accu

wim57

MF'er
28 mrt 2014
82
5
ouderkerk
beste mensen ik heb mn accu constant op de druppelaar staan,beide lampjes groen,als ik een paar keer gestart hebt gaan de lampjes geel branden,ik denk dat het niet goed is,het betreft een bmw r1100rt aangezien de winter er aankomt en de accu door de kou veel minder gaat presteren
vraag ik me af of ik hem moet vervangen,mijn vraag is welke accu zouden jullie mij aanraden,geen lithiumaccu want die is wel heel erg duur,gewoon een goede accu,bijvoorbaat
dank voor het meedenken,mvrgr wim
 
Dat lijkt mij vrij normaal; de druppellader gaat dan gewoon de accu weer bijladen.

Toch: als je een Volt meter hebt: even op de + en - houden en starten; zakt het Voltage onder de 10V dan wordt de accu slecht.

Als vervanger zou ik een Odyssey accu aanbevelen.
Deze heb ik ook in mijn R1200RT zitten en bevalt goed.
 
Laatst bewerkt:
beste mensen ik heb mn accu constant op de druppelaar staan,beide lampjes groen,als ik een paar keer gestart hebt gaan de lampjes geel branden,ik denk dat het niet goed is,het betreft een bmw r1100rt aangezien de winter er aankomt en de accu door de kou veel minder gaat presteren

Begrijp ik nou goed, dat je hem een paar keer start met de druppellader er nog aan? Dan begint dat ding gelijk te laden vanwege de sterke ontlading. Gewoon van die druppellader af.
Volgende dag voltage meten van de accu. Dan starten (een keer of 5) en dan weer meten.
Wat geeft hij dan aan? Niet aan de lader, maar enkele uren laten staan en weer meten.
Hij moet echt boven de 12 v blijven houden. Als hij dat niet kan, wordt het lastig deze winter. Zijn de zijwanden vlak of bol? Bol is fout.
Ik heb zelf de Motobatt MB18U er in zitten, een AGM accu en die bevalt uitstekend. De originele accu was 19 Amp en deze is 22 Amp. Wel even oppassen met de inbouwmaten van deze accu's.
 
Laatst bewerkt:
ik heb hem los van de druppelaar gestart,er brandt geen laadstroomlampje,ik ga er dus vanuit dat hij rijdend goed bijlaadt,als ik hem bij terugkomst weer aan de druppelaar zet brandt het lampje geel,wat na enige tijd wel groen wordt maar toch,moet er wel bijzeggen dat ik korte stukjes gereden hebt,de druppelaar heb ik aangesloten via de plug in het dashboard
 
Het laadstroom lampje zal altijd gaan branden als je de druppelaar aansluit, en aanzet. Het apparaat moet eerst testen hoe vol/leeg jouw accu is. Dit gebeurt door eerst even te laden. Accu vol; laadstroom uit. Accu leeg; laadstroom tot de accu weer vol is.

Dus geen paniek, elke druppelaar zal namelijk hetzelfde doen.
 
Laatst bewerkt:
Het laadstroom lampje zal altijd gaan branden als je de druppelaar aansluit, en aanzet. Het apparaat moet eerst testen hoe vol/leeg jouw accu is. Dit gebeurt door eerst even te laden. Accu vol; laadstroom uit. Accu leeg; laadstroom tot de accu weer vol is.

Dus geen paniek, elke druppelaar zal namelijk hetzelfde doen.

Een beetje kort door de bocht is dit antwoord wel. Het zou zeer slecht zijn als een druppelaar een accu leeg laat lopen. Iedere niet gebruikte accu loopt leeg, maar een druppelaar voert korte laadcycli uit omdat dit het beste is voor de accu. Als de accu is opgeladen door de druppelaar tot bijv 13.8 V zal deze uitgaan. De accu zal vervolgens leeg gaan lopen. Bij een vooringesteld Voltage (ongeveer 12.5 V) zal de druppelaar weer aanslaan tot de spanning weer op 13.8 (kan ook 13,6 zijn) is en dan begint het feest weer van voor af aan. Je accu zal zolang de druppellader is aangesloten in ieder geval altijd genoeg spanning hebben om te starten. Het starten kost zoveel energie dat het daarna branden van gele lampjes normaal is. De accu is dan namelijk onder de ingestelde lage drempelwaarde van de lader gekomen en gaat onmiddellijk opladen.

Rij je na het starten stukjes van 10 minuten o.i.d. dan is dat niet genoeg om de accu volledig op te laden. Wil je het goed testen, rij dan eens na starten anderhalf uur rond.

Welke druppellader heb jij overigens?
Mocht je toch aan een andere accu toe zijn, dan is inderdaad de Odyssey gel accu zonder twijfel de beste keuze!
 
Laatst bewerkt:
beste mensen ik heb mn accu constant op de druppelaar staan,beide lampjes groen,als ik een paar keer gestart hebt gaan de lampjes geel branden,ik denk dat het niet goed is,het betreft een bmw r1100rt aangezien de winter er aankomt en de accu door de kou veel minder gaat presteren
vraag ik me af of ik hem moet vervangen,mijn vraag is welke accu zouden jullie mij aanraden,geen lithiumaccu want die is wel heel erg duur,gewoon een goede accu,bijvoorbaat
dank voor het meedenken,mvrgr wim
Wat je hier beschrijft, is normaal.
Als je de staat van je accu wilt weten, moet je t laten doormeten door iemand met verstand van zaken en juiste apparatuur.

De rest is gissen.
 
Een beetje kort door de bocht is dit antwoord wel. Het zou zeer slecht zijn als een druppelaar een accu leeg laat lopen. Iedere niet gebruikte accu loopt leeg, maar een druppelaar voert korte laadcycli uit omdat dit het beste is voor de accu. Als de accu is opgeladen door de druppelaar tot bijv 13.8 V zal deze uitgaan. De accu zal vervolgens leeg gaan lopen. Bij een vooringesteld Voltage (ongeveer 12.5 V) zal de druppelaar weer aanslaan tot de spanning weer op 13.8 (kan ook 13,6 zijn) is en dan begint het feest weer van voor af aan. Je accu zal zolang de druppellader is aangesloten in ieder geval altijd genoeg spanning hebben om te starten. Het starten kost zoveel energie dat het daarna branden van gele lampjes normaal is. De accu is dan namelijk onder de ingestelde lage drempelwaarde van de lader gekomen en gaat onmiddellijk opladen.

Rij je na het starten stukjes van 10 minuten o.i.d. dan is dat niet genoeg om de accu volledig op te laden. Wil je het goed testen, rij dan eens na starten anderhalf uur rond.


Welke druppellader heb jij overigens?
Mocht je toch aan een andere accu toe zijn, dan is inderdaad de Odyssey gel accu zonder twijfel de beste keuze!

Waar in mijn post lees jij dat een druppelaar een accu helemaal leeg trekt? Eigenlijk begrijp ik heel jouw reactie niet, want je beschrijft exact hetzelfde van wat ik beschrijf. Alleen wat uitvoeriger. :Y
 
Laatst bewerkt:
Waar in mijn post lees jij dat een druppelaar een accu helemaal leeg trekt? Eigenlijk begrijp ik heel jouw reactie niet, want je beschrijft exact hetzelfde van wat ik beschrijf. Alleen wat uitvoeriger. :Y

Doordat jij schreef: "Accu vol; laadstroom uit. Accu leeg; laadstroom tot de accu weer vol is" lijkt het alsof je suggereert dat de druppelaar pas weer begint te laden als de accu leeg is. Vandaar mijn reactie 8-)
 
a
angezien de winter er aankomt en de accu door de kou veel minder gaat presteren
"Minder presteren" betekent dus dat je de winter gewoon doorrijdt? Dan zou ik die hele druppelaar vergeten!
Ik hang er hier alleen af en toe een paar uurtjes een (grote) lader aan als ik de motor lange tijd niet gebruik. Die lader gaat dan vanzelf druppelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan