xtz 750 stopt er steeds mee achter 200 km

rushroom

MF'er
22 feb 2012
93
1
Gent, België
Hoi,

Ik post in naam van mijn broer.
Binnen 2 weken vertrekken we met de motor naar Roemenië,
maar er zijn problemen met zijn super tenere. ( 3LD )

Even ter info, blok is geheel standaard, afstelling standaard, arrow demper.

De bougies slaan volledig zwart, en na een 100 tal km begint hij wat vreemd te draaien
stationair, en achter een 200tal km geeft hij het op.

Na wat opzoeken en lezen kwamen we uit bij de naaldbuizen enz,
dus een gehele revisiekit besteld en beide carbu's voorzien van alles nieuw,
in originele afstelling.

Na vandaag te testen is het exact hetzelfde, onze hoop zit er bijna door..
De tijd begint te dringen, tijd voor een andere motor is er al niet meer,
en hij is volledig klaargezet voor de reis, maar de xtz heeft andere plannen precies..

Iemand die ons wat kan helpen? Bougies slaan volledig zwart, maar de carbu's zijn geheel nieuw vanbinnen.. Luchtfilter enz is ook als nieuw.. Met nieuwe bougies
rijd hij heerlijk, mooi draaien en goed rijden, maar na een tijdje begint het dan..



Alvast bedankt!
 
Er is een topic "kleur bougie" en daarin vermeld ik al dat de kleur van de bougie's bepaald wordt door de laatste ( kilo)meters...
Als je ontsteking langzaam de geest geeft, of dit nu door de bobines, CDI, kabels, massa komt maakt dan niets uit...

Je had je een hele hoop ellende kunnen besparen door een run te doen op een vermogensbank, daar had je in ieder geval af kunnen leiden of je carb's goed stonden, en die veranderen niet spontaan onder het rijden..

Ik denk dat je een ontstekingsprobleem hebt, dat zich door slechte verbindingen/warm worden van....voordoet, en schijnbaar had de vorige eigenaar er ook al last van, en heb je zelf al diverse slechte verbindingen ( die voor permanente schade kunnen zorgen) opgespoord, en verholpen...
Helaas begint de tijd nu te dringen, maar alle stekkers nog een keer nalopen, motor eventueel op de testbank, en desnoods een fohn op de CDI en andere onderdelen om het uit te sluiten
 
Enkel gemerkt dat de weerstand van de spoelen wat te hoog licht, ipv tussen 0,2-0,3 ohm ligt het rond de 0,6.
houd de meetsnoeren van je multimeter eens in het laagste weerstandsberiek tegen elkaar. Je meet dan de eigenweerstand van het meetcircuit en die mag je aftrekken van de afgelezen waarde. Dus de weerstanden van de spoelen kunnen best binnen de goede waarden vallen.
 
Check al je stekkers eens vanaf de dynamo tot aan de spanningsregelaar.
Onder je tank thv je zadel zit nog zo`n stekkerblok die weleens kan fikken.

Heb je je spanningsregelaar achter de linker zijkap zitten of onder je zadel?
Mocht hij nog achter de zijkap zitten trek dan een extra massa-draad vanaf de accu naar de SR.
Het subframe geeft geen goede massa door.

Wel vreemd dat je gasnaalden breken....
 
Hoe dan ook, de bougies horen niet zwart te zijn en ondanks alles zal hij toch nog te rijk lopen. Een Dynorun (al eerder genoemd) geeft hierin snel een antwoord.
Het uitvallen/slecht lopen kan nog steeds veroorzaakt worden door de pick-up. Als deze warm wordt kan de weerstand veranderen en als bv. de behuizing lek is kan hij doorslaan of kortsluiten. Probeer de storing op te wekken en ga dan eens meten, dan kun je zien of het in de elektronica zit, of toch niet.
 
Het ligt niet aan verkeerd afgestelde carburateurs, dan doet ie het altijd, niet af en toe!

en als ze altijd te rijk staan waardoor de bougies het niet lang uithouden ?

als het niet de carbu's zijn, waarom worden de bougies dan zwart en vooral waar gaan ze dan van kapot ?

en ook nog : waarom breken de naaldsproeiers af en toe ?

motor had al lang geleden op de dyno moeten staan, gaat er uiteindelijk toch van komen.
 
Laatst bewerkt:
Pickup spoelen dien je 2x door te meten. Eerst koud en vervolgens wanneer het probleem zich voordoet. Direct aan de stekker kun je dit prima meten
Als er een breuk in de spoel zit maakt die breuk weer verbinding als de motor afkoelt en zie je nog steeds niets. Heb je wanneer het optreedt een andere weerstandswaarde dan zijn je spoeltje(s) kapot.

grtz,

Cees
 
Hoe dan ook, de bougies horen niet zwart te zijn en ondanks alles zal hij toch nog te rijk lopen. Een Dynorun (al eerder genoemd) geeft hierin snel een antwoord.
Het uitvallen/slecht lopen kan nog steeds veroorzaakt worden door de pick-up. Als deze warm wordt kan de weerstand veranderen en als bv. de behuizing lek is kan hij doorslaan of kortsluiten. Probeer de storing op te wekken en ga dan eens meten, dan kun je zien of het in de elektronica zit, of toch niet.

Bij een haperende ontsteking komt er ook te veel onverbrandde brandstof in de cilinders, die wordt n.l. niet ontstoken , dus dat kan ook zwarte bougie's veroorzaken, tot het moment dat ze helemaal niet meer vonken
net zoals hangende gasschuiven, hangende choke, olieverbruik ( alhoewel dit meestal geen roet is maar vettige bougie's, verstopte uitlaat of katalysator en nog meer redenen, dus om nu met stelligheid te beweren dat hij te rijk staat, getuigd niet van analytisch denken.....

Storing zoeken is het uitsluiten van mogelijkheden, en idd een run is daar o.a. een manier voor
 
en als ze altijd te rijk staan waardoor de bougies het niet lang uithouden ?

als het niet de carbu's zijn, waarom worden de bougies dan zwart en vooral waar gaan ze dan van kapot ?

en ook nog : waarom breken de naaldsproeiers af en toe ?

motor had al lang geleden op de dyno moeten staan, gaat er uiteindelijk toch van komen.

Moet ie wel heel rijk staan, dan loopt ie ook niet lekker...
Had inderdaad allang een dynorun moeten hebben.
Maarja, aanklooien is nog altijd 40 euro goedkoper dan een run. ;)

Naalden breken niet zo maar, ik vermoed door geknoei.
 
Laatst bewerkt:
Naalden breken inderdaad niet zomaar,

maar we gokken op een slechte naald of fabricagefoutje,
want de naald is héél netjes in 2 op de plaats waar het eerste streepje is.
Het heeft zelfs bijna geen scherpe kant.

Hmm, eigenlijk kan hij vanmiddag nog op de dyno. Ik moet toch mee naar tovami om een andere
te gaan laten afstellen voor circuit, kan ik dat meteen ook doen.

Maar vind het sowieso toch maar raar dat hij héél rijk zou lopen met standaard afstelling..
Er klopt ergens nog altijd iets niet, ik ga nog een laatste compressietest doen,
maar als die tegenvalt zal het geen reis worden vrees ik. Morgenochtend om half 9 vertrekken.

Bedankt voor het meedenken! ik laat 't weten van de dyno en compressietest!
 
wie spreekt er over héél rijk ?
rijker mengsel geeft koudere verbranding, en bougies die niet (snel) genoeg op temperatuur komen gaan kapot, zo simpel kan het zijn.

heel rijk zou je merken aan de prestaties/zwaar lopen, net te rijk niet. ik zeg niet de carbu's het probleem zijn, ik zie alleen geen enkele reden om ze uit te sluiten.

bij wijze van test zou ik zelfs bougies die 1 of 2 nr's kouder zijn proberen.
 
Laatst bewerkt:
waarom hebben ze dan al zo dikwijls nieuwe bougies gestoken ? ze zijn het moe van nieuwe te kopen, als ze niet kapot waren hadden ze even goed de oude weer kunnen terug steken.

Ik ga hier verder niet meer op in, jij bent zo'n figuur die altijd moet bewijzen dat iemand anders fout zit i.p.v. samen een oplossing vinden. Valt me vaker op, heb ik geen zin in.
 
Ik ga hier verder niet meer op in, jij bent zo'n figuur die altijd moet bewijzen dat iemand anders fout zit i.p.v. samen een oplossing vinden. Valt me vaker op, heb ik geen zin in.

neen, ik ben iemand die over problemen nadenkt en alle stukjes van de puzzel probeer te doen passen. ik zeg niet het eerste wat in me opkomt.

dat is het verschil tussen iemand die beroepshalve dergelijke problemen moet oplossen en iemand die als hobby denkt ook wel over wat ervaring te hebben en meestal niet verder komt dan "ik heb ooit eens ... op motor X ..." in een topic over motor Y

ik heb in dit topic nog nergens gezegd dat iemand fout is. jij wel want jij hebt gezegd dat al wie denkt dat het de carbu's zijn fout zit terwijl zo lang hij niet op de dyno geweest is je geen enkele zekerheid hebt daarover. standaard afstelling zegt niets.

valt me vaker op dat eens mensen geen argumenten meer hebben zze het niet meer leuk vinden, het op de persoon gaan spelen, en er verder niet meer op in gaan gaan ...
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik post in naam van mijn broer.
Binnen 2 weken vertrekken we met de motor naar Roemenië,
maar er zijn problemen met zijn super tenere. ( 3LD )

Even ter info, blok is geheel standaard, afstelling standaard, arrow demper.

De bougies slaan volledig zwart, en na een 100 tal km begint hij wat vreemd te draaien
stationair, en achter een 200tal km geeft hij het op.
Ik zeg: Ga naar Luxemburg.
 
Na 200 km zijn de bougi zwart en vet geslagen en kan de motor niet meer starten of loopt hij slecht:

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn XTZ750. Mijn bougies waren kapot na enkele honderde kilometers. Ze waren zwart en vet geslagen. Ik ben naar een dynojet rollerbank gegaan en die heeft mijn brandstof verbruik gemeten. Wij kwamen tot de conclusie dat hij veel te rijk liep. Ik reed gem. 1 op 10.


Andere oorzaken:
Verkeerd mengsel. Ergens komt er steeds een beetje olie bij (de benzine) waardoor de bougis het na 200km begeven. Als je motor te rijk staat, de chocke aan, flotter niet goed etc. merk je vrijwel meteen. Minder vermogen, af en toe pruttelen, afslaan bij stationair, benzine lucht, beetje rook uit de uitlaat met benzine lucht etc.

Als je bougis na vervanging goed vonken, maar na verloop van tijd kapot gaan doordat ze pik zwart zijn heeft dit weinig te maken met elektrische problemen. Zoals je zegt rijd je motor telkens 200km goed als de bougis vervangen zijn.


Mijn adies;
Dynojet rollerbank uitdraai doen. Moeten ze wel een zonde in je uitlaat stoppen. Als je hier niet wijzer van wordt, dan het olie pijl blijven controleren. Mengt dit zich met benzine. In het ergste geval lekt en of meerdere klep seals. Als dit maar een heel klein beetje is merk je dit nauwelijks in je olie pijl en zul je ook geen blauwe rook uit je uitlaat zien komen.

Wordt de motor erg warm? Hoeveel km heeft je sup en heeft hij lang stil gestaan?
 
Hallo,

als ik het zo lees heb ik deze motor gekocht *D
De vorige eigenaar is er helaas niet mee naar roemenie gereden, hij heeft de bmw r100s van zn pa gestolen :)

full


Ik heb intussen de membranen vervangen en alle onderdrukdarmpjes vervangen.
De gasnaald is ook bij mij afgebroken... links...
 
Terug
Bovenaan Onderaan