Ratelende koppeling(?) in neutraal

Brummert

MF'er
11 nov 2022
92
64
Hallo Allen,

Heb sinds een aantal maanden een Tracer 900GT. Nu valt mij op dat de de koppeling van tijd tot tijd behoorlijk wil rammelen. Is dit normaal?

1. Als ik de motor start. Koud of warm. Klinkt hij helemaal normaal in zijn neutraal.
2. Als ik de motor op de bok heb staan en ik zet hem in zijn 1e en laat de koppeling opkomen om vervolgens terug te gaan naar neutraal, klinkt hij nog steeds normaal.
3. Als ik de motor echter van de bok afhaal, in zijn eerste versnelling zit en dan terug ga naar neutraal. Dan is er een rammelend geluid. Ik hoor duidelijk dat dit een ander geluid is dan de stationair draaiende motor.

Deze symptomen doen zich standaard voor als de motor nog aan de koude kant is. Als de motor warm is/langer aanstaat, dan verdwijnt deze rammel weer. Zolang ik in versnelling zit of de koppelingshendel inhoud, dan hoor/voel ik niets. Verder rijdt de motor uitstekend.

Iemand enig idee of ik hiermee naar de garage moet of wat het zou kunnen zijn? Voel de koppelingshendel ook meer trillen op die moment. Maar dat kan natuurlijk Placebo zijn.

Edit: Dit lijkt veel op hoe ik e.e.a. ervaar. Bericht in onderwerp 'YAMAHA TRACER 900 DEEL IV' YAMAHA TRACER 900 DEEL IV dit is uiteindelijk opgelost door de motor om te ruilen voor een andere. Die optie is er voor mij niet.
 
Laatst bewerkt:
Bij praktisch elke motor zal je dit in meer of mindere maten hebben. Het zijn de platen die tegen de korf aan tikken. Door de fluctuatie in rotatie snelheid bij stationair toerental ontstaat dit gerammel. Niks om je zorgen om te maken. Zo'n 3 cilinder heeft er ook weer iets meer last van dan een 4 cilinder. Om niet te beginnen over de Ducati's met droge koppeling.
 
Het kan zijn dat het tandwiel dat achterop de korf geklonken is wat losjes om de rubbers zit, waardoor het rammelende geluid nog wat meer is dan bij anderen. Ook dat is niet erg en hoort er gewoon bij.
Er zijn op meerdere fora wereldwijd mensen die hier "last" van hebben met een CP3 motor maar er probleemloos vele kilometers bijop zetten. Als je het heel irritant vind kan je de rubbers (laten) vervangen. Zie ook dit filmpje.
 
Het kan zijn dat het tandwiel dat achterop de korf geklonken is wat losjes om de rubbers zit, waardoor het rammelende geluid nog wat meer is dan bij anderen. Ook dat is niet erg en hoort er gewoon bij.
Er zijn op meerdere fora wereldwijd mensen die hier "last" van hebben met een CP3 motor maar er probleemloos vele kilometers bijop zetten. Als je het heel irritant vind kan je de rubbers (laten) vervangen. Zie ook dit filmpje.
Het valt mee hoe vervelend ik het vind. Al voelt de motor op die momenten best goedkoop :Y. Was gewoon bezorgd dat ik een kapotte motor had.
 
Terug
Bovenaan Onderaan