xtz 750 stopt er steeds mee achter 200 km

rushroom

MF'er
22 feb 2012
93
1
Gent, België
Hoi,

Ik post in naam van mijn broer.
Binnen 2 weken vertrekken we met de motor naar Roemenië,
maar er zijn problemen met zijn super tenere. ( 3LD )

Even ter info, blok is geheel standaard, afstelling standaard, arrow demper.

De bougies slaan volledig zwart, en na een 100 tal km begint hij wat vreemd te draaien
stationair, en achter een 200tal km geeft hij het op.

Na wat opzoeken en lezen kwamen we uit bij de naaldbuizen enz,
dus een gehele revisiekit besteld en beide carbu's voorzien van alles nieuw,
in originele afstelling.

Na vandaag te testen is het exact hetzelfde, onze hoop zit er bijna door..
De tijd begint te dringen, tijd voor een andere motor is er al niet meer,
en hij is volledig klaargezet voor de reis, maar de xtz heeft andere plannen precies..

Iemand die ons wat kan helpen? Bougies slaan volledig zwart, maar de carbu's zijn geheel nieuw vanbinnen.. Luchtfilter enz is ook als nieuw.. Met nieuwe bougies
rijd hij heerlijk, mooi draaien en goed rijden, maar na een tijdje begint het dan..



Alvast bedankt!
 
Serieuzere reactie..

Klinkt dat het redelijk belangrijk is dat hij het snel weer doet.
In dat geval zou ik even naar een testbank rijden en voor een paar tientjes een uitdraai scoren.
Dan weet je gelijk of de motor daadwerkelijk veel te rijk staat, waardoor de bougies zwart slaan en de motor slecht gaat lopen.

Als dit niet het geval is, kan je naar andere oorzaken gaan zoeken (en hebben de zwarte bougies er niks mee te maken).

Bijv. tank ontluchting, iets anders wat gebeurd als de motor een tijd echt heet is of een van de overige dingen die hier genoemd worden.
 
Laatst bewerkt:
al eens gekontroleerd na 50km of de bougies dan ook al zwart zijn ?
indien ja : mengsel veel te rijk, kan aan vanalles liggen, maar ik zou beginnen met vlotterhoogte.
indien nee slaan ze pas zwart uit als hij slecht begint te draaien.

maar ik vermoed dat het antwoord ja gaat zijn.

als de vlotters juist staan, kleinere hoofdsproeiers steken en naalden laten zakken. best eens langs een testbank gaan , veel tijd is er niet meer.
 
Laatst bewerkt:
Afstelling carburateurs volledig origineel en alles nieuw daarbinnen,
luchtfilter als nieuw
brandstofpomp kan ik eens nakijken ook nog vandaag! ( hoe check je dat? )

Maar het is wel vreemd dat moest het de brandstofpomp zijn dat hij het steeds begint te doen vanaf een km of 100, 150, en op 200 niets meer..

Want je kan er bijvoorbeeld 5 dagen perfect mee rijden, en dus bv ook 100 km aan één stuk,
dus dan is hij wel warm genoeg.. Maar het probleem begint echt na x aantal km..

Het vuil slaan van bougies met olie begin ik alsmaar meer te verdenken..
Hoe kan ik dat nu checken? Ik kan kijken of er benzine bij de olie zit, maar als dat zo is,
hoe kunnen we dat dan verhelpen?

Vanmiddag ga ik eens alles wat jullie hier gezegd hebben testen, en ik hou jullie op de hoogte!
Bedankt al voor het meedenken!
 
Oké, even druk bezig geweest met alles testen en nakijken.

Na de revisieset van de carbu's én chokeplunjers bleef het hetzelfde.
Hadden wel het idee dat het misschien iets beter was.

Na een tijd rijden zagen we dat de rechtse bougie grijs was en de linkse zwart.
Ergens waren we al iets of wat blij.

Even later werd het weer erger, weer alles zwart.
Carbu's weeral eens opengedaan, bleek de ene gasnaald gewoon afgebroken?!
Nog geen 250 km oud.. énkel de oude naalden terug gestoken en was weer iets beter,
maar nog steeds rechts grijs en links zwart.

Wat kan daar nu nog het probleem van zijn..

Alles is al nagekeken, meteen de gasnaaldstand ook een standje aangepast.
Luchttoevoer is nog steeds inorde, filter ziet er nog als nieuw uit. Chokeplunjers ook nog steeds inorde, zou ook wel mogen met revisieset.. Vlotterhoogte ook nagekeken, was ook inorde...

Hij doet het zowel in koude toestand als in warme.

Brandstofpomp lijkt inorde, + hij doet het met een volle tank ook, pomp helpt toch enkel de laatste beetjes uit de tank te halen? Genoeg atmosferische druk met volle tank, toch?
En dan verklaard dat het probleem ook niet dat het enkel bij de linkse cilinder is..

Tank ontluchting heeft de vorige eigenaar de ontluchtingsgaatjes groter gemaakt, dus misschien heeft hij er ooit al problemen mee gehad, maar ik gok dat dat ook het probleem niet kan zijn,
weeral maar 1 cilinder..

Ga nog een laatste optie proberen en dat is de compressietest, maar nu hebben we de moed
wel écht al bijna opgegeven, volgende week zaterdag moeten we er al mee in Oostenrijk staan... :/

Bedankt voor de hulp al allemaal!
 
Laatst bewerkt:
Als ie na 200 kilometer er mee stopt, en voor die tijd wel goed loopt ligt dat volgens mij niet aan de carburateur afstelling, dan moet ie gelijk beroerd lopen.

Is je ontsteking wel in orde? Een bobine die niet helemaal lekker is, door slaan als ie warm wordt...
 
Ja, nu doet hij het zowat constant. Maar hij kan even goed rijden, en dan even weer wat slechter, dan weer wat goed, ...

We kunnen niet blijven nieuwe bougies steken hé, achter 10 paar bougies begin je het wel wat beu te worden, hehe...

Dat achter 200km is ondertussen wat achterhaald, nu doet hij het gewoon af en toe.
nu, het is niet dat er absoluut niet mee te rijden valt, maar het moet wel inorde komen.

Hij begint af en toe wat ambetant te doen, wat inhouden onderin, af en toe eens durven stotteren, maar bv aan een constante snelheid rijden is zo wat inhouden, rijden, inhouden, rijden, het typische onregelmatig rijden op constante snelheid.

We zijn er ook vooral een beetje bang voor dat in de bergen, het heel slecht zal beginnen rijden met de ijle lucht..
 
Als de brandstofpomp niet goed functioneert, kan het de toevoer belemmeren ook al is de tank vol. Probeer eens een eind flink door te trekken op de snelweg, dan zou de pomp het het zwaarst moeten hebben. Of probeer het met een volle tank, en sluit de benzineslang direct op je carburateurs aan (zonder de pomp er tussen). Als dat helpt is het je pomp.

controleer ook het zeefje in het T stuk van je brandstofslang. Die wil nog wel eens dicht slibben.
 
Oké, probeer ik vandaag ook eens.
Maar als de pomp niet oké is, en of het t-stuk, dan krijgt hij minder benzine,
en niet te veel, toch? Links draait hij precies heel rijk, bougie volledig zwart,
maar dof, en dus wrs niet van de olie..
 
Ik lees nergens dat je je carb`s gesynchroniseerd hebt.

En ik zou hem terug naar de basisafstellingen zetten anders heb je straks zeker problemen in de bergen.
(Luchtschroeven in en 2 slagen terug.)
 
Hoi,

Druk bezig geweest met de xtz de afgelopen week,
en nu geef ik het wel écht op.

Na veel getest en nieuwe bougies bleef de ene kant zwart en de andere kant grijsachtig.
Carburateurs ervan gehaald en de linker gasnaald was gebroken?! ( die was nieuw.. )

Nu, weer andere naalden erin, testen testen testen, weeral hetzelfde.
We hebben gemerkt dat er geen vast schema meer in zit, nu kan hij het achter 5 km doen,
of achter 500.

Dan begonnen we te denken aan ontsteking, aangezien carbu's goed zijn, en het duidelijk
is dat hij onregelmatig rijd, maar niet altijd. Meteen hoopvol beginnen zoeken naar slechte contacten, en die ook wel gevonden..

Stekker van de gelijkrichter was verbrand en kabels los ervan. gelijkrichter was ook kapot,
dus meteen nieuwe gelijkrichter gestoken + nieuwe aansluitingen.

Dan begon ik te denken aan de pick up spoel.. En ook daar weer rotte contacten.
Hoopvol begon ik te denken dat hij gewoon bij een bult of een verkeerde draai aan het stuur
slecht contact kreeg in de stekker waardoor hij plots slechter draaide. Dus nieuwe aansluitingen,
en de pickup doorgemeten en de weerstandswaarden waren goed.

Enkel gemerkt dat de weerstand van de spoelen wat te hoog licht, ipv tussen 0,2-0,3 ohm ligt het rond de 0,6. Maar dit heeft er niets mee te maken normaal gezien, zelfs met stekker los van de spoelen rijd hij wel goed.


Dus, nu snappen we het helemaal niet meer..

- carburatie is compleet nieuw
- Batterij is nieuw
- Bobijn, kabels en bougiekappen zijn nieuw
- gelijkrichter is nieuw
- pickup spoel is goed
- Tank ontluchting is niet super, hoor hem lucht trekken, maar zonder tankdop doet ie het ook
- Alle stekker verbindingen zijn nieuw, wegens rotte stekkers

En zo moeten we binnen 3 dagen vertrekken naar Roemenië,
dat zal er niet meer inzitten :(

Als er iemand nog een laatste optie heeft, hoor ik het graag..
Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Laatst bewerkt:
Je zou de CDI kunnen checken, deze gaan wel eens kapot. Hij is te repareren met een soldeerbout en nieuwe transistor. Als je hem uit elkaar haalt kan je zien of de transistor zwart is.
 
Misschien helemaal niet aan de orde, echter had ik met mijn VFR ook problemen met uitvallen. Verlichting bleef gewoon werken alleen de ontsteking viel soms na 40 Km uit dan na 100Km..

Uiteindelijk was het de massa kabel op de aansluiting van het blok welke een slechte verbinding maakte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan