Startmotor struggles

TripleSteve

MF veteraan
7 apr 2013
2.406
1.414
Grunn
Instagram
Jeugd,

Ik heb mijn startmotor uit elkaar gehaald, voorzien van nieuwe borstels en veertjes enz. Nou kwam ik tot de ontdekking dat er van de 4 magneten in de huls, 1 voor de helft weg is. Hierover heb ik gebeld met een revisie bedrijf en die gaven aan dat dit niet erg hoeft te zijn.

Echter, als ik nu op mijn startknop druk hoor ik de motor ronddraaien, maar hij doet niets.

Ik heb afgelopen dagen veel gelezen op de fora en technische sites die het www te bieden heeft en heb ik gelezen over het veranderen van de polariteit van de magneten. Ik heb de huls van te voren niet gemerkt, en dus kan het zo zijn dat deze verkeerd zit. Echter, omdat er maar 2 bouten inzitten kan dit maar op 2 manieren.

Wie o wie heeft tips voor mij hoe ik dit kan aanpakken en/of oplossen ?!

Het gaat om een Ducati Monster 900 uit '94
 
Ik denk eerder dat het aan de startkoppeling zal liggen.

Een optie zou toch de opmerking hierboven kunnen zijn als de koolborstelbrug op beide einden van het huis gemonteerd kan worden. Er zit een verschuiving tussen de permanente magneten en de ankerspoelen, dit om de draairichting te bepalen.
 
Laatst bewerkt:
Statkoppeling lijkt me niet, vorige week startte hij namelijk prima!

Bij het monteren kreeg ik het idee dat de grondplaat maar op 1 manier kan.

Wat zou "verkeerd gemonteerd" specifiek inhouden ?

Dank allen die hardop meedenken, en vrolijk Pasen!
 
Statkoppeling lijkt me niet, vorige week startte hij namelijk prima! Bij het monteren kreeg ik het idee dat de grondplaat maar op 1 manier kan. Wat zou "verkeerd gemonteerd" specifiek inhouden ?
Als de koolborstelhouder met eigen schroeven/boutjes op het huis vast zit en dat kan maar op één kant van het huis kan er niets fout gaan. Als de bevestigingsmanier op beide zijden van het huis kan zou dat verwisseld kunnen zijn.
Dank allen die hardop meedenken, en vrolijk Pasen!
Even korte uitleg van een gelijkstroommotor om het door mij veronderstelde probleem.

Je hebt een huis met permanente magneten. Deze heeft 4 polen, 2 poolparen N - Z - N - Z.

Als je dat met een klok vergelijkt zitten deze magneten op 12, 3, 6, en 9 uur. Stel dat 12 uur een N-pool is.

Het anker (draaiende deel van de motor) heeft ook polen die ontstaan doordat er door de een spoel stroom vloeit. De koolborstels/houder zorgt er voor dat op 10 uur een Z-pool ontstaat. Ongelijknamige polen trekken elkaar aan dus het anker zal van 10 naar 12 willen draaien (draairichting rechtsom). Als er de mogelijkheid bestaat de koolborstelbrug op het andere eind van het huis te bevestigen is zal deze nu zorgen dat de Z-pool op 2 uur ontstaat. Nu is de draairichting linksom.
 
Terug
Bovenaan Onderaan