Suzuki GS500 topic #28

Status
Niet open voor verdere reacties.
Stijgt het met het toerental ?
Tot een bepaald toerental niet hoorbaar en daarboven steeds harder ?
Met te weinig olie gereden ?
Dan is het smal-end of big-end er uit.
Daar zijn ze gevoelig voor als er met te weinig olie is gereden.


Daarnaast is het zo dat met kou je toch al meer motorgeluiden hoort en er ook niets aan de hand hoeft te zijn.
 
OUABqxr.jpg

had ik ze dus toch in de olie moeten zetten -O-
 
hoi. ik weet niet of jullie de post kunnen herinneren van 1,5-2 week geleden. maar ik startte net mijn motor weer om te kijken of de accu niet dood was. nu kwam ik erachter dat er bij de uitlaat heel veel rook vrij kwam of damp ? en het leek ook wel of er benzine/olie uitdrupte. nu is de motor dus 2 week geleden op die kant gevallen (niet hard heb begeleid laten vallen) kan het daar door komen of is het gewoon de kou ? de motor staat in een koude garage. ook leek hij bij het dingetje waar je olie in doet te 'roken'
 
Even starten is het slechtste wat je kan doen.
Starten betekend ook rijden.
Minimaal een km of 20 zeker in de winter.
De rook uit de uitlaat die je ziet is vocht.
Dat vocht gaat weer condenseren en gaat met de zwavel in de olie een verbinding aan.
Er ontstaat dan zwavelzuur, wat nogal slecht is voor het inwendige vd motor
De rest van het vocht zorgt ervoor dat de olie zijn smerende eigenschappen verliest.

Als je in de winter niet wilt rijden.
Dan de accu regelmatig aan een druppellader hangen.
 

een goede accu kan best een paar week stil staan zonder bijgeladen te worden dus ik zou me er niet te druk om maken als ik jou was :t
 
Oke. Ben echt een leek in dat soort dingen en hoor echt veel verhalen van lege accu's etc. Hopen op snel weer mooi weer. Want rondom de garageboxen is allemaal ijs. Ik kan daar niet weg. Maar ik heb nu dus 1x de motor gestart. Ik zal het nu niet weer doen. Maar is 1x al erg slecht voor de motor ?
 
Laatst bewerkt:
Heb de gs500 eens gestart en klein rondje gedaan, moest toch naar de appie.

Wat mij op viel dat hij zo traag rond ging dat het net wel net niet geval van aanslaan was. Moest de verlichting zelfs eventjes uitzetten :P.

Vorige week de accu nog opgeladen, dus ik snap het niet. Ging 10,9ah in van de 11ah dat erop staat.

Buiten om dat het slot bevroren was :P. Sleutel gewoon heet maken en dan in het slot steken.


Zou dan toch de accu ver versleten zijn, ondanks dat hij het wel goed doet als het warm is ( 20 graden ).
 
Laatst bewerkt:
Ik weet dat de vorige eigenaar er een nieuwe accu in heeft gezet. Heb de motor sinds oktober. Accu in augustus geset
 
Je kan de accu het beste laten overwinteren door hem uit de motor te halen en op de druppellader in huis (10 tot 20 graden) te zetten.

Maar ook als je de accu bij -20 zonder lader in de motor laat zitten, blijft hij wel een aantaal jaar goed. Het is echter wel zo dat juist met koud weer de capaciteit van de accu sterk afneemt en de motor meer stroom nodig heeft om te starten.
Juist het starten met koude motor en koude accu vreet aan de levensduur van je accu.
 
Ik weet dat de vorige eigenaar er een nieuwe accu in heeft gezet. Heb de motor sinds oktober. Accu in augustus geset

Als de accu nieuw en in goede staat is kan die gerust wel een tijdje stilstaan hoor. Stationair een motor laten draaien en niet rijden is om meerdere redenen niet goed voor de motor. De olie wordt niet warm (+ je motor staat onbelast te draaien) en je accu raakt er alleen maar leger van (aangezien starten meer stroom kost dan dat een tijdje stationair draaien oplevert). Uiteraard hoef je je geen zorgen te maken dat eenmalig dit doen een merkbaar verschil zal geven in de levensduur van je motorfiets. Doe het alleen niet te vaak, de accu loopt dan leeg en je motor slijt bovenmatig veel :P
 
Je kan de accu het beste laten overwinteren door hem uit de motor te halen en op de druppellader in huis (10 tot 20 graden) te zetten.

Maar ook als je de accu bij -20 zonder lader in de motor laat zitten, blijft hij wel een aantaal jaar goed. Het is echter wel zo dat juist met koud weer de capaciteit van de accu sterk afneemt en de motor meer stroom nodig heeft om te starten.
Juist het starten met koude motor en koude accu vreet aan de levensduur van je accu.

Ben van plan om zaterdag een grote ronde te maken met de motor MITS het niet heeft gevroren in de nacht.

Ik rij even een klein ommetje om de accu iets bij te laden namelijk, maar niet om van en naar het werk te rijden.

Ben dus nu al 2 weken niet meer het dorp uit geweest dus.

Het gaat toch wel kriebelen na 2 weken niet echt gereden te hebben. Auto rijden is lekker ( warm ), maar rij echt liever op de motor.
 
Ben van plan om zaterdag een grote ronde te maken met de motor MITS het niet heeft gevroren in de nacht.

Ik rij even een klein ommetje om de accu iets bij te laden namelijk, maar niet om van en naar het werk te rijden.

Ben dus nu al 2 weken niet meer het dorp uit geweest dus.

Het gaat toch wel kriebelen na 2 weken niet echt gereden te hebben. Auto rijden is lekker ( warm ), maar rij echt liever op de motor.

Ik snap wat je bedoelt. Ik heb nu een opdracht 100 km van huis en ik weet uit ervaring hoe koud het is om met dit weer 100 km snelweg te pakken. Maar mijn motoren staan al maanden stof te vangen en het kriebelt bij mij ook wel weer.

Waar zijn die plannen van een erwtensoep-rit?
 
Iemand hier ervaring met plastidippen? Lijkt me wel leuk om de motor van paars naar matzwart te dippen (alleen de kappen, de tank en het voorspatbord). Volgens de how to's op youtube schijnt het niet moeilijk te zijn. En indien je het verkloot kan je het er weer afpielen.
 
Ben vanochtend met de GS het weiland in gerent, hij start zo slecht met koud weer! Maar na een stukje aanlopen en dat doet ie het gelijk :?

Altijd nog beter dan een kwartier zitten kickstarten voordat de verdraaide Enfield wilde starten :') Man wat had ik het daarna warm op de motor.

Was best glad vanochtend op de A27 zeg. In de middag was het asfalt een stuk warmer / plakkeriger gelukkig. Toch altijd spannend die winterse ritjes.
 
Laatst bewerkt:
Volgende keer misschien startkabels eraan hangen.
Ik heb het geluk dat ik nog een losse accu heb liggen die toch niet in de gs past ( te dik ).

En bij thuiskomst van het werk minder goed nieuws gekregen, en dat is dat helaas mijn opa vanmiddag is overleden na een operatie.

Echter had ik dit gevoel dat hij het niet zou halen. Is niet leuk, maar zoiets hadden we thuis al jaren geroepen.
Dit ivm met hartproblemen.
 
Laatst bewerkt:
Volgende keer misschien startkabels eraan hangen.
Ik heb het geluk dat ik nog een losse accu heb liggen die toch niet in de gs past ( te dik ).

En bij thuiskomst van het werk minder goed nieuws gekregen, en dat is dat helaas mijn opa vanmiddag is overleden na een operatie.

Echter had ik dit gevoel dat hij het niet zou halen. Is niet leuk, maar zoiets hadden we thuis al jaren geroepen.
Dit ivm met hartproblemen.

sterkte.

Iemand hier ervaring met plastidippen? Lijkt me wel leuk om de motor van paars naar matzwart te dippen (alleen de kappen, de tank en het voorspatbord). Volgens de how to's op youtube schijnt het niet moeilijk te zijn. En indien je het verkloot kan je het er weer afpielen.

wat voor manier heb je in gedachten? met de spuitbus is wel het gemakkelijkste. ik heb ooit mijn motorkap en bumpers geplastidipt met spuitbussen, je hebt meer nodig als je denkt... het resultaat mocht er uiteindelijk wezen maar in de dip op de bumper kwamen al snel gaten/kraters welke steeds groter werden (opspattende steentjes?).

al met al, als het je leuk lijkt, gewoon doen! als het echt helemaal niks is krijg je het er (de ene keer makkelijker dan de andere keer) zo weer af..
 
sterkte.wat voor manier heb je in gedachten? met de spuitbus is wel het gemakkelijkste. ik heb ooit mijn motorkap en bumpers geplastidipt met spuitbussen, je hebt meer nodig als je denkt... het resultaat mocht er uiteindelijk wezen maar in de dip op de bumper kwamen al snel gaten/kraters welke steeds groter werden (opspattende steentjes?).

al met al, als het je leuk lijkt, gewoon doen! als het echt helemaal niks is krijg je het er (de ene keer makkelijker dan de andere keer) zo weer af..

Ja met spuitbussen! Zag dat ze voor een tientje per bus gaan, moet met een paar bussen wel te doen zijn toch? De kappen kan je eraf halen en de tank kan je afschermen van de motor d.m.v. kranten (was te zien op 1 van de how to's). Het schijnt best goed spul te zijn. Steenslag op de tank en op de kappen zal je op de motor niet zo snel hebben lijkt me? :P
 
@martijn dank je :). Als ie nu nie is gegaan, dan had het later op het jaar geweest ivm een bacterie.
Jammer, maar het leven gaat gewoon door.
 
Ja met spuitbussen! Zag dat ze voor een tientje per bus gaan, moet met een paar bussen wel te doen zijn toch? De kappen kan je eraf halen en de tank kan je afschermen van de motor d.m.v. kranten (was te zien op 1 van de how to's). Het schijnt best goed spul te zijn. Steenslag op de tank en op de kappen zal je op de motor niet zo snel hebben lijkt me? :P

de gs plastidippen is bij mij ook wel eens door het hoofd geschoten, Maar mijn kuipwerk is te beschadigd dus het wordt er toch niet mooier op..

als je geen ervaring hebt met plasti dip, lees je dan wel even goed in van te voren, je moet zulke dunne laagjes spuiten dat je pas na 5/6x spuiten goede dekking hebt -O-
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan