2de keer kapotte SR

thijsschetters

MF veteraan
20 aug 2006
2.956
504
Huijbergen
Hoi allemaal,

Even het hele verhaal;
Ik heb een verbouwde gsx-r srad. Op een bepaald moment groot onderhoud e.d. uit laten voeren om hem weer helemaal klaar voor de weg te maken. Een nieuwe accu erin, even gereden (alleen overdag, dimlichtje kapot), maar begon tegen te stribbelen. Na meten bleek de SR kapot te zijn. Accu was nog goed, dynamo ook. Deze SR ging bij oplopend toerental steeds minder spanning aan de accu leveren. Hij had dus nog wel wat laadstroom, molde mijn accu niet, en gezien ik zonder licht reed kon ik best even rijden. Via ebay een andere SR besteld, tijdje later binnen en meteen gemonteerd, zonder te meten met de nieuwe SR.
Ging een paar ritten goed, maar gisteren wilde ik nieuwe banden laten monteren. Bij de motorzaak aangekomen stond mijn accu te fluiten en te stinken. Kokend heet.
Weer door gaan meten, nu door de motorzaak. Dynamo is goed, SR verre van. Geeft soms stabiel 14,5 V, maar soms schiet het ineeens naar 18,5-20,0 V en blijft daar. Bij het loshalen van de stekkerverbinding van de SR er ook achter gekomen dat deze gesmolten is.
Banden erop laten leggen, Accu vervangen, en zonder laadstroom naar huis gereden. Gisteren een mailtje naar de verkoper gestuurd, op hoop van zege.

Een andere SR moet er toch komen, deze is duidelijk overleden. Maar is het redelijk zeker dat de SR er gewoon kapot in is gegaan? Of zijn er nog andere mogelijke verklaringen? Ik heb natuurlijk geen zin in straks weer een nieuwe SR, en mijn weer net nieuwe accu te mollen. Ik zal sowieso bij een automaterialen zaak of iets dergelijks een goeie 5-polige stekker moeten halen, mannetje en vrouwtje, om aan mijn kabelboom en nieuwe SR te maken. Degene die nu aan mijn kabelboom zit is niet bruikbaar. Dit zal er wel een moeten zijn die de spanning aankan.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Mvg Thijs
 
Ik bedoel het niet lullig maar jouw 1 na laatste reactie lijkt er op te wijzen dat electro idd geen vriend van je is.
Als je in de buurt woont kunnen we wel even samen kijken..
 
Wel, minder dan 1 ohm zou't probleem ook niet zijn, en - op de multimeters die ik heb gehad-de goedkope :P - wel meetbaar.
Je kan de meter ook op het ohm- positie doen, vaak kun je kiezen tussen 2K Ohm en minder, kies voor de zekerheid de gevoeligste stand.
je houd 1 voeler op het contact/stekker waar de massadraad uit komt, en de andere ergens op een bloot metalen deel.
Dan moet de waarde 0 zijn

Hetzelfde kan je ook doen, maar dan met de andere voeler op min van de accu, nu moet de waarde ook 0 zijn.

Mochten deze waardes verschillen, meet dan eens de weerstand tussen de minpool van de accu en een bloot metalen deel van je motor, mogelijk maakt de accu slecht contact met massa- wat trouwens qua laderij ook gekke dingen kan geven.
Bij een weerstand van 1 ohm ben je al bij iedere ampere 1 volt kwijt.
 
Volgens de wet van ohm U=IxR zal er meer spanning over een weerstand vallen als de stoom groter is en/of de weerstand hoger.
Stel dat er een stroom loopt van 10A en de weerstand van de draad is 0.1 ohm dan ben je 1 volt kwijt over je draad.
Dit lijkt misschien niet veel maar op 13 volt laad je accu niet bij en op 14 wel.
Het is dus erg belangrijk om te weten of de draadweerstand incl de aansluitingen b.v. 0.05 of 0,1 ohm is. Dat gaat je met een normale multimeter gewoon niet lukken.
Daar komt nog bij dat de overgangsweerstand sterk veranderd als de strooom veranderd.
Om de spanning te meten over een draad zet je de ene meetpen aan het begin van de draad en de andere meetpen aan het eind van de draad en je zet je meter op dc volt.

Tot zover kan ik je volgen, dat stukje natuurkunde ken ik nog ;). Ik snap ook dat je op die manier de spanning over een draad meet, alleen de exacte aansluitwijze snap ik nog niet, daarom vraag ik me af wat de fysiek punten zijn waar je je multimeter tegenaan houdt. Ik neem aan dat het begin van de draad de massadraad in de connector van de sr is, maar wat is dan het einde van de draad in dit geval? Die gaat de kabelboom in en eindigt uiteindelijk toch bij de minpool van de accu? of zeg ik nu iets heel doms?
 
Ik bedoel het niet lullig maar jouw 1 na laatste reactie lijkt er op te wijzen dat electro idd geen vriend van je is.
Als je in de buurt woont kunnen we wel even samen kijken..

Daar maak ik ook geen geheim van. Maar er niets van weten betekent niet dat ik er ook niets over wil leren. :)
En bedankt voor het aanbod, maar we wonen ook niet echt bij elkaar in de buurt! ;)
 
Laatst bewerkt:
Tot zover kan ik je volgen, dat stukje natuurkunde ken ik nog ;). Ik snap ook dat je op die manier de spanning over een draad meet, alleen de exacte aansluitwijze snap ik nog niet, daarom vraag ik me af wat de fysiek punten zijn waar je je multimeter tegenaan houdt. Ik neem aan dat het begin van de draad de massadraad in de connector van de sr is, maar wat is dan het einde van de draad in dit geval? Die gaat de kabelboom in en eindigt uiteindelijk toch bij de minpool van de accu? of zeg ik nu iets heel doms?

Juist! *O* en je gaat dus meten of deze verbinding wel goed is 9draad niet gebroken aan binnenzijde, vieze/weerstand gevende aansluitingen etc..
 
Kijk nu komen we ergens! En het meningsverschil tussen jou en vdv is dus dat jij de multimeter op weerstand wilt zetten om de weerstand van alle connectors etc etc te meten, dus de multimeter geeft zelf een stroompje en kijkt hoeveel daarvan aankomt aan de andere kant.
V.d.v zegt vervolgens dat die verschillen tussen goede en slechte verbinding te klein zijn om te meten met de multimeter, en je de motor moet laten draaien om dan de spanning over de draad te meten, ofwel, de motor geeft zelf volledige bedrijfsspanning over de draad, de multimeter meet hoeveel dat aan het begin is, en hoeveel dat er aan het einde overblijft.
Andere tactiek, zelfde uitkomst. Even zonder een oordeel te vellen over welke tactiek dan het beste is hè.
 
Tot zover kan ik je volgen, dat stukje natuurkunde ken ik nog ;). Ik snap ook dat je op die manier de spanning over een draad meet, alleen de exacte aansluitwijze snap ik nog niet, daarom vraag ik me af wat de fysiek punten zijn waar je je multimeter tegenaan houdt. Ik neem aan dat het begin van de draad de massadraad in de connector van de sr is, maar wat is dan het einde van de draad in dit geval? Die gaat de kabelboom in en eindigt uiteindelijk toch bij de minpool van de accu? of zeg ik nu iets heel doms?
Het gaat vernamelijk om de draden van je regelaar naar de accu.
Je zet je ene meetpen in de massa van de regelaar zo dicht mogelijk bij de regelaar dus incl de stekkerverbinding, de andere pen meet je op de min van de accu.
Hetzelfde doe je bij de plus van de regelaar na de accu.
Over beide kabel mag hooguit een paar tiende volt vallen.
Is dat meer dan ga je meten in welke deel van de draad/verbinding het zit.
Het is natuurlijk wel zaak dat je meet terwijl alles aangesloten is en je motor loopt.
 
Wel, weerstand door een vies contact is prima te meten, misschien dat VDV wat anders bedoelt.
Ik kan me voorstellen dat met slecht werkende regelaar de motor liever niet -zomaar- wil laten lopen..
Anders probeer je beide methoden, en komt dan aan ons verslag uitbrengen..
 
Lijstje tot zover:

-Nieuwe SR-->is besteld
-Tactiek van sammie en tactiek van vdv uitvoeren om te testen of de massa aansluiting van de sr goed is.
-koelpasta voor achter de sr bestellen.
-contactpasta voor de connectors bestellen.
-plaatsing sr heroverwegen.



-nu nog belangrijk, goeie connector m/v bestellen. was die uit de link in mijn post op de vorige pagina iets?
 
In principe heb ik straks natuurlijk een goede regelaar en een goede connector, dus de motor laten lopen zou niet per direct een probleem moeten vormen.
Zal qua volgorde eerst tactiek sammie doen. Deze is inderdaad het veiligst voor de motor, grote problemen moet hij aantonen.
Daarna de motor starten, kijken of de laadspanning niet meteen absurd hoog is, dan rest tactiek vdv uitvoeren.
En natuurlijk verslag uitbrengen.
 
Kijk eens op de sloop voor een stekker.... :Y
Onlangs helaas ook een doorgebrande SR gehad op mijn GSR.. -O-
Stekker was ook gesmolten en na wat zoeken van de monteur bleek de Burgman 400 dezelfde draadboom te hebben. Stekker keurig aan de draadboom gesoldeerd en nieuwe SR erop.
 

Wel, weerstand door een vies contact is prima te meten
, misschien dat VDV wat anders bedoelt.
Ik kan me voorstellen dat met slecht werkende regelaar de motor liever niet -zomaar- wil laten lopen..
Anders probeer je beide methoden, en komt dan aan ons verslag uitbrengen..
Als het echt heel slecht is kan je dat meten maar als je daar bijna geen weerstand meet wil dat niet zeggen dat het goed is.
Het is heel goed mogelijk dat de verbinding pas slecht word als er stroom gaat lopen.
De enige manier om dat uit te sluiten is door de spanning te meten over de bedrading.
 
In principe heb ik straks natuurlijk een goede regelaar en een goede connector, dus de motor laten lopen zou niet per direct een probleem moeten vormen.
Zal qua volgorde eerst tactiek sammie doen. Deze is inderdaad het veiligst voor de motor, grote problemen moet hij aantonen.
Daarna de motor starten, kijken of de laadspanning niet meteen absurd hoog is, dan rest tactiek vdv uitvoeren.
En natuurlijk verslag uitbrengen.
Strak plan, en als dan blijkt dat je regelaar niet het probleem was maar de verbindingen dan heb je weer mooi een reserve regelaar liggen.
 
Kijk nu komen we ergens! En het meningsverschil tussen jou en vdv is dus dat jij de multimeter op weerstand wilt zetten om de weerstand van alle connectors etc etc te meten, dus de multimeter geeft zelf een stroompje en kijkt hoeveel daarvan aankomt aan de andere kant.
V.d.v zegt vervolgens dat die verschillen tussen goede en slechte verbinding te klein zijn om te meten met de multimeter, en je de motor moet laten draaien om dan de spanning over de draad te meten, ofwel, de motor geeft zelf volledige bedrijfsspanning over de draad, de multimeter meet hoeveel dat aan het begin is, en hoeveel dat er aan het einde overblijft.
Andere tactiek, zelfde uitkomst. Even zonder een oordeel te vellen over welke tactiek dan het beste is hè.

Nee, niet dezelfde uitkomst. Luister naar v.d.v. aub die weet waar hij over praat.
 
Strak plan, en als dan blijkt dat je regelaar niet het probleem was maar de verbindingen dan heb je weer mooi een reserve regelaar liggen.

regelaar was inmiddels al besteld, omdat ik er vanuit ging dat deze sowieso kapot moest zijn, gezien hij soms 20V gaf. Ik had hiermee geen rekening gehouden met dat U groter wordt als R groter word. Dus dat het ook een verbindingsprobleem kon zijn.
 
Nee, niet dezelfde uitkomst. Luister naar v.d.v. aub die weet waar hij over praat.

Ik probeer naar iedereen te luisteren. En heb ook al aangegeven dat ik zeker wil proberen wat vdv adviseert, de nieuwe regelaar is echter toch al besteld. En ik moet toch de stekkers aan kabelboom en sr vervangen, dus kan ik net zo goed de nieuwe stekker aan de 'nieuwe' sr zetten. Anders doe ik het aan de oude sr, blijkt deze overleden, kan ik hem weer overzetten.

Ik geef alleen aan dan ik daarnaast de tactiek van sammie ook een kans wil geven.
Ik kan er tenslotte niets mee stukmaken.

Ook vdv zegt dat als het echt heel slecht is, je het op die manier kan meten. En dat is precies wat ik zei; ik wil de tactiek van sammie als eerste grove meting doen. Daarna alsnog die van vdv om het zeker te weten.
En met zelfde uitkomst bedoel ik dat je met beide technieken op zoek gaat naar slechte verbindingen in de massa-aansluiting.
 
Laatst bewerkt:
ik wil de tactiek van sammie als eerste grove meting doen. Daarna alsnog die van vdv om het zeker te weten.
En met zelfde uitkomst bedoel ik dat je met beide technieken op zoek gaat naar slechte verbindingen in de massa-aansluiting.

Stel jij wil een vis vangen.
Dan kun je je hengel inwerpen met een sappige pier aan de haak. Je kunt ook met een speer in het water gooien en hopen dat je er 1 raakt.
Met beide technieken probeer je een vis te vangen maar er is er maar 1 effectief.

Verder is het aan jou, als je eerst een uur speren wil gooien voordat je je hengel erbij pakt, be my guest ;)
 
@ Midlifecrisis: vangt zo'n koelblok dan niet veel te veel vuil en nattigheid? Ik rij ook gewoon in de regen enzo. Kan me voorstellen dat dat op zijn beurt ook weer problemen oplevert.

@ rambabbel. Tips of suggesties welk merk stekker of waar te kopen, neem aan dat conrad wel een geschikte heeft? Ik snap ook dat het stekkerblok de hoge spanning van de dynamo aan moet kunnen.

@Sammie, zover reikt mijn verstand over deze materie niet. Ik heb het proberen op te zoeken, maar zoals ik zeg, electronica is niet mijn vriend. Ik weet wat de dynamo, sr, accu etc doet, hoe het laadsysteem in principe werkt, maar daar houdt het bij op.
In het wphb staat voor de dynamo een cirkel met daarin 3 punten waartussen spoelen staan afgebeeld.
Ik zie bij motorslopen delen van dynamo's te koop waarbij staat 'laadspoel'.
Mijn SR heeft 5 draden, ik heb begrepen dat ze soms ook een 6de draad hebben?
Kun je hier iets mee?
Betekent dit dat hij veldspoelgestuurd is?

Mvg Thijs


P.s. Ik lees mijn posts in dit topic terug en zie dat ik net na over de stekker gesproken te hebben zeg: 'even kijken waar ik een andere beetje betaalbare haal.'
Die zin sloeg eigenlijk op de sr, en niet de stekker. De is dus een 2dehands originele van onderweg. Stekker moet uiteraard ook gewoon een goeie zijn. Als iemand een tip heeft, want ik zie door de connectoren de stekkers niet meer.

Ik heb de Duitser er niet over gehoort, bij hem kwam alleen het koelblok door de undertail heen en was zorgvuldig afgekit.
 
Goed, ik weet in ieder geval wat en hoe te meten. Daar ga ik nu denk ik wel aan uit komen.

Dus, meten, koelpasta, contactpasta, goeie connector, en omdat hij toch al onderweg is, andere sr. Ik denk dat we dan een heel eind komen.

Ik twijfel nog over geforceerde koeling. Standaard hangt de sr bij de srad ook gewoon achter de kontkap, zonder geforceerde koeling, zelfs zonder rijwind. Nu zitten er in de kont al 2 grote luchthappers, en zit er een roostertje bij de sr. Hij heeft dus sowieso meer koeling dan standaard. Kan me haast niet voorstellen dat dat bijdraagt aan het probleem.
 
Hopelijk van het weekend aan de slag. Toch voor de zekerheid nog een vraag voor ik begin.

Maakt het bij de 3 zwarte draden van de dynamo naar de spanningsregelaar nu uit hoe ik ze in de nieuwe stekker aansluit? Dus of ik draden omwissel of niet? Gezien de draden dezelfde kleur hebben, en het gewoon de drie uitgaande draden van de dynamo zijn lijkt me dat dit niet uitmaakt toch?
 
Nee, dat maakt niets uit. Zijn de 3 fasen van je dynamo, dit is de wisselspanning die je zometeen gaat meten ;) en waarvan je spanningsregelaar straks lekkere gelijkstroom van maakt.
 
the saga continues....

Ik heb de nieuwe 2dehandse spanningsregelaar binnen. Zag er uit als nieuw, ook al zegt dit niets.

Eerst eens even de diodemeting zoals beschreven in het wphb gedaan, hier ging het al mis.

B/R met B1, B2, en B3 mogen tussen de 0.4 en 0.7 zitten, deze zitten op 0.71 , 0.74 , en 0.76. Iets boven de toleranties dus.

B1, B2 en B3 met B/W mogen ook tussen 0.4 en 0.7 zitten, deze zitten op 0.66, 0.68, en 0.69.

B/R met B/W mag op 0.5 tot 1.2 zitten, deze zit op 1.62.

Dus 3 waarden binnen toleranties, 3 waarden net erboven, en 1 waarde dik erboven.
Is deze spanningsregelaar dus bij voorbaat al afgeschreven? Of is deze meting zo onnauwkeurig dat het verstandig is te kijken wat hij ingebouwd doet?
 
Terug
Bovenaan Onderaan