FZR600R slaat af na tijdje, elektrische gremlin

Reliku

Die hard MF'er
12 feb 2018
324
38
Nieuw-Weerdinge
Dag motorforum,

Ik heb het volgende probleem, en wellicht willen jullie met mij mee denken.

Ik heb een fzr600r (4jh) die na korte tijd lopen af slaat. Hij begint steeds slechter te lopen, bij gas geven kakt ie in, en op een gegeven moment stopt ie er compleet mee. Alle symptomen wijzen op een stop in de brandstoftoevoer. De gebruikelijke daders heb ik al gecheckt, knik in een slang, tankontluchting, maar dat is het allemaal niet. Want: zodra het contactslot uit en weer aan is geweest, hoor je de brandstofpomp weer een seconde of 5 zoemen, en dan loopt ie weer als een zonnetje.

Komt iemand dit gedrag van dit type fzr wellicht bekend voor? Het lijkt er haast op alsof de brandstofpomp na het primen gewoon stopt met functioneren.

Wat overigens helemaal bijzonder is: zodra je het contact weer aan zet begint de pomp te zoemen, maar de motor draait dan dus nog niet. Maar in dat scenario kan de brandstofpomp helemaal geen benzine pompen. De kraan (die er bij in zit) heeft namelijk vacuum nodig vanuit de motor. Dus tijdens dat "zoemen" zou er helemaal niets moeten gebeuren. Echter doet ie het na zo'n "reset" wel gewoon weer (voor even dan, totdat de vlottersbakjes weer leeg zijn, lijkt het).

Wellicht dat de ellende zit in het relais dat de brandstofpomp aan stuurt, maar deze *lijkt* normaal te werken.

Morgenavond verder storing zoeken. Ik hoop dat iemand een gouden tip heeft :)
 
Oplossing
Het simpelste is om de benzineslang van de carbs af te halen en dan de oprengst checken, voordat je allemaal dingen gaat meten waarvan je niet weet wat je moet meten. Het "reserve" systeem is ook onbetrouwbaar, zorg iig dat je tank tot boven het reserveniveau gevuld is zodat je geen aanspraak hoeft te maken op de reservestand, die schakelaar oxideert vaak zodat reserve niet geactiveert wordt.
Als je contact aan doet moet je eigenlijk horen dat de pomp weerstand krijgt doordat er druk opgebouwd wordt en de pomp pompt gewoon dwars door de benzinekraan heen hoor, dat dunne iele veertje houdt het membraam niet tegen en dus de benzinekraan niet dicht.
Contact aan, uit laten pompen, seconde of 5, 6 en weer uit, meteen aan moet resulteren in...
In het kader van meten = weten:
Kun je ergens meten of er spanning op de brandstofpomp blijft staan als de motor loopt? Als je ziet dat die wegvalt, dan zit het in de aansturing van de pomp. Even het elektrisch schema opzoeken.
Ik zou daarmee beginnen.
 
Het simpelste is om de benzineslang van de carbs af te halen en dan de oprengst checken, voordat je allemaal dingen gaat meten waarvan je niet weet wat je moet meten. Het "reserve" systeem is ook onbetrouwbaar, zorg iig dat je tank tot boven het reserveniveau gevuld is zodat je geen aanspraak hoeft te maken op de reservestand, die schakelaar oxideert vaak zodat reserve niet geactiveert wordt.
Als je contact aan doet moet je eigenlijk horen dat de pomp weerstand krijgt doordat er druk opgebouwd wordt en de pomp pompt gewoon dwars door de benzinekraan heen hoor, dat dunne iele veertje houdt het membraam niet tegen en dus de benzinekraan niet dicht.
Contact aan, uit laten pompen, seconde of 5, 6 en weer uit, meteen aan moet resulteren in een hele korte activiteit van de pomp... Belangrijkste is dat er benzine boven het rserveniveau zit... Als je rookie met 1 post was had ik dit niet in zitten kloppen
 
Oplossing
Het simpelste is om de benzineslang van de carbs af te halen en dan de oprengst checken, voordat je allemaal dingen gaat meten waarvan je niet weet wat je moet meten. Het "reserve" systeem is ook onbetrouwbaar, zorg iig dat je tank tot boven het reserveniveau gevuld is zodat je geen aanspraak hoeft te maken op de reservestand, die schakelaar oxideert vaak zodat reserve niet geactiveert wordt.
Als je contact aan doet moet je eigenlijk horen dat de pomp weerstand krijgt doordat er druk opgebouwd wordt en de pomp pompt gewoon dwars door de benzinekraan heen hoor, dat dunne iele veertje houdt het membraam niet tegen en dus de benzinekraan niet dicht.
Contact aan, uit laten pompen, seconde of 5, 6 en weer uit, meteen aan moet resulteren in een hele korte activiteit van de pomp... Belangrijkste is dat er benzine boven het rserveniveau zit... Als je rookie met 1 post was had ik dit niet in zitten kloppen
Hm, daar had ik helemaal geen rekening mee gehouden. Er zit inderdaad een bodempje benzine in en hij staat op reserve. Ik ga vanavond even een paar liter extra in de tank gooien, voordat ik verder ga.

Bedankt, dit is precies het soort inzicht waar ik op gehoopt had! Wordt vervolgd :)
 
Het simpelste is om de benzineslang van de carbs af te halen en dan de oprengst checken, voordat je allemaal dingen gaat meten waarvan je niet weet wat je moet meten. Het "reserve" systeem is ook onbetrouwbaar, zorg iig dat je tank tot boven het reserveniveau gevuld is zodat je geen aanspraak hoeft te maken op de reservestand, die schakelaar oxideert vaak zodat reserve niet geactiveert wordt.
Als je contact aan doet moet je eigenlijk horen dat de pomp weerstand krijgt doordat er druk opgebouwd wordt en de pomp pompt gewoon dwars door de benzinekraan heen hoor, dat dunne iele veertje houdt het membraam niet tegen en dus de benzinekraan niet dicht.
Contact aan, uit laten pompen, seconde of 5, 6 en weer uit, meteen aan moet resulteren in een hele korte activiteit van de pomp... Belangrijkste is dat er benzine boven het rserveniveau zit... Als je rookie met 1 post was had ik dit niet in zitten kloppen
Nou mensen, we hebben een winnaar. Ik voel me in ieder geval weer behoorlijk dom dat het aan zoiets lulligs lag, maar dit was het inderdaad, de reserve schakelaar is rot. Tank vol met benzine en hij loopt als een zonnetje!

Overigens klinkt de pomp niet anders dan hiervoor, dus dat vind ik nog wel vreemd, maar de brandstoftoevoer stopt nu in ieder geval niet meer na het initieel primen, dus het lijkt er inderdaad op dat de reserve schakelaar zijn werk niet deed.

Bedankt Rob!
 
Nou mensen, we hebben een winnaar. Ik voel me in ieder geval weer behoorlijk dom dat het aan zoiets lulligs lag, maar dit was het inderdaad, de reserve schakelaar is rot. Tank vol met benzine en hij loopt als een zonnetje!

Overigens klinkt de pomp niet anders dan hiervoor, dus dat vind ik nog wel vreemd, maar de brandstoftoevoer stopt nu in ieder geval niet meer na het initieel primen, dus het lijkt er inderdaad op dat de reserve schakelaar zijn werk niet deed.

Bedankt Rob!
Ik heb een stuk of 10 van zulke motorfietsen, 600's en 750's. Ja dan doe je wel wat ervaring op...

@Reliku zou je mij een wederdienst willen bewijzen en mijn oplossing als "beste antwoord"' willen markeren???

En tag mij effe als je weer vragen hebt, ik weet er best wel at van
 
Laatst bewerkt:
@Rob RD volgens mij heb ik 'm nu gemarkeerd. Nogmaals bedankt! Als ik nog ergens tegenaan loop kom ik wel aan kloppen 😎

10 stuks, da's een aardige verzameling! Ik vind het prachtige motoren. Dit is m'n eerste FZR, maar ik weet niet of het de laatste wordt...

(Maargoed... ik heb ook al 4 FZ750's, en mijn vrouw vind het nu al uit de hand lopen.... 🤣)
 

Bijlagen

  • IMG_20230615_230412.jpg
    IMG_20230615_230412.jpg
    269,5 KB · Weergaven: 26
Terug
Bovenaan Onderaan