€500 challenge 2017: Ram's Yamaha XJ750 41Y

Belofte maakt schuld! Maar first things first, op de XJ zaten metalen ventieldoppen. En die durven wel eens te gaan vreten, iets waar ik uiteraard geen behoefte aan heb :N
IMG_20161125_181206_zpsessgrpgl.jpg


Gelukkig had ik nog 2 plastic dopjes in de auto liggen, dus die gemonteerd. :Y

Gisteren even naar de motorzaak geweest, ik had het ook online kunnen bestellen, maar dan was de kans dat ik het niet op tijd binnen had. Voor dat ik het vergeet, op eBay een setje remleidingen besteld:
Knipsel_zps3qmmaa9w.jpg


Safety first, toch? :Y Maar daarvoor moet ik dus nieuwe remvloeistof hebben en ohja, vorkolie ook, dus aankopen maar:
IMG_20161125_181116_zps0yruttl9.jpg


Vorkolie is gewoon de standaard SAE 5. Heb nog even gedacht om een iets dikker te nemen, maar dan wordt de reactiesnelheid ook weer minder, dus gewoon lekker zo gelaten. Vandaag de vorkolie maar meteen vervangen, krik onder de motor zodat het voorwiel los hangt:
IMG_20161126_123016_zpsj3k3cmub.jpg


Stuurhelften los gemaakt om goed aan de bovenkant van de veerpoten te kunnen:
IMG_20161126_124851_zps5ptfrpgm.jpg


En shit B| Shit? Ja shit, want ik heb namelijk geen inbus liggen die groot genoeg is voor de doppen.. |( Inbus 17, wie gebruikt dat nu :? Yamaha blijkbaar. Maar ik had geluk!
IMG_20161126_124205_zpssv7qpzaj.jpg


Ik had nog een lange moer liggen, SW 17, die perfect paste *O* Dopsleutel 17 er op et voila:
IMG_20161126_125354_zpsxjimm9te.jpg


Back in business! :t Was ook vergeten wat een putlucht vorkolie heeft :X Dat is waarschijnlijk hoe de ontlasting van de baas van de onderwereld ruikt :+ Het heet olie wisselen, dus dan moet er eerst iets uit, aflaatschroefje open en bak er onder:
IMG_20161126_131400_zpsnzcrbepk.jpg


Heb de veren er ook even uitgehaald om te controleren:
IMG_20161126_134345_zpsxdq8sqfr.jpg


Vreemd.. Volgens het WPHB moet de lengte iets van een 51 cm zijn, maar die van mij zijn toch echt 54,5 cm lang :? Dacht even dat dat misschien een verschil was tussen de XJ750 en XJ900 (WPHB is voor een 900), maar ook in het addendum speciaal voor de 750 stond dezelfde lengte. Goed, geen probleem, voordien geen probleem tijdens het rijden dus ze mogen er gewoon terug in. Had gehoopt dat het progressieve veren waren, maar de spoed van de windingen is gelijk.

Nieuwe olie afmeten:
IMG_20161126_141534_zpsgdck6jaj.jpg


Volgens het boekje moet er 286 cc in. Heb er iets meer in gedaan (300 cc per poot), dat zou een iets progressiever karakter moeten geven :) En ja, dan moet dat natuurlijk getest worden O-) Ik was gisteren bij de motorzaak nog iets vergeten, dus daar maar heen gereden:
IMG_20161126_161020_zpsadcujo4u.jpg


Fijn, zo'n privé parkeerplaats :+ Buit binnen:
IMG_20161126_160922_zpsshqooyz4.jpg


Lederen patch met elastiek om de schoen te beschermen bij het schakelen :t Daarna nog even langs een motormeneer in de buurt gereden en daarna weer naar huis gescheurd :] Tijdens die tocht moest ik ergens vanuit stilstand een viaduct opdraaien en dat ging uiteraard redelijk vol gas (er moet getest worden op alle gasstanden *D ) en toen viel me op dat het olielampje aan ging :/ Dat is natuurlijk wat minder, maar wel iets wat ik heb gelezen dat wel eens voor wil komen. Meestal bij rijden in de bergen, maar dit was ook wel een stevig viaduct :P Voor de zekerheid toch maar even het peil gecontroleerd:
IMG_20161126_175110_zps5karizug.jpg


Kan nog een beetje bij, dus voor de veiligheid maar aangevuld :t Goed, dat was het weer voor vandaag. Toch weer 40 km er bij gereden, onderweg het stationair toerental nog wat hoger gezet. Met de koude draaide hij net wat trager lijkt het. Ook voor vertrek nog even de koppelingskabel en verschillende scharnierpunten gesmeerd, maar daar zijn geen foto's van O-)

Om af te sluiten, het financieel overzicht:
- Aankoop motor: 140 euro
+ Verschil t.o.v. 500 euro: 360 euro
+ Sleutelbudget: 150 euro
- Batterij: 40 euro
- Shim (kleppens tellen): 8,50 euro
- Xenon: 15 euro
- Carburateur revisieset: 29,06 euro
- Remblokken achter: 18,50 euro
- Benzinekraan revisieset: 18 euro
- Chokekabel: 3,49 euro
- Standlicht: 1,39 euro
- Benzinefilter: 2,50 euro
- 2x Bougiedop: 10 euro
- Vorkolie: 8,65 euro
-------------------------------------
Resterend: 354,91 euro

Prettig weekend nog allemaal! :W Volgende update zal hopelijk maandag zijn, als ze effectief mijn remleidingen op tijd leveren, fingers crossed! :9
 
De meeste Yamaha's hebben een olie niveau schakelaar. Is het oliepeil goed kan het toch voorkomen dat bij veel gas of lomp remmen het olielampje even brandt.

Tenminste bij mijn Fazer en mijn (ondertussen jaren geleden verkochte) XJ600 is dit regelmatig gelukt/voorgekomen.

Wordt pas precair als het lampje continu brandt.
 
xj en fzr , yzf zelfs R1 , gewoon 'uiteraard' koud op max zetten, regelmatig controleren en op langere /meerdaagse tochten een half litertje olie mee.

ik denk dat een bol dor albert had geadviseerd er 30w in te doen, 5w is wel erg dun voor zo een ouderwetse fietspomp voorvork.

iets meer olie maakt niet progressiever, het verkleint je luchtkamer , heel verhaal , niet superboeiend, dit zal wel gaan ;)

mooi en uitgebreid verslag wederom, ik denk dat we al de persoon hebben gevonden die het reisverslag van komend jaar moet/mag schrijven :)

word het iig in 1 deel geschreven en groono logiesj.
 
ik heb er inderdaad tegenwoordig 30W in zitten, met progressieve veren en de juiste bussen op de veren.
Dat verschil in veerlengte wat je hebt tov het boek komt omdat je geen antiduik op je vork hebt.

De choke bij een 750 is gewoon slecht te regelen vanaf het stuur. Op het stuur kun je wel 4cm slag maken, terwijl de choke op de carb amper 1,5cm slag kunnen maken. Bij het ontwikkelen van de 750 heeft yamaha de hele voorkant van de 900 overgenomen, dus ook de choke bediening op het stuur. Maar de choke op de carb van een 900 kan een veel langere slag maken.

Laat dit maar zo, het is niet anders, eenmaal warm rijdt ie goed. Das al heel wat waard bij een 750.
 
De meeste Yamaha's hebben een olie niveau schakelaar. Is het oliepeil goed kan het toch voorkomen dat bij veel gas of lomp remmen het olielampje even brandt.

Tenminste bij mijn Fazer en mijn (ondertussen jaren geleden verkochte) XJ600 is dit regelmatig gelukt/voorgekomen.

Wordt pas precair als het lampje continu brandt.
Dacht ook al zoiets :)

xj en fzr , yzf zelfs R1 , gewoon 'uiteraard' koud op max zetten, regelmatig controleren en op langere /meerdaagse tochten een half litertje olie mee.

ik denk dat een bol dor albert had geadviseerd er 30w in te doen, 5w is wel erg dun voor zo een ouderwetse fietspomp voorvork.

iets meer olie maakt niet progressiever, het verkleint je luchtkamer , heel verhaal , niet superboeiend, dit zal wel gaan ;)

mooi en uitgebreid verslag wederom, ik denk dat we al de persoon hebben gevonden die het reisverslag van komend jaar moet/mag schrijven :)

word het iig in 1 deel geschreven en groono logiesj.
Is nu in orde, controleren doe ik iedere keer voor het rijden :t Wat betreft de olie, zal iets harder worden inderdaad, maar met dit kleine beetje verschil + mijn extra kilo's zal het weinig verschil maken t.o.v. standaard. Daarbij heb ik waarschijnlijk ook nog niet genoeg motorgevoel om te zeggen dat de voorkant slap is of iets dergelijks. Met de 200+ km dat ik er nu op heb staan heb ik in ieder geval niet het gevoel gehad dat hij zich niet gedraagt zoals ik dat zou willen. Voorkant gewoon standaard, achteraan op de hoogste / hardste stand.

Trouwens, ben ik nu ineens Chinese vrijwilliger gemaakt? :o

Ach, we rijden toch niet op een circuit dus het zal allemaal wel meevallen.
Precies, ik ben ook niet echt een scheurmonster in de bochten, met mijn geluk is er meer kans op schade dan op een goede uitkomst :+

ik heb er inderdaad tegenwoordig 30W in zitten, met progressieve veren en de juiste bussen op de veren.
Dat verschil in veerlengte wat je hebt tov het boek komt omdat je geen antiduik op je vork hebt.

De choke bij een 750 is gewoon slecht te regelen vanaf het stuur. Op het stuur kun je wel 4cm slag maken, terwijl de choke op de carb amper 1,5cm slag kunnen maken. Bij het ontwikkelen van de 750 heeft yamaha de hele voorkant van de 900 overgenomen, dus ook de choke bediening op het stuur. Maar de choke op de carb van een 900 kan een veel langere slag maken.

Laat dit maar zo, het is niet anders, eenmaal warm rijdt ie goed. Das al heel wat waard bij een 750.
Ik heb er inderdaad aan gedacht om dikkere olie te plaatsen, maar zonder progressieve veren kan dat blijkbaar wel eens onaangename gedragingen opleveren. Dus ik wacht het nog even af, als ik vind dat de voorkant te slap is dan koop ik wel een setje progressieve veren met de bijbehorende olie (veerfabrikanten schrijven meestal een bepaalde olie en hoeveelheid voor die anders is dan standaard heb ik gemerkt). Bedankt voor de info over de veerlengte, ik had al zo'n vermoeden.

Wat betreft de choke, inderdaad, lastig systeem. Maar zoals je zegt, als hij warm is kan ik er niets op aanmerken. Bevriende motormeneer in de buurt zei ook, met zo'n "oude fietsen" moet je gewoon tevreden zijn als hij goed start, draait, etc. Hij is niet om mee te racen of iets dergelijks :Y
 
Vandaag de koude getrotseerd in de garage (dringend tijd voor een iets zwaardere verwarming..), begonnen met de klokkenwinkel. Er was namelijk het probleem dat de verlichting van de brandstofmeter niets deed. Lampje kapot:
IMG_20161128_130337_zps8nimhs1q.jpg


En vervangen:
IMG_20161128_132004_zpsaxnmdnxl.jpg


Maar toen viel het me ineens op dat er nog veel meer lampjes waren dan 1 per klok. Dus nog wat lampjes gewisseld (4 in totaal waren er kapot) en dat ziet er nóg beter uit:
IMG_20161129_105715_zpsqhc9xuxn.jpg


Nu ook verlichting voor de dagteller, totaal teller en de klok :t Dan verder met dit schatje:
IMG_20161129_133653_zpsreiavn6y.jpg


Na wat schoonmaken met de staalborstel:
IMG_20161129_140555_zpsaq09mxgo.jpg


Daar word ik niet vrolijk van :N Poging gedaan om het dicht te lassen met de TIG, maar het materiaal was veel te rot om er iets fatsoenlijks van te maken. Normaal zou ik dan mijn nieuwe aanwinst gebruiken:
IMG_20161129_143347_zpsgn9m4jtw.jpg


Maar ik dacht, ik zal eerst even kijken hoe de andere er aan toe is.. Dus linker demper los gemaakt, viel gewoon zo op de grond :X Weinig grip op de middenpijp dus en dat is niet zo verwonderlijk:
IMG_20161129_151310_zpsnykzzmip.jpg


Dus als iemand toevallig nog een setje ergens heeft liggen die stof aan het vergaren zijn?
IMG_20161129_152409_zps4bbjpoeo.jpg


Anders zit er niets anders op dan een stuk buis zoeken in de juiste diameter, aansluiting er afslijpen, nieuwe maken uit dat stuk buis en dan er aan vast lassen. Niet echt waar ik op zit te wachten B|

Had normaal vandaag ook nog de remleidingen willen vervangen, maar DHL had er blijkbaar geen zin in vandaag, dus dat zal iets voor een andere keer zijn..

Fijne avond nog! :t B|

Om af te sluiten, het financieel overzicht:
- Aankoop motor: 140 euro
+ Verschil t.o.v. 500 euro: 360 euro
+ Sleutelbudget: 150 euro
- Batterij: 40 euro
- Shim (kleppens tellen): 8,50 euro
- Xenon: 15 euro
- Carburateur revisieset: 29,06 euro
- Remblokken achter: 18,50 euro
- Benzinekraan revisieset: 18 euro
- Chokekabel: 3,49 euro
- Standlicht: 1,39 euro
- Benzinefilter: 2,50 euro
- 2x Bougiedop: 10 euro
- Vorkolie: 8,65 euro
- Lampjes voor teller: 2,60 euro
-------------------------------------
Resterend: 352,31 euro
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dan altijd maar:
Er is geen probleem zo groot...
[afbeelding]

...of er is een oplossing voor!
[afbeelding]

Alles is te maken inderdaad, maar wil ik daar de tijd voor investeren is dan de vraag? ;) Heb trouwens in een gemeente naast de mijne iemand gevonden met een volledige uitlaatlijn voor een XJ900F. De dempers wil hij apart weg doen voor 20 euro / stuk, dus daar ga ik maar eens naar kijken. "Uitlaat is in nieuwstaat", dan is 20 euro niets te veel! *O*
 
Klinkt als een goede deal
En dat was het! De buit van vandaag:
IMG_20161130_175658_zps5zuvvxds.jpg


Dempers zijn niet origineel, ik dacht Jama, maar zijn van RVS en in volledig roestvrije staat *O* Dempers voor 20 euro / stuk, teller er gratis bij gekregen :t De verkoper had ook nog een volledig RVS systeem van voorbochten en tussenstuk met balanspijp voor 40 euro, daar ben ik nu nog over aan het twijfelen.. Vooral omdat het hele systeem voor een XJ900F is en ik meen dat het blok net iets anders was, meer bepaald afstand tussen de cilinders. Albert :? ;)

Gemonteerd:
IMG_20161130_182436_zpsmw4reagt.jpg


Past perfect! Ook even gestart en er komt nergens meer uitlaatgas uit waar het niet moet, dus job well done :t Verder met de teller, uit elkaar geschroefd:
IMG_20161130_182925_zpsg6425lsn.jpg


Voor de lol al even de teller gelijkgezet met de originele teller, hetgeen zeer eenvoudig is door het verdraaien van de wieltjes:
IMG_20161130_183818_zpsegl9nekm.jpg


Uiteraard moet de originele teller er ook even uit, dus koplamp er uit:
IMG_20161130_185022_zpsv691hbii.jpg


En dan is het zo gepiept:
IMG_20161130_185029_zpsbkc9ejxq.jpg


Alle twee uit elkaar:
IMG_20161130_185424_zpseeevlxw0.jpg


Even vergelijken:
IMG_20161130_185516_zpsdky6wcpu.jpg


Weet niet of het goed te zien is op de foto, maar de onderste tellers zijn de originele, de bovenste zijn de nieuwe. Nu is het probleem dat de behuizing van de onderste niet mooi meer is, maar de tellers zijn wel beter dan die van de nieuwe. Tijd om een switch te doen dus! Uit elkaar:
IMG_20161130_190719_zpsnp4tr9pc.jpg

IMG_20161130_190735_zpskeask4fz.jpg


Alle twee leeg:
IMG_20161130_192147_zpsiaahmalu.jpg


En alle tellers terug over gezet in de nieuwe behuizing:
IMG_20161130_195743_zpsy6qgwmxu.jpg


Jammer genoeg wel een reedcontactje gesloopt van de km-teller, denk dat die enkel gebruikt wordt voor de automatische uitschakeling van de knipperlichten, maar ik ga hem voor de zekerheid toch maar overzetten van een andere teller die ik nog heb liggen :)

Nog altijd wachtende op de remleidingen trouwens, hoop ze nog voor het weekend te ontvangen -O-

Om af te sluiten, het financieel overzicht:
- Aankoop motor: 140 euro
+ Verschil t.o.v. 500 euro: 360 euro
+ Sleutelbudget: 150 euro
- Batterij: 40 euro
- Shim (kleppens tellen): 8,50 euro
- Xenon: 15 euro
- Carburateur revisieset: 29,06 euro
- Remblokken achter: 18,50 euro
- Benzinekraan revisieset: 18 euro
- Chokekabel: 3,49 euro
- Standlicht: 1,39 euro
- Benzinefilter: 2,50 euro
- 2x Bougiedop: 10 euro
- Vorkolie: 8,65 euro
- Lampjes voor teller: 2,60 euro
- Uitlaatdempers: 40 euro
-------------------------------------
Resterend: 312,31 euro

Tot de volgende! :W
 
En dat was het! De buit van vandaag:
[afbeelding]

Dempers zijn niet origineel, ik dacht Jama, maar zijn van RVS en in volledig roestvrije staat *O* Dempers voor 20 euro / stuk, teller er gratis bij gekregen :t De verkoper had ook nog een volledig RVS systeem van voorbochten en tussenstuk met balanspijp voor 40 euro, daar ben ik nu nog over aan het twijfelen.. Vooral omdat het hele systeem voor een XJ900F is en ik meen dat het blok net iets anders was, meer bepaald afstand tussen de cilinders. Albert :? ;)

Gemonteerd:
[afbeelding]

Past perfect! Ook even gestart en er komt nergens meer uitlaatgas uit waar het niet moet, dus job well done :t Verder met de teller, uit elkaar geschroefd:
[afbeelding]

Voor de lol al even de teller gelijkgezet met de originele teller, hetgeen zeer eenvoudig is door het verdraaien van de wieltjes:
[afbeelding]

Uiteraard moet de originele teller er ook even uit, dus koplamp er uit:
[afbeelding]

En dan is het zo gepiept:
[afbeelding]

Alle twee uit elkaar:
[afbeelding]

Even vergelijken:
[afbeelding]

Weet niet of het goed te zien is op de foto, maar de onderste tellers zijn de originele, de bovenste zijn de nieuwe. Nu is het probleem dat de behuizing van de onderste niet mooi meer is, maar de tellers zijn wel beter dan die van de nieuwe. Tijd om een switch te doen dus! Uit elkaar:
[afbeelding]
[afbeelding]

Alle twee leeg:
[afbeelding]

En alle tellers terug over gezet in de nieuwe behuizing:
[afbeelding]

Jammer genoeg wel een reedcontactje gesloopt van de km-teller, denk dat die enkel gebruikt wordt voor de automatische uitschakeling van de knipperlichten, maar ik ga hem voor de zekerheid toch maar overzetten van een andere teller die ik nog heb liggen :)

Nog altijd wachtende op de remleidingen trouwens, hoop ze nog voor het weekend te ontvangen -O-

Om af te sluiten, het financieel overzicht:
- Aankoop motor: 140 euro
+ Verschil t.o.v. 500 euro: 360 euro
+ Sleutelbudget: 150 euro
- Batterij: 40 euro
- Shim (kleppens tellen): 8,50 euro
- Xenon: 15 euro
- Carburateur revisieset: 29,06 euro
- Remblokken achter: 18,50 euro
- Benzinekraan revisieset: 18 euro
- Chokekabel: 3,49 euro
- Standlicht: 1,39 euro
- Benzinefilter: 2,50 euro
- 2x Bougiedop: 10 euro
- Vorkolie: 8,65 euro
- Lampjes voor teller: 2,60 euro
- Uitlaatdempers: 40 euro
-------------------------------------
Resterend: 312,31 euro

Tot de volgende! :W

Niet te lang twijfelen over die uitlaatbochten, anders ga ik ze halen. ;)
Het past gewoon hoor. Het enige wat bij een 750 anders is : blok, carburatie, CDI unit. De rest is allemaal hetzelfde.
Bouw gelijk een voltmetertje in je tellerset als je de boel toch open hebt liggen. Ga je plezier van hebben.:
Show hier je XJ750 (41Y) - Pagina 2 - De XJ knalpijp
 
Ik zou er een versnellingsindicator inbouwen.
Tis een XJ.

KM teller en klaar.
Benzinemeter is eigenlijk al een luxe :)

Een GI heb ik persoonlijk nooit nuttig gevonden. Interesseert me niet welke versnelling ik in rij. Dat gaat toch gewoon op toerentalgevoel. Alleen die neutraal is handig om ff te zien. Maar ook niet echt nodig. Heb ook een motor zonder.
 
aangezien elk schroefje en dingetje van deze XJ uit elkaar getrokken word hoe ik niets meer in mijn topic te doen :P :+

goed bezig :t
 
Netjes!

Alleen wel vrij veel benzine gemorst bij het overgieten van de een in de andere meter zo te zien... ;)
Nogal :+ Wel grappig dat de meter de stand vast heeft staan tot je er weer spanning op zet en het niveau wijzigd.

Niet te lang twijfelen over die uitlaatbochten, anders ga ik ze halen. ;)
Het past gewoon hoor. Het enige wat bij een 750 anders is : blok, carburatie, CDI unit. De rest is allemaal hetzelfde.
Bouw gelijk een voltmetertje in je tellerset als je de boel toch open hebt liggen. Ga je plezier van hebben.:
Show hier je XJ750 (41Y) - Pagina 2 - De XJ knalpijp
Ok, ok, ik heb al een mailtje gestuurd :P Wist inderdaad dat de carburateurs anders zijn, ik dacht de tussenafstand en dat deed mij vermoeden dat de tussenafstand van de uitlaten ook anders zou zijn. Maar als het past dan ga ik hem gewoon ophalen :) Voltmetertje ga ik even voor kijken, als ik hem niet inbouw kan het ook zijn dat er een externe komt met 12V aansluiting voor randapparatuur.

Ik zou er een versnellingsindicator inbouwen.
Leuk idee, maar de enige oplossing is een elektronische en die durven wel eens verkeerd beginnen te lopen t.o.v. 1 die rechtstreeks op de schakelwals zit. Daarbij, je merkt het vanzelf als je in de hoogste versnelling zit en er geen 6 blijkt te zijn bij het overschakelen :+

aangezien elk schroefje en dingetje van deze XJ uit elkaar getrokken word hoe ik niets meer in mijn topic te doen :P :+

goed bezig :t
Ja.. Maar.. Wat moet ik dan lezen? :o
 
Ben ik weer! Nog geen uitlaatbochten, daar ontbreken nog wat onderdelen en ik moet eerst even checken of ik die nog kan krijgen voor ik de bochten koop. Wel verder gewerkt aan de tellerbak, ik kwam er namelijk achter dat een XJ900 groene knipperglaasjes heeft, de XJ750 oranje. Dus de glaasjes er uit gedrukt:
IMG_20161201_165257_zpsrffj8wu1.jpg


En daarna er terug in gelijmd:
IMG_20161201_173902_zpsyy3pjaxu.jpg


Reed contactje was kapot, dus er uit geknipt en een nieuwe er in gesoldeerd:
IMG_20161201_181648_zps6k9tczo8.jpg


Hoes van de bekabeling was ook wat versleten, dus die ook vernieuwd:
IMG_20161201_182414_zpsglyk1vjg.jpg


Om af te ronden nog even de achterkant mooi gepoetst:
IMG_20161201_182700_zps0yqrzmn6.jpg


En een voltmeter is onderweg, ik gok dat ik die maandag mag ontvangen :t Zijpaneel ophanging ook nog even gefixed:
IMG_20161202_145445_zpskhos0d3s.jpg


(Groen wil zeggen dat de lijm uitgehard is, uiteindelijk zal ik de binnenkant nog eens spuiten). Tellerbak weer samen geschroefd en naar een meeting in de buurt geweest.
IMG_20161202_191636_zpsr3f40dyb.jpg


Maaskantje was er ook:
IMG_20161202_192032_zpsv0fi1dxt.jpg


En weer veilig thuis in de garage:
IMG_20161202_201542_zpso6fjyu7x.jpg


Ik kreeg wel nog het commentaar dat mijn fiets soms naar benzine en soms naar verbrand plastic rook. Benzine, de kraan stinkt wat. Plastic? Het leek alsof de kilometerteller wat slipt af en toe, dus daar moet ik eens naar kijken. Maar verder motorisch / technisch geen problemen op het rondje van 80 km vandaag :t Nu mijn bedje in! Prettig weekend! :W

Ohja, voor ik het vergeet, nog altijd geen remleidingen. Heb mijn geld al teruggestort gekregen en als ik tegen dinsdag nog altijd niets binnen heb, dan krijg ik nieuwe opgestuurd free of charge. Telt niet mee in het budget, maar meer gratis = meer beter *O*
 
Ben ik weer! Nog geen uitlaatbochten, daar ontbreken nog wat onderdelen en ik moet eerst even checken of ik die nog kan krijgen voor ik de bochten koop. Wel verder gewerkt aan de tellerbak, ik kwam er namelijk achter dat een XJ900 groene knipperglaasjes heeft, de XJ750 oranje. Dus de glaasjes er uit gedrukt:
[afbeelding]

En daarna er terug in gelijmd:
[afbeelding]

Die groene knipperglaasjes op je dashboard komen van een 93 of 94 XJ900, de voorgaande hadden ook allemaal gele. (maakt verder niet uit, net wat je mooi vind).
Die uitlaatbochten zou ik maar snel kopen, als het originele Jama's zijn zitten de flenzen er gewoon op en kunnen ze er ook niet af. Als ze er wel af kunnen heb je zgn. "halve maantjes" nodig om ze te monteren en die zijn nog wel los te koop.
Xj uitlaten zijn zeldzaam, rvs exemplaren al helemaal.
 
Die groene knipperglaasjes op je dashboard komen van een 93 of 94 XJ900, de voorgaande hadden ook allemaal gele. (maakt verder niet uit, net wat je mooi vind).
Die uitlaatbochten zou ik maar snel kopen, als het originele Jama's zijn zitten de flenzen er gewoon op en kunnen ze er ook niet af. Als ze er wel af kunnen heb je zgn. "halve maantjes" nodig om ze te monteren en die zijn nog wel los te koop.
Xj uitlaten zijn zeldzaam, rvs exemplaren al helemaal.
Bedankt voor de extra info! Bochten wil ik inderdaad gaan ophalen, ben alleen nog even aan het wachten op info van de importeur over die halve maantjes. Stonden namelijk niet meer op de website, dus ze moesten navragen bij Jama / Lazer of ze nog geleverd konden worden.
 
Bedankt voor de extra info! Bochten wil ik inderdaad gaan ophalen, ben alleen nog even aan het wachten op info van de importeur over die halve maantjes. Stonden namelijk niet meer op de website, dus ze moesten navragen bij Jama / Lazer of ze nog geleverd konden worden.
En anders zijn die zo gemaakt hoor. Tis geen echt precisieonderdeel. Niet al te moeilijk te maken.
 
Zijn we weer! Vandaag de garage weer een upgrade gegeven: een nieuwe (2dehands) grotere petroleum kachel:
IMG_20161206_192307_zpspunixgxb.jpg


4,6kW t.o.v. 2,1kW van de voorganger. Wel zo fijn met die buitentemperaturen :t Ook nog even bij Wim (verkoper van de dempers) langs geweest om de bochten op te halen die hij nog had liggen. Daar aangekomen had hij een verrassing! Hij had nog even gezocht en heeft 7 van de 8 "halve maantjes" gevonden voor de uitlaat, alsook 4 rozetten *O* *O* Ik helemaal blij, met 40 euro in de aanslag om af te rekenen..

Wim:"20 euro is goed",
Ik: "20? Per bocht?"
Wim: "Neen, in totaal. Daarvoor mag je ze mee nemen, want ik vind het helemaal mooi waar je mee bezig bent!"
Ik: :o :t

Wim, als je dit leest, nogmaals super bedankt! De buit:
IMG_20161206_192314_zps9ejfiapl.jpg


Ook nog een ander pakje binnen gekregen (de remleidingen jammer genoeg nog altijd niet, maar wel al mijn geld terug..):
IMG_20161206_193234_zpsnaddw6ar.jpg


Voltmeter om in te bouwen, thanks Albert voor de tip! :t Meteen maar ingewerkt, plaatsing:
IMG_20161206_193716_zpspjbbvvdl.jpg


Afgetekend en gaatje geboord om met een figuurzaagje de uitsparing te maken:
IMG_20161206_194459_zpsj0woxpe4.jpg


Even passen:
IMG_20161206_195526_zpsn5ftsdsf.jpg


Kabeltjes doorgevoerd:
IMG_20161206_203452_zpsmbiaxefa.jpg


Even speuren op het elektrisch schema waar ik hem het beste aan kan sluiten :?
IMG_20161206_204242_zpstvpiggiu.jpg


Gekozen voor de voeding van de toerenteller (bruin en zwart) en met 2 kogelconnectors de verbinding gemaakt. Op deze manier kan ik de teller ook weer uit elkaar halen moest dat nodig zijn. Met solderen zou dat niet werken.
IMG_20161206_210827_zpscvflnjlf.jpg


En zo ziet dat er uit, bij stationair:
IMG_20161206_212132_zpsdz9o5xvk.jpg


Best tevreden over :t Een van de komende dagen de extra rozetten even stralen en spuiten en een extra half maantje fabriceren / kopen, dan kunnen de nieuwe bochten er onder. Uiteraard nog even de rekening maken:
- Aankoop motor: 140 euro
+ Verschil t.o.v. 500 euro: 360 euro
+ Sleutelbudget: 150 euro
- Batterij: 40 euro
- Shim (kleppens tellen): 8,50 euro
- Xenon: 15 euro
- Carburateur revisieset: 29,06 euro
- Remblokken achter: 18,50 euro
- Benzinekraan revisieset: 18 euro
- Chokekabel: 3,49 euro
- Standlicht: 1,39 euro
- Benzinefilter: 2,50 euro
- 2x Bougiedop: 10 euro
- Vorkolie: 8,65 euro
- Lampjes voor teller: 2,60 euro
- Uitlaatdempers: 40 euro
- Uitlaatbochten: 20 euro
- Voltmeter: 3,25 euro
-------------------------------------
Resterend: 289,06 euro

Tot de volgende! :W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan