Honda CB500 1976 -Gaat niet meer in versnelling

Robdekoning

MF'er
26 dec 2011
66
0
Amsterdam
Hallo!

Nadat ik 4 jaar geleden in Engeland in 1 dag tijd lsteeds meer last kreeg van een plakkende koppeling bij mijn HONDA CB 500 FOUR (1976 -oud beestje) -(samengaand met schokken optrekken) stond ik die avond stil. Balen. De koppeling pakte niet meer aan en hij ging niet meer in de versnelling. Het hele zootje open gemaakt met de ANWB, de koppelingspen verlengt met een klein boutje en alles deed het weer prima. Nu begrijp ik dat hiermee niet het probleem is aangepakt (daarover zo meer) maar ik kon in ieder geval verder rijden. En wel ruim 4 jaar!

Maar helaas, de laatste tijd steeds meer last gekregen van een plakkende koppeling, steeds minder vrije slag -dejavu- en vandaag besloten het carterdeksel eraf te halen om eens te kijken of ik nogmaals hetzelfde trucje kon uithalen. Koppelingspen verlengd met -ditmaal- twee ringentjes waarna de koppeling weer aanpakte. Hub, motor op de middenbok, en schakelen naar zijn 1 ging prima waarna het achterwiel ook netjes begon te lopen.

Het leek al te mooi om waar te zijn, maar desalniettemin sprintte ik terug naar mijn huis, pakte ik m'n helm en sprong ik voor een vol terras (naast mijn huis) op mijn paard, klaar om in gallop te gaan. Het werd niet eens een drafje. Ik kreeg de motor in zijn vrij, maar bij 1 of 2 deed hij helemaal niets. Lekker is dat.

Nu zat dit er natuurlijk aan te komen want ik had het werkelijke probleem natuurlijk eerder moeten aanpakken. Maar goed, dat heb ik niet gedaan en nu sta ik stil :-( - gelukkig nog voor mijn huis.

Ik heb nog nooit een versnellingsbak van binnen gezien en om iets te begrijpen moet ik het kunnen zien en aanraken. Kortom, ik begrijp er dus niet zoveel van. Echter, logisch redenerend zal er iets versleten zijn, ik denk de koppelingsplaten. Dit heb ik wederom proberen te corrigeren door de koppelingspen langer te maken, maar nu gaat hij dus niet meer in de versnelling.

Is dit een herkenbaar probleem en wat is de oplossing? Moeten de koppelingsplaten vervangen worden of kan ik het anders oplossen? Ik hoor het ook graag als jullie meer informatie nodig hebben!

Groetjes!
 
Laatst bewerkt:
De koppeling zelf lijkt in orde. Hij grijpt inmiddels weer goed aan en kennelijk wordt de koppelingspen het blok ingeduwd. Dan gaat het dus ergens bij die pen mis zou ik zeggen. Misschien gaat hij te ver erin, misschien juist niet? En wellicht is dan de werkelijke vraag waarom de koppeling langzaam is gaan 'plakken'. Of heeft dat wellicht niets met de pen te maken?
 
Maar je rijd dus 4 jaar verder met een nood reparatie?
Naar mijn idee had je het bij thuiskomst gewoon goed moeten maken ipv door te rijden met een los boutje ertussen.
Zijn je platen niet gewoon op?
 
1 ringentje heb ik geprobeerd maar daar vertoonde de versnellingsbak hetzelfde gedrag mee.


Maar even terug naar de kern.


Eerst kreeg ik last van de koppelingshendel. Deze kwam schokkend op en de motor reed schokkend weg. Ik zal eerst proberen dat te verklaren en hoop dat jullie het zeggen als ik het fout heb.


Als ik de koppelingshendel intrek dan wordt de pen het blok ingedrukt tegen het koppelingsdrukstuk aan. Het koppelingsdrukstuk zal naar achteren woren geduwd waardoor de koppelingsplaten en de frictieplaten van elkaar los komen / verder uit elkaar komen te staan met het gevolg dat wrijving tussen beiden vermindert, de frictieplaten die vast zit in het koppelingshuis (ja toch?) niet meer ronddraaien, en er dus geen verbinding tussen de versnelling en de motor is. De motor zou 'in de versnelling' moeten komen op het moment dat je de koppelingshendel loslaat. De koppelingsplaten en de frictieplaten komen dan namelijk weer dichter bij elkaar waardoor beiden gelijktijdig gaan draaien en er kracht is.


Volgens:
(2 min)

zorgt te veel wrijving tussen de koppelingsplaten en frictieplaten voor schokkend wegrijden. Te veel wrijving kan veroorzaakt worden door gebruik van verkeerde olie of te weinig olie, maar ik vraag me af of dat de oorzaak is. Mijn vaste Honda oldtimer garage heeft de olie ik meen mij te herinneren zelf vervangen laatst -nadat de garage overigens wel constateerde dat ik te veel olie in de motor had!!


Zijn er nog andere oorzaken?

Wellicht inderdaad versleten koppelingsplaten of frictieplaten? Maar hoe kan slijtage dan weer te veel frictie veroorzaken?


Het voorgaande probleem staat los van het andere probleem dat ik nu ook heb, namelijk dat ik hem niet meer in de versnelling krijg. De reden dat dit gebeurt is denk ik tegengesteld aan de reden waarom het eerste probleem (zie hierboven) zich voordoet. Daar waar het schokkend optrekken juist veroorzaakt lijkt te worden door te veel frictie, zorgt volgens mij te weinig frictie ervoor dat de koppelingsplaten en frictieplaten geen connectie maken en de motor dus niet in de versnelling kan.


Dit kan ik wijten aan een aantal dingen:

Ik heb de koppelingspen wederom dus langer gemaakt waardoor deze het koppelingsdrukstuk en dus de koppelingsveren verder indrukken. Welicht zijn daardoor de veren te ver uitgedrukt en hebben ze kracht verloren waardoor ze het koppelingsdrukstuk en de pen niet ver genoeg terug drukt. Het gevolg zou dan zijn dat de koppelingsplaten en frictieplaten dus ook niet dicht genoeg op elkaar worden gedrukt. Dit lijkt mij evenwel niet plausibel. Dit gebeurt niet door 1 keer de pen wat te verlengen lijkt mij.


Een andere reden zou kunnen zijn dat de koppelingsplaten en frictieplaten reeds langere tijd al te dun zijn en dat door het verlengen van de pen, in combinatie met het indrukken van de veer, de koppelingsplaten en frictieplaten te ver van elkaar af blijven zitten. Dit lijkt mij al een stuk logischer om eerlijk te zijn.


Normaliter zou dit een slippende koppeling tot gevolg moeten hebben, maar ik denk dat dit het inmiddels -ook door het verlengen van de pen- zo erg is geworden dat er gewoon geen verbinding meer is.


De oplossing dan moeten zijn de lengte van de pen weer normaal maken, eventueel de veren vervangen (even meten of ze nog goed zijn) en de frictie en/of koppelingsplaten vervangen.


Wat denken jullie?




 
Oke. Ik heb de kunstmatige verlenging van de koppelingspen geheel ongedaan gemaakt. Het gevolg is dat er op geen enkele manier door welke instelling dan ook druk te krijgen is met de koppelingshendel. Om te kunnen rijden heb ik de schroef weer toegevoegd en nu kan ik weer rijden. Echter, uiteraard is het problem van de plakkende koppeling nog niet weg. Dat moet ik nu nog zien op te lossen. Zoals eerder gezegd, ik krijg graag tips! :-)
 
die tip heb je al gehad, koppeling openmaken.
misschien zit de centrale moer van de koppeling wel los, waardoor de koppeling een beetje opschuift en je een steeds langere pen nodig hebt.
misschien zit de borging van de het grote lager achter de koppeling wel los, waardoor de hele koppelings/ingaande as opschuift en je daardoor een langere pen nodig hebt.
blijft allemaal gokken, openmaken die koppeling.
 
Laatst bewerkt:
yep koppeling openmaken! Korf kan losgegaan zijn waardoor je een ietslangere pen nodig hebt om te kunnen koppelen..
Maar je moet het zien om na te gaan wat er loos is. Is allemaal ook niet zo spannend. Je hebt de werking, mechanisme van de koppeling net zelf redelijk uitgelegd. En veel meer dan dat is het niet. Wellicht kwestie van koppeling afstellen bij koppelingshevel en de bedieningskabel.. Ook de pennen goed controleren. Ik heb ze wel eens in stukken gehad. Ik weet niet hoe het bij de honda zit maar vaak zit er ook nog een kogeltje in. of meerdere. Maar dat kun je wel zien op een onder exploded view.
 
Bedankt voor de reacties! Dat wordt dus open maken! :-). Ik lees overigens op internet dat een plakkende koppeling bij de CBFOUR ook veroorzaakt kan worden door -enkel- de koppelingspen die korter is geworden. Enfin, we zullen het zien! Goede avond!
 
Ik heb uiteindelijk besloten nogmaals het koppelingshuis open te halen en wederom te kijken wat het probleem is. Ik ontdekte toen dat de grote gleuf die aan de buitenkant van het koppelingshuis zit diende als stelschroef (wist ik veel). Heb hiermee wat gerommeld en vervolgens besloten de vettige troep in het koppelingshuis te vervangen door nieuw vet. Alles liep ineens een stuk 'gesmeerder' en de koppeling doet -vooralsnog- weer als vanouds. Eindelijk!
 
Ideaal he, zo'n onderhoudsboekje ? :+

Gratis tip : Schaf er 1 aan, verplichte kost als je een oud ding rijd.

Heb je de kleppen wel eens gesteld ? Of nagekeken ?

Ik weet niet hoeveel km's je rijd, maar als je dat 4jaar lang niet gecontroleerd hebt wordt het wel eens tijd :+

Als valt dat afstellen van de kleppen in de praktijk altijd wel mee, meestal hoef je er niets aan te veranderen, maar je moet wel zeker weten dat de boel goed staat.
Nokkenasketting spanner.. nog zoiets...

Echt waar, schaf een onderhoudsboekje aan. Daarin staat precies beschreven hoe je iets moet controleren of afstellen.
Het is met zo'n oud ding echt niet moeilijk om zelf te doen.
Oliefilter ? Dat wel eens vervangen ?
 
Ik proef het nodige sarcasm Ed. Maar om toch op je bericht in te gaan. Ja, ik een onderhoudsboekje. Nee, daar staat niets in over het probleem dat ik had. Nee, ik heb de kleppen nog nooit afgesteld in de 4 jaar tijd en ook niet nagekeken. Nee, ik heb de nokkenaskettingspanner niet gespannen. Ja, ik heb het oliefilter zelf vervangen. En ja, ik bring mijn motor 1 keer per jaar voor een controle naar een geode garage. Lijkt mij allemaal prima dus. :)

Groetjes,
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan