KLE500 - carburateur revisie

Naakterijder

MF'er
29 jul 2015
53
0
Lisse
Goedemorgen,

Ik heb van mijn schoonvader een KLE over genomen. Net fietsje (2003), weinig kilometers gedraaid (16k).
Ik wist dat er onderhoud aan gepleegd moest worden (banden, olie, filters, bougies, carb synchronisatie).
Helaas komt er steeds meer onvoorzien bij. Eerst de ketting, de accu is ook zwak dus gaat niet erg lang meer mee, en nu net via mijn monteur vernomen dat hij beroerd loopt omdat er een vlotter blijft hangen en hij veel te rijk loopt. ;( '(

1. Hoe lang zou een ervaren motormonteur met zo'n klus bezig zijn, er vanuit gaande dat de motor qua kuipwerk en tank etc. al helemaal open ligt.
2. Kan iemand met gewoon een linker en rechterhand de carburateurs reviseren, of komt er erg veel know how bij.
3. Als de monteur de vlotter in order krijgt zonder de carbs te reviseren (via de vlotterbakken had hij het over), hoe groot is dan de kans dat het bij de andere carburateur ook gebeurt en/of het probleem terugkomt?

Alvast bedankt voor de reacties.
 
Laatst bewerkt:
Carburateurs van binnen schoonmaken is helemaal niet zo moeilijk. Zorg dat je een werkplaatshandboek erbij hebt, en een ultrasoonreiniger voor de sproeiers is handig. Maak evt foto's van wat je aan het doen bent en waar alle onderdelen zitten. Zorg dat je goed gereedschap hebt zodat je niets stuk draait.

Gezien de staat van de fiets zou ik ze allebei tegelijk doen, dan weet je zeker dat het allemaal weer in orde is.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Ik heb van mijn vader een KLE over genomen. Net fietsje (2003), weinig kilometers gedraaid (16k).
Ik wist dat er onderhoud aan gepleegd moest worden (banden, olie, filters, bougies, carb synchronisatie).
Helaas komt er steeds meer onvoorzien bij. Eerst de ketting, de accu is ook zwak dus gaat niet erg lang meer mee, en nu net via mijn monteur vernomen dat hij beroerd loopt omdat er een vlotter blijft hangen en hij veel te rijk loopt. ;( '(

1. Hoe lang zou een ervaren motormonteur met zo'n klus bezig zijn, er vanuit gaande dat de motor qua kuipwerk en tank etc. al helemaal open ligt.
Dat moet je aan de monteur vragen die je het wilt laten doen.
2. Kan iemand met gewoon een linker en rechterhand de carburateurs reviseren, of komt er erg veel know how bij.
Zou kunnen. Is te doen. Er komt best wat bij kijken, om eerlijk te zijn. Tenminste, als je het goed wilt hebben.
En er is een verschil tussen reinigen en reparatie/revisie.
3. Als de monteur de vlotter in order krijgt zonder de carbs te reviseren (via de vlotterbakken had hij het over), hoe groot is dan de kans dat het bij de andere carburateur ook gebeurt en/of het probleem terugkomt?

Alvast bedankt voor de reacties.

Natuurlijk laat je het helemaal goed doen.

Je geeft nu zoveel uit aan alle andere dingen die moeten gebeuren, dat je niet risico moet lopen op één van de carbs die niet helemaal schoon is. Dat is echt verkeerde zuinigheid.

Sterker nog; ik zou ook de klepspeling checken, en dan de carbs synchroniseren. Heb je de grote beurt meteen helemaal in één keer gehad.
 
Nou de vraag is dus vooral, moet ik ze laten reviseren. Of zou het volstaan om inderdaad via de vlotterbak de vlotter weer los te krijgen en is het probleem dan weg.
Of is de kans zo groot dat het snel weer terugkomt en is revisie een betere optie.

Kleppen gelijk ook maar stellen. Ja zou ik inderdaad kunnen doen. Maar helaas rijzen de kosten nu al een beetje uit de pan. Ik had deze motor overgenomen omdat het goedkoper had moeten zijn dan 12-14000km woon werk verkeer per jaar rijden op mijn XJR1300. Als de kleppen er dan ook nog bij komen..... '(

Valt gewoon allemaal een beetje tegen zo alles bij elkaar, had graag de kosten iets meer gespreid gezien.
Maar goed bedankt voor de reacties :} , weer voer om over na te denken.
 
Vervelend dat de kosten tegenvallen inderdaad. Maar wil je de motor in orde hebben zul je er denk ik toch even doorheen moeten, anders blijf je met problemen zitten, wellicht niet direct, maar dan in de nabije toekomst.

Niemand kan van achter zijn pc inschatten wat de kans is dat hij problemen blijft geven. Wel dat de kans groot is dat de problemen veroorzaakt worden door vuil in de carburateurs. Als de ene daardoor al niet meer lekker werkt zal de andere niet veel beter zijn. :)

Ook klepspeling stellen hoort er gewoon bij, sterker nog, bij een foutieve klepspeling is de kans dat je je motorblok in de prak laat lopen.
Ik weet niet of een KLE werkt met shims of met stelschroeven, indien het laatste is dit ook zelf te doen mits je je goed inleest en begrijpt wat je aan het doen bent.
 
Laatst bewerkt:
Nou de vraag is dus vooral, moet ik ze laten reviseren.

Reviseren doe je als het nodig is. En anders niet.
Doorgaans is reinigen voldoende. Hooguit een nieuwe vlotternaald+zitting, als dat niet meer te redden is.
Of zou het volstaan om inderdaad via de vlotterbak de vlotter weer los te krijgen en is het probleem dan weg.
Of is de kans zo groot dat het snel weer terugkomt en is revisie een betere optie.

Kleppen gelijk ook maar stellen. Ja zou ik inderdaad kunnen doen. Maar helaas rijzen de kosten nu al een beetje uit de pan. Ik had deze motor overgenomen omdat het goedkoper had moeten zijn dan 12-14000km woon werk verkeer per jaar rijden op mijn XJR1300. Als de kleppen er dan ook nog bij komen..... '(

Valt gewoon allemaal een beetje tegen zo alles bij elkaar, had graag de kosten iets meer gespreid gezien.
Maar goed bedankt voor de reacties :} , weer voer om over na te denken.
Tja, alles kost idd geld.

Deze motor heb je voor ong 500 euro overgenomen, want dat is de marktwaarde met al die versleten dingen en achterstalling onderhoud.

Als ie helemaal goed is, heb je én een leuke en fijne motor, en is de marktwaarde opeens boven de 1000 euro.
En vergeet niet dat rijden doen slijten, en dat het dus geld kost.


Dat je denkt dat de ene motor goedkoper is dan de ander is opmerkelijk. Je hebt je bij overnemen er al in verslikt, dus ik denk dat jij gewoon niet kan inschatten wat de kosten zijn.
Op de één of andere manier denk ik dat die XJR ook redelijk voordelig kan rijden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja, alles kost idd geld.

Deze motor heb je voor ong 500 euro overgenomen, want dat is de marktwaarde met al die versleten dingen en achterstalling onderhoud.

Als ie helemaal goed is, heb je én een leuke en fijne motor, en is de marktwaarde opeens boven de 1000 euro.
En vergeet niet dat rijden doen slijten, en dat het dus geld kost.


Dat je denkt dat de ene motor goedkoper is dan de ander is opmerkelijk. Je hebt je bij overnemen er al in verslikt, dus ik denk dat jij gewoon niet kan inschatten wat de kosten zijn.
Op de één of andere manier denk ik dat die XJR ook redelijk voordelig kan rijden.

Was het maar waar qua overname voor 500,-. Als ik had geweten dat het onderhoud zo belabberd was dan had ik hem waarschijnlijk helemaal niet over genomen. Dan had ik er bij 500,- over na kunnen denken. In eerste instantie zou het alleen vloeistoffen/bougies filters zijn. En een set banden wat ik al wist. dat daar ineens zoveel meer bij komt daar had ik niet op gerekend.

En dat de ene motor goedkoper in gebruik/verbruik etc. is dan de ander is een feit. Of een motor 1 op 16 rijdt, of dat hij 1 op 22 rijdt (en dat heb ik voor de KLE op meerdere plekken vernomen tot uitschieters naar 1 op 25). Schoonvader gaf zelf ook aan ongeveer 10 liter te gebruiken op 225km.
Daarbij heb ik ook gekeken naar wat een setje banden kost bij de een of de ander, en wat andere slijtage onderdelen (remmen/ketting olie etc.) kosten voor de een of de ander. Wat bij welke km stand zou moeten gebeuren etc. Dan kan ik alleen maar concluderen dat de KLE toch echt goedkoper zou moeten rijden dan de XJR.
Maar blijkbaar kan ik de kosten van het gebruik van een motor niet inschatten als ik allerlei slijtage en verbruikscijfers naast elkaar leg en daar conclusies uit trek.
Nogmaals ik weet heus wel dat een motor geld kost, ik had er alleen niet op gerekend dat dit allemaal tegelijk kwam nu.
XJR gaat trouwens ook in de stalling (schorsing). Deze had als ik hiermee woon werk was gaan doen ook zoiets gekost qua onderhoud want die is ook toe aan een flinke beurt. Ik stal hem zeer waarschijnlijk voor langere tijd totdat er financieel betere tijden aanbreken.

Dus wederom bedankt voor de antwoorden op mijn technische vragen. Ik ga nog maar eens een spaarpotje opzoeken en met monteur overleggen.


PS: Kleppen controle heb ik nagevraagd of dat bij laatste beurt (of überhaupt) is gebeurt. Want zo niet, dan gaan we dat dus gewoon doen.
 
Laatst bewerkt:
....
PS: Kleppen controle heb ik nagevraagd of dat bij laatste beurt (of überhaupt) is gebeurt. Want zo niet, dan gaan we dat dus gewoon doen.
Dat is handig. Als het niet hoeft, dan hoeft het niet.

Als je netjes werkt en het aan durft, kun je best veel zelf doen. Dat scheelt gewoon geld.
 
Kleine update:

Carburateurs zijn gedemonteerd en gereinigd. Vanavond weer terugplaatsen en hopen dat de vlotter de boel weer afsluit.
Kleppen zijn inderdaad nog niet eerder gecontroleerd. Dus gelijk maar laten doen denk ik zo. (tenzij de kosten enorm hoog al zijn, dan doe ik het zelf met hulp van handige kennissen/vrienden)
 
Laatst bewerkt:
*O* *O* *O*

KLE is weer up and running.

Na schoonmaken van carburateurs loopt hij weer als een zonnetje. En de kosten zijn dankzij de 'coulance' van mijn monteur niet heel erg hoog uitgevallen:

Olie+filter
Luchtfilter
Bougies
Kettingset
Carburateurs reinigen + synchroniseren
Koelvloeistof vervangen
Remvloeistof vervangen
Koppeling afstellen
Doormeten accu
En een los onderdeel (kleppendeksel pakking voor mijn XJR)
Totale kosten €410,- (plus een mooie grote fles LaChouffe als 'extraatje') :} :}

Al met al ben ik hier heel blij mee, en de KLE kan er voorlopig even tegenaan.
 
Kleppen niet gesteld dus?

Nee heb er wel om gevraagd of het nog nodig was, maar hij zei dat het niet nodig was nog. Eerst maar eens een tijdje mee gaan rijden. Hij gaf aan dat in de praktijk blijkt dat kleppen van vloeistofgekoelde motoren niet of nauwelijks verlopen omdat ze thermisch gezonder zijn dan lucht gekoelde blokken.

Ik heb er voldoende vertrouwen in dat hij de kennis en kunde heeft om deze uitspraak voldoende gefundeerd te doen.
Daarbij, als ik een keer tijd en hulp heb, durf ik dat ook nog zelf te doen. Bij deze motor in ieder geval. Bij mijn XJR begin ik er niet aan.
 
Hangende vlotter kan je lostikken.
Verse banden, filters en sappen ook een goede beslissing.

Snap alleen de nieuwe kettingset niet, kan toch nooit versleten zijn na 16.000 km met zo'n tamme krachtbron.
 
Een en tweecilinders hebben een grotere verbrandings interval dan een viercilinder daar heeft de ketting/wielen flink van te lijden.
Van deze blokken moet je juist regelmatig de klepspeling controleren.
 
Een en tweecilinders hebben een grotere verbrandings interval dan een viercilinder daar heeft de ketting/wielen flink van te lijden.
Van deze blokken moet je juist regelmatig de klepspeling controleren.

Ja maar dat kost een monteur al snel een uurtje, dan loopt dat zo snel in de papieren......... :')

Regelmatig klepspeling -"controleren"- is altijd verstandig, stelt niets voor en je weet zeker dat het goed zit. Als je moet gaan bijstellen dan kan het wat lastiger worden. Maar als je regelmatig moet bijstellen wil je dit juist weten. Kan voor de levensduur van je motor zeer veel uitmaken. 8-)
 
Hangende vlotter kan je lostikken.
Verse banden, filters en sappen ook een goede beslissing.

Snap alleen de nieuwe kettingset niet, kan toch nooit versleten zijn na 16.000 km met zo'n tamme krachtbron.

Als je een ketting hebt die gewoon niet of nauwelijks gesmeerd is in 13000km (dit is wat mijn schoonvader heeft gereden in 9 jaar tijd), vol met roestige schakels zit, en waarvan de schakels niet recht staan maar in een knik en niet meer terug 'scharnieren' dan is het wel klaar met de ketting.
Ik had het zelf al gezien en wilde nog gaan reinigen en invetten, maar monteur (en de bandenboer waar de nieuwe banden op gingen) gaf aan dat dat echt zonde van de tijd en vet was.
 
Laatst bewerkt:
Bijstellen is ook geen probleem bij deze motoren (stelboutjes)

Daar gokte ik in dit geval ook op. Ik bedoel dat als je er dus werkelijk sleutels (en schroevendraaier :9 ) op moet zetten om de speling aan te passen. Dan is toch echt handig dat je een beetje gevoel voor sleutelen hebt. En niet te snel tevreden zijn, alleen goed is ook goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan