Vullen accu misgegaan

MTS620CH

Rookie
31 mrt 2015
3
0
Oberägeri
Goedemorgen Motorhelden,

Kleine vraag, tijdens het vullen van een nieuwe onderhoudsvrije accu met accuzuur is iets misgegaan (ontluchting ofzo) waardoor de helft van het zuur naast de accu is gelopen. Accu alsnog gesloten en aan druppellader gezet welke aangeeft dat de accu in orde is. Is het een groot probleem dat de accu maar voor de helft is gevuld met accuzuur?

Hoor graag enige comments, alvast bedankt!

Gr uit Zwitserland
 
Dit is in elk geval geen AGM, want een AGM bevat geen vloeibaar zuur.
AGM staat voor Absorbed Glass Matt.
Die is vergelijkbaar met een reguliere lood-zuur-accu, waarbij het zuur tussen de platen wordt vastgehouden door glaswol-achtige matjes. Daarom kunnen ze ook schuin gemonteerd worden. Maar weer niet op z'n kop.
Dit zal een VRLA zijn, staat voor valve regulated lead acid.

Doe je 'm te vol dan komt het er via het ventieltje wel uit (de 'valve' dus). Wil je eigenlijk niet, want het loopt dan wel over vanalles heen wat niet zo best tegen zuur kan, maar ontploffen doet-ie niet.
 
Precies. Een AGM kan dus net als een gelaccu vrijwel niet lekken. Zelfs niet als je er een gat in ramt.
Wat ik had moeten zeggen is dat-ie geen rondklotsend vloeibaar zuur bevat, maar het zuur opgezogen is in glasmatten. En een gelaccu bevat... tja... gel, dus.

AGM (absorbed glass mat) is a special design glass mat designed to wick the battery electrolyte between the battery plates. AGM batteries contain only enough liquid to keep the mat wet with the electrolyte and if the battery is broken no free liquid is available to leak out.

Gel Cell batteries contain a silica type gel that the battery electrolyte is suspended in, this thick paste like material allows electrons to flow between plates but will not leak from the battery if the case is broken.

De enige reden dat je een AGM of gel accu niet op z'n kop mag monteren, is dat ook daar veiligheidsventielen in zitten die bij zware overbelasting/overladen een beetje gas kwijt moeten kunnen. Monteer je 'm op z'n kop dan kunnen die verstopt raken.

Pure veiligheidsmaatregel dus; een AGM of gel batterij kan ook op z'n kop jaren functioneren zonder te lekken. Sommige fabrikanten verbieden op z'n kop monteren niet eens.

Van VRLA zijn trouwens verschillende definities in omloop. Op wikipedia staat dat VRLA altijd gel of agm is, maar er worden genoeg accu's als "VRLA" verkocht wat gewoon zgn. "onderhoudsvrije" klots-accu's zijn. Vraag dus specifiek naar AGM als je van dat gezeur met zuur en lekken af wil zijn...
 
Laatst bewerkt:
Niet zo snel :) ,de inhoud zal de weg van de minste weerstand zoeken.
In dit geval de sluit strip
Ik had op mijn oude gsxr nog een accu met dopjes,door sluiting in de dynamo/spannings regelaar met als gevolg een flinke overbelasting van de accu en daarmee een flinke druk opbouw, werden die er tijdens een ritje uitgedrukt.
Laat dat ding nu net achter de opening van mijn luchtfilter zitten :')
Waarschijnlijk is door de enorme ontwikkeling van waterstof gas,die in het luchtfilter werd gezogen en dus naar de cilinders(onstekings bron) er een fikkie onstaan in het luchtfilter met dit als gevolg '(

[afbeelding]
Praktijkervaring. De situatie van TS is anders, maar het toont wel aan dat je er voorzichtig mee moet zijn.
 
AGM staat voor Absorbed Glass Matt.
Die is vergelijkbaar met een reguliere lood-zuur-accu, waarbij het zuur tussen de platen wordt vastgehouden door glaswol-achtige matjes. Daarom kunnen ze ook schuin gemonteerd worden. Maar weer niet op z'n kop.

Das waar, maar zijn punt is denk ik meer dat je AGM accu's niet vult, dat gebeurt in de fabriek. In tegenstelling tot een gewone onderhoudsvrije lood-zuuraccu.
 
Euhm.
Mijn Yuasa Ytx of ytx nog wat is naar mijn weten gewoon een AGM en die moest ik toch echt zelf vullen ;)
Logisch. Het is nog steeds een loodaccu die opgeladen moet blijven, anders gaat hij stuk. Nieuwe accu's in opslag bevatten daarom nog geen zuur.

Maar we dwalen af van het topic. De vraag is: kan TS nog zuur aan zijn halfgevulde accu toevoegen of niet?
 
Tja.
dat je die accu kan bijvullen lijkt me het probleem niet. Zuurpakketen zijn vooraf gemixt. Meestal 1.28. Dat had idd bijgevuld kunnen worden tot het juiste niveau. Als je dat meteen doet dan lijkt me het geen probleem. Waterverdamping is dan nog niet aan de orde. maar of het nou slim was om een half gevulde accu wel gewoon te gaan laden ? Had dan meteen zuur bij gehaald bij lokale autozaak of iets en dan bijgevuld..
 
Elke keer als ik deze topic titel lees denk ik aan een ander soort fuckup die je kunt maken met het vullen van een accu.

Als je googelt op zwavelzuur en verwonding kom je teveel foto's tegen van vooral mensen die zijn aangevallen met het spul.

Dan valt een het misgieten, en een accu vernaggelen uiteindelijk nog wel aardig mee.

db
 
Laatst bewerkt:
Elke keer als ik deze topic titel lees denk ik aan een ander soort fuckup die je kunt maken met het vullen van een accu.

Als je googelt op zwavelzuur en verwonding kom je teveel foto's tegen van vooral mensen die zijn aangevallen met het spul.

Dan valt een het misgieten, en een accu vernaggelen uiteindelijk nog wel aardig mee.

db
Dat spul is vast ietsje minder verdund dan de 37% die in een accu gaat. Als je dit op je huid krijgt en er niets aan doet wordt het een beetje rood en geïrriteerd, maar verder niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan