Goldwing GL1200 mist vermogen bovenin

Clank

MF veter aan
25 okt 2016
8.615
6.774
Helmond
De motor:
GL1200 uit 1984

De voorgeschiedenis:
Ik heb deze motor gekocht nadat hij 8 jaar stil heeft gestaan. Met een aanhanger opgehaald en ben nu bezig om hem weer goed de weg op te krijgen. Ik heb al gedaan voor ik achter dit probleem kwam:

- Nieuwe bougies
- Nieuwe olie
- Nieuwe accu
- Carburateurs ultrasoon laten reinigen, terug in elkaar gezet met een revisiesetje
- Nieuwe brandstof, nieuw brandstoffilter
- Nieuwe luchtfilter
- Stukje mee gereden
- Nieuwe distributieriemen
- Nieuwe koelvloeistof

Het probleem:
Veel harder dan 100 wil ie niet en boven de 4000 tot 4500 toeren kakt hij in. Met minder gas geven pakt hij iets beter op en lukt het na lang klooien wel 120 te halen, maar zo hoort het niet natuurlijk.

Wat heb ik vervolgens gecheckt?
- Of hij genoeg benzine krijgt, maar de pomp gooit het er volgens mij harder doorheen dan een carburateur kan handelen.
- Carburateur membranen, eentje ervan is een beetje beschadigd, maar lijkt nog dicht te zitten. Hier ga ik sowieso een nieuwe voor bestellen.

Ik hoor daarbij veel over dat de GL1200's:
- niet genoeg power in de dynamo hebben om het op hoge toeren bij te houden, dus dat wil ik dit weekend nog controleren.
- problemen hebben met vervuiling op de krukassensor voor de timing, alleen schijnt dit alleen te zijn als die bij de distributieriemen op de voorkant zit, maar bij de vroege (die van mij) zit hij op de achterkant.

Zijn er nog andere dingen die ik over het hoofd zie?
 
Ik verdenk ook de carburatie, gezien lange stilstand en de symptomen.

Dynamo is zwak, blok moet er uit voor vervanging. Controleer sowieso de verbinding dynamo-sr!!!
 
Ff rijden met extern brandstofreservoir, zonder filtertje?

En controleer ook de zeefjes onder vlotternaald zitting

valve-setfloat_medium16011MB1671-01_da93.jpg
 
Brandstof pomp genoeg druk?
opvoerhoogte is in elk geval genoeg. Getest toen ik de oude benzine eruit heb gepompt.
Synchronisatie?
Ik zie niet helemaal hoe synchronisatie bij hoge toeren / vol gas problemen kan geven.
Ik denk gelijk aan slechte membranen in de carburateurs,
Ja, heb een nieuwe besteld.
of met olie gemonteerde gasschuiven.
Waarom zou je dat doen dan? |( Zitten gewoon droog gemonteerd en lopen ook soepel.
Ik verdenk ook de carburatie, gezien lange stilstand en de symptomen.
Ik dus ook, vooral omdat hij met hoge toeren wel degelijk loopt, maar zodra het gas er op gaat hij begint in te houden.
Dynamo is zwak, blok moet er uit voor vervanging. Controleer sowieso de verbinding dynamo-sr!!!
Verbinding dynamo en spanningsregelaar is al een keer aangepakt, maar ik zal eens controleren hoe goed.
Ff rijden met extern brandstofreservoir, zonder filtertje?
Ik zie even niet hoe ik dat veilig kan doen. Vooral niet op snelwegsnelheden. Suggesties?
En controleer ook de zeefjes onder vlotternaald zitting

Bekijk bijlage 1873572
Heb ik gedaan toen alles uit elkaar lag.
 
Nou, weer even aan het meten gegaan:
Bij stationair 13.9 en bij 4k rpm 13.6. Wat mij doet vermoeden dat er iets in de kabels niet goed zit (te grote overgangsweerstand) (laten we het hopen hallelujah, ik heb geen zin het blok eruit te halen).
Dus kabeltjes doormeten. Ik had al wel gezien dat de stator kabel andere connectortje had gekregen dus niet al te veel meer naar gekeken. Nu toch uit elkaar halen om alles door te meten, gebeurde dit:
WhatsApp Image 2023-05-02 at 19.47.11.jpeg

Ik was al geen fan van deze connectortjes, maar nu dus helemaal niet. Eentje was netjes afgebroken zonder al te veel moeite. Die was volgens mij dus sowieso al niet heel lekker meer. Juiste krimpkous heb ik niet liggen, dus morgen even halen en dan van de week door solderen, hopelijk krijgen we daarmee mooi weer meer dan 14 volt bij 4k rpm.

Nieuwe gasschuif met rubber komt morgen binnen.
Hopelijk donderdagavond klooien en dan uiterlijk zaterdag testritje.
 
"Het probleem:
Veel harder dan 100 wil ie niet en boven de 4000 tot 4500 toeren kakt hij in. Met minder gas geven pakt hij iets beter op en lukt het na lang klooien wel 120 te halen, maar zo hoort het niet natuurlijk."

Met de bovenstaande constatering is het toch duidelijk dat het mengsel veel te arm is wanneer je het gas opendraait, dan moet je toch eerst daarna kijken in plaats van allerlei andere dingen te gaan doen.
Martell heeft dit al aangegeven in zijn eerste reactie...........
 
"Het probleem:
Veel harder dan 100 wil ie niet en boven de 4000 tot 4500 toeren kakt hij in. Met minder gas geven pakt hij iets beter op en lukt het na lang klooien wel 120 te halen, maar zo hoort het niet natuurlijk."

Met de bovenstaande constatering is het toch duidelijk dat het mengsel veel te arm is wanneer je het gas opendraait, dan moet je toch eerst daarna kijken in plaats van allerlei andere dingen te gaan doen.
Martell heeft dit al aangegeven in zijn eerste reactie...........
Klopt, daarvoor zijn onderdelen onderweg. Alleen gaf martell ook aan dat ik die verbinding moest controleren. Bij deze. Gedaan.

Als het de carbs en/of dynamo niet zijn kun je hier een keer warm compressie meten (neem aan dat je er bij een boxer zo bij kunt). Strobe voor de timing heb ik denk ik wel een werkende, kun je lenen.

Klepspeling gaan via hydraulische stoters?
Hydraulische stoters ja. Bij de boxer kun je er inderdaad zo bij. Ik kijk eerst even wat een nieuwe gasschuif doet.
 
Nou, weer even aan het meten gegaan:
Bij stationair 13.9 en bij 4k rpm 13.6. Wat mij doet vermoeden dat er iets in de kabels niet goed zit (te grote overgangsweerstand) (laten we het hopen hallelujah, ik heb geen zin het blok eruit te halen).
Dus kabeltjes doormeten. Ik had al wel gezien dat de stator kabel andere connectortje had gekregen dus niet al te veel meer naar gekeken. Nu toch uit elkaar halen om alles door te meten, gebeurde dit:
Bekijk bijlage 1874659
Ik was al geen fan van deze connectortjes, maar nu dus helemaal niet. Eentje was netjes afgebroken zonder al te veel moeite.
Oeps, zo'n bedrading is inderdaad vragen om ellende. Als het überhaupt mogelijk is, zou ik proberen die draden in zijn geheel te vervangen uit 1 stuk in de juiste kleur. Maar ja, moet maar kunnen in verband met de lengte en de kabelboom het toelaat. En redelijk makkelijk toegankelijk is.
 
Oeps, zo'n bedrading is inderdaad vragen om ellende. Als het überhaupt mogelijk is, zou ik proberen die draden in zijn geheel te vervangen uit 1 stuk in de juiste kleur. Maar ja, moet maar kunnen in verband met de lengte en de kabelboom het toelaat. En redelijk makkelijk toegankelijk is.
Ja, alles vervangen kan niet. Kabel komt uit de spanningsregelaar en uit de dynamo. Vervangen betekend motorblok er uit. Maar ik ga wel kijken of ik de juiste dikte gele kabel kan bemachtigen. En dan netjes vast solderen. Zo zit het bij de meeste gl1200s
 
Heren, Dames, en alles wat er tussenin zit of er buiten valt:
Nieuwe gasschuif en het elektronische werk heeft ietsjes uit gemaakt. Hij heeft nu in elk geval geen enorme dip meer. Koud lijkt hij ook beter te lopen.

Top ligt alleen nog rond de 130/140 met veel moeite (maar nu wel vol gas). Na het ding bijna in het kanaal geduwd te hebben nog wat in de garage staan klooien toen ik al lang en breed de pyama aan had: Ik had met het zoeken naar valse lucht vooral gezocht tussen carburateur en blok, maar ik heb een plekje gevonden bij het luchtfilterhuis waar die met een beetje remmenreiniger gewoon afslaat. Ik vermoed dat daar dus nog meer lucht binnen komt dan eigenlijk de bedoeling. Dit weekend dus de neptank eraf en kijken hoe we dit weer mooi dicht krijgen. Morgen dus meer.
 
Goed, waar zijn we gebleven..

Lucht wat ie aantrok wat niet hoorde is nu dicht, maar dat heeft het probleem niet verholpen.
Wel kwam ik er achter dat er een nog een vaccuum lijn los lag naar de ignition unit, maar die goed aansluiten heeft het euvel ook niet verholpen.

Bedrading is overigens wel weer in orde, het viel me alleen wel op dat de spanningsregelaar knettertje warm wordt na 10 minuten , dan ook de interne weerstand van het ding omhoog gaat en dan de accu slechter bij laad.
Ev rijden, en bij inhouden ff choke er bij. En dan kijken hoe het reageerd.
Dit net ook gedaan, heeft 0 effect. Dat doet mij er aan denken dat het probleem ergens anders zit dan in de carburateurs.

Daarbij valt het me ook op dat het ding nogal wat brandstof verbruikt. Nou is dit allemaal geen normaal gebruik wat ik er mee doe, maar als de tankniveau indicator een indicatie is, loopt ie momenteel 1 op 10.
Volgende stap voor mij wordt dus de tip van @midlifecrisis om toch maar weer de distributieriemen te controleren. Moet wel de radiator er weer vanaf, maar het zij zo. Ik wil het nu zeker weten.

Of het moet zijn dat iemand anders een goed idee heeft?
 
Terug
Bovenaan Onderaan