Aandachts punten voor een Motor die lang heeft stil gestaan!

pivo

Pluk de dag, rij Kawasaki 😁👍
8 sep 2002
2.653
81
Hoi ik wil deze week gaan kijken naar een motor die particulier wordt aangeboden, maar deze heeft pas een kleine 6 duizend km gelopen en is van bj 2003.
Hij heeft vanaf 2008 zelfs maar 1000 km gemaakt, volgens de verkoper heeft die 1,5 jaar geleden nog een onderhoudsbeurtje gehad.

Mijn vraag aan jullie wat zou je aan bij komende kosten kunnen verwachten aan deze motor en wie heeft er ervaring met iets soort gelijks. Zijn een paar flesjes tune up reinigingsmiddel genoeg? De motor heeft injectie.


Alvast bedankt
 
Ik zou heel goed naar de motor kijken. Ik vind 6000 k niet heel geloofwaardig voor een motor van 12 jaar oud. Misschien keer teller vervangen of iets dergelijks.

Als motor lang stil gestaan heeft moet je in ieder geval rekenen op olie en Oliefilter, bougies zou ik ook uit voorzorg vervangen en luchtfilter gewoon bekijken hoe die eraan toe is.
Accu zal mogelijk ook wel kapot zijn!

Verder rondje om de motor heen en alles goed smeren dat ding weer soepel wordt.

Ander puntje zijn de banden. Als die ook al oud zijn kan het rubber wat harder zijn geworden waardoor je minder grip hebt. Wil niet altijd zeggen dat banden vervangen moeten worden maar is wel een aandachtspunt. Met zoon km stand zouden de banden misschien nog wel origineel kunnen zijn. Afhankelijk van rijstijl uiteraard.
 
Ik zou heel goed naar de motor kijken. Ik vind 6000 k niet heel geloofwaardig voor een motor van 12 jaar oud. Misschien keer teller vervangen of iets dergelijks.

Als motor lang stil gestaan heeft moet je in ieder geval rekenen op olie en Oliefilter, bougies zou ik ook uit voorzorg vervangen en luchtfilter gewoon bekijken hoe die eraan toe is.
Accu zal mogelijk ook wel kapot zijn!

Verder rondje om de motor heen en alles goed smeren dat ding weer soepel wordt.

Ander puntje zijn de banden. Als die ook al oud zijn kan het rubber wat harder zijn geworden waardoor je minder grip hebt. Wil niet altijd zeggen dat banden vervangen moeten worden maar is wel een aandachtspunt. Met zoon km stand zouden de banden misschien nog wel origineel kunnen zijn. Afhankelijk van rijstijl uiteraard.

Als hij op 8 jaar maar 1000km heeft gedaan moeten die banden zeker vervangen worden!
Vergeet ook niet om nieuwe remvloeistof erop te (laten) doen en als het een vloeistofgekoelde motor is , de koelvloeistof ook vervangen. Luchtfilter en eventueel benzinefilter kunnen ook best vervangen worden na zo'n stilstand. Controleer ook de werking van de remklauwen (vastzitten , verduurde dichtingen). De vorkolie zal ook wel vervangen moeten worden na 13 jaar en misschien zijn de dichtingen van de vork ook wel versteend :? . Ketting en tandwielen nog soepel :? .
Als je al deze werkzaamheden moet laten doen door een garage dan ben je als snel veel geld kwijt.
Ik persoonlijk heb dan liever een motor van 2003 met 70dkm waar regelmatig mee gereden en onderhouden is....
 
Hoi ik wil deze week gaan kijken naar een motor die particulier wordt aangeboden, maar deze heeft pas een kleine 6 duizend km gelopen en is van bj 2003.
Hij heeft vanaf 2008 zelfs maar 1000 km gemaakt, volgens de verkoper heeft die 1,5 jaar geleden nog een onderhoudsbeurtje gehad.

Mijn vraag aan jullie wat zou je aan bij komende kosten kunnen verwachten aan deze motor en wie heeft er ervaring met iets soort gelijks. Zijn een paar flesjes tune up reinigingsmiddel genoeg? De motor heeft injectie.


Alvast bedankt
Hangt van de staat van de motor af.
 
kopen dat ding.
een dergelijke lage km stand kan best, veel motor staan alleen maar stil.
heb zelf ook een motor gekocht die maar een paar duizend km gedraaid had in 10 jaar tijd.
niets aan gedaan zo gaan rijden.
motor rijd als nieuw.
beter een motor zoals deze dan een motor die al 70.000km gelopen heeft.
 
daar kan je redelijk kort over zijn alle vloeistoffen, alle onderdelen die soepel horen te zijn zoals banden pakkingen en rubberen remslangen en eventueel filters hebben waarschijnlijk aandacht en of vervanging nodig.
als hij in die tijd vochtig heeft gestaan krijg je ook te maken met de roestduivel en vele kunststof delen zijn een stuk harder en makkelijker breekbaar geworden. maar daar heb je bij elke motor van die leeftijd last van.
 
Het betreft dus een zx6rr van 2003. Hij is ingevoerd in 2008 volgens de eigenaar toen met 150 km. Nu staat nu 5020 op de teller. Het blok liep best rauw en stond ook op het minimum qua olieniveau, ondanks dat die 1,5 jaar geleden nog een beurtje had gehad en er sinds die tijd bijna niet meer was gereden. Ik heb eigenlijk geen vertrouwen in dat motorblok. Dus ik heb hem laten staan voorlopig. De banden hadden een dotcode van 4801 en 5000 best vreemd voor een motor van 2003 toch. Volgens de eigenaar waren er bij de verkoop andere banden op gekomen.
Er zaten nu pilot sport banden op trouwens.
Wat denken jullie der van?
 
Schadebakkie met nieuw tellersetje? Kijk ook even goed naar de dingen die ze bij motoren met een teruggedraaide stand vergeten te vervangen, zoals stepjes en al dat soort spul
 
Het betreft dus een zx6rr van 2003. Hij is ingevoerd in 2008 volgens de eigenaar toen met 150 km. Nu staat nu 5020 op de teller. Het blok liep best rauw en stond ook op het minimum qua olieniveau, ondanks dat die 1,5 jaar geleden nog een beurtje had gehad en er sinds die tijd bijna niet meer was gereden. Ik heb eigenlijk geen vertrouwen in dat motorblok. Dus ik heb hem laten staan voorlopig. De banden hadden een dotcode van 4801 en 5000 best vreemd voor een motor van 2003 toch. Volgens de eigenaar waren er bij de verkoop andere banden op gekomen.
Er zaten nu pilot sport banden op trouwens.
Wat denken jullie der van?

Laten staan, of idd wat Martell oppert een GOEDE aankoop keuring laten doen.
 
Het gekke was wel dat de eigenaar wel veel vertrouwen wekte en idd ik mocht de motor zo meeneme voor een keuring als ik mijn rijbewijs achterliet😁
Morge eens overleggen over een keuring bij een motorzaak!
Kun je nog ergens aan zien op het kentekenbewijs uit wat voor land de motor is ingevoerd?
 
Het betreft dus een zx6rr van 2003. Hij is ingevoerd in 2008 volgens de eigenaar toen met 150 km. Nu staat nu 5020 op de teller. Het blok liep best rauw en stond ook op het minimum qua olieniveau, ondanks dat die 1,5 jaar geleden nog een beurtje had gehad en er sinds die tijd bijna niet meer was gereden. Ik heb eigenlijk geen vertrouwen in dat motorblok. Dus ik heb hem laten staan voorlopig. De banden hadden een dotcode van 4801 en 5000 best vreemd voor een motor van 2003 toch. Volgens de eigenaar waren er bij de verkoop andere banden op gekomen.
Er zaten nu pilot sport banden op trouwens.
Wat denken jullie der van?
Banden van 2000 en 2001 op een motor van 2003? :s :/
 
Hij is ingevoerd in 2008 volgens de eigenaar toen met 150 km.
Da's apart want bij minder dan 6000 km geldt ie als nieuw en wil de fiscus extra vangen (btw? bpm moet sowieso).

Tel daarbij op dat de RR de homologatiespecial is van de ZX-6R en de kans is heel groot dat de motor inderdaad maar 150 km op de teller had. Omdat ie de meeste km's zonder teller op het circuit heeft gereden. Geen gaatjes voor borgdraad in de olieaftapplug en diverse andere bouten?

In de lijst met how to's staat trouwens ook deze: How-to motorfiets starten die lang heeft stil gestaan
 
Da's apart want bij minder dan 6000 km geldt ie als nieuw en wil de fiscus extra vangen (btw? bpm moet sowieso).

Tel daarbij op dat de RR de homologatiespecial is van de ZX-6R en de kans is heel groot dat de motor inderdaad maar 150 km op de teller had. Omdat ie de meeste km's zonder teller op het circuit heeft gereden. Geen gaatjes voor borgdraad in de olieaftapplug en diverse andere bouten?

In de lijst met how to's staat trouwens ook deze: How-to motorfiets starten die lang heeft stil gestaan
Ik heb geen gaatjes gezien, maar ik vond het blok ook best rauw lopen.

http://www.speurders.nl/overzicht/k...wstaat-152807289.html?user_id=2955098&sr_ab=0

deze is het.
 
Kun je nog ergens aan zien op het kentekenbewijs uit wat voor land de motor is ingevoerd?

Aan de hand van het framenummer kan je dit bij de fabrikant (laten) opzoeken. Ik heb dat bij mijn huidige motor gedaan en die konden me zo vertellen waar hij was gemaakt en naar welk land hij voor het eerst ging.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat vond ik ook zeeer vreemd. zouden theoretisch de eerste montage banden kunnen zijn, maar lijkt me toch niet dat ze zulke oude banden af fabriek monteren
Kan gerust hoor.
Maar ja, blijft gokken.

Manier van balanceren lijkt ook op af fabriek, of heb ik dat mis?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het gekke was wel dat de eigenaar wel veel vertrouwen wekte en idd ik mocht de motor zo meeneme voor een keuring als ik mijn rijbewijs achterliet😁
Morge eens overleggen over een keuring bij een motorzaak!
Kun je nog ergens aan zien op het kentekenbewijs uit wat voor land de motor is ingevoerd?
Doe dat.

Soms kun je op internet een VIN decoder vinden.
Verder maakt het niet zoveel uit uit welk het ding komt, het moet goed zijn.

Daarom keuren, dan weet je iig meer.
 
Kan gerust hoor.
Maar ja, blijft gokken.

Manier van balanceren lijkt ook op af fabriek, of heb ik dat mis?
Dat dacht ik ook dat het fabriekslood was maar de eigenaar kom mij melden dat de banden al een keertje vernieuwd waren een klein jaartje na aankoop in 2008 dus dat vond ik vreemd gezien de dotcodes😵
Ik ben al weer aant verder kijken, der komen teveel bijkomende kosten verwacht ik😐
 
Jongens niet zo moeilijk doen, zo'n prachtige kawa kun je niet laten staan.
Het is wel een echte ZX6RR en dat zijn wel bijzondere machines.

Ik heb zelf met veel plezier 5 jaar lang met een 2003 zx6r 636 gereden, super betrouwbaar en degelijk product. Het is wel een extreme motor in gebruik, extreme zithouding en knetter hard afgeveerd maar stuurgedrag en beleving geweldig. Fantastische inlaat geluid en loopt als een raket. Het klopt motor loopt (Koud)erg rouw maar dat is bij deze product eigenschap en geen mankement.
Hier wordt gelijk geroepen dat er van alles vervangen moet worden met bijbehorende onkosten....is het verstandig ? ja maar is het noodzakelijk ? nee vind Ik niet.
Ik zou bij deze 2 nieuwe bandjes monteren en kleine beurtje + remvloeistof verversen, en lekker rijden maar. Setje nieuwe Michelin pilot powers €250 en beurtje €150, als je zelf handig bent ben je voor €250 klaar.

Persoonlijk denk Ik als de motor in goede staat is en geen sporen van schade vertoont dan zou Ik er niet van weglopen. In deze prijs categorie heb je altijd onkosten en als bij deze de km stand klopt dan hoef je geen aparte slijtage delen te verwachten.

Zelf rijd Ik nu met 2005 zx10r en dat is in veel opzichten een fijnere,betere,snellere,grotere motor maar Ik mis nog steeds de beleving van zx6r.
 
Terug
Bovenaan Onderaan