Motor start op 1 cilinder

Cootje1987

Rookie
12 jan 2024
13
3
Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort een Yamaha Virago XV750.
Deze heeft een aantal jaren stil gestaan.
Ik heb alles gereinigd, en alle vloeistoffen vervangen.

De motor liep in het begin erg slecht, en heb daarom de hele carburateur gedemonteerd en gereinigd.
Ik heb de carburateur helemaal uit elkaar gehad en voorzien van een ultrasoon badje, en daarna weer in elkaar gezet en alle O-ringen etc zijn vervangen.
Vlotters zijn ook opnieuw afgesteld.

Het probleem waar ik nu tegenaan loop is dat de motor in de eerste 10 seconden op 1 cilinder loopt, en na een aantal seconden knalt hij een keer of 3, en dan loopt cilinder 2 pas lekker mee.
Vanaf dat moment loopt de motor eigenlijk als een zonnetje!


Wie kan mij vertellen wat hier aan de hand is?

Groetjes Marco.
 
Kanalen waren goed open bij controle.
Ik heb zojuist wel geconstateerd dat de motor erg rijk loopt op cilinder 1. (bougie helemaal zwart na 30min lopen)
Kan het zijn dat de vlotter dan toch niet helemaal juist is afgesteld en/of dat daar ergens het probleem zit?
 
Die deoproef mag je mij even uitleggen, want die ken ik nog niet denk ik.😅
Bij het starten meteen remmenreiniger in de tweede carbirateur spuiten, als die dan meteen loopt gaat inderdaad de choke niet mee. Is ook zeer waarschijnlijk hoor. Vorige week zijn we er bij een 4cilinder achter gekomen dat ze lekker gaan knallen als de choke niet meegaat

het heet denk ik Deo-Proef omdat het met deodorant ook lukt, ik heb dat nog nooit getest.
 
Net even uitgeprobeerd, maar geen resultaat.
Heb zojuist wel de fuel/air mix schroef verdraaid, en nu doen beide cilinders het meteen.

Wel het probleem dat ie veeeel te rijk loopt nog...

Bougies schoongemaakt en waren meteen weer verkoolt.

Wat nu? 😕

In mijn beleving zou de motor eigenlijk te arm moeten lopen omdat ik er onlangs een open uitlaat onder heb gezet.
 
Net even uitgeprobeerd, maar geen resultaat.
Heb zojuist wel de fuel/air mix schroef verdraaid, en nu doen beide cilinders het meteen.

Wel het probleem dat ie veeeel te rijk loopt nog...

Bougies schoongemaakt en waren meteen weer verkoolt.

Wat nu? 😕

In mijn beleving zou de motor eigenlijk te arm moeten lopen omdat ik er onlangs een open uitlaat onder heb gezet.
Kijk eerst maar eens wat-ie doet na een lang stuk rijden. Bougies controleren na even stationair draaien heeft geen nut.

"..omdat ik er onlangs een open uitlaat onder heb gezet." :? Heb je hekel aan de buren of zo?
 
Laatst bewerkt:
Dat vertel je nu pas.
tip1
Alles terug naar origineel..
Originele uitlaat was al het Chrome in verre staat van ontbinding, en klonk voor geen meter.

Dus ik houd het graag bij mijn nieuwe uitlaat. Dit is een Jardine slash cut uitlaat. dus geen goedkoop slip-on pijpje.
Kijk eerst maar eens wat-ie doet na een lang stuk rijden. Bougies controleren na even stationair draaien heeft geen nut.

"..omdat ik er onlangs een open uitlaat onder heb gezet." :?
Dit heb ik ook geprobeerd, maar na een stuk rijden dan houd de motor er uiteindelijk mee op , en nadat ik de bougies dan weer schoon heb loopt ie weer prima. totdat ze verkoolt zijn en dan houd het weer op.
 
Open uitlaat, standaard setting die ook niet goed staat.
Google eens wat andere aan hebben moeten passen met die uitlaten?

Wil je het goed hebben dan op de testbank maar dat zal teveel kosten.
 
Is het mogelijk dat de motor te weinig lucht krijgt ipv te veel brandstof?
Daar heb ik ook aan zitten denken, daarom een openluchtfilter geprobeerd en origineel. Helaas ook hier weer weinig verschil.

Open uitlaat, standaard setting die ook niet goed staat.
Google eens wat andere aan hebben moeten passen met die uitlaten?

Wil je het goed hebben dan op de testbank maar dat zal teveel kosten.
Als de testbank het verschil kan maken, dan gaat dat hem gewoon worden.
Zal eens gaan rond kijken of er één in de buurt zit hier.
 
Daar heb ik ook aan zitten denken, daarom een openluchtfilter geprobeerd en origineel. Helaas ook hier weer weinig verschil.


Als de testbank het verschil kan maken, dan gaat dat hem gewoon worden.
Zal eens gaan rond kijken of er één in de buurt zit hier.

Geen idee waar hier is, maar ik heb goede ervaringen met deze, heeft mn R6 toen weer als zonnetje afgesteld

Home - Powercommander
 
of de synchro staat behoorlijk slecht
of het stationnaire deel van de 2de cyl. is nog steeds niet helemaal ok en is nog te arm. heb je ook gecontroleerd of alle kanalen open zijn ?
Onderstaande video van mijn synchronisatie van gistermiddag.
Wat is jullie oordeel... goed of mag beter? 😅

 
Laatst bewerkt:
Ik vind het voornamelijk toch klinken alsof het mengsel te schraal is. Welke kant had je de mengselschroeven op gedraaid?
Bij stationair toerental een beetje staan pruttelen heb je echt heel weinig aan de kleur van de bougies trouwens.
 
Ik vind het voornamelijk toch klinken alsof het mengsel te schraal is. Welke kant had je de mengselschroeven op gedraaid?
Bij stationair toerental een beetje staan pruttelen heb je echt heel weinig aan de kleur van de bougies trouwens.
Om stationair op 1 cilinder te kunnen lopen:

Cilinder 1 (voor) Mengselschroef 3 slagen open.
Cilinder 2 (achter) Mengselschroef 2 1/2 slag open
 
Laatst bewerkt:
Onderstaande video van mijn synchronisatie van gistermiddag.
Wat is jullie oordeel... goed of mag beter? 😅

Bekijk bijlage 1962602
slecht.
ja hij draait mooi stationnair, maar als je gas geeft werkt de rechtse harder dan de linkse.
wil je hem verkopen, dan synchro je stationnair zodat hij heel mooi draait. wil je er zelf mee rijden, synchro je op verhoogt stationnair toerental (2000 bv), zodat alle speling overal weg is en de gaskleppen tegelijk open gaan en beide cylinders even hard werken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan