Carburateurverwarming maken op onverwarmde carburateur

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
8.729
2.475
Hoi doorijders (als ik je nu nog in de ochtendspits tegen kom ben je dat),

Het is weer zover. Vorige winter was het hetzelfde verhaal.
De hele zomer erna niets aan de hand geweest qua en nu is het weer zover. Gisterenochtend was het een graad of 8-9 en na een kwartiertje A12 bij 100 km/u wilde ik versnellen en toen hield mijn motor in.
Op de terugweg (18 graden of zo) niets aan de hand. Vandaag was het nog wat erger. Ik denk een graad kouder en iets vochtiger in de lucht (er was ook wat mist af en toe) en toen was het inhouden nog erger. 's Avonds ook weer warm, en niets aan de hand.

Vorig jaar exact hetzelfde , en ik weet nu zeker dat het bevriezing in de carburateur(s) moet zijn, en dat er niets met de carburateur zelf aan de hand is. Ik ben het uit het verleden gewend bij wat lagere temperaturen van mijn eerste motoren (Z650 en de eerste GSX600. Daarna 2 GSXxen met carburateurverwarming gehad dus daarbij had ik er geen last van.

Nu dus weer wel.
Ik heb een SV650(N) van het eerste type , dus zonder carb-verwarming. Het 2003 model heeft dat volgens mij wel (en is blijkbaar ook echt nodig). Weet iemand hoe dat werkt? Ik denk via de koelvloeistof wel eens ergens gezien te hebben. Is zo'n carb-set op mijn fiets te zetten en dan ook de verwarming aan te sluiten of 'mist' mijn fiets alle 'regelzooi' en aansluitingen daarvoor?

Heeft iemand wel eens achteraf verwarming op de carburateurs van de SV650 of een andere naked bike gezet?

Ik denk zelf aan een trechter achter de radiateur plaatsen, met daaraan een slofzuigerachtige slang die uitmondt bij de carb, waardoor door de radiateur verwarmde lucht op de carburateur blaast. Heeft dat zin? Meestal is een paar graden verwarming van het materiaal (het alu van de carb zelf dus) al meer dan voldoende om bevriezing van waterdamp uit de lucht in de carb te voorkomen, en de lucht van de radiateur is vrij warm. Anders heb ik ook nog een heeeel hete uitlaatpijp te beschikking, maar dan kan het nooit een 'mooie' constructie gaan worden, die altijd (gedurende de wintermaanden dan) lelijk in beeld zal zijn . . . Beetje het idee van de winterstand op de auto van weleer (inlaatlucht aanzuigen over het uitlaatspruitstuk).
Heeft iemand anders wel eens iets anders gedaan dat werkte?
Ik heb ook wel eens van een lamp laten branden in de airbox gehoord, maar daarvoor heb ik niet genoeg boordspanning. Alle lampen aan en de handschoenverwarming en ik heb als net genoeg prik om de accu niet leeg te trekken, dus dat gaat 'm in dit geval zeker niet worden . . .

Dank voor je reactie
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of het mag, maar ik heb voor een SV 650(1e type) nog een complete carb verwarmingset liggen. Ooit gekocht om op mn eigen SV te bouwen, maar dat is dr nooit van gekomen. Alles zit nog in de verpakking :)

PM maar als je interesse hebt.
 
Bij mijn huidige motor heb ik daar ook eens last van gehad. Ik kreeg toen het advies om een 21 W lamp in de luchtfilterkast te monteren en een schakelaar om die aan en uit te zetten. De afgegeven warmte schijnt net genoeg te zijn om icing te vorkomen. Ook schijnt het te helpen om van RON 95 over te gaan op RON 98 of hoger.
 
Hoi Jaap,

Ik rijd altijd al op 98 Octaan (BP Ultimate), dus daar kan ik niets meer aan veranderen.
De extra lamp had ik inderdaad ook al eens van gehoord (zie mijn eerste post), maar ik denk dat ik daar niet genoeg boordspanning voor heb. Heb met verlichting en verwarmde handschoenen aan NET genoeg om de accu niet leeg te rijden . . .

Uit een reactie van iemand op het SV forum blijkt dat er verwarmingssetjes bestaan die de importeur af-fabriek niet heeft gemonteerd om geld te besparen. ze waren destijds wel gratis beschikbaar voor degenen die ze nodig hadden en werden dan alsnog ingebouwd. Monteren kan ik zelf, dus ik ga de importeur (volgens mij NIMAG nog) eens vragen naar de mogelijkheden

Wacht ook de reactie van Bouke nog af...
 
Het ligt toch ook wel aan de carburateur
Ik bedoel kijk even naar dit plaatje van de mijne
Dat witte is ijs na een ritje van af gelopen winter

p939598028-3.jpg


Niks geen last van bevroren carburateurs
Ik weet dat ze bij ducati er ook nogal last van hebben , en als je daarop en keihin flatslide zet is het probleem ook weg
 
ja sluit ik me bij aan.
Doordat benzine verdampt in de lucht wordt de benodigde energie hiervoor in de vorm van warmte uit de lucht ontrokken. Dezelfde reden dat benzine/aceton of een andere vluchtige vloeistof koud voelt aan je handen. De warmte wordt in dat geval uit je handen onttrokken, en daardoor worden die kouder. Hetzelfde geldt voor in de lucht verdampende benzinedruppels (in je carb). De lucht wordt kouder als gevolg van het verdampen van de benzine (van vloeibaar naar vast), en als de lucht onder 0 graden komt kan waterdamp overgaan van de gasfase naar de vloeibare fase (water/condens) en vervolgens naar de vaste fase en een ijskristal op je sproeier, naald of wat dan ook vormen en dat is het bevriezen. Heeft naar mijn idee niets te maken met een 'lekkage' , want de waterdamp (water in de gasfase, geen condens) komt immers gewoon door het luchtfilter heen.
 
Wat heb jij er een verstand van
Mijn carburateurs hangen naast het blok , als het vriest hangen ze dus in lekker in de koude wind

Ik heb een oud voertuig (wat is niet relevant) , en als ik wil kan ik ijsvorming op de carburateur creeëren als het buiten 30graden is en onder de motorkap 80graden.

Ik hoef daarvoor maar aan 1 knopje te trekken (ja, dat lees je goed)

Neem maar van mij aan dat het met valse lucht te maken heeft.
En ook al neem je dat niet aan, controleer het toch maar even. (kleine moeite hoor)

Tussen het luchtfilter en inlaat-cilinderkop.

Motor starten, en met een busje deo of WD40, of wat dan ook, spuiten op/langs de (slang) aansluitingen.
Als er ergens een lek zit reageert de motor wel, toerental stijgt of daalt dan.
Aangezien het de carburateur zelf is die bevriest, gok ik erop dat het lek vlak achter de carburateur zit (aan de kant van het luchtfilter)
Klinkt allemaal super raar, maar controleer het maar is.
 
Ik heb een oud voertuig (wat is niet relevant) , en als ik wil kan ik ijsvorming op de carburateur creeëren als het buiten 30graden is en onder de motorkap 80graden.

Ik hoef daarvoor maar aan 1 knopje te trekken (ja, dat lees je goed)

Neem maar van mij aan dat het met valse lucht te maken heeft.
En ook al neem je dat niet aan, controleer het toch maar even. (kleine moeite hoor)

Tussen het luchtfilter en inlaat-cilinderkop.

Motor starten, en met een busje deo of WD40, of wat dan ook, spuiten op/langs de (slang) aansluitingen.
Als er ergens een lek zit reageert de motor wel, toerental stijgt of daalt dan.
Aangezien het de carburateur zelf is die bevriest, gok ik erop dat het lek vlak achter de carburateur zit (aan de kant van het luchtfilter)
Klinkt allemaal super raar, maar controleer het maar is.
Met het dik gedrukte ben ik het helemaal mee eens.
 
Ik had er ook last van bij mijn SV650.

Werd kosteloos door de dealer een verwarmingssetje gemonteerd.

Uit kostenoverwegingen hebben ze dit niet bij alle motoren gemonteerd, omdat in de praktijk toch maar heel weinig mensen bij koude temperaturen/winter op de motor stappen.

En als je er dus wél last van had zetten ze hem er voor je op :)

Mijn motor was wel nieuw , en ik had ook nog garantie e.d.

Ik zou gewoon ff een mailtje aan Suzuki Nederland wagen, ik vind het namelijk niet kunnen in deze tijd bij een moderne motor.. bevroren carburateurs. :)

Wie weet.
 
Ja, ik ga inderdaad een poging wagen, alleen zit er nu geen garantie meer op een motor vuit het vorige millenium . . . . Van de andere kant ze hebben ZOVEEL verdiend aan iedereen die de verwarming er niet op hoefde te hebben.
Plaats de reactie van NIMAG nog wel.
 
Waar bestaat zo'n setje uit?
Misschien kun je het zelf maken ingeval het niet meer verkrijgbaar (of te kostbaar) is.
(als variant op het voorbeeld met de lamp maar dan met een echt verwarmingselement)

Even gegoogeld op "verwarmingselement 10w 12v".

verwarmingselement 10w 12v - Google zoeken

http://nl.aliexpress.com/item/12V-2...ridge-heater-heating-element/32465512607.html

is gewoon een gloeispiraaltje/verwarmingselementje die in de vlotterbak gaat gecombineerd met een regeleenheidje om ervoor te zorgen dat hij niet continue aanstaat , maar alleen onder de 8 graden oid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan