Accu drooggekookt door parkeerlicht?

keewnn

MF'er
19 jul 2015
57
0
Jo MFers,

Ik heb laatst met mijn domme hoofd mijn GS500 op het parkeerlicht laten staan (heeft zojuist nog iemand bevestigd die langs kwam geskeelerd), waardoor de accu leeg is gelopen. Nu is hij niet alleen maar leeggelopen, maar is ook nog eens alle vloeistof verdwenen.

Ik vroeg me af of dit door het parkeerlicht kan zijn gebeurd of dat de oorzaak ergens anders ligt?

Ik heb onder de kappen gekeken naar doorgebrande aansluitingen en dergelijke, maar kon niets vinden.

Ohja bonusvraag, wat is dit:

full
 
Als je je lampen laat branden gaat alleen de accu leeg qua stroom. Accuwater verdampt (droogkoken) alleen bij te hoge laadsspanning via spanningsregelaar of je houdt zelf het waterniveau niet goed in de gaten, zodat het langzaam aan verdampt. Stekker is volgens mij een massa stekkertje.
 
Ik heb de GS pas een week. De accu is in ieder geval net nieuw (minder dan 5 maanden oud geloof ik). Volgende stap is een multimeter aanschaffen en kijken hoeveel spanning op de polen staat denk ik?

Ik heb in ieder geval de accu weer bijgevuld en ben hem nu aan het opladen met de druppellader, dus het zal nog wel even duren voordat hij weer opgeladen is.

En Vampiremax: wat is een massastekker? Ik kan er op Google niet veel over vinden. Hoort deze los te hangen?
 
waar heb je mee bijgevuld. Bijvullen is eigenlijk nooit de bedoeling voor een accu en zeker niet goed ervoor. Als je al bijvult met water (demi of uit wasdroger). een lege accu kun je volgens mij beter weggooien als bijvullen want je weet nooit zeker wat je allemaal verloren bent. Alleen zuur, het water of zuur met opgeloste lood delen ??

Benno
 
Ik heb hem bijgevuld met demi water. Er zat nog een bodempje in, waarvan ik verwacht dat het zwavelzuur is aangezien dat niet zo gauw verdampt en de enige manier om uit de accu te ontsnappen via verdamping is?

Alle gele doppen zaten in ieder geval nog moervast op hun plek.
 
waar heb je mee bijgevuld. Bijvullen is eigenlijk nooit de bedoeling voor een accu en zeker niet goed ervoor. Als je al bijvult met water (demi of uit wasdroger). een lege accu kun je volgens mij beter weggooien als bijvullen want je weet nooit zeker wat je allemaal verloren bent. Alleen zuur, het water of zuur met opgeloste lood delen ??

Benno

Nee.

Bijvullen is de bedoeling bij een ouderwetse loodzuuraccu. Dopjes op de accu kunnen los, bijvullen met demiwater.

Onderhoudsvrije accus mag je niet bijvullen, maar daar is de accu ook min of meer permanent geseald.
 
Of die accu (bijgevuld en al aan de druppellader) het nog gaat doen is maar de vraag nadat die zo leeg was. Leeg in dubbel opzicht nog wel. Aardige aanslag op een accu.
Wat betreft de bonusvraag: hang er een multimeter aan en je weet het.
 
Dit lijkt me een combi van een accu die al helemaal leegstond qua vloeistof, en dan vervolgens het parkeerlicht laten branden zodat alle vermogen er ook uit is verdwenen. Normaal gesproken zou je het parkeerlicht urenlang moeten kunnen laten branden.

Een accu die echt droog heeft gestaan is kapot, die krijg je misschien nog een beetje opgeladen om een enkele keer te starten. Maar daar ga je in de toekomst problemen mee krijgen. Nieuwe accu zul je dus aan moeten.

Maar een accu kookt niet zomaar droog, dan is er iets aan de hand. Mijn gok (gebaseerd op ervaring uit het verleden) is een probleem met de laadspanning en dat komt waarschijnlijk door een defecte spanningsregelaar.

Dat betekent de laadspanning goed meten, zowel met koude (maar wel draaiende) motor als wanneer je een tijd hebt gereden (en de motor nog steeds laadt). Als die spanning onder de 13V of boven de 14V komt is er iets mis en zou ik beginnen met een nieuwe spanningsregelaar plaatsen.
 
Bedankt voor je uitgebreide reactie Mike! Ik ga na mijn werk even kijken of hij weer wil starten en zometeen maar even alvast een multimeter bestellen.

Ik mag officieel toch pas over twee weken rijden, dus ik heb gelukkig nog genoeg tijd om hem rijklaar te maken.

Edit:
Hij startte vanochtend weer, dat is natuurlijk altijd fijn om te zien. Ik heb de accu in ieder geval weer aan de druppellader gehangen en ga even een multimeter bestellen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga het in ieder geval nog even opzoeken straks.

Als de spanning te hoog of te laag is, ligt dit dan altijd aan de spanningsregelaar? Hij ziet er nog als nieuw uit.
 
Je moet inderdaad even googlen of in de handleiding kijken wat de laadspanning moet zien. De 13-14V die ik noemde is inderdaad te krap.

Dat een spanningsregelaar er nieuw uitziet wil niet zoveel zeggen, het is niks anders dan een stuk electronica met een dik stalen blok eromheen om warmte af te voeren.
 
Nog een vraagje: hoe moet ik de spanning meten? Sleutel op contact en accu aangesloten? Of ook de motor laten draaien. Ben vrij nieuw met dit soort dingen.
 
Ik vond het te makkelijk om meteen uit te gaan van een kapot laadsysteem. Zo'n oude loodzuuraccu met gele dopjes verliest ook bij normale laadspanning best wel wat vloeistof, vaak genoeg om, als je het bij een beurt een keer verzuimt te controleren, de accu helemaal leeg te trekken qua vloeistof. Zodra het vloeistofniveau onder min komt gaat het ineens heel hard.

Waarmee ik niet wil zeggen dat het geen goed idee is om het laadsysteem even te controleren, integendeel.
 
gewone accu met dopjes heb ik in veel voertuigen zitten en gehad. Nog nooit bij hoeven te vullen in normaal werkende systemen dus waar je die opmerking vandaan haalt weet ik niet. accu's kunnen eigenlijk alleen structureel vocht verliezen als ze teveel spanning krijgen en er dus teveel water/zuur ontleed wordt in waterstof/zuurstof.

Normale goed werkende laadsystemen krijgen domweg gewoon niet de tijd dit te doen. Heb je al eens geprobeerd om water te ontleden met stroom en hoe lang het duurt om dan daadwerkelijk water te verdampen. Moet je goed je best voor doen hoor.
 
Alright bedankt allemaal. Ik had gehoopt vandaag de multimeter al binnen te hebben, maar door bol.com's gare website is hij er morgen pas.

Volgens de druppellader (optimate 2) is de accu in ieder geval weer helemaal vol, dus dan kan ik hem morgen goed testen.
 
En de testresultaten zijn er:

Accu: 12.6V, dus die lijkt me nog in orde?
Motor aan, licht uit, 3k toeren: 17.1V
Motor aan, licht aan, 3k toeren: 16.6V

Volgende stap is denk ik een nieuwe spanningsregelaar bestellen en deze monteren?
 
Alright thanks. Probleem is nu nog een spanningsregelaar vinden. Via mpartz duurt het 13-19 werkdagen. Verder vind ik alleen maar gebruikte voor 50-65 euro per stuk...
 
Terug
Bovenaan Onderaan