Mij motor slaat steeds af

Zubh3

Rookie
23 aug 2023
3
5
Hoi mij motor slaat steeds af bij stoplicht en stationeren.kan iemand mij helpen? Het gaat om Yamaha xj seca uit 1982 .
Met vriendelijke groeten
 
Tipje: zet ook de regio in je profiel.

Er is namelijk gewoon kans dat er een MF-er om de hoek zit. Iets in de trant 4 ogen zien (en meer oren horen) beter dan 2.

En als je meer feedback wenst, plaats een foto van je motor. Verder is in het deel brikken en klassiekers ook een topic van XS/XJ te vinden. Best wel wat kennis aanwezig (zeker van deze motoren).
 
Dat de motor ook afslaat bij het afremmen, dat vind ik wel opvallend.

Dat zou kunnen komen door valse lucht ( het vaccuum valt dan weg, waardoor er geen benzine meer door de carburateurs wordt getrokken )

Probeer de motor eens te starten, en spuit eens met wat deodorant of wd40 of iets dergelijks, op/rond de aanzuigrubbers tussen de cilinderkop en de carburateurs.
Als je dan een reactie krijgt van de motor, of hij gaat harder lopen, of valt zelfs stil, zit er een lek.
Ik denk dat de kans vrij groot is dat hier het probleem zit.
Iemand anders zei ook al valse lucht...

De problemen die de motor heeft, zou de motor kunnen hebben door valse lucht. Ik denk dat de kans best groot is...
Misschien is de monteur gewoon vergeten om de slangenklemmen van de rubbers aan te draaien...
 
Dat de motor ook afslaat bij het afremmen, dat vind ik wel opvallend.

Dat zou kunnen komen door valse lucht ( het vaccuum valt dan weg, waardoor er geen benzine meer door de carburateurs wordt getrokken )

Probeer de motor eens te starten, en spuit eens met wat deodorant of wd40 of iets dergelijks, op/rond de aanzuigrubbers tussen de cilinderkop en de carburateurs.
Als je dan een reactie krijgt van de motor, of hij gaat harder lopen, of valt zelfs stil, zit er een lek.
Ik denk dat de kans vrij groot is dat hier het probleem zit.
Iemand anders zei ook al valse lucht...

De problemen die de motor heeft, zou de motor kunnen hebben door valse lucht. Ik denk dat de kans best groot is...
Misschien is de monteur gewoon vergeten om de slangenklemmen van de rubbers aan te draaien...
Nee, lekkende vlotternaalden doen dat ook.
 
Dat de motor ook afslaat bij het afremmen, dat vind ik wel opvallend.

Dat zou kunnen komen door valse lucht ( het vaccuum valt dan weg, waardoor er geen benzine meer door de carburateurs wordt getrokken )
hoezo het valt weg ? het is dan net hetzelfde als bij stationnair draaien en daar heeft hij geen problemen mee. het eerste waar ik dan aan denk is een te rijk staionnair mengsel, wat bv kan komen door wat Clank zegt.
 
Hij zegt dat hij hem start met de choke, dus een te rijk mengsel lijkt me dan niet helemaal waarschijnlijk.
En hij valt stil zodra hij hem wil 'stationeren' , ik neem dan aan dat hij bedoelt als hij hem gewoon van de choke afhaalt.
Dat zou er naar mijn idee juist meer op wijzen dat hij te arm loopt, waarschijnlijk door valse lucht.

Het vaccuum valt voor de carburateurs weg, waardoor er geen benzine meer door de carb. wordt getrokken en de motor dus uitvalt.

Ik blijf bij mijn eerdere conclusie.

Alleen, nu ik dit zo type, vraag ik me wel erg af hoe de motor reageert op gasgeven vanaf lage toeren...
Feitelijk neemt het vaccuum dan ook even af... of zitten er CV carbs op ? Zitten er grote chromen rond/vierkante deksels bovenop de carburateurs ?
 
Eens, het mag allemaal wel duidelijker.
Ik zat trouwens nog te denken dat er ook al een hoop duidelijk kan worden als meneer even de kleur van de bougie'tjes bekijkt.

Wit/grijs is te arm
Bruin is goed
Zwart is te rijk
Olieachtig en nat is ook te rijk.
 
Bedankt voor uw reactie. Ik zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen. De motor is volledig gereviseerd in 2022. Hij start met choke en als ik hem stationair wil laten lopen, slaat hij af. En als ik hard moet remmen, slaat hij ook af. Ik heb de stationair schroef inmiddels gevonden en afgesteld. Nu maakt hij veel toeren, maar hij slaat nog steeds af. Is het makkelijk om zelf de carburateurs te reinigen? En moet je hem daarna weer opnieuw afstellen? Of raadt u aan om het door een garage te laten doen?
De motor rookt niet, hij heeft 2 maanden stil gestaan (van aanschaf tot behalen van m’n rijbewijs). Dit is mijn eerste motor en heb er nog niet zo veel verstand van, maar wil het graag leren.
Met vriendelijke groet
De motor is volledig gereviseerd in 2022. Sommige mensen vinden banden, bougies en remblokjes vervangen volledig reviseren Hij start met choke en als ik hem stationair wil laten lopen, slaat hij af. Dat deed mijn XJ ook, gewoon gevoelig voor koud weer en vergt goed anticiperen met chokestanden. En als ik hard moet remmen, slaat hij ook af. En bij zacht remmen? Ik heb de stationair schroef inmiddels gevonden en afgesteld. Nu maakt hij veel toeren, maar hij slaat nog steeds af. Dan wordt 't lastig. Is het makkelijk om zelf de carburateurs te reinigen? Dat ligt er aan hoe handig je bent. En moet je hem daarna weer opnieuw afstellen? Of raadt u aan om het door een garage te laten doen? JA!
De motor rookt niet, hij heeft 2 maanden stil gestaan (van aanschaf tot behalen van m’n rijbewijs). Dit is mijn eerste motor en heb er nog niet zo veel verstand van, maar wil het graag leren. Hier maar eens mee beginnen: Louis tips voor hobbymonteurs | Louis 🏍
voordat je carburateurs gaat demonteren.

Met vriendelijke groet S2W
 
De motor is volledig gereviseerd in 2022. Sommige mensen vinden banden, bougies en remblokjes vervangen volledig reviseren Hij start met choke en als ik hem stationair wil laten lopen, slaat hij af. Dat deed mijn XJ ook, gewoon gevoelig voor koud weer en vergt goed anticiperen met chokestanden. En als ik hard moet remmen, slaat hij ook af. En bij zacht remmen? Ik heb de stationair schroef inmiddels gevonden en afgesteld. Nu maakt hij veel toeren, maar hij slaat nog steeds af. Dan wordt 't lastig. Is het makkelijk om zelf de carburateurs te reinigen? Dat ligt er aan hoe handig je bent. En moet je hem daarna weer opnieuw afstellen? Of raadt u aan om het door een garage te laten doen? JA!
De motor rookt niet, hij heeft 2 maanden stil gestaan (van aanschaf tot behalen van m’n rijbewijs). Dit is mijn eerste motor en heb er nog niet zo veel verstand van, maar wil het graag leren. Hier maar eens mee beginnen: Louis tips voor hobbymonteurs | Louis 🏍
voordat je carburateurs gaat demonteren.

Met vriendelijke groet S2W
Na carb revisie hoef je alleen te synchroniseren. Verder niks afstellen
 
Na carb revisie hoef je alleen te synchroniseren. Verder niks afstellen
Klopt in zekere zin. Staat ook in de "schraubertipps" Carburateurs | Louis 🏍

14 – Carburateur synchroniseren​

We willen nog een keer benadrukken dat een synchronisatie bij een normale reiniging, wanneer de carburateurs niet van elkaar zijn losgemaakt, niet absoluut noodzakelijk is maar wel aan te bevelen. Maar: Als je de juiste aansluitingen en instelschroeven wilt vinden, is een reparatiehandleiding onmisbaar. (RTFM!)

En Oh ja:
Stap 1: Demonteer de tank. Euhhhhh...

Waar het mij om gaat is dat iemand die voor het eerst een motor koopt, en blijkbaar nog totaal geen technische vaardigheden heeft en vraagt of het "makkelijk is om zelf de carburateurs te reinigen" want "heb er nog niet zo veel verstand van, maar wil het graag leren" is het enige antwoord: Niet Doen! Zoek Hulp of Laat Het Doen!
Goed om die vraag hier te stellen, maar het antwoord moet ook nuttig zijn. Voor velen is een blok van 4 carbs er "even" tussenuit wurmen en de boel loshalen, schoon-ragen en doorblazen een klusje voor een zaterdagmiddag, maar voor een beginneling zou ik aanraden professionele hulp of die van een handige kennis op te zoeken. Naar een garage brengen kost wat, maar motorrijden is voor een technisch minder handig aangelegd persoon niet iets omdat 't zo lekker goedkoop heen en weer rijden is.
Daarbij: een '82er kopen als eerste motor. Ook dat lijkt in eerste instantie een slimme zet (want belastingvrij) maar je moet jezelf wel afvragen: Is het wel slim om ouwe zooi te kopen als je (nog) niet technisch handig bent?

Edit: En de JA! sloeg op "Of raadt u aan om het door een garage te laten doen?"

En soms is het iets héééééél simpels zoals een vacuumafdekdopje dat er af geschoten is. Je wéét het niet..
 
Laatst bewerkt:
Klopt in zekere zin. Staat ook in de "schraubertipps" Carburateurs | Louis 🏍

14 – Carburateur synchroniseren​

We willen nog een keer benadrukken dat een synchronisatie bij een normale reiniging, wanneer de carburateurs niet van elkaar zijn losgemaakt, niet absoluut noodzakelijk is maar wel aan te bevelen. Maar: Als je de juiste aansluitingen en instelschroeven wilt vinden, is een reparatiehandleiding onmisbaar. (RTFM!)

En Oh ja:
Stap 1: Demonteer de tank. Euhhhhh...

Waar het mij om gaat is dat iemand die voor het eerst een motor koopt, en blijkbaar nog totaal geen technische vaardigheden heeft en vraagt of het "makkelijk is om zelf de carburateurs te reinigen" want "heb er nog niet zo veel verstand van, maar wil het graag leren" is het enige antwoord: Niet Doen! Zoek Hulp of Laat Het Doen!
Goed om die vraag hier te stellen, maar het antwoord moet ook nuttig zijn. Voor velen is een blok van 4 carbs er "even" tussenuit wurmen en de boel loshalen, schoon-ragen en doorblazen een klusje voor een zaterdagmiddag, maar voor een beginneling zou ik aanraden professionele hulp of die van een handige kennis op te zoeken. Naar een garage brengen kost wat, maar motorrijden is voor een technisch minder handig aangelegd persoon niet iets omdat 't zo lekker goedkoop heen en weer rijden is.
Daarbij: een '82er kopen als eerste motor. Ook dat lijkt in eerste instantie een slimme zet (want belastingvrij) maar je moet jezelf wel afvragen: Is het wel slim om ouwe zooi te kopen als je (nog) niet technisch handig bent?

Edit: En de JA! sloeg op "Of raadt u aan om het door een garage te laten doen?"

En soms is het iets héééééél simpels zoals een vacuumafdekdopje dat er af geschoten is. Je wéét het niet..
Hij kan best komende week zondag aanhaken bij ons.
 
Hij kan best komende week zondag aanhaken bij ons.

Zoals gewoonlijk: Hulp genoeg wordt hier geboden. 'T is alleen een kwestie van aanpakken.

Tipje: zet ook de regio in je profiel.

Er is namelijk gewoon kans dat er een MF-er om de hoek zit. Iets in de trant 4 ogen zien (en meer oren horen) beter dan 2.

En als je meer feedback wenst, plaats een foto van je motor. Verder is in het deel brikken en klassiekers ook een topic van XS/XJ te vinden. Best wel wat kennis aanwezig (zeker van deze motoren).

Wel een duimpje, maar geen actie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan