BMW K 1600 GT mist vermogen

Sjors Egberts

Rookie
25 feb 2023
13
27
Friesland
Hallo allemaal,

heb een probleem met mijn BMW k1600GT 104000 km op de teller en hij komt uit 6-2011
ik moest tanken en daarna wilde hij niet maar starten, motor aan de zijkant geduwd en 5 min gewacht.
sleutel er in , metertjes bewegen start knop en niks hoorde niet eens het startrelais.
MAAR uit eindelijk kregen de metertjes een aan/uit aanval en de ESA ging terug naar beneden.
( ESA=elektronische Demper Instelling ) nog een keer geprobeerd en nu starte de motor wel.
Gelukkig maar want ik was op weg naar het “Herts” gebied in Duitsland, had daar met een maat een huisje gehuurd.
ik rij weg en ik mis vermogen, tot 3000 rpm gaat alles goed en daarna houd hij in, motor manage ment controle geeft geen fout.
maar ik was onderweg naar BMW land laat ik hem daar wel uitlezen.
officiële dealer gevonden die ook de “polizei motoren ” onderhoud heeft hem uitgelezen, weer niks.
die hebben nog gebeld met de BMW databank maar die konden er ook niks zinnigs over zeggen.
jammer maar helaas daar ging mijn motor op een flat bed van de ADAC zelf terug naar huis, jammer van de vakantie.
na wat huiswerk schijnen de bobines er wel eens kapot te gaan, maar die jongens zijn vrij duur en ik heb er 6 nodig
dus een bobine tester gekocht, maar alle bobine’s reageren het zelfde.
als dat dan zonder ballasting het zelfde is reken ik dat goed en dan zou het de brandstof kunnen zijn.
dus injectoren laten testen en die zijn ook goed, sproeibeeld + opbrengst.
brandstof pomp getest op werking, niet op druk.
toen ben ik een praatje bij motorport wezen maken of er nog meer bekende problemen waren die naar dit probleem wezen.
er werd mij toen verteld dat zij veel meer uit konden lezen dan ik thuis.
dus motor daar naartoe gereden en uit laten lezen maar de monteur kon niks vinden met uitlezen.
nog even staan te praten met de monteur en het zou wel eens aan de brandstof toevoer kunnen liggen.
dus brandstof pomp & druk sensor uitgewisseld maar ook dit maakt niet uit.
En hier ben ik nu , heeft iemand nog een idee ?

alvast bedankt voor het mee denken, Sjors
 
@ Two wheeled maniac,
ja dat kan maar kan de grafieken niet over mekaar heen leggen. ( ik vind het een hoop zoeken bij dat programma )
bedoel daarmee dat als je de gas hendel open draait dat je ook de grafiek van het lucht filterhuis wilt zien & de injectoren + de RPM van demotor
en de lambdasondes dan krijg je een beeld van wat er wel of niet reageert.
zo zal ik het een beetje uit moeten zoeken want er is tot nu toe nog geen "Haynes" werkplaats boek.
heb ze nog een mail gestuurd maar een boek over de K1600GT zat nog niet in de planning.

@ XRV
de gas hendel is idd een bekend probleem, start knop had ik nog niet gehoord.
meestal is het de gashendel zelf het "fly by wire" gedeelte dat ingesleten is op je rij stijl.
en zo heeft de K1600 wel meer "bekende" problemen, jammer genoeg want ik had er toch wat meer van verwacht.
heb al met de gedachte gespeeld om hem te verkopen en Goldwing te rijden maar ook daar zie/hoor ik problemen, dan maar door met BMW!

@RoyalClub
nee, er word geen motormanagement of uitroepteken gegeven, er word ook geen fout code gegenereerd.
de motor start gewoon en als je hem in neutraal open trekt heeft hij nergens last van en gaat hij door tot 6000rpm.
als je gaat rijden voelde al bij het aangrijp moment van de koppeling dat je wat meer gas moet geven dan normaal.( merkbaar voor mij )
weg rijden is verder geen probleem, opschakelen ook niet tot dat je die 3000rpm voorbij gaat dan houd hij in.
het lijkt wel als of je dan 3 cilinders mist en extra gas bij moet geven om hem er doorheen te trekken.
normaal is 3000rpm het moment dat de brute power dan loskomt.

ondertussen heb ik samen met me maat een GS911 besteld en is onderweg.
dus ben nu huiswerk aan het doen om te kijken hoe ik de "life data" van de GS911 kan loggen & opslaan.
ben dan van plan om de grafieken over mekaar heen te leggen en te vergelijken, hopelijk komt daar wat uit..........
als back up heb ik me maat gevraagd om met zijn K1600 langs te komen zodat ik ook kan zien wat een "goeie" motor doet.

mannen allemaal hartelijk dank voor het mee denken hou jullie op de hoogte !
 
Einde discussie hierover !

Welke woorden begrijp je niet ?
Bij je berichten staat een mooie “bewerk” knop.
Dan kan je de onzin die je hebt gepost even weghalen. Werkt alleen maar uitermate verwarrend om dingen te gaan roepen die er niks mee te maken kunnen hebben als je enigszins logisch nadenkt.
 
@ Two wheeled maniac,
geen idee of "motoscan" het zo ook kan, ik heb het zo niet gevonden wel de life data.
Scherm­afbeelding 2023-02-27 om 15.09.19.png

in dit voorbeeld gebruiken ze de TPS maar dat kan dus ook met andere sensor's.
en zo wil ik gaan kijken wat er van af de gashendel tot aan de lambdasonde gebeurt.
 
Tjek ook eens alle aansluitingen aan accu. En massa aan frame of blok.
Dit ook gedaan?

Ook al eens hele rare problemen gehad met een VFR doordat 1 accupool niet helemaal goed vast zat.
Bij bepaalde toeren kreeg ik daardoor blijkbaar spikes op de spanning en dat vond de ECU niet leuk, allerlei rare problemen met ook vermogen verlies.
 
Ik heb iets dergelijks met mijn BMW 1300 meegemaakt. Na een tankstop niet meer willen starten. Accu leeg, - pool zat los. Gestart met behulp van de wegenwacht en daarna met de grootste moeite de 30 kilometer naar huis kunnen rijden. Haperen, stotteren, niet meer in de toeren willen komen, dashboard lampjes aan. Eenmaal thuis accu er uit gehaald en aan de lader. Daarna weer geplaatst en het probleem was verdwenen en is sindsdien weggebleven.
Ik vermoed dat de K1600 min of meer dezelfde hard- en software structuur heeft als de K1300. Mijn indruk is dat een en ander behoorlijk gevoelig is voor de boordspanning en voor de conditie en de aansluiting van de accu.
 
hallo mannen !
heb na de tip van Two wheeled maniac "MOTOSCAN" er weer aangehangen, misschien dat ik wat nieuws kon vinden.
in het programma worden waardes weer gegeven ( numeriek ) & die kan je opnemen.

omdat ik bezig ben aan de motor bezig ben hangt hij niet aan de lader anders moet ik elke keer over het kabeltje heen springen.
tijdens het uitlezen gaf hij 11,97V aan, hij was een beetje kwijt sinds de vorige keer ........

@henkpenk je hebt helemaal gelijk deze motoren zijn na genoeg het zelfde & zuigen aan de accu, helemaal als de navigatie er aan hangt.
maar ik heb tot nu toe geen melding gehad op het dashboard. ( jammergenoeg )
het is wel een punt wat ik altijd in de gaten hou & controleer + laadspanning, ook al ben ik ergens anders mee bezig.
met Honda was dat de spanningsregelaar en die deed niks OF ging 15V of meer doorlaten, vandaar mijn oplettendheid.
aangezien de GS911 onderweg is heb ik de handleiding doorgenomen en daar staat in ; accu boven de 12,3V moet zijn.
( misschien heb je er wat aan )

laat niks aan kans over, dus ook maar een nieuwe accu !

@Frank b
de accu polen zijn schoon & zitten goed vast.
de - is overal ( waar ik kan meten, het is nog al een kuipen bak ) goed door gekomen.
stekkers die ik uit mekaar haal spuit ik gelijk in met contact spray of dit nu wel of niet nodig is ( is meer preventief )
want ik lees dat daar ook genoeg storingen door komen.

voor nu is het wachten op de GS911 & accu en ga dan een rondje rijden, ben benieuwd wat er uit komt.

mannen hartelijk dank voor het mee denken, hou jullie op de hoogte !
 
hallo mannen, is al weer een tijdje geleden dus hier bij een update.
met de GS911 werd het uitlezen vrij duidelijk helemaal naast de gegevens van me maat z'n motor.
aan de hand daarvan nieuwe gas hendel want die liep niet mooi mee met het lucht kleppenhuis.
( 2 de hands uit 2020 en dat is een "one fits all" gebruikt op alle K series en zelfs een S bestel nr ; 61318522472 voor wie er wat aan heeft )
daarna het luchtkleppen huis uitgewisseld voor een 2 de hands ( gekocht bij Baboon voormalig Boonstra )
ook hierna zeer weinig resultaat ;( maar kon wel wat verschil merken ( geeft je toch het gevoel dat je op het juiste spoor zit )
maar omdat ik aan de hand van de bougies kan zien dat hij TE rijk staat toch in de hoek van het benzine brandstof mengsel door aan het zoeken.
2 de hands lambda sondes ( of O2 sensors, hoe je het noemen wil ) gehaald bij Baboon, uitgewisseld en dit had geen effect 🤯
dan maar nieuwe ( en dat deed pijn toen ik op koop drukte ) dan ook maar gelijk de temperatuur meter & barometer.
deze motor heeft geen MAF sensor maar maakt een berekening waardoor hij bij "benadering" berekend hoeveel zuurstof hij binnenkrijgt.
alles uitgewisseld & met de GS911 de ECU gereset zo dat hij het brandstof benzine mengsel opnieuw afstelt.
test rit gemaakt en .......😢 terug naar de tekentafel ........
als je uitleest en er zijn sensors niet aangesloten geeft hij een OL ( Open Loop ) dus bedrading kan ik afstrepen.
alles met betrekking tot lucht, brandstof & ontsteking is vernieuwd & zou goed moeten zijn ............ dan is het de ECU meer zit er niet in de motor.
dus na een bergje zoeken, met de ECU in de auto naar Unlimited Tuning in Amersfoort.
die hebben het programma van de ECU naast een programma van een andere K1600 gehouden maar ook dat is in orde.
heb toen nog eff staan te praten met die mannen en als iemand hier iets me kon was het Ruud Frederiks uit Goes.
en van af Heerenveen is dat een tering ( deurbel tering 😜 ) end rijdend een telefoontje met Ruud kwam ik bij Henk de Boer uit Sleen.
hier heb ik een afspraak 4 -mei , dan gaat hij aan de computer & op de test bank.............. zeer benieuwd wat daar uitkomt.
tot zo ver ........

het gesprek met Ruud was verhelderend & zijn advies was ga de andere kant op alles is goed, geen fout meldingen.
trek dat blok open !
en hij baseerde zijn verhaal op een BMW boxer motor die ongeveer de zelfde problemen had.
die deed ook alles goed tot dat je gashendel open trok, maar na lang zoeken kwam hij uit bij de seal's van de kleppen die waren gescheurd.
gevolg was olie op de bougies waardoor er geen optimale vonk meer was, dus inhouden.
komt overeen met de problemen van mij & wil ik ook in mee gaan ( je moet het ergens zoeken 😇 )
maar een 6 cilinder die op elke cilinder kapotte seal heeft is iets TE
kapotte koppakking zou nog kunnen maar de compressie test zegt van niet.
4 - mei eff afwachten

mannen ik hou jullie op de hoogte, ben in middels een iets minder blije BMW rijder.
en een beetje bang dat rijden dit jaar er niet meer in zit, maar ik ga winnen 💪
 
hallo mannen !!!
van toen tot nu
4-mei om 9:00 uur bij Henk de Boer de motor op de test bank.
de eerste 20 % van het gas geven is een standaard programma wat hij goed deed maar daarna ging het fout
en hij deed hele rare dingen, van bijna geen benzine tot gruwelijk veel benzine.
allemaal dingen geprobeerd, kalibreren van gas hendel en lucht kleppen huis mocht ook geen verschil maken.
de dag was zo voorbij & Henk heeft me naar huis gebracht ;(
1 week daarna, een nieuwe map in de ECU en dat mocht ook geen verschil maken.
week daarna, de waardes aanpassen zo dat de motor wel goed liep, maar dat ging zo ver dat er geen ruimte meer overbleef en er nog steeds geen 100% vermogen werd behaald
tot vorige week toen belde Henk en zij ; het zit niet in de ECU, kom maar langs en trek het blok maar open.
zo gezegd zo gedaan, en toen ik de kleppendeksel er af haalde zag ik het al de nokkenassen stonden verkeerd !
oorzaak ; een ZWAAR uitgerekte nokkenas ketting !!!
( gelukkig was er 1 nokkenas maar 1 tand verschoven zonder verdere schade )
nieuwe ketting + geleiders & spanner besteld, dat moet deze week binnen komen.
en dan kan ik hem weer dicht bouwen, daarna gaat hij op de test bank en zullen er nog wat aanpassingen in de ECU gebeuren.
op aanraden van Henk nog wat andere dingen "aangepast" O-)
standaard heeft deze fiets 160PK, ben benieuwd wat er nu uit komt.

er komt weer zachtjes een smile op me bakkes })
( hou me ❤️ beet voor de rekening, maar er is licht aan het einde van de tunnel )

mannen heel veel rij plezier & ik hou jullie op de hoogte
 
Wat een rare toestand. Hoe kan er maar 1 nokkenas een tand verschieten? Je zou denken dat de andere óók van zijn timing af moet zijn.
Hoeft niet toch? Denk je in dat je de ketting optilt bij één van de nokkenassen, die wat verzet en de dan de ketting weer loslaat.
Dit is natuurlijk wel anders dan de timing die verloopt omdat de spanner steeds meer speling oppakt.
 
Dan heb je nog flink geluk gehad! Wie had dat kunnen zeggen... Zeker na het afstellen zul je vast je motor niet meer terugkennen. Hopelijk kan je zo minstens nogmaals zoveel km's van je dikke K genieten.

Het is overigens prima mogelijk, dat de ketting maar over één nokkenas een sprong maakt. Tegelijkertijd betekend dat er nóg meer rek in de ketting zou moeten zitten.
 
Hoeft niet toch? Denk je in dat je de ketting optilt bij één van de nokkenassen, die wat verzet en de dan de ketting weer loslaat.
Dit is natuurlijk wel anders dan de timing die verloopt omdat de spanner steeds meer speling oppakt.
Het verspringen zal toch met draaiende motor gebeurd zijn. In dat geval (1 nokkenas verspringt) moet de ketting tussen beide nokkenastandwielen ontzettend slap hebben gehangen. Toch?.... Of zit ik er nou helemaal naast? 🤔
 
Topictitel aangepast
"BMW K 1600 GT" --> "BMW K 1600 GT mist vermogen"

Hadden ze tijdens het stellen van de kleppen niet moeten vaststellen dat de ketting einde levensduur is?
Moet die sowieso niet op 100.000km niet vervangen worden?

De ketting komt er bij controleren en stellen van de kleppen niet uit. Tenzij er schakels vast staan zal het niet opvallen.
 
Het verspringen zal toch met draaiende motor gebeurd zijn. In dat geval (1 nokkenas verspringt) moet de ketting tussen beide nokkenastandwielen ontzettend slap hebben gehangen. Toch?.... Of zit ik er nou helemaal naast? 🤔
Daar ga ik inderdaad van uit, tenzij er bij eerder reparatie werk iets mis is gegaan, maar dan is het niet de oorzaak van genoemde problemen. Is ook nog een optie.
Mijn beschrijving was meer om toe te lichten dat er best één nokkenas versprongen is. Hoewel het niet zou moeten kunnen, maar ja, met genoeg ruimte op de ketting die niet meer wordt opgevangen door de spanner, wie weet.
 
hallo mannen,

hartelijk dank voor alle LEUKE reacties ‼️

zal de situatie wat verder toe lichten, een foto zegt meer als 1000 worden
dit motor blok draait tegen de klok in, waardoor de krukas aan de ketting trekt van af de uitlaat nokkenas.
de ketting heeft hier tussen een geleider. ( de geleiders zijn een soort "U" waar de ketting door heen gaat, dus je hoort niks rammelen )
van af de kruk as naar de inlaat nokkenas zit ook eengeleider en is gelijk de spanner.
de spanner werkt op een veer & olie druk, maar die kon deze "rek" niet meer opvullen.
en de spanner is van RVS en de rest van aluminium, daar waren de slijtage sporen goed te zien.

IMG_6866.jpeg
zo aangetroffen, kijk naar de gleuven in de nokkenassen.

IMG_6879.jpeg
en zo horen ze te staan , moest de stalen strip eff op maat maken.
daardoor staan de nokkenassen "vast" tijdens het verwijderen van de ketting.
IMG_6867.jpeg
en dit is de uitgerekte ketting om krukas.
hier kan je ook goed zien dat de geleider een "U" vorm heeft, daardoor hoor je hem ook niet ratelen.
en dan zie je ook dat hij harder trekt van af onderen, wat de uitlaat nokkenas is.
IMG_6871.jpeg
dit is de spanner die een ronde groef heeft gemaakt in de bodem van het dekseltje.
het geultje onderin van links naar rechts met een kronkel er in is voor de olie druk.

het geen wat mij dan frappeert is dat de ECU kijkt naar de kruk as sensor & de nokkenas sensor of ze werken.
maar niet naar de "tijd" dat ze binnen komen. 🤔
terwijl het "Tire Pressure System" hier wel naar kijkt.
is toch een kleine moeite om dat in de software er bij te zetten, niks meer als copy paste.
maar goed dan weet ik dat ook weer, misschien van de winter eens naar z'n "map" kijken.

heb Henk net aan de tel gehad spullen zijn binnen, volgende week dinsdag dicht bouwen.

mannen hou jullie op de hoogte
wens jullie allemaal vele "probleemloze" kilometers toe & een geweldig weekend
 
Terug
Bovenaan Onderaan