LED knippers in combinatie met bolletjes 21W

midlifecrisis

MF veteraan
4 jan 2011
23.500
7.010
Enkhuizen
Ik heb me suf gezocht maar kom niks vergelijkbaars tegen,
ik heb van mijn stadslichten knipperlichten gemaakt m.b.v. oranje insteeklampjes van 21W, achter heb ik mini led knippers en krijg de boel niet normaal knipperend met de bijgeleverde weerstanden.
http://www.tenkateshop.com/variabele-weerstand-led-dubbel-180-2294

Het probleem is, als ik google vind ik alleen weerstanden met 4 draden, deze heeft er 3, 2 gele en 1 zwarte.
Weet iemand hoe deze weerstand aan te sluiten?
Zonder de weerstand knippert alles veel te snel.
 
Laatst bewerkt:
Hoe is deze weerstand variabel? Zit er een schuif of draaiknopje op?
Wat staat er op over de weerstandswaarde?
Beter flikker je die weerstanden in de vuilnisbak en vervang je je relais voor een belastingsonafhankelijk relais.
 
Deze heb ik bij de LED knippers besteld, achteraf stom maar ja,
het zijn Variabele weerstand LED dubbel, van Booster, 125 gradenC, dat is het enige wat er op staat.
Geen draaiknopje o.i.d.
Ik vraag me af of ik ze misschien op het relais moet aansluiten.
 
Laatst bewerkt:
Hoe is deze weerstand variabel? Zit er een schuif of draaiknopje op?
Wat staat er op over de weerstandswaarde?
Beter flikker je die weerstanden in de vuilnisbak en vervang je je relais voor een belastingsonafhankelijk relais.


Helemaal mee eens!

Ik heb het ook een paar keer geprobeerd om die kleredingen er tussen te frotten en heb het ook nooit aan de gang gekregen. Dus gewoon effe op Ebay kijken via merk en type motor, en voor een paar euro een 'LED relay' aanschaffen; klaar!
 
Ik heb me suf gezocht maar kom niks vergelijkbaars tegen,
ik heb van mijn stadslichten knipperlichten gemaakt m.b.v. oranje insteeklampjes van 21W, achter heb ik mini led knippers en krijg de boel niet normaal knipperend met de bijgeleverde weerstanden.
http://www.tenkateshop.com/variabele-weerstand-led-dubbel-180-2294

Het probleem is, als ik google vind ik alleen weerstanden met 4 draden, deze heeft er 3, 2 gele en 1 zwarte.
Weet iemand hoe deze weerstand aan te sluiten?
Zonder de weerstand knippert alles veel te snel.


deze weerstand werkt fantastisch en is zeer simpel aan te sluiten;

de zwarte draad monteer je op de massa-> frame of bv. de min-pool van de accu.
en de gele draden sluit je aan op de plus van je knipper lichten, dus de ene draad 'knoop' je op de plus van je rechter knipperlichten, en de andere gele knoop je op plus van je linker knipperlicht. werkt gegarandeerd

99c497e2f6.png
 
deze weerstand werkt fantastisch en is zeer simpel aan te sluiten;

de zwarte draad monteer je op de massa-> frame of bv. de min-pool van de accu.
en de gele draden sluit je aan op de plus van je knipper lichten, dus de ene draad 'knoop' je op de plus van je rechter knipperlichten, en de andere gele knoop je op plus van je linker knipperlicht. werkt gegarandeerd

[afbeelding]
Maar wat is er dan variabel aan die weerstanden?
Wat kan je instellen?
 
deze weerstand werkt fantastisch en is zeer simpel aan te sluiten;

de zwarte draad monteer je op de massa-> frame of bv. de min-pool van de accu.
en de gele draden sluit je aan op de plus van je knipper lichten, dus de ene draad 'knoop' je op de plus van je rechter knipperlichten, en de andere gele knoop je op plus van je linker knipperlicht. werkt gegarandeerd

[afbeelding]


Deze aansluiting werkt ook niet, de knipper frequentie gaat wel naar normaal maar de LED weigert.
Met beide LED's aan 1 zijde knipperen ze wel op de goede frequentie, alleen heel zwak niet echt opvallend dus.
Ik vermoed dat deze weerstanden niet geschikt zijn voor wat ik wil, 2 bolletjes(21W) voor(in mijn stadslichtfitting) en 2 mini led lampjes achter.
Zou ik met een belastings onafhankelijk relais wel gered zijn?
 
Laatst bewerkt:
Deze aansluiting werkt ook niet, de knipper frequentie gaat wel naar normaal maar de LED weigert.
Met beide LED's aan 1 zijde knipperen ze wel op de goede frequentie, alleen heel zwak niet echt opvallend dus.
Ik vermoed dat deze weerstanden niet geschikt zijn voor wat ik wil, 2 bolletjes(21W) voor(in mijn stadslichtfitting) en 2 mini led lampjes achter.
Zou ik met een belastings onafhankelijk relais wel gered zijn?
Ik denk dat je led raw's meer spanning nodig hebben dan dat er uit je knipperrelais komt.
 
Ik denk dat je led raw's meer spanning nodig hebben dan dat er uit je knipperrelais komt.

Is dat op een of andere manier voor elkaar te krijgen?
Zonder de weerstand knipperen ze goed fel, maar irritant snel en dat stoort me.

Edit, tijdens spanning meten viel me al op dat de spanning op de stekker niet boven de 9,nog wat V uitkomt, ook zonder de weerstand.
 
Laatst bewerkt:
Is dat op een of andere manier voor elkaar te krijgen?
Zonder de weerstand knipperen ze goed fel, maar irritant snel en dat stoort me.

Edit, tijdens spanning meten viel me al op dat de spanning op de stekker niet boven de 9,nog wat V uitkomt, ook zonder de weerstand.
Er zijn led raw's die 12 volt nodig hebben en er zijn er die op 9 volt al goed werken.
Sommige relais geven 9 volt en andere 12 volt (en alles er tussenin)
De led zal een drempelspanning hebben van ongeveer 2 volt. Zetten ze 5 van deze leds in serie dan heb je minimaal 10 volt nodig om ze op te laten lichten. Zitten er 3 in serie dan is minimaal 6 volt nodig. Het ios maar net waar de fabrikant voor gekozen heeft.
Wat jij nu nodig hebt is een belastingsonafhankelijkk relais dat minimaal 12 volt geeft.
 
Er zijn led raw's die 12 volt nodig hebben en er zijn er die op 9 volt al goed werken.
Sommige relais geven 9 volt en andere 12 volt (en alles er tussenin)
De led zal een drempelspanning hebben van ongeveer 2 volt. Zetten ze 5 van deze leds in serie dan heb je minimaal 10 volt nodig om ze op te laten lichten. Zitten er 3 in serie dan is minimaal 6 volt nodig. Het ios maar net waar de fabrikant voor gekozen heeft.
Wat jij nu nodig hebt is een belastingsonafhankelijkk relais dat minimaal 12 volt geeft.

Ik zie 6 ledjes achter het glaasje zitten,
dan ga ik zoeken naar zo,n relais.
Helaas, ondanks de vele knipperproblemen die deze week het forum passerden heb ik er niet bij stil gestaan er beter aan te doen een ander relais te kopen i.p.v een weerstand.
Al doende leert men.
 
Ik heb nu de weerstanden teruggestuurd en er een relais voor teruggekregen.
Maar nu doen ze het helemaal niet, geen knippertje, geen klikje, niks.
het valt me op dat er op het relais staat LED 1-10 watt, maar mijn bolletjes voor zijn al 21W per stuk.
Daar heb ik ze gister nog over gebeld maar dat moest niet uitmaken, het zou gewoon moeten werken.
De aansluitingen op het relais zijn: B, L, E, dit zou na enig speurwerk moeten betekenen:
Batterij, Lichts(controlelampje) en Massa.(Waar de E dan voor staat weet ik niet)
Als ik de bolletjes er voor uithaal willen ze achter(LED) ook niet knipperen.
Wat me tijdens speurwerk ook opvalt is dat de LED-relais vaak 1-100 W aangeven of 0,02-20A terwijl ik op deze 1-10W zie staan, zou deze niet geschikt zijn?
 
Als het goede relais hebt, zou je die gewoon op de stekker van het originele relais moeten kunnen steken.


Dit is, zoals de meeste, een universeel knipperrelais voor LED.
de 1-10 Watt kan ik niet verklaren.
Normaal zitten er lampjes in van 10W(dus 4*10W=40W), nu heb ik 21W-oranje in mijn stadslichten gemaakt in combinatie met LED/miniknippers achter.
 
Gisteravond de normale knippers aangesloten en dan werkt het ook niet, met het standaard relais wel.
Ik heb sterke twijfels met dit relais.
Ik zal na al email contact gehad te hebben gehad eens bellen, ze zouden me doorverbinden met een monteur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan