Honda XR600 levenloos na revisie

kruipolie

MF'er
11 apr 2015
41
0
Heren (en Dames?),

Heb hier een XR600 staan, die vorig jaar volledig uit elkaar is geweest (wegens een stomme fout, zandstralen met de carterontluchting los....)
Nu heb ik eindelijk weer tijd gevonden om de motor af te maken, en heb van de week dus de laatste dingen gemonteerd en gepoogd de motor te starten.

je raad het al, geen leven in te krijgen... Motor was overigens goed lopend voor dit hele verhaal.

Wat heb ik al gecheckt:
* Benzine kraan loopt goed door en vlotterbak loopt vol
* 2 carburateurs (ja 2 carburateurs op een 1 cilinder) volledig gedemonteerd en schoongemaakt.
* Klepspeling gecheckt door motor op "T" merkteken te zetten (BDP), klepspeling perfect.
* ontsteking gecheckt, zowel doorgemeten als gecontroleerd op vonk, alles goed. heb alles losgegooid behalve onstekingsspoel, CDI en bobine.

De XR's kunnen wat lastig doen met starten, maar na 100den pogingen nog geen enkel leven in te krijgen, af en toe een plof, verder niets.

Twijfelachtig:
* Basisafstelling carburateur, deze motoren lopen stationair op 1 carburateur, hoever dient de gasschuif hierbij open te staan?
* Vlotterniveau moet volgens service manual op "20mm"gesteld worden, iemand enig idee vanwaar die 20mm gemeten worden??, hij staat nu in ieder geval zeker niet te laag.
* Bougie is na 10-15 keer kicken (met en zonder choke) nou niet echt nat te noemen (zie foto)hoogstens wat vochtig op de massapunt , toch een brandstof probleem?

full


Heeft er iemand nog een idee? of antwoord op bovenstaande vragen?
 
Laatst bewerkt:
Wanneer de cdi exact vonkt weet ik niet, maar meestal is het als de nok er net voorbij gegaan is. Niet wanneer de nok er exact op staat dacht ik.

Dat zal een electro man beter weten
Ik neem aan dat de onsteking triggert wanneer de nok bij de spoel komt. Wanneer de vonk komt ligt aan de elektronische vervroeger, wat eigenlijk een verlater is.
Je vonk zal altijd later komen dan de nok
 
Ik neem aan dat de onsteking triggert wanneer de nok bij de spoel komt. Wanneer de vonk komt ligt aan de elektronische vervroeger, wat eigenlijk een verlater is.
Je vonk zal altijd later komen dan de nok
met strips op het vliegwiel is het altijd einde strip. Geen idee waar op de sinus de cdi triggert bij een nok
 
Laatst bewerkt:
Ontsteking vonkt inderdaad iedere 360 graden (wasted spark).

Heb zojuist de motor weer in elkaar geschroefd, met de pickup zo gemonteerd dat het ''brede vlak zonder splines" precies in het midden over de gemerkte spline op de krukas valt.

Motor start en loopt, maar onder in toeren zeer onregelmatig en klappen in de uitlaat bij gas los. wellicht is de onstekingstiming toch niet helemaal lekker zo?

Had helaas geen tijd meer om er wat dieper in te duiken, als iemand wat documentatie heeft omtreft timen van pickup of ervaring mee heeft, ik hoor het graag.

morgen verder
 
met strips op het vliegwiel is het altijd einde strip. Geen idee waar op de sinus de cdi triggert bij een nok
Als dat bij stationair lopen is dan zal bij een hoog toerental de ontsteking op het begin van de strip zijn. Ik denk dat hij triggert op het begin van de strip en dat hij bij een laag toerental zoveel vertraagt dat hij dan bij het einde van de strip is.
 
@TS top man dat de motor nu loopt. De rest gaat nu ook wel lukken.

@v.d.v Dat extra stukje uitleg wat ik gaf wat misschien als geblaat oid over kwam was om TS met wat duidelijkere jip en janneke uitleg duidelijk te maken hoe of dat alles getimed moest worden.
Dit aangezien ik al had gelezen dat TS als alles op tijd stond de nok van de ontsteking 180 graden verdraaid had staan tov de sensor.

Hierbij biedt ik dan ook mijn nederige excuses aan dat ik het gewoon uit goeigheid een beetje simpel en begrijpbaar wilde uitleggen. We zijn immers niet allemaal monteurs anders bestond MF niet.

@zot nee dat zal het probleem zijn dat ik het niet goed genoeg begrijp
 
@TS top man dat de motor nu loopt. De rest gaat nu ook wel lukken.

@v.d.v Dat extra stukje uitleg wat ik gaf wat misschien als geblaat oid over kwam was om TS met wat duidelijkere jip en janneke uitleg duidelijk te maken hoe of dat alles getimed moest worden.
Dit aangezien ik al had gelezen dat TS als alles op tijd stond de nok van de ontsteking 180 graden verdraaid had staan tov de sensor.

Hierbij biedt ik dan ook mijn nederige excuses aan dat ik het gewoon uit goeigheid een beetje simpel en begrijpbaar wilde uitleggen. We zijn immers niet allemaal monteurs anders bestond MF niet.

@zot nee dat zal het probleem zijn dat ik het niet goed genoeg begrijp
Bij een motor met wasted spark (zoals bij bijna alle motoren) zal de bougie vonken bij ieder omwenteling die de krukas maakt.
Vandaar dat het niet uit maakt of de zuiger in de arbeidsslag staat of niet. Bij een auto met verdelerkap is dit anders omdat die met de snelheid van de nokkenassen draait. Ik ging er van uit dat je daar mee in de war was. Als dit niet het geval is snap ik het nog minder.
Dat de nok van de ontsteking op de krukas 180 graden gedraaid stond heeft hier ook niks mee te maken. 180 graden van de krukas geeft 90 graden van de nokkenas.
Dat je het allemaal goed bedoeld en graag wil helpen twijfel ik niet aan.
 
Jij hebt wel echt een hoge dunk van jezelf hè ;)
omdat ik mijzelf vergelijk met een arts? Ik had laatst een chirurg als klant die zich vergeleek met mij. We doen hetzelfde: Diagnose stellen, maken. Enige verschil is dat hij jong makkelijk uit boeken kon opnemen en ik makkelijk dingen van plaatjes ed begrijp. Intelligentie is ongeveer gelijk.
 
het gaat alle kanten op hier in het topic :)

weer iets verder:
* vliegwiel op TDC is ook daadwerkelijk TDC, timing is dus volledig uit te sluiten

* motor slaat vrij makkelijk aan, blijf vervolgens maar op een specifiek toerental lopen door te spelen met gas/choke etc, onder in toeren en boven in toeren doet hij niks als ploffen in de uitlaat.

* Inlaat los gehad van cilinderkop, lijkt allemaal mooi af te dichten

* Carburateurs nogmaals verwijderd, enige wat ik hier niet aan gecontroleerd had is de air cutoff valve, blijkt dat er een miniscuul gaatje in het membraan zit ter groote van een speld, is alleen te zien wanneer het membraan tegen het licht wordt gehouden. Deze komt er zowiezo nieuw in dus. maar lijk me sterk dat dit zo'n grote gevolgen heeft??
 
het gaat alle kanten op hier in het topic :)

weer iets verder:
* vliegwiel op TDC is ook daadwerkelijk TDC, timing is dus volledig uit te sluiten

* motor slaat vrij makkelijk aan, blijf vervolgens maar op een specifiek toerental lopen door te spelen met gas/choke etc, onder in toeren en boven in toeren doet hij niks als ploffen in de uitlaat.

* Inlaat los gehad van cilinderkop, lijkt allemaal mooi af te dichten

* Carburateurs nogmaals verwijderd, enige wat ik hier niet aan gecontroleerd had is de air cutoff valve, blijkt dat er een miniscuul gaatje in het membraan zit ter groote van een speld, is alleen te zien wanneer het membraan tegen het licht wordt gehouden. Deze komt er zowiezo nieuw in dus. maar lijk me sterk dat dit zo'n grote gevolgen heeft??

Klinkt alsof de choke erop staat
 
omdat ik mijzelf vergelijk met een arts? Ik had laatst een chirurg als klant die zich vergeleek met mij. We doen hetzelfde: Diagnose stellen, maken. Enige verschil is dat hij jong makkelijk uit boeken kon opnemen en ik makkelijk dingen van plaatjes ed begrijp. Intelligentie is ongeveer gelijk.
Ik word woensdag ochtend geopereerd aan mijn schouder.
De moed zakt me nu wel een beetje in mijn schoenen ;)
 
XR verder wel helemaal origineel of zitten er powerfilters oid op de carbs en/of een ander uitlaatsysteem?

Volgende belangrijke vraag
Heeft de XR eerder bij jou wel goed gelopen?

Dit om een goede diagnose te kunnen stellen zoals een echt goede arts zou moeten doen.
Helaas zijn er mensen in dit topic die dat niet doen maar zichzelf wel goed vinden 8-) :P
 
omdat ik mijzelf vergelijk met een arts? Ik had laatst een chirurg als klant die zich vergeleek met mij. We doen hetzelfde: Diagnose stellen, maken. Enige verschil is dat hij jong makkelijk uit boeken kon opnemen en ik makkelijk dingen van plaatjes ed begrijp. Intelligentie is ongeveer gelijk.

hahaha! ja, zoiets ja... _O-

Verder hoeft een streekziekenhuis niet slechter te zijn dan een academisch ziekenhuis; het OLVG heeft verhoudingsgewijs meer middelen ter beschikking dan het AMC

mnaar dit is wel erg off-topic O-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan