Freewind 650 hapert bij +/- 5000rpm

stof

MF'er
17 aug 2008
167
0
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een Suzuki Freewind XF650 gekocht (dus eencilinder, twee carbs).
Tijdens de proefrit niets aan gemerkt maar sinds enkele dagen merk ik dat de motor hapert bij stevig gasgeven (meestal rond +/- 5000 toeren).
Optrekken richting 100-120km/h is dus redelijk moeilijk en traag. Bij langzaam of weinig gas trekt de motor wel probleemloos tot 8000 toeren. Stationair en bij rustig touren zijn geen enkel probleem (zoals in de testrit...).

Aangezien ik denk dat de motor bij de vorige eigenaar een tijdje heeft stilgestaan heb ik maar de benzine vervangen en een busje 'fuel cleaner' erin gekapt. Dit lijkt weinig tot niets te helpen. Vlotterbakken zijn ook afgetapt, benzine stroomt meer dan vlot door en is proper. De bougie heeft een mooie bruine kleur...

Voor ik start met het demonteren van de carbs voor een ultrasoon beurt had ik graag jullie idee hierover gehoord: vuil in de carb(s) of iets anders?

Het deconnecteren van de 'throttle position sensor' maakt geen enkel verschil. Kan het probleem hier ergens in te zoeken zijn?

Bedankt!
 
Benzine is schoon, bougies zijn perfect én mooi bruin, luchtfilter is zo goed als nieuw en proper (was ik inderdaad vergeten te vermelden ;))

Carbs nog niet zijn nog niet gedemonteerd dus hoofdsproeier kan ik nog niet nakijken. Zou graag gericht het probleem zoeken en niet op goed geluk da carbs ultrasoon laten reinigen indien dit niet nodig is...(al is dit waarschijnlijk de enige optie wel)
 
Laatst bewerkt:
Hier enkele overzichtjes vanuit het handboek:
full
 
full

full

full


Ik vraag mij vooral af of problemen in dit circuit, vtv (valve) en solenoid voor een gedrag kunnen zorgen dat ik nu ervaar. Alles is (voor zover zichtbaar) origineel en correct aangesloten op de motor
 
Laatst bewerkt:
Heb zo net de sproeiers een voor een bekeken. Is geen vuiltje te bekennen. Toch krijgt de motor niet voldoende benzine ( eerder witte bougies bij de laatste check) en de met de choke open is er geen probleem...
Ik weet niet meer waar zoeken.

Iemand andere ideën?
 
Oorzaak gevonden!

Na de gasschuiven nogmaals te hebben bekeken zie ik dat het membraan bij één schuif licht beschadigd is...(foute montage vorige eigenaar gok ik).
Een korte test (met een stofzuiger :)) leert dat deze gasschuif ook niet meer naar boven gaat (en de andere wel).
Normaal zou ik met deze motor op weekend vertrekken binnenkort, weet iemand welke shop dit in stock heeft of binnen de week kan leveren?
 
Ik heb het oude membraan kunnen repareren en alles lijkt terug correct te werken.
Voor de definitieve montage wacht ik toch nog even op een nieuw onderdeel, het moet in orde zijn :)
Bedankt voor de info!
 
Terug
Bovenaan Onderaan