cb500 95 koelvloeistof vervangen, help?

SanderBB

Rookie
18 mei 2016
26
0
Edam
Hoi!

Ik heb de radiator vervangen van mijn cb500 en daarmee ook de koelvloeistof vervangen. Nu is het alleen gek dat bij de vuldop onder de tank er maar 1.3 liter ongeveer in gaat, maar er is veeeel meer uitgekomen (misschien wel 3 liter?). Heb hem een tijdje laten draaien en warm laten worden en telkens met een scheutje meer bijgevuld, maar hij zit propvol bij plusmin 1.3 liter. Het Coolant bakje (wat een overflow bakje is) zit niks in. Wat doe ik fout? Of hoort er gewoon 1.3 liter in?
 
Als je in de slangen, welke van het blok naar de radiateur lopen, knijpt, hoor je dan iets borrelen? Gooi sowieso het expansie reservoir even vól tot aan de max..... Een teveel wordt er wel weer uit gegooid (maar dat zal nú nog niet gebeuren).

Je koelsysteem zit nú nog gewoon vol met.... lucht :? De pomp probeert nu die lucht te vervangen door.... Lucht vanuit 't expansiereservoir.

Iets met een wet van communicerende vaten.... ?
 
Laatst bewerkt:
Expansievat vullen, handpalm stevig op de vulopening drukken (die van het systeem, niet het expansietankje) en een paar keer goed alle zichtbare slangen inknijpen tot je geen lucht meer hoort in het expansievat. Op die manier blaas je luchtbellen het expansievaatje in en trek je meteen verse vloeistof weer mee terug. Moet je alleen het expansievaatje een paar keer bijvullen als er echt veel lucht in zit, maar knoeien doe je niet meer. Kijk in het wphb of er ontluchtingsnippels aanwezig zijn. Zo ja, die openen tot er koelvloeistof uitkomt, dan dichtdraaien en vervolgens het knijpen in de slangen herhalen.

Kijk ook even logisch naar je radiateur, waar zit de hoogste uitstroomopening? Zit ie linksboven dan de motor even naar rechts laten hellen. Zit ie rechtsboven dan zet je de motor op de zijstandaard.
 
Laatst bewerkt:
Heb de bovenstaande tips uitgevoerd, expansievaatje volgegooid, laten draaien met de vuldop open, in het begin kwamen er wat luchtbellen vanuit de slangen in het expansievaatje, maar dat hield al snel op. Kan natuurlijk niet een 'liter lucht' er uit persen door de minibeweging die in de slangen te drukken is.

Ben bang dat er erg grote luchtbellen in het systeem zitten (slangen/radiator o.i.d.) en dacht eigenlijk gewoon het ding te kunnen laten draaien en dan ontluchtingsnippels open te zetten totdat er vloeistof uit komt, maar er zitten geen ontluchtingsnippels op (zucht).

Nergens in de haynes of standaard manual staat een hoeveelheid koelvloeistof die er in moet, wat het verwarrend maakt.

Heb nu het reservoir vol, de koelvloeistof bij de vuldop vol, de motor meerdere keren warm laten draaien in stationair zonder de vuldop er op. Misschien de motor warm laten draaien met die vuldop er op (dat is ook de dop die vacuum zuigt/luchtdruk regelt) zodat als de motor draait hij de overtollige lucht er uit perst via het reservoir en dan nieuwe koelvloeistof aanzuigt? Of blaas ik op deze manier het systeem op als er teveel druk in komt? :D
 
Want als ik de vuldop er af heb, dan zal hij nooit nieuwe koelvloeistof kunnen aanzuigen/afvoeren naar het expansievat, omdat het expansievat gaatje wat naar het systeem loopt hoog in het vulvat zit net onder waar de dop zit, dat staat niet onder de vloeistof. Ik neem aan dat als je op zo een manier het systeem rond laat draaien zonder vuldop, en bijvult als hij lager komt dit de luchtbellen die al in het systeem zitten niet doet laten verdwijnen toch?
 
Heb de bovenstaande tips uitgevoerd, expansievaatje volgegooid, laten draaien met de vuldop open, in het begin kwamen er wat luchtbellen vanuit de slangen in het expansievaatje, maar dat hield al snel op. Kan natuurlijk niet een 'liter lucht' er uit persen door de minibeweging die in de slangen te drukken is.

Ben bang dat er erg grote luchtbellen in het systeem zitten (slangen/radiator o.i.d.) en dacht eigenlijk gewoon het ding te kunnen laten draaien en dan ontluchtingsnippels open te zetten totdat er vloeistof uit komt, maar er zitten geen ontluchtingsnippels op (zucht).

Nergens in de haynes of standaard manual staat een hoeveelheid koelvloeistof die er in moet, wat het verwarrend maakt.

Heb nu het reservoir vol, de koelvloeistof bij de vuldop vol, de motor meerdere keren warm laten draaien in stationair zonder de vuldop er op. Misschien de motor warm laten draaien met die vuldop er op (dat is ook de dop die vacuum zuigt/luchtdruk regelt) zodat als de motor draait hij de overtollige lucht er uit perst via het reservoir en dan nieuwe koelvloeistof aanzuigt? Of blaas ik op deze manier het systeem op als er teveel druk in komt? :D
Niet t blok aangooien.

Eerst vullen.

Ev daarna laten lopen en extra ontluchten via de nippels.

Edit
Volg procedure MT op, dan ben je al een heel eind, of gewoon klaar. Is duidelijk genoeg, als je goed leest :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Fork oil per rod:
320 ML SAE 10W
Engine oil w/o filter:
2,9 L SAE 10W-40
Engine oil with filter:
3,1 L MIN. API SE
Brake fluid:
DOT 4
Fuel:
18,0 LITER
Coolant:
2,0 LITER


CB500 PC26 1993 to 1996
 
Terug
Bovenaan Onderaan