Wanneer voorkettingwiel wisselen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

KeesH

MF veteraan
29 jul 2006
3.393
431
Hallo allemaal,

Mijn motor (Yamaha MT-09) heeft met de originele kettingset nu ca. 17.000 gedraaid. Het plan was eigenlijk om 'op de helft' van de levensduur van de kettingset het voorste kettingwiel te vervangen. Maar ja, wanneer ben je op de helft :P?

Ik ben een zeer actieve smeerder met een OSCO, elke 150 [km] smeer ik de ketting. Bijgevoegd een paar foto's van het huidige kettingwiel, en een nieuwe (beide origineel Yamaha).

Gebruikte kettingwiel:
bikepics-2771770-full.jpg


Nieuwe kettingwiel:
bikepics-2771769-full.jpg


Zoom:
bikepics-2771771-full.jpg


bikepics-2771772-full.jpg


Wat denken jullie? Wat is wijsheid?
 
Laatst bewerkt:
Hallo.

Gewoon lekker mee door blijven rijden.
Een nieuw tandwiel in in combinatie met een gebruikte ketting is niet ideaal, het tandwiel zal wat harder slijten.

Zodra de bovenkant van het tandwiel bijna overloopt in een punt vervangen, of zodra je de ketting van het achtertandwiel af kan trekken.

Voor nu dus lekker met het gebruikte tandwiel rijden.
 
Voortandwiel slijt meestal wat harder dan de rest en zorgt dan dat de rest ook wat harder slijt.
voortandwiel moet/kun je dan ook vervangen zodra het voortandwiel slijtage laat zien.
het lijkt dat je iets eerder het tandwiel had kunnen vervangen voor een optimaal resultaat.
toch zou ik het vervangen, de rest gaat dan wat langer mee.
 
Voortandwiel slijt meestal wat harder dan de rest en zorgt dan dat de rest ook wat harder slijt.
voortandwiel moet/kun je dan ook vervangen zodra het voortandwiel slijtage laat zien.
het lijkt dat je iets eerder het tandwiel had kunnen vervangen voor een optimaal resultaat.
toch zou ik het vervangen, de rest gaat dan wat langer mee.

Dit was ook mijn theorie, enkel was mij de grens 'wanneer een voorkettingwiel slijtage laat zien' niet duidelijk..
 
Een kettingwiel (kw) en de ketting slijten op elkaar in.

De ketting wordt na verloop van tijd ietsje langer door rek en uitslijten lagerbusjes.
De tanden op het kettingwiel slijten met deze verlenging mee.
De ronde bogen van het kw waar de bussen in vallen worden na verloop van tijd daarom meer ovaal van vorm. Dat moet wel want de afstand tussen 2 bussen is immers ook ietsje groter geworden.

Het kleinste kw zal hier veel meer last van hebben dan 'het grote kw'
Aantal omwentelingen is hoger en de belasting per tand is hoger die zorgt voor extra vreten. Op goed moment is er eigenlijk nog maar 1 tand die kracht overbrengt omdat de ketting niet meer 'past' op de steekmaat van het kw. De steekmaat van de schalmen van de ketting is iets groter dan de steekmaat op het kw (die blijft uiteraard dezelfde) De positie van de rollen zal constant gecorrigeerd moeten worden op de steek van het kw. Dat kan alleen middels glijden wat natuurlijk extra slijtage zal betekenen. Uiteindelijk worden de tanden volledig weggevreten. Ook zal de ketting niet meer netjes onder in de ronding maar iets hoger op de tanden gaan lopen. Eindpunt is als de ketting over de tanden heen slaat. Dat is einde oefening en schade / beter toch voordien vervangen!

Een nieuw kw op een verrotte ketting biedt dus geen oplossing!
Conclusie: Samen oprijden en samen (tijdig) vervangen.

Edit:
Een beetje off-topic is andere ervaring die ik hiermee heb.
Op de ATB heb je uiteraard relatief heel veel slijtage en slechtere (=geen) smering. Daarnaast relatief hoge krachten op een heel dunne ketting. Dus daar vooral veel rek.
Ik gebruikte 2 kettingen op 1 tandwielset. De kettingen wisselde ik na reinigen/ smeren steeds weer om. (dat gaat relatief heel makkelijk op een ATB mbv een powerlink) Op deze manier was de levensduur van de kettingwielen bijna te verdubbelen. Aan het einde van de levensduur springt de ATB-ketting zelfs wel eens over de top van de tanden heen bij flink aanzetten. Als je bij vervangen de oude naast de nieuwe ketting legt blijkt dat de oude ketting dan een complete schakel langer is geworden!
 
Laatst bewerkt:
Een kettingwiel (kw) en de ketting slijten op elkaar in.

....

Het kleinste kw zal hier veel meer last van hebben dan 'het grote kw'
Aantal omwentelingen is hoger en de belasting per tand is hoger die zorgt voor extra vreten.
Je zegt het zelf, het voorkettingwiel slijt sneller, dus is het niet gek die een keer extra te vervangen. Beste als de slijtage nog vrij gering is dus net voor het midden van de levensduur. Voor TS lijkt mij dat "nu" wel een uitstekend moment is.
 
Ja en dan moet je natuurlijk niet vervolgens alsnog de filosofie toepassen van "als ik iets doe dan vervang ik meteen alles."

Dan stapel je veiligheidsmarge op veiligheidsmarge en dat is gewoon niet kosteneffectief.

Óf het zwakste element oprijden en alles vervangen, dan dus gewoon voortandwiel oprijden tot ie versleten is. Óf het voortandwiel tussendoor op tijd een keer vervangen en dan de rest niet. Doe je beiden ben je waarschijnlijk een prima ketting en achterkettingwiel aan het vervangen.
 
Ja en dan moet je natuurlijk niet vervolgens alsnog de filosofie toepassen van "als ik iets doe dan vervang ik meteen alles."

Dan stapel je veiligheidsmarge op veiligheidsmarge en dat is gewoon niet kosteneffectief.

Óf het zwakste element oprijden en alles vervangen, dan dus gewoon voortandwiel oprijden tot ie versleten is. Óf het voortandwiel tussendoor op tijd een keer vervangen en dan de rest niet. Doe je beiden ben je waarschijnlijk een prima ketting en achterkettingwiel aan het vervangen.

Dat dacht ik ook :Y
 
Laatst bewerkt:
Op mijn CB1300 heb ik zo bij 40.000 km de tandwielen vervangen. Ze begonnen lichte sporen van slijtage te vertonen, maar waren nog lang niet aan hun einde. Deze zomer was mijn dealer verbaasd hoe goed ketting en achtertandwiel er nog uit zagen na 55.000 km.
Wel zorg ik goed voor mijn ketting. Ik rij met een Pro-Oiler en dus is mij ketting altijd goed gesmeerd.
EgbertO
 
Een kettingwiel (kw) en de ketting slijten op elkaar in.

Op goed moment is er eigenlijk nog maar 1 tand die kracht overbrengt omdat de ketting niet meer 'past' op de steekmaat van het kw.
Een nieuw kw op een verrotte ketting biedt dus geen oplossing!
Conclusie: Samen oprijden en samen (tijdig) vervangen.

!

Denk dat je niet helemaal weet hoe een ketting werkt

In principe is er altijd maar een schakel en een tand die de overbrenging voor hun rekening nemen...
Geen enkel kettingwiel of kettingschalm is tot op de 1000ste mm nauwkeurig, en hoeft ook niet, maar de kleinste zal de trekkracht voor zijn rekening nemen. en de rest van de ketting trekt dan alleen maar...

En juist die piekbelasting zorgt mede voor slijtage, het op en afrollen van de bussen op de tanden, het keren van de schakels op de kettingwielen enz enz , en een "opgerekte"ketting zal precies hetzelfde doen op een nieuwe als ouder kettingwiel doen, n.l. de punten van een tand meer belasten
 
Voorste kettingwiel vervang je wanneer je de hele set vervangt
Áls je dat doet, dan vervang je dus de hele set wanneer je het voorste wiel vervangt.

Die is namelijk als eerste versleten.

Je kunt dus ook het voorste kettingwiel (dat relatief weinig kost) een keer extra vervangen. Dan vervang je de hele set wanneer of ketting en achterste kettingwiel moeten, of het 2e voorste wiel versleten is.

Dat is nou juist de discussie, en als je geen argumenten geeft discussieer je niet mee :+
 
Ik denk dat ie dit bedoelt:

Voorste kettingwiel vervang je ook wanneer je de hele set vervangt

Sjonge, ik bibber nog na van de argumenten :}

De rest, dank! De discussie gaat veelal over het feit waar ik over twijfel.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken iemand met een VFR 800, waar in de vakantie ook nog een aanhanger achter gaat, die doet inmiddels 80.000 km met dezelfde ketting. Smering gaat via een pro oiler. Hij vervangt ongeveer elke 20.000 km zijn voortandwiwel. Als hij dat niet had gedaan, was de gehele kettingset al lang aan zijn einde geweest, zodra het voortandwiel te ver versleten is, vreet hij de ketting op. Gezien de totale levensduur van de ketting, is het op tijd vervangen van het voortandwiel de moeite meer dan waard.
 
Bij de Offroad/Enduro rijders is het heel normaal dat er 2 tot 3 voorkettingwielen op 1 ketting en 1 achterkettingwiel gebruikt worden. Wisseling tussen de 750 en 1000 km is meer regel dan uitzondering.
Voorkettingwiel ziet er dan al veel slechter als wat TS laat zien.
 
Alleen wanneer is het tijd om hem te verwisselen? Ik geloof dat ik op mijn Bandit 650 35.000 met de kettingset gedaan heb. Vind ik zelf een heel acceptabel kilometrage. De ketting begon toen serieus veel harde stukken te vormen.
De MT heeft wat meer vermogen en koppel, dat gebruik ik ook. Ik denk als ik de 35.000 met de MT haal (met tussendoor het KW verwisselen), dat ik in mijn handen mag wrijven.
 
Bij de Offroad/Enduro rijders is het heel normaal dat er 2 tot 3 voorkettingwielen op 1 ketting en 1 achterkettingwiel gebruikt worden. Wisseling tussen de 750 en 1000 km is meer regel dan uitzondering.
Voorkettingwiel ziet er dan al veel slechter als wat TS laat zien.

Nog ff reageren op gassen's reactie; wisseling tussen de 750 en 1000km.? Ik neem aan dat je 'n nulletje vergeten bent? Da's wel errug rrrapido! :?
 
Nog ff reageren op gassen's reactie; wisseling tussen de 750 en 1000km.? Ik neem aan dat je 'n nulletje vergeten bent? Da's wel errug rrrapido! :?
Nee, modder en zand zijn desastreus voor de aandrijflijn. Ketting houdt het ook maximaal 3000km uit (DID ERT2 of VMX2) op stalen (S-Prox) tandwielen. En dan zit er ook nog een oliesmeersysteem op wat de levensduur "aanzienlijk" heeft verlengt.
Ik rij dan ook hoofdzakelijk in de herfst en lente met die motor op de veldwegen/akkers ed.
Het is maar om aan te geven dat ook daar een wissel van het vkw veel uitmaakt op de levensduur van de rest. Alles in verhouding natuurlijk.
 
Persoonlijk denk ik dat twee voorste kettingwielen op 1 ketting (plus achterkettingwiel) de max is. Ik denk dat bij 3 KW de ketting eerder versleten is, mits ik ca. 15000-20000 interval aanhoud.
 
Luister niet naar de "spuitbus-smeerders" (hele-set-vervangen-zegt-mn-dealer-en-die-is-goddelijk)
Wij smeersystemers weten beter.
Jouw tandwiel ziet er uit alsof hij nog door kan naar de 30K.+
Met mn Pro-Oiler hou ik 33K aan bij 66K nog een VTW.. Bij een ton is het wel een keer tijd voor de hele set.

Bij 30K ziet je VTW er dan ongeveer zó uit:
tandwiel.jpg
 
Laatst bewerkt:
Die is wel aardig weg, de tanden buigen al behoorlijk om.

In deze discussie lees ik zo vaak dat het voortandwiel zwaarder belast wordt omdat het kleiner is. Dat is gelul, de belasting op de tanden is het gevolg van de trekkracht in de ketting, en die is voor het voorste en achterste kettingwiel gelijk. Het voorste kettingwiel slijt wel harder en ondervindt meer lastwisselingen omdat hij kleiner is en dus meer toeren maakt.

Maar de kracht op de tanden is gewoon gelijk op voor- en achtertandwiel.
 
Laatst bewerkt:
Die is wel aardig weg, de tanden buigen al behoorlijk om.

Sorry, maar de tanden buigen hier niet om.
er is metaal weggesleten aan de tractie-kant. Dit komt doordat het metaal van het tandwiel in contact komt met de ketting.
Als je doorrijdt, worden ze natuurlijk wel op den duur zó dun dat ze wél ombuigen.

Het tandwiel slijt ook richting as, wordt dus kleiner in diameter, na het vervangen staat m'n ketting ook meteen weer strakker.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan