Starten nieuwe motor

GJC

MF'er
6 jun 2007
151
0
Vraagje omtrent starten van mijn nieuwe motor (Kawasaki Z1000sx model 2015).

Ik heb mijn Z1000sx nu 1 week en heb ruim 600 km gereden. Bij de koude start druk ik het knopje heel eventjes in en de motor start. Wanneer ik een tijd gereden heb en de motor dus warm is (en ik bijvoorbeeld even ga tanken) heeft hij nu 2x gehad dat ik bij het starten ooit 2x het knopje moest indrukken, omdat hij de eerste keer niet direct startte. Wellicht dat ik het knopje te kort heb ingedrukt (zou kunnen hoor). Bij direct de tweede keer indrukken start hij direct.

Herkennen jullie dit? Advies? (Of wellicht heb ik per abuis echt te kort op het knopje gedrukt)

Groet,
GJC
 
Ik denk dat je te kort op het knopje drukte: bij koude start is het mengsel wss rijker dan bij warme start, waardoor-ie waarschijnlijk sneller aanslaat. Niet iets om je zorgen over te maken, maar als je dat toch doet: even langs de dealer, het ding is tenslotte nieuw (dus garantie).
 
Laatst bewerkt:
@DucBMW: bedankt voor je reactie. Begrijp ik dan goed dat het zo is dat je ooit langer op de startknop moet drukken bij een warme motor dan bij een koude motor?
 
Is wss geen regel, maar in mijn ervaring meestal wel het geval. En als-ie straks tig-duizend kilometer op de klok heeft staan zul je ook iets langer op het knopje moeten drukken verwacht ik.
Moderne motoren regelen mengselsamenstelling en toevoer af obv van lucht- en/of KVS-temperatuur en luchtdruk, belangrijkste is dat je bij het starten niet aan het gas gaat zitten draaien.

En oja: gefeliciteerd met de Kwaak, vind ik een leuk ding, de Z1000SX :Y
 
Laatst bewerkt:
@DucBMW: Dankjewel en de Z1000sx is inderdaad een leuke machine, veel vermogen en heel wendbaar.

Omtrent het starten vind ik je uitleg wel logisch eigenlijk. Het is overigens niet zo dat de machine bij een warme motor moeilijk start, maar het viel mij op dat bij een koude start een korte druk al voldoende is en bij een warme motor ik dus wellicht te kort gedrukt heb op de startknop.....
 
Bij de moderne motor wordt het mengsel geregeld door electronica en sensoren. Hij moet altijd direct starten. Ik heb een paar auto's en die starten warm nog beter dan koud en ik zie niet het grote verschil tussen auto en fietsmotoren als het om het mengsel gaat.

Zo heb ik ook nog een motorfiets van 58 jaar oud, zonder startmotor, maar als die heeft gelopen is een kick voldoende om hem te starten en ook die start zonder aan het gas te draaien.
 
In feite voor elke goed afgestelde en niet versleten motor geldt dit toch?

ja naar mijn idee ook :)

me xj 600 1998 start bv juist goed zonder gas en zonder choke loopt dan 800 rpm en naarmate die warmer word 1100.

En ik moest een beetje gas geven bij me injectie fietsen als die warm waren :') koud niet.
Alleen bij de gsr 750 niet, dus het verschild nog al per motor
niet dat ik er ooit bij stil gestaan heb tot dit topic :9
 
Laatst bewerkt:
Nee dat verschild niet per model, nogmaals zoals al eerder hier gezegd is door mensen die er verstand van hebben, bij een injectiefiets ALLEEN startknop indrukken. Als je gas moet geven is er iets met je motor niet in orde.

Bij een carburateurfiets bij koude start ook geen gas geven, alleen bij hele warme motor kan het soms helpen.
 
Laatst bewerkt:
Standaard procedure met m'n Harley is choke open, (en de choke is nog echt een choke) drie keer volgas geven en dan starten. hij slaat dan sneller aan als zonder, heeft een S&S Super E met acceleratiepomp en zo zijn er wel meer uitzonderingen.
 
dan zal me stationair denk 200 rpm te laag hebben gestaan want voor de rest reden ze als een trein en nog steeds want ik ken de huidige eigenaar

heb het hier wel over 2002- 2004 fietsen
de 2013 gsr hoeft ik idd geen gas te geven
 
Laatst bewerkt:
Misschien staat het stationair toerental wat te laag.
Mijn sx had precies de zelfde klacht.

stond stationair op krap 1000 rpm.
nu op ca 1150 rpm.
Probleem opgelost. :)
 
@MaximusII: Ik ben gisteren na een tourtochtje even langs de dealer gereden en de monteur heeft inderdaad het stationair toerental bijgesteld. Vertrouwende dat het opgelost is :-) En tevens de tip dat je de startknop ingedrukt moet houden tot ie gestart is, wat bij een warme motor ietsiepietsie langer zou kunnen duren...

@MasterTommy: Inderdaad kun je bij de Z1000sx het stationaire toerental bijstellen.

Bedankt allemaal voor de reacties.

Groet,
GJC
 
@MaximusII: Ik ben gisteren na een tourtochtje even langs de dealer gereden en de monteur heeft inderdaad het stationair toerental bijgesteld. Vertrouwende dat het opgelost is :-) En tevens de tip dat je de startknop ingedrukt moet houden tot ie gestart is, wat bij een warme motor ietsiepietsie langer zou kunnen duren...

@MasterTommy: Inderdaad kun je bij de Z1000sx het stationaire toerental bijstellen.

Bedankt allemaal voor de reacties.

Groet,
GJC

Dat betekend niet dat je 2 minuten aan 1 stuk door moet starten, vinden startmotoren ook niet lekker. Even uit het hoofd tot 30seconden als hij dan nog niet aan slaat even wachten en weer proberen zodat de startmotor kan afkoelen.

Maar goed, als dat aan de orde is dan klopt er sowieso iets niet want zolang zou je nooit moeten starten.
 
bij een tv druk je op een knopje en het ding werkt.
bij een motor zit mechanisch en electrisch meer achter en dan kan het zijn dat je het knopje langer vast moet houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan