Het 13e Show je gereedschap Topic Handschoenen aan!

Status
Niet open voor verdere reacties.

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.237
10.838
Op reis
Facebook
Het 13e Gereedschapstopic op (bijna) de 13e , we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​
















Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje :)



Iets van 10 jaar geleden kocht ik deze moment sleutels. Niet zoveel gebruikt (zo vaak schroef ik mijn motor ook weer niet open), maar nu zijn ze weer nodig.
En nu zit ik mij af te vragen of het nodig is (of verstandig is) om deze te laten ijken?
En zo ja, waar laat je dat dan doen?
 
Vraagje :)

[~[url="http://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/ZX-9R/DSC_8333C_zpsk6gggjsz.jpg"]afbeelding~][/URL]

Iets van 10 jaar geleden kocht ik deze moment sleutels. Niet zoveel gebruikt (zo vaak schroef ik mijn motor ook weer niet open), maar nu zijn ze weer nodig.
En nu zit ik mij af te vragen of het nodig is (of verstandig is) om deze te laten ijken?
En zo ja, waar laat je dat dan doen?
Als je een beetje kan rekenen, meten en googelen kan je ze in eerste instantie even zelf ijken (of eigenlijk alleen controleren). Neem een arm, hang daar een gewichtje (af een afgemeten hoeveelheid water) aan, en check of hij op het juiste gewicht maal arm klikt.
 
Laatst bewerkt:
Als je ze terug hebt gesteld voor het wegleggen is dat niet nodig.
OK bedankt.
Ja, altijd teruggedraaid voordat ze de doos in gingen.

Als je een beetje kan rekenen, meten en googelen kan je ze in eerste instantie even zelf ijken (of eigenlijk alleen controleren). Neem een arm, hang daar een gewichtje (af een afgemeten hoeveelheid water) aan, en check of hij op het juiste gewicht maal arm klikt.
Hoe simpel, geniaal dit :}
Controleren kan natuurlijk nooit kwaad. Nu een test opstelling verzinnen.
 
OK bedankt.
Ja, altijd teruggedraaid voordat ze de doos in gingen.Hoe simpel, geniaal dit :}
Controleren kan natuurlijk nooit kwaad. Nu een test opstelling verzinnen.

Misschien een idee.
Momentsleutel horizontaal in de bankschroef en dan met een meter er tussen aan draaien. Die meter zou een kofferweegschaal kunnen zijn. Scheelt correctie in eigen gewicht van de sleutel.
 
Laatst bewerkt:
Vraag die wss al 100x gesteld is, zo niet vaker.

Ik sleutel zelf met een bij elkaar geraapte set, waar ik wel klaar mee ben.
Dus hoe slecht is mannesmann nou echt?
Mannesmann 215 Delige Doppenset 1/4 - 3/8 - 1/2 - 98430

Of dan toch liever deze set van Beta? Wel metale handvaten en geen rubber oid, minder grip?
Beta Easy 170 Delige 1/4

Ga ik tussen deze 2 sets verschil vinden tijdens sleutelen, of wordt er pas echt verschil gevonden bij een stap naar facom of gedore?

Edit:
Helemaal cheapie:
Zeer complete doppenset, 171-delig incl. 3 ratels en koffer in blauw van TecTake
 
Laatst bewerkt:
Vraag die wss al 100x gesteld is, zo niet vaker.

Ik sleutel zelf met een bij elkaar geraapte set, waar ik wel klaar mee ben.
Dus hoe slecht is mannesmann nou echt?
Mannesmann 215 Delige Doppenset 1/4 - 3/8 - 1/2 - 98430

Of dan toch liever deze set van Beta? Wel metale handvaten en geen rubber oid, minder grip?
Beta Easy 170 Delige 1/4

Ga ik tussen deze 2 sets verschil vinden tijdens sleutelen, of wordt er pas echt verschil gevonden bij een stap naar facom of gedore?

Edit:
Helemaal cheapie:
Zeer complete doppenset, 171-delig incl. 3 ratels en koffer in blauw van TecTake

Ik heb zelf de mannesmann en ben er tevreden mee. Mooie complete set, alleen de sluitingen van de koffer gaan heel snel kapot.
 
Vraag die wss al 100x gesteld is, zo niet vaker.

Ik sleutel zelf met een bij elkaar geraapte set, waar ik wel klaar mee ben.
Dus hoe slecht is mannesmann nou echt?
Mannesmann 215 Delige Doppenset 1/4 - 3/8 - 1/2 - 98430

Of dan toch liever deze set van Beta? Wel metale handvaten en geen rubber oid, minder grip?
Beta Easy 170 Delige 1/4

Ga ik tussen deze 2 sets verschil vinden tijdens sleutelen, of wordt er pas echt verschil gevonden bij een stap naar facom of gedore?

Edit:
Helemaal cheapie:
Zeer complete doppenset, 171-delig incl. 3 ratels en koffer in blauw van TecTake

Die beta set ziet er wel goed uit , zou me niet druk maken over het rubber , bij snap on zit ook geen rubber aan de ratels
En nog nooit gemerkt dat facom of gedore beter waren , zeker de ratels niet ( beide gingen bij mij kapot )
Sleutel meestal met handschoentjes aan , geen vuile handen , warmer, en minder au bij stoten ,
 
Vraag die wss al 100x gesteld is, zo niet vaker.

Ik sleutel zelf met een bij elkaar geraapte set, waar ik wel klaar mee ben.
Dus hoe slecht is mannesmann nou echt?
Mannesmann 215 Delige Doppenset 1/4 - 3/8 - 1/2 - 98430

Of dan toch liever deze set van Beta? Wel metale handvaten en geen rubber oid, minder grip?
Beta Easy 170 Delige 1/4

Ga ik tussen deze 2 sets verschil vinden tijdens sleutelen, of wordt er pas echt verschil gevonden bij een stap naar facom of gedore?

Edit:
Helemaal cheapie:
Zeer complete doppenset, 171-delig incl. 3 ratels en koffer in blauw van TecTake




ikzelf heb alles facom , maar ik ga het meeste toch nog eens een 2de keer aankopen voor in mijn circuit camionet om niet telkens alles te moeten in en uit laden , maar nu ga ik ook voor goedkoper .
Zelfs die "ell cheapie" set die je aanhaald is goed genoeg voor een hobby-sleuteraar , voor mij dus ook :P
 
ik heb 12 jaar geleden 2 doppensets gekocht op de zwarte markt beverwijk.

Dacht toen '' lekkere complete setjes voor weinig'' heb daar 2 koffers gekocht waarvan alleen de vulling in de bovenste deel anders was.

nu 12 jaar later sleutel ik er nog mee, zelfs de kleine ratels zijn nog heel! heb er ook echt lompe dingen mee gedaan waarvan ik dacht dat het misschien wel kapot zal gaan maar nee.
(wel veel mee gesleuteld en gebruik ze nu nog ondanks dat ik een gevulde kar heb staan)

Hieronder een linkje van zo'n koffer, of de kwaliteit hetzelfde is gebleven durf ik niet te garanderen maar oor de prijs kan je de gok wel wagen.
https://www.fastarshop.nl/hofftech-doppendoos-94-delig

die mannesman set zal ik zelf niet kopen. heb ooit eens zo'n soorgelijke koffer gekocht wat ook door mannesman gemaakt zal zijn maar daarvan al meerdere dingen kapot gegaan,
(vind de cheapo setjes soms heerlijk omdat je die doppen/steeksleutels enzo dan kan afslijpen/lassen etc om net effe een oplossing te hebben op dat moment


040bad035b4f9e365a3f48e23a4d7fddaa997d3a
 
Laatst bewerkt:
ik heb 12 jaar geleden 2 doppensets gekocht op de zwarte markt beverwijk.

Dacht toen '' lekkere complete setjes voor weinig'' heb daar 2 koffers gekocht waarvan alleen de vulling in de bovenste deel anders was.

nu 12 jaar later sleutel ik er nog mee, zelfs de kleine ratels zijn nog heel! heb er ook echt lompe dingen mee gedaan waarvan ik dacht dat het misschien wel kapot zal gaan maar nee.
(wel veel mee gesleuteld en gebruik ze nu nog ondanks dat ik een gevulde kar heb staan)

Hieronder een linkje van zo'n koffer, of de kwaliteit hetzelfde is gebleven durf ik niet te garanderen maar oor de prijs kan je de gok wel wagen.
https://www.fastarshop.nl/hofftech-doppendoos-94-delig

die mannesman set zal ik zelf niet kopen. heb ooit eens zo'n soorgelijke koffer gekocht wat ook door mannesman gemaakt zal zijn maar daarvan al meerdere dingen kapot gegaan,
(vind de cheapo setjes soms heerlijk omdat je die doppen/steeksleutels enzo dan kan afslijpen/lassen etc om net effe een oplossing te hebben op dat moment


[afbeelding]



Er zit flink kwaliteits verschil tussen mannesmann blauw en groen. Blauw is de goedkope zooi, groen is een stuk beter. Heb hier een mishandelde groene set van bijna 20 jaar liggen. Alleen een paar bits gebroken, door de ratel er op te zetten, daar zijn ze niet voor gemaakt. De rest is loeisterk en heeft alles inclusief luchtsleuteltje tot nu toe overleefd.
 
Voor de trotse eigenaren van een draaibank.
Een tangentiaal beitelhouder.
Onder het motto beter goed gekopieert dan slecht verzonnen wat werktijd anders ingevuld.
Hebben hier een "mooi" setje met widia plaatjes liggen. "Mooi" totdat je ze moet slijpen. :r
Zelf pruts ik al een tijdje met een toolbit maar werd een beetje flauw van dat herslijpen aan alle kanten, aanklooien met vulplaatjes en nog geen mooi resultaat.
(zie 2de foto)


Kon alleen dit stukje staal vinden, decoupeerzaagje ging'm niet worden en met de hand al helemaal niet. :N
En aangezien ik niet zo'n mooie lintzaag heb...
De plasmasnijder op los gelaten. :)
full


Zoals je ziet kan ik ook niet met de plasma overweg.
Dat wordt dus nog flink nabeweken, en aan vijlen hebben we toch zo de .... :X
full


Op internet werd een vrijloophoek van 13 graden aanbevolen voor de beitel.
Heb ook niet zo'n luxe kolomboor met kantelbare bekken, etc, etc.
Dus improviseren we wat op de draaibank. (Rechts zie je het beiteltje die ik normaal gebruik)
full


Jasse er droog een gat door even dik als het ronde stukje toolbit die ik nog heb liggen.
Achteraf goed gegokt. Niets vernaggeld.
full


Zag dat het beitelhoudertje onder een flauwe hoek stond. Zal wel, doen we ook.
Effe aan elkaar bakken, braden en spetteren.
Niets opmeten, gewoon wat op het oog de hoogte bepalen.
full


Prototype met de nodige beperkingen.
"Blokje met gaatje" zit te hoog waardoor ik de beitel niet voldoende door kan steken.

Achiel, waar is m'n flex?!
full


Test met RVS. Hier gaat er 0,8mm ervan. :9 Sweet!
Met mijn handgeslepen toolbit kon dat op gewoon staal nog maar net/niet. Vaak herslijpen, blauwe spanen, trillen, piepen, hoop geklooi.
Hier heb ik 5mm weg gedraaid. Daarna was zowel het werkstuk als de beitel bijzonder koel voor het geweld dat ze hebben verricht. Spanen komen er netjes af en een glad oppervlak.
full


Waar op te letten:
Door die hoek van 13 moet de houder veel lager plaatsen om nog voldoende vrij te blijven van m'n werkstuk. (moet de beitel dus verder doorsteken naar boven)
Kan het zooitje niet meer 360 ronddraaien door het uitstekende stukje toolbit aan de onderkant. Dan maakt het ook niet uit hoe laag dat "blokje met gaatje" komt te hangen.
Volgende gaat 15graden worden en lager geplaatst zodat ik ook grote voorwerpen kan draaien.
Dat boutje aan de voorkant, om de beitel op hoogte te stellen, zit qua krachten die op de beitel komen wel op de juiste plek maar steekt uit. Zelfde problem als hierboven beschreven. Het vlak daar schuin maken kan/helpt maar dan heb je weer minder "vlees" voor de schroefdraad.
Het slijpen van de beitel stelt helemaal niets meer voor. Gewoon schuin tegen de slijpsteen.
Als m'n verbeterde versie voor de ronde beitel lekker werkt gaan we klooien voor vierkante beitels.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan