Het grote motorkamperen Topic Deel 3

waar slaapt men

  • Slaapmatje

    Stemmen: 60 53,6%
  • Slaapzak

    Stemmen: 9 8,0%
  • Alleen thuis

    Stemmen: 0 0,0%
  • Mag partner niet weten..

    Stemmen: 7 6,3%
  • luchtbed....

    Stemmen: 36 32,1%

  • Totaal aantal stemmers
    112
Status
Niet open voor verdere reacties.
Wel, in aanvulling op mijn vorige post, ik wil gewoon een tentje wat vlug staat en -klabam- een pitplek..
De shadow 200 zou prima zijn als hij wat beter ventileerde..(binnentent kan je er in laten bij oppakken, en slechts 2 stokken) ik denk wel eens grof muggenhorrengaasnetspuldinges aan 1 kant van de binnentent te naaien?
 
Laatst bewerkt:
Heb je nog wat tips. do's en don't's voor de trip door de Pyr en Sierra Nevada ? Zijn er wegen en routes die je als bijzonder hebt ervaren ? Campings of poussada's en b&b die je kunt aanbevelen ?
Beetje hak op de tak reactie..............

Als je goed kijkt kan je lezen dat in de Sierre Nevada niet (vorig jaar)heb gedaan maar in vergelijk met jouw geplande reis heb ik daarvoor de Picos de Europa gedaan.

Eigenlijk vrijwel de hele Spaanse noordkust vond ik wel mooi. Bergachtig. Je kan de pelgrimsroute van de Camino de Santiago volgen. Ik heb verschillende stukken langs de noordkust gedaan. Schiet niks op maar wel heel mooi sturen op de motor.

Voor de Pyreneeën kan ik melden dat in F alle bekende cols liggen en het is daar mooier. Ik bedoel het is daar groener. Is meer regen! Aan de Spaanse zijde zijn de wegen met EU-geld vaak opgeknapt. Prachtig wegdek, goed belijnd, ruime pochten en overal (dubbele) vangrails. In Spanje kan het gas erop! Radar niet gezien.

Aan de Franse kant (Ariège) wel veel camera's. Meestal in de BBK. Zeker weten dat ik op enkele plaatsen te snel er langs ben gereden. Nu (8mnd later) nog steeds geen onaangename post van CJIB ontvangen.

Een camping in Noord Spanje die ik daar wel mooi vond was Camping Covadonga vlak bij Cangas de Onis. Hier zit je goed centraal voor de Picos en je zit op de toegangsweg naar de Lagos de Covadonga. Zeker een bezoek waard!

De Sierra Nevada staat ook bij mij in de (verdere) toekomst nog in de planning. In het verleden ben ik ooit wel in Granada geweest. De Alhambra moet je zeker niet overslaan!
Van Portugal weet ik nog dat het landinwaarts vanaf Porto mooi was. Je rijdt dan langs de Douro met vaak de rivier flink in de diepte. Wel in de zomer erg droog en heet daar. De rivierbedding staat dan vaak hele stukken droog zodat er hier en daar resten met water overblijven waar je lekker kan zwemmen. Watertemp erg hoog, voelde als de Rode Zee.
In Portugal heb je op meerdere plaatsen Poussada's. Deze zijn wel iets duurder maar ze zijn kwalitatief erg goed en liggen ook vaak op hele mooie plaatsen.

Midden Spanje vind ik niet zo geweldig. Erg droog en kaal. Veel verlaten dorpjes en 1000km zonnebloemen!
Ik zou iha vooral de kust aanhouden, dat geldt voor heel Iberica.
 
Laatst bewerkt:
Wel, in aanvulling op mijn vorige post, ik wil gewoon een tentje wat vlug staat en -klabam- een pitplek..
De shadow 200 zou prima zijn als hij wat beter ventileerde..(binnentent kan je er in laten bij oppakken, en slechts 2 stokken) ik denk wel eens grof muggenhorrengaasnetspuldinges aan 1 kant van de binnentent te naaien?

Om bij de tenten discussie te blijven. De vango Omega serie is ideaal met voortent. Ik zit dan wel op de grond maar dat maakt mij niet zoveel uit.
Kwaliteit is super, genoeg afspanning mogelijkheden en je kan zelf de hoeveelheid ventilatie bepalen naar gelang het weer.
Ze maken er ook een onderzeil voor, stukje van de voortent is inbegrepen. En grote pré is dat de stokken in de koffer passen bij mij.
 
Aanstaande dinsdag heeft de Vrijbuiter speciale koopavond met 20% korting op alles. Van 18:00 tot 21:00 in de winkels, en van 18:00 tot 24:00 online. Dus voor wie nog iets zoekt, scheelt toch weer 20%.
 
Aanstaande dinsdag heeft de Vrijbuiter speciale koopavond met 20% korting op alles. Van 18:00 tot 21:00 in de winkels, en van 18:00 tot 24:00 online. Dus voor wie nog iets zoekt, scheelt toch weer 20%.
Ik was 2 weken terug bij Vrijbuiter Roermond. Beetje een rommeltje!
Kan niet zeggen dat ik blij ben geworden. Roden staat in mijn herinnering een stuk hoger.
Mijn zoektocht naar een tentje gaat dus nog effe verder.

Maar als je daar wel iets kan vinden, en dan met 20% korting is natuurlijk mooi meegenomen.
 
Ik was 2 weken terug bij Vrijbuiter Roermond. Beetje een rommeltje!
Kan niet zeggen dat ik blij ben geworden. Roden staat in mijn herinnering een stuk hoger.
Mijn zoektocht naar een tentje gaat dus nog effe verder.

Maar als je daar wel iets kan vinden, en dan met 20% korting is natuurlijk mooi meegenomen.

Inmiddels weet je toch wel ongeveer wat je wil? Wat is het budget?
 
Budget is niet het eerste probleem. Anderszins wil ik ook niet voor zo'n tentje €1000 uit gaan geven. Als ik de kosten kan beperken, dan zeg ik: Waarom niet? Dat geldt net zo goed voor mijn motor. Wat zal ik €15000 uitgeven voor een nieuwe(re) motor als ik met mijn FZ ook een hoop lol heb.............? Juist leuk voor het avontuur, een gespreid bedje heb ik mijn hele leven al gehad. De FZ is mss een oud beessie, maar dat weerhoudt me niet naar Rusland te rijden!

Voorlopig ga ik voor de Coleman Coastline 3 plus. De 2 plus valt af. (als ik 'm nog vanuit Engeland kan verkrijgen?) Zowel een campingwinkel als bij een review kwam naar voren dat de zithoogte in het voorportaal wel erg laag zou zijn. Zie hieronder. De 2-plus is idd een stuk lager dan mijn huidige tentje. Lager hoeft voor mij zeker niet. Komend weekend ga ik (met rolmaat) eens flink tentjes meten.

Ik heb altijd een hekel als mijn leeftijdsgenoten lopen te piepen dat ze niet meer met een tentje kunnen/ willen kamperen. Ik vind kamperen nog steeds (erg) leuk. Aan dat huilen mbt leeftijd ga ik niet meedoen. Aan de andere kant is het zo dat ik nu 62 ben, en (wil het eigenlijk niet zeggen) niet meer zo soepel als toen ik 15 was. Als ik tentje een paar jaar gebruik ben ik al boven de 70.(Oef!!) Hoe stram ga/ kan ik worden?

Mijn huidige tentje is 4.3kg en 60 x rnd 18cm. De 3 plus is 7 kg en 65 x rnd 20cm.
Niet een verschil om echt wakker van te liggen. Toch eerst maar eens kijken............
 
Vango Omega 350 is ook een optie. Deze is wel lager dan de Coastline 3.
Al eerder gemeld iets grotere lengte binnentent is ook prettig.
De CL3 is 10cm langer van binnen en dat scheelt net niet slapen met je hoofd in het doek.

Gewoon in werkelijkheid gaan bekijken. Dat zegt meer dan onderzoek op internet.
 
Budget is niet het eerste probleem. Anderszins wil ik ook niet voor zo'n tentje €1000 uit gaan geven. Als ik de kosten kan beperken, dan zeg ik: Waarom niet? Dat geldt net zo goed voor mijn motor. Wat zal ik €15000 uitgeven voor een nieuwe(re) motor als ik met mijn FZ ook een hoop lol heb.............? Juist leuk voor het avontuur, een gespreid bedje heb ik mijn hele leven al gehad. De FZ is mss een oud beessie, maar dat weerhoudt me niet naar Rusland te rijden!

Voorlopig ga ik voor de Coleman Coastline 3 plus. De 2 plus valt af. (als ik 'm nog vanuit Engeland kan verkrijgen?) Zowel een campingwinkel als bij een review kwam naar voren dat de zithoogte in het voorportaal wel erg laag zou zijn. Zie hieronder. De 2-plus is idd een stuk lager dan mijn huidige tentje. Lager hoeft voor mij zeker niet. Komend weekend ga ik (met rolmaat) eens flink tentjes meten.

Ik heb altijd een hekel als mijn leeftijdsgenoten lopen te piepen dat ze niet meer met een tentje kunnen/ willen kamperen. Ik vind kamperen nog steeds (erg) leuk. Aan dat huilen mbt leeftijd ga ik niet meedoen. Aan de andere kant is het zo dat ik nu 62 ben, en (wil het eigenlijk niet zeggen) niet meer zo soepel als toen ik 15 was. Als ik tentje een paar jaar gebruik ben ik al boven de 70.(Oef!!) Hoe stram ga/ kan ik worden?

Mijn huidige tentje is 4.3kg en 60 x rnd 18cm. De 3 plus is 7 kg en 65 x rnd 20cm.
Niet een verschil om echt wakker van te liggen. Toch eerst maar eens kijken............

Hij zet bijzonder makkelijk op.

1) De buitenkant over de grond leggen
2) 3x van die 'pennen' er in
3) De achterkant van het zijl in de grond vast-haringen (nieuw werkwoord :P)
4) Tent overeind trekken (naar voren)
5) Voorkant vast-haringen aan de grond
6) Zijkant paar haringen er in
7) Binnentent er in klikken

Ik zet hem echt in 5 minuten. :)

Denk dat het een goede keus is, en heel duur is hij niet (rond de 150,-?)
 
Ik heb nog een nieuwe chinese replica Helinox te koop.
vandaag op MP gezet.

20e ophalen, 10e verzenden binnen NL

Nog wel meer camping meuk trouwens...

Camping stoeltje met rugleuning
vis stoeltje drie poot
klamboe 2 pers
mummy slaapzak -2 isolatiewaarde
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Getwijfeld tussen Coleman Coastline 3+ en Vango Omega 350.
Eigenlijk beide prima tenten, ook voor een dag tussendoor met slecht weer.

Beide tenten gemeten en bekeken en de keus is Vango Omega 350 geworden.
De Omega heeft als plus-punten: Interne spanbanden voor tentstabilisatie bij veel (zij)wind. Van de 2 zijdeuren is er 1 als gewenst afsluitbaar met alleen mesh. (minder muggen en condens of warmte kan weg) Gewicht is 2 kg lager dan 3+ en pakmaat is 25% kleiner. Stokken zijn van alu T6 ipv fiber. Ik schat ook de ventilatie van de Omega (bij gesloten buitentent) iets beter in dan de 3+. En dan subjectief: De kleur(en) van de Omega vind ik mooier. Nog een detail: De Omega heeft compressiebanden op de grotere tentzak zitten. Snel in te pakken dus!

De hoogte: Elk voordeel heeft z'n nadeel. De 3+ is riant hoog, maar dat heeft dan, denk ik, wel als nadeel meer zijwind-gevoeligheid. Ik denk dat de lagere Omega met spanbanden veel beter zal doen. Met iets minder hoogte kan ik wel leven. (is nog steeds net zo hoog als mijn huidig tentje)

De minpunten van de Omega tov de 3+ is dat geen 'voordeur' aanwezig is. Omhoog gespannen 'voordeur' is mogelijk ook bruikbaar als zonneluifel. Ook zou je blij kunnen worden van een lagere prijs van de 3+. Slechts €118 bij Obelink.

Ik heb er ook gelijk een footprint (600 gr) bij de Omega gekocht. (ja, ja die ben ik dan weer kwijt van die 2kg) Als footprint is vies door bijv modder kan die in aparte zak en daarmee blijft de rest (redelijk) schoon. Ook heb je hiermee betere bescherming tegen scherpe punten van de ondergrond die door de bodem van de binnentent kunnen prikken. Dat is nu het probleem van mijn huidig tentje.

De prijs van de Vango Omega 350 is wel een minpuntje en dus hoger.
Nou ja; Het kost wat, maar dan heb je ook wat! :t
 
Getwijfeld tussen Coleman Coastline 3+ en Vango Omega 350.
Eigenlijk beide prima tenten, ook voor een dag tussendoor met slecht weer.

Beide tenten gemeten en bekeken en de keus is Vango Omega 350 geworden.
De Omega heeft als plus-punten: Interne spanbanden voor tentstabilisatie bij veel (zij)wind. Van de 2 zijdeuren is er 1 als gewenst afsluitbaar met alleen mesh. (minder muggen en condens of warmte kan weg) Gewicht is 2 kg lager dan 3+ en pakmaat is 25% kleiner. Stokken zijn van alu T6 ipv fiber. Ik schat ook de ventilatie van de Omega (bij gesloten buitentent) iets beter in dan de 3+. En dan subjectief: De kleur(en) van de Omega vind ik mooier. Nog een detail: De Omega heeft compressiebanden op de grotere tentzak zitten. Snel in te pakken dus!

De hoogte: Elk voordeel heeft z'n nadeel. De 3+ is riant hoog, maar dat heeft dan, denk ik, wel als nadeel meer zijwind-gevoeligheid. Ik denk dat de lagere Omega met spanbanden veel beter zal doen. Met iets minder hoogte kan ik wel leven. (is nog steeds net zo hoog als mijn huidig tentje)

De minpunten van de Omega tov de 3+ is dat geen 'voordeur' aanwezig is. Omhoog gespannen 'voordeur' is mogelijk ook bruikbaar als zonneluifel. Ook zou je blij kunnen worden van een lagere prijs van de 3+. Slechts €118 bij Obelink.

Ik heb er ook gelijk een footprint (600 gr) bij de Omega gekocht. (ja, ja die ben ik dan weer kwijt van die 2kg) Als footprint is vies door bijv modder kan die in aparte zak en daarmee blijft de rest (redelijk) schoon. Ook heb je hiermee betere bescherming tegen scherpe punten van de ondergrond die door de bodem van de binnentent kunnen prikken. Dat is nu het probleem van mijn huidig tentje.

De prijs van de Vango Omega 350 is wel een minpuntje en dus hoger.
Nou ja; Het kost wat, maar dan heb je ook wat! :t

Hier ga je veel plezier van krijgen :)

Heerlijk ruim!
 
Hier ga je veel plezier van krijgen :)
Heerlijk ruim!
Dan bedoel je de Vango?
Met wat geluk kan je 'm deze zomer in Noord-Noorwegen opgesteld zien staan.
(Trouwens als het te erg wordt bij de Noordkaap, dan ga ik gewoon in een hytte of in het hotel.
Kamperen kan heel leuk zijn, maar ook het weer moet dan wel een beetje meewerken!)
 
Dan bedoel je de Vango?
Met wat geluk kan je 'm deze zomer in Noord-Noorwegen opgesteld zien staan.
(Trouwens als het te erg wordt bij de Noordkaap, dan ga ik gewoon in een hytte of in het hotel.
Kamperen kan heel leuk zijn, maar ook het weer moet dan wel een beetje meewerken!)

De Vango ja, ziet er netjes uit :t

Ik hetzelfde overigens. Ik heb mezelf al zitten informeren omtrent hyttes in het hoge noorden, en de prijzen daar liggen wat lager dan in het zuiden. Er zijn ook een hoop campings te vinden die hyttes hebben zo groot als een hondenhok, waar je voor maar 20,- in kan.

Fijne bijkomstigheid is dat het naast dat het droger en warmer is, je het er pikdonker in kunt maken. Wel zo fijn als je boven de de poolcirkel zit :)
 
Voor de zoekende, ook nu rammelt het op MP van de 2 pers. tentjes van gratis tot 20 euro.
Veel maar 1 keer of niet gebruikt.
Iemand bied een quechua arpenaz aan voor een tientje! Daar kun je je geen bult aan vallen..(ik heb er zo 1, is goed waterdicht en ventileert voldoende)
 
Getwijfeld tussen Coleman Coastline 3+ en Vango Omega 350.
Eigenlijk beide prima tenten, ook voor een dag tussendoor met slecht weer.

Beide tenten gemeten en bekeken en de keus is Vango Omega 350 geworden.
De Omega heeft als plus-punten: Interne spanbanden voor tentstabilisatie bij veel (zij)wind. Van de 2 zijdeuren is er 1 als gewenst afsluitbaar met alleen mesh. (minder muggen en condens of warmte kan weg) Gewicht is 2 kg lager dan 3+ en pakmaat is 25% kleiner. Stokken zijn van alu T6 ipv fiber. Ik schat ook de ventilatie van de Omega (bij gesloten buitentent) iets beter in dan de 3+. En dan subjectief: De kleur(en) van de Omega vind ik mooier. Nog een detail: De Omega heeft compressiebanden op de grotere tentzak zitten. Snel in te pakken dus!

De hoogte: Elk voordeel heeft z'n nadeel. De 3+ is riant hoog, maar dat heeft dan, denk ik, wel als nadeel meer zijwind-gevoeligheid. Ik denk dat de lagere Omega met spanbanden veel beter zal doen. Met iets minder hoogte kan ik wel leven. (is nog steeds net zo hoog als mijn huidig tentje)

De minpunten van de Omega tov de 3+ is dat geen 'voordeur' aanwezig is. Omhoog gespannen 'voordeur' is mogelijk ook bruikbaar als zonneluifel. Ook zou je blij kunnen worden van een lagere prijs van de 3+. Slechts €118 bij Obelink.

Ik heb er ook gelijk een footprint (600 gr) bij de Omega gekocht. (ja, ja die ben ik dan weer kwijt van die 2kg) Als footprint is vies door bijv modder kan die in aparte zak en daarmee blijft de rest (redelijk) schoon. Ook heb je hiermee betere bescherming tegen scherpe punten van de ondergrond die door de bodem van de binnentent kunnen prikken. Dat is nu het probleem van mijn huidig tentje.

De prijs van de Vango Omega 350 is wel een minpuntje en dus hoger.
Nou ja; Het kost wat, maar dan heb je ook wat! :t


Gefeliciteerd, zelf al 2 jaar meer dan tevreden zoals geschreven.

Die compressiebanden van de zak zijn ideaal, doe zelf tent en stokken apart. Maakt het iets dikker, maar wel smaller.

En wat betreft de interne spanbanden, afgelopen zomer rond de Bodensee een goede vlaag wind gehad, de tent stond als een dijk!
En net zoals alle tenten, neem een eigen setje haringen ipv de standaard. Heb zelf altijd rotspennen, iets zwaarder maar die haken overal in.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan