Crosser wiel draait mee

erdo0416

Rookie
23 jul 2016
4
0
Hallo ik heb een Orion 125cc Dirt Bike 4-takt

Mijn kickstart is kapot dus ik duw hem elke dag aan. Ik doe dat door aan het achterwiel te trekken met mijn hand in de 1e versnelling. Maar sinds vandaag lukt dat niet meer.
Ik trek er aan in de 1e versnelling, dan voel ik dat ik meer kracht moet zetten en uiteindelijk draait het achterwiel mee met een ratelend geluid. Hij neemt de zuiger dus niet mee, het is geen vastloper omdat ik aan het vliegwiel kan draaien met een moerdopje. Aanduwen lukt ook niet dan blokkeert het wiel even en dan hoor je dat ratelend geluid weer dus wat kan het probleem zijn dat er zo'n hoge compressie is?
Te veel benzine in de cilinder?
Graag antwoord aub
 
Hallo ik heb een Orion 125cc Dirt Bike 4-takt

Mijn kickstart is kapot dus ik duw hem elke dag aan. Ik doe dat door aan het achterwiel te trekken met mijn hand in de 1e versnelling. Maar sinds vandaag lukt dat niet meer.
Ik trek er aan in de 1e versnelling, dan voel ik dat ik meer kracht moet zetten en uiteindelijk draait het achterwiel mee met een ratelend geluid. Hij neemt de zuiger dus niet mee, het is geen vastloper omdat ik aan het vliegwiel kan draaien met een moerdopje. Aanduwen lukt ook niet dan blokkeert het wiel even en dan hoor je dat ratelend geluid weer dus wat kan het probleem zijn dat er zo'n hoge compressie is?
Te veel benzine in de cilinder?
Graag antwoord aub

"erdo" als in "erdogan"??!! :+
 
Ik heb er geen filmpje van zou ik opzich wel kunnen maken, maar in principe is het zeg maar:
We tillen het achterwiel op en ik trek er aan en dan start die. Maar nu als ik er aan trek dan draait de band gewoon mee met een ratelend geluid en ik zou echt heel graag willen weten waar dat aan kan liggen en ik hoop ook dat dit een bekende probleem is.

Groetjes "Erdo" als in Erdogan
 
Ik heb er geen filmpje van zou ik opzich wel kunnen maken, maar in principe is het zeg maar:
We tillen het achterwiel op en ik trek er aan en dan start die. Maar nu als ik er aan trek dan draait de band gewoon mee met een ratelend geluid en ik zou echt heel graag willen weten waar dat aan kan liggen en ik hoop ook dat dit een bekende probleem is.

Groetjes "Erdo" als in Erdogan

Binnenband lek of leeg, en als de band dan meedraait, dan hoor je het ventiel ratelen over de spaak-kopjes in de velg.
 
Wat is er mis om een brommer gewoon aan te duwen ipv het achterwiel te gebruiken als starterwiel.

Misschien dat je hem niet meer in de eerste versnelling kunt starten omdat de koppeling zijn beste tijd heeft gehad?

Weet je zeker dat je nog steeds de goede kant op draait om hem te starten?



Als je bang bent dat er benzine op de zuiger staat, bougie demonteren en eventjes de straat op en neer rennen in de tweede versnelling. Dan zit er geen benzine meer in.

Dan zet je de bougie er weer in, bij twijfel meteen een nieuwe er in. Dan probeer je hem te starten door hem in de tweede versnelling te zetten en er mee te gaan lopen.

Denk er aan om hem eerst op contact te zetten en de killswitch in de goede stand. :)

Als je een ratelend geluid hoort, in welke staat is de ketting en kettingwielen, als die gaar als een banaan zijn dan heb je kans dat 'ie slipt over het voorste kettingwiel.

db
 
Ja ik ben nieuw met de crosser ik ben meer een scooter-jongen,
De kickstart was bij *Aanschaf* al kapot en ik heb kap opengemaakt stroomt er 2 liter olie op de grond
omdat ik zo onwetend was.
Maar ja die kickstart-veertje draait steeds door en hij slaat niet aan met de vliegwiel. Dus als je kickt draait die vrij rond met een geluidje.

PS: Probleem was, koppeling is gladgesmolten dus moet een nieuwe koppeling bestellen.
Maar als iemand een idee heeft hoe ik de kickstarter eruit kan halen hoor ik het graag :D

Met vriendelijke groet
 
Hallo.

Haha ik moest even lachten toen je zei dat er 2 liter olie uit kwam stromen nadat je het koppelingsdeksel eraf haalde.
Zulke motoren hebben een natte koppeling dus dan moet de motor inderdaad plat gelegd worden om aan de koppeling te werken.

Over de kickstarter, misschien is er ergens wel een handboekje te vinden? of iemand op youtube die hetzelfde probleem had/heeft?

Groeten en succes ermee.
 
*aanschaf* tussen sterretjes? ik snap hem niet... of toch wel?

Ik vrees het wel.....


Edit; wat een compleet idiote manier om te starten eigenlijk. Is die brommer motor gewoon even aan lopen niet 1000x makkelijker? Staat ook net (ietsje) cooler tegenover de chicks hoor !
 
Laatst bewerkt:
Als de koppeling versleten is dan slipt die waarschijnlijk gewoon. Klapperen is gewoon 'slip-stick' van de koppeling waardoor alles tegen elkaar in begint te slaan in dat geval.

Heb je er wel olie in zitten die geschikt is voor een natte platen koppeling?
 
De platen van zo'n ding zijn sneller glad dan je lief is hoor, en dan zijn de veertjes al snel niet sterk genoeg meer om dat te compenseren. Als je dan ook nog verkeerde olie hebt...

(en TS geeft zelf aan dat de olie er uit gelopen is)
 
Terug
Bovenaan Onderaan