2de keer kapotte SR

thijsschetters

MF veteraan
20 aug 2006
2.956
504
Huijbergen
Hoi allemaal,

Even het hele verhaal;
Ik heb een verbouwde gsx-r srad. Op een bepaald moment groot onderhoud e.d. uit laten voeren om hem weer helemaal klaar voor de weg te maken. Een nieuwe accu erin, even gereden (alleen overdag, dimlichtje kapot), maar begon tegen te stribbelen. Na meten bleek de SR kapot te zijn. Accu was nog goed, dynamo ook. Deze SR ging bij oplopend toerental steeds minder spanning aan de accu leveren. Hij had dus nog wel wat laadstroom, molde mijn accu niet, en gezien ik zonder licht reed kon ik best even rijden. Via ebay een andere SR besteld, tijdje later binnen en meteen gemonteerd, zonder te meten met de nieuwe SR.
Ging een paar ritten goed, maar gisteren wilde ik nieuwe banden laten monteren. Bij de motorzaak aangekomen stond mijn accu te fluiten en te stinken. Kokend heet.
Weer door gaan meten, nu door de motorzaak. Dynamo is goed, SR verre van. Geeft soms stabiel 14,5 V, maar soms schiet het ineeens naar 18,5-20,0 V en blijft daar. Bij het loshalen van de stekkerverbinding van de SR er ook achter gekomen dat deze gesmolten is.
Banden erop laten leggen, Accu vervangen, en zonder laadstroom naar huis gereden. Gisteren een mailtje naar de verkoper gestuurd, op hoop van zege.

Een andere SR moet er toch komen, deze is duidelijk overleden. Maar is het redelijk zeker dat de SR er gewoon kapot in is gegaan? Of zijn er nog andere mogelijke verklaringen? Ik heb natuurlijk geen zin in straks weer een nieuwe SR, en mijn weer net nieuwe accu te mollen. Ik zal sowieso bij een automaterialen zaak of iets dergelijks een goeie 5-polige stekker moeten halen, mannetje en vrouwtje, om aan mijn kabelboom en nieuwe SR te maken. Degene die nu aan mijn kabelboom zit is niet bruikbaar. Dit zal er wel een moeten zijn die de spanning aankan.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Mvg Thijs
 
spoel de ruimte goed schoon waar de fluitende accu heeft gezeten, deze dampen zijn zeer corrosief en al lijkt het niet zo, waar de damp op neer slaat, kan weken later de lak er zo af vallen!!
IK zeg SPOELEN!!!!!
 
Het nadeel van stekkerblokken is, in mijn ogen, dat je mooit kan weten of de stekkers binnenin allemaal juist contact maken.
Rambabbel zegt het al, er hoeft maar 1 verbinding wat losjes te zitten en het gaat knetteren.
 
Wat voor dynamo zit er op je motor, permanente magneten of veldspoelgestuurd?

Ik zou het niet weten. Al lijkt het me sterk dat het in de dynamo zit. naast meetwaarden, heeft hij voor de verbouwing nooit problemen hiermee gehad. Pas na de verbouwing is dit gestart.

@ de anderen: Ik begrijp dat de stekkerverbinding het probleem kan zijn. Wat had dan een betere optie geweest, of wat is een betere optie voor de volgende SR? Draden direct solderen zonder stekker?

@ Rambabbel, achteraf sla ik me natuurlijk ook voor mijn kop dat ik niet even gemeten heb met de nieuwe SR. Je bent blij als je dat ding na dik een week eindelijk binnen hebt, het is mooi weer, en je wilt rijden. Dat ik beter even had kunnen meten is duidelijk, maar achteraf is het altijd makkelijk lullen.

En zal even poetsen waar hij heeft staan dampen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het niet weten. Al lijkt het me sterk dat het in de dynamo zit. naast meetwaarden, heeft hij voor de verbouwing nooit problemen hiermee gehad. Pas na de verbouwing is dit gestart.

@ de anderen: Ik begrijp dat de stekkerverbinding het probleem kan zijn. Wat had dan een betere optie geweest, of wat is een betere optie voor de volgende SR? Draden direct solderen zonder stekker?
Heb ik pas geleden wel gedaan bij een motorfiets met een soort gelijke probleem.
 
SP moet goede massa maken met frame en genoeg koeling krijgen. Je kunt koelpasta gebruiken op aanboutplaats en op achterzijde SP smeren.Verderde stekkers goed insmeren met contactpasta.
 
Ik weet niet welke SR je hebt gekocht maar pas op met die hele goedkope china meuk, vaker gehoord dat ze er snel weer uitfikken.

Zoals al geschreven hier, zorg voor goede verbindingen en monteren met koelpasta scheelt in de warmteafvoer. Pas wel op , dat spulletje is nogal giftig.
 
Koeling en massa kan beide ter discussie staan.

Hij zit op de alu undertail gebout. Nu geleid alu natuurlijk best goed, zowel warmte als electriciteit. Deze alu undertail zit vervolgens op mijn stalen subframe met een aantal boutjes.

Verder zit er een roostertje vergelijkbaar met een roostertje wat je tegen je gevel zet voor je afzuigkap op, ter hoogte van de SR. En de kont die erop zit is er 1 van een CBR1000RR uit 04/05. Ik zou verwachten dat de combinatie van dat roostertje en de grote driehoekige luchthappers in de kont voor genoeg luchtstroming zorgt. Niet?

En om maar meteen te antwoorden op de kwaliteit van de SR. Het is een behoorlijk goedkope chinese ja. Al hebben meerdere monteurs me verzekerd dat het eigenlijk hele simpele componenten zijn. En er waren 500 positieve en 2 negatieve reviews, dus hoopte eigenlijk voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. ;)
Vind 225 euro voor OEM ook wel heul duur....

Mvg Thijs
 
Koeling en massa kan beide ter discussie staan.

Hij zit op de alu undertail gebout. Nu geleid alu natuurlijk best goed, zowel warmte als electriciteit. Deze alu undertail zit vervolgens op mijn stalen subframe met een aantal boutjes.

Verder zit er een roostertje vergelijkbaar met een roostertje wat je tegen je gevel zet voor je afzuigkap op, ter hoogte van de SR. En de kont die erop zit is er 1 van een CBR1000RR uit 04/05. Ik zou verwachten dat de combinatie van dat roostertje en de grote driehoekige luchthappers in de kont voor genoeg luchtstroming zorgt. Niet?

En om maar meteen te antwoorden op de kwaliteit van de SR. Het is een behoorlijk goedkope chinese ja. Al hebben meerdere monteurs me verzekerd dat het eigenlijk hele simpele componenten zijn. En er waren 500 positieve en 2 negatieve reviews, dus hoopte eigenlijk voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. ;)
Vind 225 euro voor OEM ook wel heul duur....

Mvg Thijs

Ik heb een chinese gekocht en die zit er 4 jaar onder. Een maat van mij heeft een chinese gekocht en die lag er binnen 3 dagen uit..

Verder zou ik je stekker vervangen!
 
Ik heb een chinese gekocht en die zit er 4 jaar onder. Een maat van mij heeft een chinese gekocht en die lag er binnen 3 dagen uit..

Verder zou ik je stekker vervangen!

Heb in ieder geval bericht terug dat ik volledige bedrag van SR teruggestort krijg. Service hebben die chinezen dus wel!

Die stekker is ook niet echt een keuze, die is te ver heen om te laten zitten. Alleen nu kijken waar ik een andere beetje betaalbare haal, en wat ik er verder mee doe, plaats van montage ivm koeling en geleiding, stekkerverbinding of direct solderen.
 
In ieder geval iets meer op safe aan het spelen en op een 2de hands originele sr gereageerd op marktplaats. Nu alleen nog uitvogelen hoevéél koeling, en hoevéél geleiding de sr nu eigenlijk nodig heeft. Kan hem ook moeilijk vol in de wind, maar dus ook vol in het zicht hangen...
 
Solderen is niet nodig, wel goede stekkers gebruiken. En dan zijn vooral de contactjes belangrijk, die moeten strak in elkaar passen! Eventueel verzilverde contacten gebruiken op zulke kritische plaatsen.
 
Ik zou het niet weten. Al lijkt het me sterk dat het in de dynamo zit. naast meetwaarden, heeft hij voor de verbouwing nooit problemen hiermee gehad. Pas na de verbouwing is dit gestart.

@

@ R

En zal even poetsen waar hij heeft staan dampen.

Ik zeg niet dat het aan de dynamo ligt, maar het maakt uit hoe de SR werkt.
Bij de eerstgenoemde variant heeft de SR een draad naar massa, is deze/dit contact wel goed??
 
@ Midlifecrisis: vangt zo'n koelblok dan niet veel te veel vuil en nattigheid? Ik rij ook gewoon in de regen enzo. Kan me voorstellen dat dat op zijn beurt ook weer problemen oplevert.

@ rambabbel. Tips of suggesties welk merk stekker of waar te kopen, neem aan dat conrad wel een geschikte heeft? Ik snap ook dat het stekkerblok de hoge spanning van de dynamo aan moet kunnen.

@Sammie, zover reikt mijn verstand over deze materie niet. Ik heb het proberen op te zoeken, maar zoals ik zeg, electronica is niet mijn vriend. Ik weet wat de dynamo, sr, accu etc doet, hoe het laadsysteem in principe werkt, maar daar houdt het bij op.
In het wphb staat voor de dynamo een cirkel met daarin 3 punten waartussen spoelen staan afgebeeld.
Ik zie bij motorslopen delen van dynamo's te koop waarbij staat 'laadspoel'.
Mijn SR heeft 5 draden, ik heb begrepen dat ze soms ook een 6de draad hebben?
Kun je hier iets mee?
Betekent dit dat hij veldspoelgestuurd is?

Mvg Thijs


P.s. Ik lees mijn posts in dit topic terug en zie dat ik net na over de stekker gesproken te hebben zeg: 'even kijken waar ik een andere beetje betaalbare haal.'
Die zin sloeg eigenlijk op de sr, en niet de stekker. De is dus een 2dehands originele van onderweg. Stekker moet uiteraard ook gewoon een goeie zijn. Als iemand een tip heeft, want ik zie door de connectoren de stekkers niet meer.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je een 3-fase dynamo met vaste magneten hebt, maar je WPH kan vast uitsluitsel geven.
Dan heb je voor de SR 3 aansluitingen voor elke fase, 1 aansluiting die naar de accu gaat en 1 naar massa.

Meet eens met een multimeter(op diodestand) of er weerstand zit tussen deze aansluiting en massa/ of minpool van de accu.
 
Ik denk dat je een 3-fase dynamo met vaste magneten hebt, maar je WPH kan vast uitsluitsel geven.
Dan heb je voor de SR 3 aansluitingen voor elke fase, 1 aansluiting die naar de accu gaat en 1 naar massa.

Meet eens met een multimeter(op diodestand) of er weerstand zit tussen deze aansluiting en massa/ of minpool van de accu.

Ben sowieso eerst alle adviezen en materialen aan het verzamelen zodat ik straks in 1 dag sleutelen alles in praktijk kan brengen. Wat jij dus zegt is weerstand meten tussen de massa-draad van de SR, en de minpool van de accu. Ga ik meenemen.
Maar dit betekent dan ook meteen dat de SR zelf geen massa hoeft te maken? Dat doet hij dan immers via een draad.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je een 3-fase dynamo met vaste magneten hebt, maar je WPH kan vast uitsluitsel geven.
Dan heb je voor de SR 3 aansluitingen voor elke fase, 1 aansluiting die naar de accu gaat en 1 naar massa.

Meet eens met een multimeter(op diodestand) of er weerstand zit tussen deze aansluiting en massa/ of minpool van de accu.
Op de diodestand meet je geen weerstand maar drempelspanning.
Beter meet je de spanning over de draad tijdens het lopen.
Je meet zo hoeveel spanning je verliest in de draad en aansluitingen.
Op die manier loopt er veel stroom en als er dan (te) grote overgangsweerstanden zijn komen die dan aan het licht wat meestal niet gebeurt met een weerstandsmeting.
Weerstanden van minder dan 1 ohm zijn met een multimeter slecht meetbaar.
 
Op de diodestand meet je geen weerstand maar drempelspanning.
Beter meet je de spanning over de draad tijdens het lopen.
Je meet zo hoeveel spanning je verliest in de draad en aansluitingen.
Op die manier loopt er veel stroom en als er dan (te) grote overgangsweerstanden zijn komen die dan aan het licht wat meestal niet gebeurt met een weerstandsmeting.
Weerstanden van minder dan 1 ohm zijn met een multimeter slecht meetbaar.

Ok, zou je nog even uit willen leggen in jip en Janneke taal hoe dit te doen? Betekent dit nog steeds multimeter op massadraad en minpool van de accu, en dit moet dan 14,5 V zijn?
 
Ok, zou je nog even uit willen leggen in jip en Janneke taal hoe dit te doen? Betekent dit nog steeds multimeter op massadraad en minpool van de accu, en dit moet dan 14,5 V zijn?

Wel, minder dan 1 ohm zou't probleem ook niet zijn, en - op de multimeters die ik heb gehad-de goedkope :P - wel meetbaar.
Je kan de meter ook op het ohm- positie doen, vaak kun je kiezen tussen 2K Ohm en minder, kies voor de zekerheid de gevoeligste stand.
je houd 1 voeler op het contact/stekker waar de massadraad uit komt, en de andere ergens op een bloot metalen deel.
Dan moet de waarde 0 zijn

Hetzelfde kan je ook doen, maar dan met de andere voeler op min van de accu, nu moet de waarde ook 0 zijn.

Mochten deze waardes verschillen, meet dan eens de weerstand tussen de minpool van de accu en een bloot metalen deel van je motor, mogelijk maakt de accu slecht contact met massa- wat trouwens qua laderij ook gekke dingen kan geven.
 
Ok, zou je nog even uit willen leggen in jip en Janneke taal hoe dit te doen? Betekent dit nog steeds multimeter op massadraad en minpool van de accu, en dit moet dan 14,5 V zijn?
Volgens de wet van ohm U=IxR zal er meer spanning over een weerstand vallen als de stoom groter is en/of de weerstand hoger.
Stel dat er een stroom loopt van 10A en de weerstand van de draad is 0.1 ohm dan ben je 1 volt kwijt over je draad.
Dit lijkt misschien niet veel maar op 13 volt laad je accu niet bij en op 14 wel.
Het is dus erg belangrijk om te weten of de draadweerstand incl de aansluitingen b.v. 0.05 of 0,1 ohm is. Dat gaat je met een normale multimeter gewoon niet lukken.
Daar komt nog bij dat de overgangsweerstand sterk veranderd als de strooom veranderd.
Om de spanning te meten over een draad zet je de ene meetpen aan het begin van de draad en de andere meetpen aan het eind van de draad en je zet je meter op dc volt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan