Suzuki GSX600F moeilijk in neutraal

Opzouten

MF'er
23 jun 2015
60
0
Goedeavond! Mijn naam is Dennis en ik ben sinds een paar dagen de eigenaar van een suzuki gsx600f uit 1996 met 23k km. Ik zal mezelf morgen nadar voorstellen maar ik zit nu even met een probleempje.

Ik ben redelijk technisch ingesteld en sleutel zelf ook aan autos. Motor ben ik nog iets mindsr bekend mee. Het probleem:

Mijn motor schakelt goed en rijdt prima. Geen rare geluidsn of iets dergelijks. Als de motor iets warmer word schakel ik echter niet meer terug naar neutraal. Wat ik ook probeer en doe het lukt niet. Als de motor vervolgens uitgezet word trap ik hem zo in neutraal. Als de motor aanstaat en koud is is neutraal ook nog wel mogelijk, maar wel iets moeizamer dan dat ie uit staat.

Tevens, als ik de motor voor t eerst start in uiteraard neutraal gaat mijn achterwiel even rijden als ie op bok staat. Dit gebeurt maar even. Als daarna de motor weer wat warmer is en kk knijp mijn koppeing in en schakel naar 1 dan wil de motor ook gaan rijden, ook met koppelinghendel ingedrukt. Dit duurt ook maar eventjes.

Hier dus het probleem. Uiteraard heb ik al het 1 en ander gelezen en heb ik een vermoeden maar wil graag jullie reacties horen op dit probleem. Ik vraag me namelijk af of het een erg probleem is en een miskoop is. Heb op meerdere gsx gereden en die schakelden Allemaal probleemloos altijd in neutraal.

Ik wacht jullie antwoord af.

Groeten Dennis!
 
Dat is 1 gedachte die ik had inderdaad. Maar koppelinghendel voelt wel goed aan en heeft genoeg speling op t scharnierpunt. Dat moet ook zo zijn heb ik me laten vertellen. Ik heb ook nieuwe olie gekocht maar ik wil er nog even mee wachten tot ik de waarschijnlijke oorzaak weet.

De koppeling slipt trouwens nooit tot nu toe

Gr dennis
 
Wen dr maar aan, hoort bij het "karakter". Op den duur leer je dr mee leven & mee omgaan.

Vaak is het bij deze motoren makkelijker om (bij stoplicht ) vanuit zn 2 in neutraal te gaan. Niet terug naar 1. Als je toch stil staat in z'n 1 dan helpt t om een heel klein beetje te bewegen (voor-achter). Paar cm is vaak al genoeg

De bandit (99% hetzelfde blok) heeft last van dezelfde eigenaardigheden, helaas. Maar toch heb ik daar jaren met heel veel plezier op gereden. Als gezegd, het went
 
Laatst bewerkt:
Van 2 naar neutraal gaat ook niet. Ik wil het graag fixen.. Mijn gsx600 is de enige tot nu toe waar ik t moeilijk mee heb. Moet ik nou de olie gaan vervangen, of toch de koppelingsplaten vervangen eerst? Of moet ik de afstelling van de koppelingshendel aanpassen? Het is ook raar dat koud draaiend beter gaat dan warm draaiend wat betreft neutraal. En waarom wil mn motor rijden voor een seconde of 2 als ik de koppeingshendel ingedrukt heb en naar zn 1 schakel?
 
Wen dr maar aan, hoort bij het "karakter". Op den duur leer je dr mee leven & mee omgaan.

Vaak is het bij deze motoren makkelijker om (bij stoplicht ) vanuit zn 2 in neutraal te gaan. Niet terug naar 1. Als je toch stil staat in z'n 1 dan helpt t om een heel klein beetje te bewegen (voor-achter). Paar cm is vaak al genoeg

De bandit (99% hetzelfde blok) heeft last van dezelfde eigenaardigheden, helaas. Maar toch heb ik daar jaren met heel veel plezier op gereden. Als gezegd, het went

WTF?

Ik zou eerder gaan denken dat er met de syncromesh iets mis was, maar schijnbaar is het bij een Suzuki dus normaal dat je niet terug kunt schakelen naar de eerste versnelling óf de bak via neutraal naar de eerste versnelling kunt "trappen"?
 
Laatst bewerkt:
full

full


Deze modificatie toepassen.

grtz,

Cees
 
WTF?

Ik zou eerder gaan denken dat er met de syncromesh iets mis was, maar schijnbaar is het bij een Suzuki dus normaal dat je niet terug kunt schakelen naar de eerste versnelling óf de bak via neutraal naar de eerste versnelling kunt "trappen"?
_O-

Synchromesh in een sequentiële bak ja? :+



Ze hebben het wel vaker inderdaad, maar je moet binnen het redelijke toch echt naar de vrij kunnen schakelen. Ik zou gokken op de stalen platen, bij het opwarmen zet dat spul wat uit en daardoor kan het effect versterkt worden. Maar goed, alleen de stalen platen vervangen is ook zowat, doe dan de hele set. En combineer dat met een beurt, dan moet het toch echt wel opgelost zijn.
 
Dus is dit de volgorde: koppeling afstellen - werkt niet dan nieuwe koppelinsplaten (moeten daar ook nisuwe veren bij/drukgroep? En daarbij de olie verversen. Heb nu nieuwe putoline olie staan, beetje kostbaar om dat eerst te doen als de platen eruit moeten niet?
 
Dus is dit de volgorde: koppeling afstellen - werkt niet dan nieuwe koppelinsplaten (moeten daar ook nisuwe veren bij/drukgroep? En daarbij de olie verversen. Heb nu nieuwe putoline olie staan, beetje kostbaar om dat eerst te doen als de platen eruit moeten niet?
Het wordt sowieso kostbaar als je gaat gokken en op basis daarvan dingen gaat vervangen.

Mocht je idd nieuwe platen gaan doen, of de boel openhalen, waarom niet meteen deze modificatie doen?
 
De modificatie hebben meerdere toegepast en werkt goed in de praktijk. De modificatie is van Suzuki zelf en zorgt er voor de dat de olie in de koppelingskorf de korf vlotter in- en/of uitstromen kan bij koppelen/ontkoppelen.

grtz,

Cees
 
Vind het gewoon vreemd dat ik deze modificatie zou moeten doen op een gsx die jonger en aantoonbaar minder km heeft gereden dan die andere waar ik op zat, dezd schakelden perfect in neutraal. Ik heb eigenlijk helemaal geenzin t open te maken en koppelingsplaten te kopen:p lekker begin van mn 1e motor:( bedankt voor de antwoorden;):)
 
Probeer eens om in neutraal te schakelen als de motor nog langzaam rijdt. Dit hoort makkelijker te gaan. Ook kun je de motor een beetje heen en weer bewegen als je naar de vrij toe wilt. Bij volledige stilstand staat je uitgaande as van je versnellingsbak ook stil en schuiven de tandwielen zijdelings (wat gebeurt als je schakelt) ook niet makkelijk in elkaar. Door nu een beetje heen en weer te bewegen gaat ook je voorste kettingwiel rond en geeft wat beweging in de stilstaande as van de versnellingsbak.
Waarschijnlijk net voldoende om hem soepel in de vrij te schakelen.

succes.

Grtz,

Cees
 
Bedankt ik zal het proberen en rapporteren hier later vandaag. Is echter wel nog zteeds zo dat mn wiel ronddraait in neutraal en met koppeling ingedrukt, dit duurt maar even. Toch geen volledige ontkoppeling?
 
eerlijk gezegd, en ik bedoel dit niet aanvallend, gooi ik dit op een gebrek aan ervaring. zoals ik in mijn eerste bericht ook al probeerde te zeggen. je hebt de motor naar eigen zeggen pas een paar dagen en veel (beginnende) rijders op bandits hebben ook moeite met deze Neutraal te vinden, en het is sowieso niet de meest soepele bak die er is. rijdend gaat het vaak nog wel, maar stilstaand niet.

allerhande dingen gaan vervangen (platen) is een nogal overtrokken reactie, en bij een motor met 23.000km zou dit ook nog lang niet nodig hoeven zijn. olie vervangen is een goed idee als die er al even in zit, dit kan je altijd proberen.

mijn eigen ervaring is dat ie met nieuwe olie goed schakelt voor de eerste 2500km, daarna zo'n 5000km wat minder, en vanaf dan weer makkelijker. ik verving de olie meestal bij 10.000km
 
Terug
Bovenaan Onderaan