Suzuki GS500 topic #28

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zal best, maar ik heb liever een merk olie erin die ook echt geschikt is voor motorfietsen.

Bij ons op het werk hebben we Kroon olie HDX 15w50 dacht ik, en daar niks op kwa brandstofbesparende shit.

De prijs weet ik niet, maar we gebruiken daar veel kroon olie.

Rij zelf 4x op een dag routes naar auto garages binnen een straal van 30km zeg maar.
 
Laatst bewerkt:
Laatst nog 15w50 van putoline gehaald bij de dealer. Een liter kost iets van 12 a 13 euro.
Heb 4 liter gehaald, dus 1 liter reserve, maar verwacht minder olie verbruik hiermee.

Heb je al ververst? Loopt hij hier ook moeilijker op? Lijkt me dat het blok er, vooral koud wel meer moeite mee heeft
 
Ja heb het paar weken geleden al ververst inderdaad.

Misschien als hij echt koud is en paar dagen heeft gestaan, dat hij langzaam rond gaat.

Vannochtend in iedergeval geen last van gehad en gewoon langzaam warm rijden.

Straks ga ik dat gewoon lekker thuis verversen, maar dan wel met het juiste gereedschap zoals een momentsleutel en goede ratel en dop.

Of het olie verbruik minder is weet ik niet, maar dat zal vast wel :).

In de fiat 500 van ons zat 5w30 en daar moest ik al bijvullen, omdat ie op L stond.
Bijvullen gewoon met 10w40 en nu was er niks van de stok verdwenen.
 
Laatst bewerkt:
Heeft er iemand van jullie ervaring met een navigatiesysteem op een GS met het "oude" type stuur? Ik zat zelf te denken om een tanktas te kopen aangezien ik het navigatiesysteem verder nergens op kan bevestigen.. en dan met een vakje aan de bovenkant van plastic waar je doorheen kunt kijken, zodat ik het navigatiesysteem daar in kan leggen.

Verder vroeg ik me af of jullie ook weleens last hebben van een piepende achterrem? De voorrem maakt geen lawaai. Het remt nog prima echter vind ik het wel een beetje eng.
 
Ja heb het paar weken geleden al ververst inderdaad.

Misschien als hij echt koud is en paar dagen heeft gestaan, dat hij langzaam rond gaat.

Vannochtend in iedergeval geen last van gehad en gewoon langzaam warm rijden.

Straks ga ik dat gewoon lekker thuis verversen, maar dan wel met het juiste gereedschap zoals een momentsleutel en goede ratel en dop.

Of het olie verbruik minder is weet ik niet, maar dat zal vast wel :).

In de fiat 500 van ons zat 5w30 en daar moest ik al bijvullen, omdat ie op L stond.
Bijvullen gewoon met 10w40 en nu was er niks van de stok verdwenen.

ik ben benieuwd hoe je olieverbruik veranderd over een langere periode, keep us posted *O*

Heeft er iemand van jullie ervaring met een navigatiesysteem op een GS met het "oude" type stuur? Ik zat zelf te denken om een tanktas te kopen aangezien ik het navigatiesysteem verder nergens op kan bevestigen.. en dan met een vakje aan de bovenkant van plastic waar je doorheen kunt kijken, zodat ik het navigatiesysteem daar in kan leggen.

Verder vroeg ik me af of jullie ook weleens last hebben van een piepende achterrem? De voorrem maakt geen lawaai. Het remt nog prima echter vind ik het wel een beetje eng.

jup, maar dan aan de voorkant, een paar keer goed hard remmen lost dit bij mij meestal wel weer (tijdelijk) op. -- niet echt een aanrader met dit weer --

ik heb sowieso weinig vertrouwen in de remmen van de mijn GS, gecontroleerd remmen geeft met een gangetje van 80 toch minimaal wel een remweg van 50 meter. haastig remmen (noodstop?) geeft als resultaat dat beide wielen blokkeren - maar dat zal wel aan mij liggen :+
 
Laatst bewerkt:
Heeft er iemand van jullie ervaring met een navigatiesysteem op een GS met het "oude" type stuur? Ik zat zelf te denken om een tanktas te kopen aangezien ik het navigatiesysteem verder nergens op kan bevestigen.. en dan met een vakje aan de bovenkant van plastic waar je doorheen kunt kijken, zodat ik het navigatiesysteem daar in kan leggen.

Verder vroeg ik me af of jullie ook weleens last hebben van een piepende achterrem? De voorrem maakt geen lawaai. Het remt nog prima echter vind ik het wel een beetje eng.

Piepende achterrem is een classic G500 ding dat heel veel mensen hebben. Zelf heb ik er geen last van, op beide GSjes niet. Misschien ligt het aan mijn invet-skills :P Je kan het klepje bovenop de klauw er even af halen en een blik werpen op de binnenkant. Foto hier posten dan kunnen we meekijken.


ik heb sowieso weinig vertrouwen in de remmen van de mijn GS, gecontroleerd remmen geeft met een gangetje van 80 toch minimaal wel een remweg van 50 meter. haastig remmen (noodstop?) geeft als resultaat dat beide wielen blokkeren - maar dat zal wel aan mij liggen :+

Tja je geeft zelf al aan dat de rem capaciteit er wel degelijk is want de wielen kunnen blokkeren. Blijkbaar ben je niet in staat om de rem fatsoenlijk te doseren. Revisie van het remsysteem kan helpen maar je kan natuurlijk ook gewoon leren rijden :+
 
Laatst bewerkt:
ik heb sowieso weinig vertrouwen in de remmen van de mijn GS, gecontroleerd remmen geeft met een gangetje van 80 toch minimaal wel een remweg van 50 meter. haastig remmen (noodstop?) geeft als resultaat dat beide wielen blokkeren - maar dat zal wel aan mij liggen :+

Tja je geeft zelf al aan dat de rem capaciteit er wel degelijk is want de wielen kunnen blokkeren. Blijkbaar ben je niet in staat om de rem fatsoenlijk te doseren. Revisie van het remsysteem kan helpen maar je kan natuurlijk ook gewoon leren rijden :+

*O* :$
 
Piepende achterrem heb ik ook last van.
Achterrem blokkeert ook bij een schrikmoment vol in de remmmen, voor gelukkig niet.

Heb al zoveel filmpjes gezien van gasten die zichzelf onderuit remmen omdat de voorkant blokkeert. En dat terwijl ze met normal remmen vaak nog op tijd stil hadden kunnen staan of kunnen uitwijken.

Had laatst weer een gast die met zijn auto voor me reed, vertraagde en bij een zijweg naar rechts stuurde om vervolgens het stuur vol naar links om te gooien om een U-turn te maken en dat zonder richtingaanwijzers te gebruiken.
 
Ik wil eigenlijk mijn motor even helemaal na laten kijken door iemand die er wel verstand van heeft. Probleem is dat ik niet weet waar ik naar moet laten kijken. Kan iemand me wat aanraden omgeving Rotterdam? En zou zoiets lang duren? de motor is mijn enige vervoersmiddel, dus 'm een paar dagen kwijt raken zou klote zijn :/
 
Ik wil eigenlijk mijn motor even helemaal na laten kijken door iemand die er wel verstand van heeft. Probleem is dat ik niet weet waar ik naar moet laten kijken. Kan iemand me wat aanraden omgeving Rotterdam? En zou zoiets lang duren? de motor is mijn enige vervoersmiddel, dus 'm een paar dagen kwijt raken zou klote zijn :/

Ligt er helemaal aan wat je precies na wil laten kijken. BRAVOK ben je vrij snel mee klaar, wil je een uitgebreidere inspectie (bijv klepspeling en inhoud carburateurs) gaat het langer duren en meer kosten.

De vraag is eerder waarom je hem na wil laten kijken, wat de huidige staat is, wat de motor moet doen, voor hoe lang en wat het mag kosten.
 
Ligt er helemaal aan wat je precies na wil laten kijken. BRAVOK ben je vrij snel mee klaar, wil je een uitgebreidere inspectie (bijv klepspeling en inhoud carburateurs) gaat het langer duren en meer kosten.

De vraag is eerder waarom je hem na wil laten kijken, wat de huidige staat is, wat de motor moet doen, voor hoe lang en wat het mag kosten.

Opzich doet de motor wat ie moet doen, maar de laatste keer dat er wat aan gedaan is is 6500km geleden (toen ik 'm kocht). Of dan de kleppen gesteld moeten worden enzo weet ik niet. Er zitten nieuwe banden op en hij rijdt goed (op dat tikken na bij gasgeven). Olie moet ververst worden, ik heb wel olie en een oliefilter.

Verder geen problemen. Start altijd, ook in dit weer.

Qua kosten, ach ik ben een student dus geen €500 zou fijn zijn, maar wat moet dat moet..

edit: voordat ik mijn motor had had ik een scootertje waar ik ALTIJD gezeik mee had, ik ben blij als ik dat voor kan zijn met de motor..
 
Laatst bewerkt:
Officieel is het dan tijd voor een grote beurt, olie+filter en controle klepspeling. Ik denk dat je daarvoor iets van €200 kwijt bent.

Bij de auto had ik last van een tikkend/klikkend geluid bij drempels. Dat vertrouwde ik niet en ik heb toen gevraagd of ze een uitgebreide inspectie wilden doen van onderdelen die cruciaal zijn voor veiligheid (remmen, ophanging, etc). Ik kon daar gewoon een bedrag voor afspreken (€100). Eerder heb ik ook een dergelijke afspraak gemaakt voor de stuur inrichting en ophanging voorkant bij een andere garage. Die was wat duurder (€200) omdat de boel helemaal uit elkaar werd gehaald. Een garage kan prima een schatting geven hoeveel tijd/geld het kost om ergens naar te kijken. Dat is dan wel alleen inspectie en nog geen eventuele reparatie.
 
Laatst bewerkt:
Officieel is het dan tijd voor een grote beurt, olie+filter en controle klepspeling. Ik denk dat je daarvoor iets van €200 kwijt bent.

Bij de auto had ik last van een tikkend/klikkend geluid bij drempels. Dat vertrouwde ik niet en ik heb toen gevraagd of ze een uitgebreide inspectie wilden doen van onderdelen die cruciaal zijn voor veiligheid (remmen, ophanging, etc). Ik kon daar gewoon een bedrag voor afspreken (€100). Eerder heb ik ook een dergelijke afspraak gemaakt voor de stuur inrichting en ophanging voorkant bij een andere garage. Die was wat duurder (€200) omdat de boel helemaal uit elkaar werd gehaald. Een garage kan prima een schatting geven hoeveel tijd/geld het kost om ergens naar te kijken. Dat is dan wel alleen inspectie en nog geen eventuele reparatie.

Geweldige informatie, bedankt!

wat wordt er precies gedaan bij een grote beurt? en is er nog een geweldige zaak waar ik heen kan, of een MF'er die z'n eigen zaakje heeft?


Met een simpele google search m'n eigen vraag al beantwoord:

Das een behoorlijke klus _O-


Vervangen motorolie en oliefilter
Vervangen bougies
Luchtfilter schoonmaken of vervangen
Rem/koppelingvloeistof vervangen
Carburateurs of injectie synchroniseren en afstellen
Klepspeling controleren (tegen meerprijs)
Remklauwen gangbaar maken
Remblokken controleren/vervangen (vervangen hoort niet bij de prijs die hieronder staat)
Controleren ketting en tandwielen
Ketting spannen en smeren of cardanolie vervangen
Controleren diverse lagers (wiellagers, balhoofdlagers etc.)
Alles smeren (scharnierpunten, hendels etc.)
Koelvloeistof controleren of vervangen
Controleren banden en bandenspanning
Controle elektrische systeem/verlichting
Alle merken& type motoren
Prijs vanaf € 250,-
 
Laatst bewerkt:
Wat er precies wordt gedaan bij een grote beurt zal wel verschillen per garage. Je kan gewoon vragen aan een monteur wat zij verstaan onder een grote beurt en als er iets ontbreekt vragen of ze dat ook willen doen.

Een grote beurt bij mij is olie+filter, kleppen stellen en een uitgebreidere controle dan een garage zal doen omdat dat voor hun gewoon teveel tijd kost. Bijv het lichten van de carburateur deksels om de schuiven en gasnaalden te inspecteren, smeren van bewegende delen en kabels, contactspray hier en daar, speling schakelpookje, etc. Het is voor mij allemaal wat makkelijker bij te houden en te voorspellen omdat ik het onderhoud aan mijn al 9 jaar eigenhandig uitvoer en een registratie bijhoud wat er is gebeurt.

Wat ik zou doen als ik jou was is vragen bij een garage wat olie+filter & kleppen stellen kost en bedenken wat je nog kwijt wil zijn aan algemene inspectie. Dat is uiteindelijk waar het vanaf hangt. Een garage kan prima 10 uur besteden aan inspectie en kan die 10 uur ook zonder problemen vullen met arbeid maar dat is helemaal niet zinvol of rendabel.

Howto's in de openingspost al bekeken trouwens? Een grote beurt is prima zelf te doen ;)
 
Laatst bewerkt:
Wat er precies wordt gedaan bij een grote beurt zal wel verschillen per garage. Je kan gewoon vragen aan een monteur wat zij verstaan onder een grote beurt en als er iets ontbreekt vragen of ze dat ook willen doen.

Een grote beurt bij mij is olie+filter, kleppen stellen en een uitgebreidere controle dan een garage zal doen omdat dat voor hun gewoon teveel tijd kost. Bijv het lichten van de carburateur deksels om de schuiven en gasnaalden te inspecteren, smeren van bewegende delen en kabels, contactspray hier en daar, speling schakelpookje, etc. Het is voor mij allemaal wat makkelijker bij te houden en te voorspellen omdat ik het onderhoud aan mijn al 9 jaar eigenhandig uitvoer en een registratie bijhoud wat er is gebeurt.

Wat ik zou doen als ik jou was is vragen bij een garage wat olie+filter & kleppen stellen kost en bedenken wat je nog kwijt wil zijn aan algemene inspectie. Dat is uiteindelijk waar het vanaf hangt. Een garage kan prima 10 uur besteden aan inspectie en kan die 10 uur ook zonder problemen vullen met arbeid maar dat is helemaal niet zinvol of rendabel.

Howto's in de openingspost al bekeken trouwens? Een grote beurt is prima zelf te doen ;)


Howto's heb ik bekeken! De beste van MF toch!

Maar dan komen we gelijk bij het gereedschap dat ik niet heb, en nog belangrijker ik heb geen tuin of plekje waar ik kan werken. Ik woon in Rotterdam en m'n motor staat elke dag voor m'n huis. Tuin is niet bereikbaar :/.

Olie en oliefilter heb ik zelf al, dus dat zou ook wel wat schelen, neem ik aan.
 
Ik heb zelf laatst iets van €500 euro betaald bij een garage (ja het commentaar dat zelf doen goedkoper is kennen we nou wel :+ ). Dat was even slikken, maar dan heb je wel wat. Was vooral achterstallig onderhoud.

Hierbij is gedaan:
Olie
oliefilter
rechtervoorvorkkeering (lekte als de neten)
Nieuwe achterband BT-45
Remblok voor
Revisieset remklauw
Revisieset rempomp

(en arbeid dus).
Aantal koperpakkingringen zijn gewisseld.
Ook was er in de remklauw een borgpen doorgeroest en konden de remblokken er gewoon uitvallen in uitzonderlijke situatues. Dit is gelast toen.

Viel dus wel mee, als je bedenkt dat een band incl. opleggen al €115 was.
 
Laatst bewerkt:
Ook was er in de remklauw een borgpen doorgeroest en konden de remblokken er gewoon uitvallen in uitzonderlijke situatues. Dit is gelast toen.

Ik ben benieuwd naar het verhaal van deze reparatie, heb je meer details? Ik zou zo gauw niet weten hoe je met laswerk voorkomt dat remblokken uit de klauw vallen. Ik kan wel iets bedenken maar dat is dan geen goede oplossing :P
 
Piepende achterrem is een classic G500 ding dat heel veel mensen hebben. Zelf heb ik er geen last van, op beide GSjes niet. Misschien ligt het aan mijn invet-skills :P Je kan het klepje bovenop de klauw er even af halen en een blik werpen op de binnenkant. Foto hier posten dan kunnen we meekijken.

De foto's zijn niet echt gelukt maar kreeg het niet beter..
full

full


Het is wel lekker geroest
 
Kleppenstellen elke 6k ? Begin ik niet aan.

Ze zijn 1x controleert in de 15k en hoefte toen niet gesteld te worden.

Zou betekenen dat ik goeie 25k met 1 dezelfde kleppen plaatjes rij.

Dealer had ze vaker in onderhoud en gebeurd echt heel zelden dat ze gesteld moeten worden.
 
Kleppenstellen elke 6k ? Begin ik niet aan.

Ze zijn 1x controleert in de 15k en hoefte toen niet gesteld te worden.

Zou betekenen dat ik goeie 25k met 1 dezelfde kleppen plaatjes rij.

Dealer had ze vaker in onderhoud en gebeurd echt heel zelden dat ze gesteld moeten worden.
Ik heb in 80.000 km zegge en schrijven een klepstelplaatje moeten kopen. Dat was toen een klep niet meer goed afsloot als ik in de regen reed. Een beetje het gevoel alsof de bougiekabel slecht werd. Maar eerlijkheidshalve moet ik wel vermelden dat ik ze al 30.000 niet meer gecontroleerd heb en misschien heeft het oudere model blok meer last van verloop van de klepspeling.

In mijn Toyota Camry heb ik bijna 200.000 km kunnen rijden zonder andere klepstelplaatjes en de BMW K75RT doet het nu een tonnetje op dezelfde plaatjes..


Nee, die stelplaatjes zijn voor mij een prima constructie.

(De staalsoorten van kleppen, klepzetels, plaatjes en nokkenassen zijn ook steeds beter geworden, dus het slijt allemaal minder).
 
De foto's zijn niet echt gelukt maar kreeg het niet beter.. [afbeelding]
[afbeelding]

Het is wel lekker geroest

Kan aan mij liggen maar volgens mij zijn je remblokken op :P

Ik heb overigens nagenoeg elke 6000km een klep moeten stellen. Vooral de uitlaat kleppen verlopen bij mij hard. Linker uitlaatklep heeft nu shim 230. Met een kilometer of 35.000 zijn de shims te dun en zal de kop aan revisie toe zijn. Maar goed op dat moment zijn we 130.000km verder en dat zien we dan wel weer. Ik rijd nu toch niet zo veel dus hard gaat het niet.
 
Laatst bewerkt:
Dus na 130k nieuwe klepzittingen ? Zou een revisie bedrijf zo voor je kunnen doen denk ik.
Eigenlijk zou ik over 7500km weer kleppen moeten stellen, maar dat laat ik gewoon doen. Ik heb werk en dus erg weinig tijd.

Op het werk kunnen we overigens ook aan motoren onderdelen komen, dus olie en filter kan ik al goedkoper krijgen :).
 
Dus na 130k nieuwe klepzittingen ? Zou een revisie bedrijf zo voor je kunnen doen denk ik.
Eigenlijk zou ik over 7500km weer kleppen moeten stellen, maar dat laat ik gewoon doen. Ik heb werk en dus erg weinig tijd.

Op het werk kunnen we overigens ook aan motoren onderdelen komen, dus olie en filter kan ik al goedkoper krijgen :).

Pardon? Dan zou ik alleen nieuwe klepzittingen nodig hebben (nu op 145.000km)
Mijn ervaring is dat klepstellen in het begin echt nodig is om de 6000km. Gaande weg wordt de termijn steeds langer. Inmiddels rijd ik al 30.000km rond zonder dat ik iets hoefde te stellen (wel controleer ik elke 6000)

Marc
 
Ik ben benieuwd naar het verhaal van deze reparatie, heb je meer details? Ik zou zo gauw niet weten hoe je met laswerk voorkomt dat remblokken uit de klauw vallen. Ik kan wel iets bedenken maar dat is dan geen goede oplossing :P

Ik kan het niet zo goed uitleggen, ben helaas niet zo technisch onderlegd wat betreft de remklauw... De garage eigenares liet mij een onderdeel van mijn motor zien waarop te zien was dat er een heel stuk doorgeroest/afgebroken was. Ik weet ook niet meer precies hoe ze het zij, maar iets met dat dat remblokken bij stuiteren of trillen eruit zouden kunnen vallen. Ik ben verder goed geholpen dus ik heb geen reden om aan te nemen dat het een lariekoek verhaal is. Mijn remmen zijn echt 1000x beter nu :t
Het was zegmaar dat onderdeel waarop de remblok zit die niet meer geborgd was. Met deze uitleg moet je het maar doen :? :P :P :P :P

edit: zou het de glijpennen kunnen zijn?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan