Starterkrans kapot gegaan (CBR 600 f2) hoe?

23 jan 2015
202
0
Rotterdam
Hoi iedereen,

De starterkrans van mijn Honda CBR 600 F2 heeft laatst de geest gegeven.

Ik zal eerst vertellen wat er voorgevallen is in schuine letters en daarna foto's en uitleg van de schade zelf.

Paar dagen geleden kwam ik niet meer weg met de motor omdat er een rookwolk onder het zadel uitkwam. De kabels waarmee ik een schakelaar had aangesloten waren doorgebrand. (ik had de schakelaar tussen de plus gezet en niet tussen de massa (-)).

Echter, de schakelaars uit het geheel verwijderen en alles normaal aansluiten hielp niet meer. (combinatie van accu bijna leeg, te vaak proberen te starten en motor volgelopen met benzine).

Dus ik dacht, nou het zal wel de verzopen motor wezen, laat ik een nacht wachten. En idd, de dag erna lekte de motor ook niet meer en had ook een volgeladen accu meegenomen.
Helaas werkte het nu nog steeds niet. Pechhulp erbij, ook die kregen het niet aan de praat.

Bij de garage bleek het de dag erna dat de startmotor de oorzaak was. Ik heb toen een 2dehands startmotor aangeschaft en deze ingebouwd.

Wat opviel bij het verwijderen van de oude startmotor was dat de tanden zeer zwaar beschadigd waren.

Toen startte de motor eindelijk weer! Echter met eerst een luid gekraak. dus nog een keer starten en een nog harder gekraak. 3de keer starten lukte niet meer. (toen de motor eenmaal draaide, die 2 keer, liep deze wel heel soepel)
Toen de dynamo deksel er maar eens afgehaald en bleek dit er aan de hand te zijn:


ST3.jpg

ST2.jpg

ST1.jpg


zoals te zien, 2 tanden eraf (rode cirkels) en beschadiging in het huis zelf.

Nu is ook de vraag, moet het dynamodeksel ook vervangen worden of ziet deze er nog goed uit?
ST6.jpg

ST5.jpg

(groene cirkels geven aan waar de starterkrans-as zit/in gaat)

Uiteindelijk mijn vragen:
1) had mijn kapotte schakelaar iets te maken met het afbreken van de tandwielen? of was het een samenloop van gebeurtenissen?
2) Hoef ik alleen de starterkrans te vervangen (nr6 in figuur beneden) of ook de as (nr5)? (alle andere tandwielen zien er verder goed uit)
3) Of moet het dynamodeksel ook vervangen worden (gaf deze bv teveel speling)?
4) als vraag 1 "nee" is, hoe heeft het kunnen gebeuren en is er dus misschien iets meer aan de hand?
5) heeft iemand een 2de hands starterkrans voor mijn motor te koop?

starterkrans.PNG
 
Laatst bewerkt:
wat er aan ampères op een schakelaar staat zijn vaak "chinese specificaties" he.. dit zijn waardes die maar onder een beperkt voltage in of uit geschakeld kunnen worden. Meestal moet je een stuk lager blijven dan wat er op de buitenkant staat, om het heel te houden....

daarbij vermoed ik dat je de schakelaar op een plek gezet hebt waar méér dan de aangeduide maximale stroom kan lopen.. dan gaat het natuurlijk op zeker kapot.
 
Ja, ok het is gewoon dus of niks of een meetfout.... Blij dat daar dus niks mis mee is (ik laat dus de schakelaar achterwegen voor nu ;) )

Helaas ben ik nu achter het probleem gekomen:

Achterkant starterkrans:
2015-07-25%2011.03.53.jpg


En as-houder van de starterkrans in het blok:

2015-07-25%2011.03.41.jpg


2015-07-25%2011.03.37.jpg


Eén van de vorige eigenaren heeft het met hars geprobeerd te repareren gok ik.

Dus... ik ga zaterdag een ander blok halen en deze er onder zetten.
 
Daat is lekker aan geknutseld inderdaad. Geweldig stukje huisvlijt.

Zie ik daar sporen van iets plakkerigs rond de kapotte zitting van het asje? Zouden ze nou werkelijk geprobeerd hebben om het afgebroken aluminium er weer terug op te lijmen?
 
Ja, was hier natuurlijk niet zo blij mee. Maar heb een compleet en mooi blok gevonden die ik zaterdag ga halen. Van het oude motorblok ga ik kijken wat ik in losse onderdelen nog kan verkopen. De motor liep namelijk goed... toen ik m nog lopend kreeg ;)

Ik ga van t "nieuwe" blok eerst de kleppen afstellen, kan er straks natuurlijk heel goed bij. Dan monteren en aansluiten. Dan uiteraard de carburateur afstellen, olie verversen en oliefilter vervangen.

Nog een mooi voordeel van het "nieuwe" blok, zit maar 28000 km's op in plaats van 58000

@erwinko nou direct wat van je geleerd... dacht dat die pin er altijd al zat. Ik ga niet moeilijk doen, gewoon compleet ander blok eronder knallen ;)

@PeterBoom wat bedoel je met los gedeelte? (of bedoel je "los krijgen"?)

@redeemer1972 Ja dat is een hars (denk ik).
 
Laatst bewerkt:
Ja, was hier natuurlijk niet zo blij mee. Maar heb een compleet en mooi blok gevonden die ik zaterdag ga halen. Van het oude motorblok ga ik kijken wat ik in losse onderdelen nog kan verkopen. De motor liep namelijk goed... toen ik m nog lopend kreeg ;)

Ik ga van t "nieuwe" blok eerst de kleppen afstellen, kan er straks natuurlijk heel goed bij. Dan monteren en aansluiten. Dan uiteraard de carburateur afstellen, olie verversen en oliefilter vervangen.

Nog een mooi voordeel van het "nieuwe" blok, zit maar 28000 km's op in plaats van 58000

@erwinko nou direct wat van je geleerd... dacht dat die pin er altijd al zat. Ik ga niet moeilijk doen, gewoon compleet ander blok eronder knallen ;)

@PeterBoom wat bedoel je met los gedeelte? (of bedoel je "los krijgen"?)

@redeemer1972 Ja dat is een hars (denk ik).

Je neemt het positief op :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan