Suzuki GS500 topic #28

Status
Niet open voor verdere reacties.
De originele teller zal gewoon bewaard/bij de motor blijven, van een andere teller is de stand natuurlijk eventueel ook recht te trekken met de daadwerkelijke stand.

Mooi om te horen in ieder geval, leest een stuk makkelijker af als de snelheid in kilometers groot weergegeven is...
 
Mijn teller is ook in mijlen, heb hem zelf niet veranderd. Na een tijdje wen je er aan om naar de binnenste ring te kijken. Vond het ook wel leuk omdat hij dan toch origineel blijft

Mijn GS moet een nieuwe ketting, dit wilde ik eigenlijk zelf doen omdat het mij niet zo heel moeilijk leek. Maar mijn vader betaald liever om het het laten doen dan dat ik het zelf doe, zodat het veilig is. Heb nu een offerte van 300euro voor alleen ketting + arbeid, vond dit wel heel hoog. Ketting +- 120 euro en maximaal een uurtje arbeid 60 euro, dus laten we zeggen 200 euro. Vergis ik mij ergens of is het toch wel erg hoog?
 
Mijn teller is ook in mijlen, heb hem zelf niet veranderd. Na een tijdje wen je er aan om naar de binnenste ring te kijken. Vond het ook wel leuk omdat hij dan toch origineel blijft

Mijn GS moet een nieuwe ketting, dit wilde ik eigenlijk zelf doen omdat het mij niet zo heel moeilijk leek. Maar mijn vader betaald liever om het het laten doen dan dat ik het zelf doe, zodat het veilig is. Heb nu een offerte van 300euro voor alleen ketting + arbeid, vond dit wel heel hoog. Ketting +- 120 euro en maximaal een uurtje arbeid 60 euro, dus laten we zeggen 200 euro. Vergis ik mij ergens of is het toch wel erg hoog?

300 is inderdaad wel erg veel... Als je het ziet zitten moet je het gewoon lekker zelf doen.
 
Dacht ik al, dan ga ik gewoon een keer naar een garage zoals motorkelder waar je zelf kan werken, kan ik altijd nog om hulp vragen als het moet
 
Mijn teller is ook in mijlen, heb hem zelf niet veranderd. Na een tijdje wen je er aan om naar de binnenste ring te kijken. Vond het ook wel leuk omdat hij dan toch origineel blijft

Mijn GS moet een nieuwe ketting, dit wilde ik eigenlijk zelf doen omdat het mij niet zo heel moeilijk leek. Maar mijn vader betaald liever om het het laten doen dan dat ik het zelf doe, zodat het veilig is. Heb nu een offerte van 300euro voor alleen ketting + arbeid, vond dit wel heel hoog. Ketting +- 120 euro en maximaal een uurtje arbeid 60 euro, dus laten we zeggen 200 euro. Vergis ik mij ergens of is het toch wel erg hoog?

Vind een uur werk alsnog hoog ingeschat. Zo'n motorzaak gaat echt geen moeite doen om de achterbrug eruit te vissen en zal de ketting gewoon klinken. Dat gaat echt geen uur kosten.
 
Wat raden jullie aan als ik het zelf doe? Achterbrug los of ook ketting klinken? Mij leek dat klinken de makkelijkste manier is, maar werkplaatshandboek zegt ook achterbug los
 
Laatst bewerkt:
Met een goede klinkverbinding is niks mis, genoeg motoren waarbij het niet anders kan omdat de ketting door de brug heen loopt.

Afgezien daarvan had ik er ook geen trek in en daarom een eindloze ketting gemonteerd.
 
Achterbrug los. Je wil het niet meemaken dat de klinkverbinding los schiet. Dan kan je gelijk even de boel vers vet geven.

Ik snap niet dat het losschieten van die klinkverbinding zo'n ding is. Ik heb hem bij mijn kawa ook geklonken, maar zo moeilijk is het volgens mij niet.
Schieten die dingen zo vaak los door een beun die het allemaal veel te snel wil doen?
 
Wat raden jullie aan als ik het zelf doe? Achterbrug los of ook ketting klinken? Mij leek dat klinken de makkelijkste manier is, maar werkplaatshandboek zegt ook achterbug los

Hangt ervan af. Welke tools heb je? Als je een goede chain rivetter hebt dan zou ik het zelf doen, anders niet.

Ik heb het een paar weekjes terug nog gedaan. Zelf een DID chain bij Louis besteld. Chain breaker van Ali en de Easy riv 5 van Afam bij RAD gekocht. Oude ketting eraf halen was gemakkelijk met het ali dingetje, de ketting succesvol klinken met de 'Easy' riv 5, lukte me niet. Daarna weer een nieuwe link gekocht om dan bij de motorzaak de ketting te laten klinken. Achterbrug eruit halen is een beetje lastig, maar lukt wel. Die achterbrug hoeft er niet uit, maar kan je zodanig loskrijgen dat je hem een cm of 3-4 opzij kan duwen en de ketting erlangs krijgt. één bout van de dogbones moet ook los, paar pagina's terug heb ik nog een foto geplaatst.

Nu zou ik volgende keer waarschijnlijk een endless chain en achterbrug los maken tov een betere rivetter kopen (meer dan 100 euro :( ).
 
Klinken moet je een aantal keer gedaan hebben en het juiste gereedschap.
Die van HBM ziet er goed uit.
Als je dat niet hebt , en ook er tegenop ziet om de achterbrug er uit te halen.
Is er helemaal niet mis met het monteren van een visje.

Vroeger op al mijn crossers o.a Yamaha YZ 250 met 55 PK en Honda CR250 waarop ik 65 wedstrijden per jaar op reed.
Daar ging iedere week de ketting er af om in kettingvet te koken.
Zat gemonteerd met een visje en is werkelijk nog nooit losgekomen.
Je moet opletten dat het visje in de juiste draairichting gemonteerd is.
En natuurlijk niet uitgelubberd.

Op het visje of de geklonken pennetjes komt geen kracht te staan.
Ze zorgen er alleen maar voor dat het plaatje er niet af komt.
 
Ik denk dat je die van HBM ook op vele andere plaatsen te koop hebt staan. Sommigen hebben er succes mee, andere weer niet.

Ook op amazon krijgt ie maar een 2.6 rating.

Als je een goeie hebt en hij doet het dan is het prima natuurlijk :+
 
Ik ga er vanuit dat ze bij zo een doe het zelf garage wel een goede kettingpons hebben. Vraag daar ook even wat hulp bij zodat hij zeker weten goed zit.

Kan je er eigenlijk achterkomen uit welk jaar je motor komt, behalve kijken naar het framenummer? Mijn frame komt uit UK jaar 2000 volgens Haynes manual (JS1GM51A...), maar mist het indentificatie plaatje met de rest van de informatie. Heb ik wat aan het motor nummer?

Overigens is de datum eerste toelating 1990, hoe kan mijn frame dan uit 2000 komen?
 
Laatst bewerkt:
Die klopt gelukkig wel. Maar haynes manual klopt niet helemaal met wat ik op internet vind, model code JS1GM51A werd gebruikt van '89 tot 2002. Dus dan zou het wel kunnen kloppen. Ga wel gewoon van 1990 uit dan.
 
Ja dat vroeg ik me ook al af. Ik wacht op wat beter weer om mijn stappenmotor toerenteller te testen en dan heb ik misschien weer wat nuttigs te melden :+
 
ik wacht ook op wat beter weer. en als het dan mooi weer is (zoals gister) moet ik werken -O-

-O- Ik moet zelfs morgen nog werken, dus een echt weekend zit er niet in. Wel (bijna) dubbel betaald *D

-

Straks een revisie set kopen voor de carbs, ik hoop dat het me gaat lukken. :/

7 mei komt er snel aan als je het druk hebt B|
 
Oké, met de zomervakantie in het zicht een algemene vraag omdat het hier anders echt veel te stil is en ik deze vraag vroeg of laat toch nog wilde stellen.

Wie heeft er weleens met de GS500 gekampeerd? Is dit te doen? Hoe nam je alle spullen mee? En welke spullen had je bij je?

Dit gaat dus puur om kamperen, want een hotelletje pakken kan met iedere motor.;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan