Luchtfilter verplaatsen voor versterken luchtstroom

seren

Die hard MF'er
6 jun 2011
272
0
Hallo,

Ik rij een xtz660 eencylinder en wil de luchtstroom naar de carburateurs (indien mogelijk) graag verbeteren.

In de huidige situatie moet de lucht een lange afstand afleggen om bij de carburateurs te komen. Ik wil de afstand verkorten door het luchtfilter boven de inlaten van carburateur rubbers te verplaatsen. Ik hoop dat door de kortere afstand de aanzuigkracht vergroot wordt en er meer lucht in de cylinder komt. Klopt deze theorie?

Ik dacht eerst aan 2 luchtfilters, maar kan het dan zo zijn dat dan de aanzuigkracht verzwakt en er uiteindelijk minder lucht wordt aangezogen?

Graag hoor ik jullie adviezen

Met vriendelijke groet,

Huidige situatie
full


Concept
full
 
Hallo,

Ik rij een xtz660 eencylinder en wil de luchtstroom naar de carburateurs (indien mogelijk) graag verbeteren.

In de huidige situatie moet de lucht een lange afstand afleggen om bij de carburateurs te komen. Ik wil de afstand verkorten door het luchtfilter boven de inlaten van carburateur rubbers te verplaatsen. Ik hoop dat door de kortere afstand de aanzuigkracht vergroot wordt en er meer lucht in de cylinder komt. Klopt deze theorie?

Ik dacht eerst aan 2 luchtfilters, maar kan het dan zo zijn dat dan de aanzuigkracht verzwakt en er uiteindelijk minder lucht wordt aangezogen?

Graag hoor ik jullie adviezen

Met vriendelijke groet,

Huidige situatie
[afbeelding]

Concept
[afbeelding]
Nee.
 
Leuk idee maar ik denk dat als je er serieuze stromingsleer op gaat toepassen dat het best zou kunnen dat je luchtstroming alleen maar slechter word.

In de originele situatie zit je filter recht voor je inlaat wat helpt een laminaire luchtstroming te creëren, in jouw concept moet het na je filter nog de bocht om, lijkt me niet goed voor de stroming Door je carbs, vaak is een groter luchtfilterhuis beter om rust in de luchtstroming te houden.
 
Hoeveel denk je hiermee te winnen ?

korter aanzuigtraject kan een gunstig effekt hebben. De kans dat het niet gunstig is lijkt mij echter veel groter. Een fabrikant heeft het niet voor niets gemaakt zoals het is. Als korter beter was geweest had hij dat wel gedaan.
korter is in princiepe beter voor hoge toeren, dus als je iets zou winnen (wat je na 100km al niet meer zou merken) moet je er rekening mee houden dat je ergens anders (onderin) een gelijkaardige hoeveelheid gaat verliezen.
trouwens : met wat je wil doen verkort je totaal niets aan het aanzuigtraject. dat begint pas bij het rubber tussen carbu en luchtfilterkast.

Wat echter nog veel belangrijker is dan kort of lang, is de hoeveelheid "stille lucht" waar de motor aan kan zuigen. Niet voor niets worden luchtfilterkasten steeds maar groter en groter. Hoe groter het volume, hoe beter de motor kan ademen.

je plan gaat dus 99.99% zeker nadelig zijn ipv voordelig. En moest je toevallig toch net die 0.01% kans gescoord hebben, merk je daar al gauw niets meer van.

Wat je wel eventueel kan verbeteren is het soort van lucht dat aangezogen wordt : koude lucht is beter dan warme lucht, omdat er per aangezogen volume meer lucht-massa in zal zitten. Maar ook hier weer : de winst is minimaal en of het de moeite waard is ?
 
Laatst bewerkt:
Stel je eens voor dat je een ruimte hebt van 1dm3 en een van 1m3, en daar mag je met je zuigertje elke keer een keer aan zuigen...

In welke ruimte zou je de minste last van drukval hebben???

en wat zou beter zijn voor je luchtstroom????
 
Hé wat leuk !

Eens een Techniek-topic met louter serieuze en bruikbare antwoorden van mensen die het nogal een beetje lijken te weten. (Op mijn reactie na dan,sorry)
Mooi ineens ,zo'n forum..

Groet,Auke.
 
Je theorie (hypothese) klopt niet, je maakt de airbox kleiner en dan geeft een negatief effect op de performance.
Een langer inlaatkanaal geeft meer vermogen onderin en dat is precies wat je wil met een 1 cilinder.
De airbox is een resonatiekamer en die wil je groot maken, niet klein.

Een ander nadelig effect van de filter dichtbij de carb is turbulente lucht ipv meer laminair, hierdoor kan de carb minder goed zijn werk doen, al helemaal als het een CV carb is.

Om hier dieper op in te gaan; de lage drukgolf die ontstaat na het openen van de inlaat klep weerkaats als een positieve drukgolf wanneer het in aanraking komt met de "neutrale" druk in de airbox.
De druk in de airbox wil je dus zo hoog mogelijk krijgen dat betekent zo dichtbij de atmosferische druk als mogelijk, in andere woorden; de airbox moet zo groot mogelijk zijn om drukval te beperken.
Bedenk bij het bovenstaande dat je inlaatkanaal stopt bij het einde van de slang tussen carb en airbox.

Ik ben het ook niet geheel met JANBros eens, de winst die gemaakt kan worden met verschillende lengtes en vormen van het inlaat kanaal is substantieel!
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het ook niet geheel met JANBros eens, de winst die gemaakt kan worden met verschillende lengtes en vormen van het inlaat kanaal is substantieel!

definieer substantieel als je 48pk hebt
en definieer het dan nog eens opnieuw met de vraag van TS in het achterhoofd, wetende dat het inlaattraject helemaal niet korter wordt, enkel dat de airbox kleiner wordt
;)
 
definieer substantieel als je 48pk hebt
en definieer het dan nog eens opnieuw met de vraag van TS in het achterhoofd, wetende dat het inlaattraject helemaal niet korter wordt, enkel dat de airbox kleiner wordt
;)

Ik heb het ook meer over in het algemeen, niet over de TS :+ en trouwens, max vermogen zal niet zo heel veel veranderen want je kantelt de powerband (simpel gezegd), het effect is veel groter onderin en in het middengebied.

winst met een laag vermogen motor of hoog vermogen motor is percentueel hetzelfde, ik zie daar geen verschil in.
 
Laatst bewerkt:
definieer substantieel als je 48pk hebt
3 tot 6 procent

Laminaire flow wordt naar gestreefd, echter is het lastig om een zuivere laminaire flow te bereiken in het inlaat-traject van een verbrandingsmotor. Het zal eerder in meer of mindere mate een mix zijn tussen laminair en turbulent, ook wel transitionele flow genoemd.

De kortere bocht in jouw voorstel zal niet het door jouw beoogde effect hebben, integendeel.
 
een collega van me gaf een mooi antwoord: "als jij lucht was waar wil jij dan het liefst doorheen?"

originele setup is langer maar geeft meer filteroppervlak en meer ruimte om een laminaire luchtstroom te creëren.
 
full

Voor een Muz heb ik eens een airbox gemaakt(zelfde blok)Kreeg er een boel inlaatgeluid voor terug,liep er niet echt slechter op,maar ook niet beter.
Truc is idd zoveel mogelijk inhoud na het filter,maar daar is vaak de ruimte niet voor.
 
Bedankt voor jullie advies alleen!

Ik heb niet eerder meegemaakt dat zoveel mensen één dezelfde mening hebben!

Ik laat de luchtfilter voor wat het is.

Thx!
 
Zot heeft niet gepost hier zeker :+

Zot is het in dit geval eens met de algemene tendens dat het geen nut heeft.
Zot heeft een hekel aan meelopen, dus die heeft hier verder niets te melden en doet dat dan dus ook niet.

meeloop reply's daar heb je ook niets aan, alleen maar meer van hetzelfde. Al heeft het in dit geval waarde om extra bevestiging te krijgen.
Juist dan heeft een afwijkende mening waarde :)
 
Laatst bewerkt:
Zot is het in dit geval eens met de algemene tendens dat het geen nut heeft.
Zot heeft een hekel aan meelopen, dus die heeft hier verder niets te melden en doet dat dan dus ook niet.

meeloop reply's daar heb je ook niets aan, alleen maar meer van hetzelfde. Al heeft het in dit geval waarde om extra bevestiging te krijgen.
Juist dan heeft een afwijkende mening waarde :)

En wat is dan exact de toegevoegde waarde van jouw bericht? :+ :]
 
Zot is het in dit geval eens met de algemene tendens dat het geen nut heeft.
Zot heeft een hekel aan meelopen, dus die heeft hier verder niets te melden en doet dat dan dus ook niet.

meeloop reply's daar heb je ook niets aan, alleen maar meer van hetzelfde. Al heeft het in dit geval waarde om extra bevestiging te krijgen.
Juist dan heeft een afwijkende mening waarde :)
Dat gegeven gebruik ik al jaren, maar ik stuit altijd op weerstand.
 
Ja ik bedoel meer van als bijna iedereen zegt dat je een lul bent zal er ook wel een kern van waarheid in zitten, maar uiteraard zijn er hier een aantal technische autoriteiten aanwezig waarvan je de mening serieuzer neemt (ja ik zeg het gewoon weer)
 
Terug
Bovenaan Onderaan