Koppelingsveren losgeschoten, boutje mist

Basch

Die hard MF'er
13 jul 2012
270
0
Heemskerk
Recent heb ik de koppelingsplaten vervangen, maar omdat mijn redelijk nieuwe momentsleutel niet "aansloeg" bij de 12Nm waarop de veren vast moeten, heb ik ze te ver gedraaid, waardoor een van de kopjes van de boutjes afbrak. Bij het losdraaien knalde ook een tweede kopje eraf. De boutjes zonder kopje bleven dus in de koppelingskorf zitten. Bij het demonteren van de koppelingskorf heb ik ook nog een van de uitsteeksels gesloopt, dus heb ik er gelijk maar een nieuwe koppelingskorf opgezet. Deze kon ik wel netjes op kracht vastzetten (95Nm), omdat ik daar een wat zwaardere momentsleutel voor heb. Omdat ik nu niet weer de bouten tever erin wilde draaien en nog even geen geld had voor een nieuwe lichte momentsleutel, heb ik de boutjes op gevoel vastgezet. Ze staken nu nog net iets uit de drukplaat.

Voor mijn gevoel ging mijn koppeling nu veel lichter als normaal, dus ik had het in de planning om de komende week het deksel weer open te maken en de veren wat strakker aan te draaien met een nieuwe momentsleutel.

Vanmiddag op de terugweg naar huis merkte ik dat mijn koppeling wel heel erg makkelijk in te trekken was en dat deze een beetje slipte bij gas geven. Het schakelen vanuit z'n twee ging bijna niet meer, dus ik had al een vermoeden dat er een probleem was. Ik heb de motor de snelweg afgereden en wilde 'm aan de kant zetten, maar toen hoorde ik plots een gesleep en kabaal onder de koppelingsdeksel vandaan komen. Ik heb gelijk de motor uitgezet, want ik had al een donkerbruin vermoeden...

Eenmaal thuis heb ik het hele handeltje weer opengemaakt en de schade valt mij mee. Er zijn twee veren losgeraakt, het deksel heeft wat schade en de koppelingskorf ook, maar niet dusdanig dat het niet meer te gebruiken is. Echter, ik mis 1 boutje (ik hoop dat die in de carter ligt) en overal ligt aluminiumvijlsel.

Wat is nu wijsheid? Kan ik de carterpan eraf halen terwijl het blok er nog in zit? Zal ik daarna een aantal keren met verse olie spoelen? En zo ja, hoe? Of zijn er nog andere geniale ideeen?

P.S. Het gaat om een Suzuki Bandit GSF600.
 
Laatst bewerkt:
Voor mijn gevoel ging mijn koppeling nu veel lichter als normaal, dus ik had het in de planning om de komende week het deksel weer open te maken en de veren wat strakker aan te draaien met een nieuwe momentsleutel.

Meen je dit nu serieus? Je moet die bouten gewoon aandraaien tot ze op een gegeven moment vast lopen tegen de korf zelf, de veren kán je niet strakker aandraaien, je kan dan enkel nog de spanning in de bout zelf verhogen (tot aan het punt dat de boel breekt...). Die veren kan je niet meer voorspanning geven zonder busjes/sluitringen te gebruiken, andere veren of andere platen te monteren.

Als je de veren nog 'strakker kon zetten' op het moment dat je de boel dicht bouwde dan is het inderdaad niet zo verwonderlijk dat de bouten los komen (want die hebben dan ook nooit vast gezeten).
 
Als je de veren nog 'strakker kon zetten' op het moment dat je de boel dicht bouwde dan is het inderdaad niet zo verwonderlijk dat de bouten los komen (want die hebben dan ook nooit vast gezeten).

Dat kon wel, want de eerste keer dat ik dat deed, knalde het kopje van het boutje eraf, omdat de spanning van de veer veel te groot werd. De veer ging ook veel dieper de koppelingskorf in t.o.v. hoe het zat toen ik het voor de eerste keer open maakte. Het is misgegaan omdat mijn momentsleutel (waar ik bovendien een ijkcertificaat van hem, maargoed..) weigerde om bij 12Nm "aan te slaan".
 
als je inderdaad een nieuwe koppelingskorf kan betalen maar geen momentsleutel :
HBM machines; oa voor metaalbewerkingsmachines & houtbewerkingsmachines

ik had even over de momentsleutel heengelezen.
maakt het wel erg vreemd dat het stukdraait.


of de carterpan er af kan staat waarschijnlijk in je werkplaatshandboek.
Als je dat niet hebt is dat de 2e aanschaftip die ik je zou geven :)

Ook zou ik goed opsommen wat er gebeurt is en wat er nu nog aan de hand kan zijn en dat allemaal grondig controleren.
aan de schade zelf zou je moeten kunnen zien of inschatten wat er verder nog stuk zou kunnen zijn.

en misschien is de motor laten ophalen/wegbrengen ook een idee, er zijn begin winter veel acties met gratis motor ophalen bij een grote beurt e.d

maar het blijft naar , succes !
 
Laatst bewerkt:
Dat kon wel, want de eerste keer dat ik dat deed, knalde het kopje van het boutje eraf, omdat de spanning van de veer veel te groot werd. De veer ging ook veel dieper de koppelingskorf in t.o.v. hoe het zat toen ik het voor de eerste keer open maakte. Het is misgegaan omdat mijn momentsleutel (waar ik bovendien een ijkcertificaat van hem, maargoed..) weigerde om bij 12Nm "aan te slaan".

De boutkopjes breken niet af omdat de veerspanning te hoog is...... maar omdat de bouten te strak aangedraaid worden. Anders zouden de kopjes ook afbreken als je de koppeling inknijpt.

Heerlijk, zelfsleutelaars die niet weten waar ze het over hebben. :X
 
dan heb je ze zo hard aangedraaid dat de bouten rekken. Beetje gevoel is wel handig af en toe :) Valt me mee dat het draad niet gewoon is gestript in de korf.

Zorg dat je momentsleuten werkt (test hem bijvoorbeeld eerst even op iets wat je niet makkelijk stukdraait) 12Nm is niet veel, ik zou zeggen handvast maar dat verschilt nogal per persoon ;)

Carterpan kan er denk ik wel onderuit zonder de motor los te halen, ben niet bekend met de bandit. Schoonmaken, vers olie en filter en hopen dat het spul werkt zou ik zeggen. Post anders even een foto van de koppeling, wellicht is jouw inschatting van de schade was optimistich
 
Allemachtig wat een voer voor de "ketting juist geklonken" discussie.
Door dit soort acties worden zelf-sleutelaars nooit meer serieus genomen.
Ik zal het niet snel zeggen maar deze keer kan ik eigenlijk niet anders: Ga naar iemand die wel weet wat hij aan het doen is, want op deze manier komt het echt niet goed.
 
Weet je zeker dat je momentsleutel op 12Nm stond en niet op 12kgm?
Als je weer eens gaat sleutelen aan je motor haal er dan iemand bij met meer ervaring.
 
dan heb je ze zo hard aangedraaid dat de bouten rekken. Beetje gevoel is wel handig af en toe :) Valt me mee dat het draad niet gewoon is gestript in de korf.
Precies. En zoveel kracht stond er ook echt nog niet op. Op het moment dat ik de veer aandraaide voelde ik wat "tegengas", maar dat vermeerderde niet heel veel naar mate de veer dieper naar binnen werd gedrukt. Op een gegeven moment knalde het kopje er gewoon af en bleef er een stukje schroefdraad in de korf zitten. Ik zal er straks wel even een fotootje van maken.

Zorg dat je momentsleuten werkt (test hem bijvoorbeeld eerst even op iets wat je niet makkelijk stukdraait) 12Nm is niet veel, ik zou zeggen handvast maar dat verschilt nogal per persoon ;)

12Nm is inderdaad helemaal niet veel. Ik heb die sleutel daarna even in de bankschroef gezet om te testen, maar de kracht die ik moest zetten om 'm bij 12Nm te laten aanslaan was veel te veel. Ik behandel 'm altijd netjes en draai 'm altijd terug als ik klaar ben, zodat de veer weer zonder spanning staat, dus ik snap niet dat ie zo snel kapot is gegaan. Ik heb 'm een keer uitgeleend, maar om nou meteen te gaan wijzen...
 
Laatst bewerkt:
Valt me mee dat het draad niet gewoon is gestript in de korf.

Misschien is dit wèl het geval maar heeft TS dit (nog) niet opgemerkt.
In ieder geval een gegeven om rekening mee te houden.
Een korf met gestripte of anderszins beschadigde schroefdraad zou ik niet terugplaatsen.
(tip voor TS om dit te controleren)
 
Laatst bewerkt:
Misschien is dit wèl het geval maar heeft TS dit (nog) niet opgemerkt.
In ieder geval een gegeven om rekening mee te houden.
Een korf met gestripte of anderszins beschadigde schroefdraad zou ik niet terugplaatsen.
(tip voor TS om dit te controleren)

De korf waar de boutjes in afgebroken waren heb ik weggegooit en ik heb een nieuwe gekocht. Ik zal deze nieuwe zeker nog even controleren voordat ik er weer veren indraai.
 
Terug
Bovenaan Onderaan