotor. Een accu die op het ene moment leeg is zal het volgende moment niet vol zijn zonder daar iets aan te doen. Een accu kan zich na een periode van rust zich weer enigszins herstellen maar niet zo extreem als door Roy 131313 omschreven. Mogelijk een koolborstel die niet geheel correct tegen de collector zit?? De oplossing kan alleen gevonden worden als je stap na stap het hele circuit controleert. Meggeren heeft hier geen enkele zin.

Wanneer het nog een keer gebeurd met de nieuwe accu ga ik dit doen. Bedankt voor de informatie!
 
Terug
Bovenaan Onderaan