€500 challenge 2017: Ram's Yamaha XJ750 41Y

Sorry Sander, vervelend voor jou uiteraard maar; _O- _O- _O-

Weer eens wat anders dan de Nederlandse overgangsregelingen die 10 jaar lopen, in Belgie dus gewoon de knop om en we zien wel waar het schip strandt _O-
Ja, het is hier nogal een feestje, zeker als je weet hoe het in Nederland gaat.. Auto/motor kopen in NL, 10 minuten? Incl. bakkie pleur bij het tekenen van de overeenkomst, langs het postkantoor gaan en het online regelen van de verzekering? Hier in België, langs gaan, keuring voor verkoop, langs verzekeraar voor stempels, papieren opsturen naar DIV, wachten op je kenteken (enkele dagen) of gaan kamperen bij de DIV zodat je ze de dag er op hebt..

Dat de sproeiers van de XS maar snel binnen komen (die hangen ook vast..), dan kan ik tenminste nog wat rijden dit jaar.. -O-

Als je banden en wielen mee neemt, kan ik die er ook meteen opleggen en balanceren.

Oh, misschien al gedaan :)
Dat was een mooi aanbod / idee geweest :t Maar zijn inderdaad al binnen bij de lokale motorhandel. Je weet hoe dat gaat, niet kunnen wachten enzo ;) Niet dat dat in dit geval veel had uitgemaakt.. B|
 
Het gras is bij de zuiderburen dus niet altijd groener ;)

En wanneer de sproeiers te lang duren kun je ze toch altijd nog lokaal ergens halen? Bij Japparts €3,- per stuk o.i.d.?
 
Het gras is bij de zuiderburen dus niet altijd groener ;)

En wanneer de sproeiers te lang duren kun je ze toch altijd nog lokaal ergens halen? Bij Japparts €3,- per stuk o.i.d.?
Wel beter bier, om je zorgen mee te verdrinken ;)

Dat zou kunnen, maar aangezien ik al betaald heb voor die rotdingen ga ik dat natuurlijk niet doen :+ Ik zal in de tussentijd wel wat poetsen en verder werken aan mijn keukentafel..
 
Vandaag na het werk in de auto gestapt en naar Tilburg gereden om daar kennis te maken met Marc (Martell hier op het forum) :) Super "toffe gast" zoals ze dat hier in België zeggen! Lekker wat geouwehoert over motoren, vrouwen, projecten, ... Dat beloofd voor de Challenge! :t

Verder ook wat onderdelen mee gekregen die hij zelf niet nodig had, maar ik perfect kan gebruiken:
IMG_20161007_193540_zpss4ueueqw.jpg


Nieuwe aanwinsten voor de XJ:
- Luchtfilter
- Oliefilters
- Bougies
- Cardan olie
- Vloeibare pakking
- Bus met "leak fix" (mocht ik een band lek rijden..)

Nogmaals bedankt Marc! Ik hoop dat de biertjes je smaken! ;)

Daarna nog even verder gereden voor de grote accu die je ook op de foto ziet. Die is nu aan het laden zodat ik morgen de XS hopelijk weer tot leven kan wekken :9

Tot de volgende update! :W
 
Vandaag na het werk nog een klein beetje gesleuteld aan de XJ. Onderkuip er af en een paar minuutjes warm laten draaien:
IMG_20161011_191100_zpssgxmrkz8.jpg


Van te voren de aftapbout al even lichtjes los gezet, altijd makkelijker als de motor nog koud is. Dus wat verder naar links draaien et voila:
IMG_20161011_191454_zpsbjqrpx2d.jpg


Kleur van de olie valt me best mee :) Wat ik altijd iets minder vind om tegen te komen is dit:
IMG_20161011_191855_zpspgvekrd6.jpg


Vloeibare pakking aan de sluitring van de aftapbout. Gebruik dan gewoon de juiste of een nieuwe ring.. :N Maar kom, er zat geen ijzervijlsel of niets aan de aftapbout, dus dat is dan weer hoopvol :t

Nu etenstijd! :9 Fijne avond! :W
 
Wielen met bandjes nog niet terug?
Indien mogelijk, laat de wiellagers controleren. Of doe het zelf voor montage van de wielen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wielen met bandjes nog niet terug?
Indien mogelijk, laat de wiellagers controleren. Of doe het zelf voor montage van de wielen.
Wielen en banden gaan ook op Belgisch tempo.. B| Als de velgen terug zijn check ik sowieso even de wiellagers en indien nodig direct vervangen :Y
 
Laatst bewerkt:
Na het eten vandaag nog even de garage ingekropen. Het begint al wat frisser te worden, maar het is nog goed te doen ;)

Volgens het werkplaatshandboek moest de uitlaatbocht van cilinder 2 er af om het oliefilter te kunnen vervangen. Dat zag ik niet zo zitten, aangezien de tapeindes blijkbaar wel eens tegen willen werken, dus eventjes proberen en ja hoor, het oliefilterhuis past ook met wat manoeuvreren tussen de uitlaatbochten door :t Even schoonmaken en met het nieuwe filter, seal en seal voor de oliefilterbout op de foto:
IMG_20161012_202647_zpsoopr9vvo.jpg


De verleiding was groot om het deksel even te stralen, maar dan ben ik vertrokken voor een oneindige hoeveelheid straalwerk en dat helpt niets voor het rijcomfort :+ Dus alles weer gemonteerd en netjes 2.8L olie opgevuld:
IMG_20161012_205754_zpsaoa0rl3g.jpg


Motor heeft op de foto nog niet gedraaid dus niveau zal nog een klein beetje dalen. Aangezien de trechter toch klaar lag maar meteen de cardan olie ook ververst. Aftapbout er uit en druppen maar:
IMG_20161012_210029_zpsawrlnscg.jpg


Bouten uiteraard weer netjes schoon gemaakt en de aftapbout er terug in om vervolgens met nieuwe 80W90 cardan olie te vullen. Nogmaals bedankt Marc :t Volgens het WPHB is het niveau goed als de olie uit het vulgat komt lopen, dus vullen tot er niets meer bij kan:
IMG_20161012_213004_zpsglbje9bi.jpg


Lekker bezig met de vloeistoffen dus maar meteen verder met de brandstoftank. Bout los, slangetjes van de kraan (eerst op reserve zetten, anders heb je kans dat alles er uit loopt!) en op de werkbank. Even de binnenkant bekijken:
IMG_20161012_214447_zpsvuo5qbl3.jpg


Praktisch geen roest, dus ga ik er ook geen geld in investeren om de tank te ontroesten en te coaten. Een volle tank zal ook niet roesten :+ Verder met de brandstofkraan, tank op zijn kant zodat de benzine er niet uit moet:
IMG_20161012_214544_zpszicbjqji.jpg


En met 2 schroeven (wederom goed gebruik kunnen maken van mijn set JIS-schroevendraaiers) is het kraantje er zo af:
IMG_20161012_215358_zpsyxr3anih.jpg


Valt me best mee. Ook de brandstofkraan was nog netjes zonder troep of roestdeeltjes. Even poetsen, aflaatschroef er uit, wat doorblazen en weer klaar om te monteren:
IMG_20161012_215439_zpspuz1nxwy.jpg


Seal van de kraan gewoon schoon gemaakt en hergebruikt. Zonder om geld aan uit te geven als hij niet lekt. Tank ligt nu op de werkbank om er zeker van te zijn dat de seals niet beginnen te lekken na montage. Dat is ook meteen makkelijker werken voor het volgende werkje: kleppen controleren / stellen. Dus nu staat hij er zo bij:
IMG_20161012_220241_zps2xy4iawn.jpg


Nog geen bericht van de banden / velgen, maar wel eindelijk post *O* *O* *O*
IMG_20161012_221306_zpsocxxdbpm.jpg


Het validatieattest is binnen :t Nog een poging gedaan om contact op te nemen met de verzekering, maar dat zal voor morgen zijn. Als de verzekering in orde is kan ik de papieren opsturen naar de DIV (of langs gaan) en dan is binnen enkele dagen het kenteken binnen en kan er worden :]

Fijne avond nog allemaal! :W
 
649 kW en 64 cc. ? :?
Shit! Zelf nog niet door gehad.. Dat wordt weer bellen '(

Edit: Typfoutje, aldus de "madam" van de dienst homologaties. Nieuwe attest wordt vandaag in orde gebracht en opgestuurd, dus zal morgen in de bus liggen *O*
 
Laatst bewerkt:
Gisteren naar Nederland geweest, lekker uit eten met de grootouders, vandaag een beetje gaan shoppen en een mooi 2dehands pak opgescharreld:
IMG-20161014-WA0000_zps9epdhizh.jpeg


Ook naar de post geweest om een cycloonfilter op te halen die in online besteld had. Meteen aangepast en gemonteerd:
IMG_20161014_175951_zps2ysra2cg.jpg


Nu ga ik minder last hebben bij het zandstralen met verstopte filters enzo :t Daarna nog even langs het verzekeringskantoor geweest en de XJ is vanaf volgende week vrijdag (wanneer ik hoop mijn papierwinkel en kenteken in orde te hebben) verzekerd. Uiteraard ook nog wat gesleuteld:
IMG_20161014_183927_zpsz8c8scpg.jpg

IMG_20161014_184051_zpsrmkmkpbd.jpg


Ontstekingscover er af gehaald, zat maar met 3 boutjes vast. Even checken en jawel, er zat nog een afgebroken bout in het blok B| Goed, zal hij niet minder om rijden dus lekker verder sleutelen! Kleppendeksel aan de kant:
IMG_20161014_184453_zpsc8ufwrtb.jpg


Tijd om de klepspeling te controleren :) En de resultaten daar van:
IMG_20161014_193018_zpsnkuxqjtr.jpg


Inlaat van 2 en 3 moet gesteld worden, uitlaat van 1 en 4. Lekker verdeeld zo :+ De shims er uit halen om te controleren welke maat ze zijn had ik voor vandaag geen zin meer in, dus dat zal iets zijn voor een ander moment dit weekend. Wil uiteraard wel dit klusje opgelost hebben als ik volgende week hopelijk het eerste rondje kan rijden met de XJ :Y

Fijne avond en een prettig weekend allemaal! :W
 
Gisteren nog lekker verder gewerkt aan de XJ. Kleppendeksel ligt immers los en die wil ik zo snel mogelijk weer op de motor hebben :)

Voor het stellen van de kleppen op deze Yamaha's moet je eigenlijk eerst de stelplaatjes er uit lepelen, kijken welke maat je hebt, eventueel nieuwe halen, nog eens demonteren en dan de nieuwe monteren. Eerst beginnen bij stap 1, de plaatjes verwijderen:
IMG_20161015_115229_zpsmxvoztvo.jpg


Op de foto is de klepsteltool te zien die ik gekocht had voor mijn XS en ik dacht ook te kunnen gebruiken. Juiste plaatsing van de tool is meestal wat tricky, zeker als je niet goed kunt zien wat je doet door de olie. Dus eventjes langs de apotheker:
IMG_20161015_115305_zpscbaxfrtd.jpg


Maar met de dunne naald en de dikke olie werkte dat niet helemaal lekker. Beetje creatief denken (had geen slang in de juiste diameter liggen), stukje krimpkous er rond:
IMG_20161015_120053_zpszdjychtg.jpg


Maar nog altijd geen succes. Het lijkt er op alsof de tool voor een XJ net niet lang genoeg is, waardoor er niet genoeg speling tussen bucket en nokkenas komt. Dat is natuurlijk poep :/ Gelukkig herinnerde ik me dat er in de Haynes van mijn XS een foto van een zelfbouw tool stond. Een strip staal aangepast et voila:
IMG_20161015_132551_zpssf4k1kzb.jpg


DIY Klepsteltool! *O* Klep gedeeltelijk in laten drukken, tooltje er tussen (op rand van de bucket), terug draaien en dan meeeeer dan genoeg speling om de shim te liften :t Suzuki en dergelijke gebruiken ook iets soortgelijks :Y

Dan kon ik eindelijk de shims bekijken, van 2 van de 4 had ik de juiste shims nog liggen van mijn XS, dus meteen vervangen. Van de andere 2 had ik een shim waar niets op stond en ook nog een 275. Even naar de motorzaak, die besloten dat die zonder nummer een 270 was. Die kon ik dus gebruiken voor mijn 275 te vervangen. Nog een 265 er bij gekocht, om de 270 te vervangen (kostprijs: 8,50 euro). Máár ik had zelf ook al eens gemeten en gedacht dat de nummerloze shim een 270 was en die gemonteerd ter vervanging van 275 maar de klepspeling was ineens te groot :? Voor de zekerheid dus ook maar een extra 270 meegenomen (gratis, ze hadden er toch genoeg :) ).

Thuis gekomen de 270 vervangen door een 265, klepspeling weer perfect in orde. Vervolgens de 275 vervangen door een 270, maar de klepspeling was nog altijd niet juist :? Nu had ik al wat ervaring met de XS met het feit dat shims af en toe wat slijten en dat in combinatie met de klepspeling van 0,15/0,16 (net op het randje) deed mij besluiten tot het vervangen van de 275 door een andere 275 die ik had liggen. En jawel, klepspeling weer in orde :t *O*

Kleppen zijn nu dus allemaal weer netjes gesteld, alle olie is vervangen, verzekering geregeld, nu enkel nog wachten op mijn nieuwe validatieattest, de banden met velgen en dan het kenteken en dan kan ik er mee :] Straks nog even de garage in, dus een update zal volgen ;)

Fijne zondag allemaal! :W

Ohja:
Financieel overzicht:
- Aankoop motor: 140 euro
+ Verschil t.o.v. 500 euro: 360 euro
+ Sleutelbudget: 150 euro
- Batterij: 40 euro
- Shim (kleppens tellen): 8,50 euro
-------------------------------------
Resterend: 461,50 euro
 
Laatst bewerkt:
Vandaag nog een klein beetje werk verricht, de XS kreeg vandaag wat meer liefde :) Koplamp er uit geschroefd en een Xenon peertje er in dat ik nog had liggen:
IMG_20161016_184232_zpswbpizxsh.jpg


Samen met de transformator en de aangepaste kabelboom (gedeelte voor de 2e koplamp verwijderd, set komt immers van mijn Mercedes W123 die ik enkele jaren geleden had):
IMG_20161016_185647_zpsx6jzkqjk.jpg


Volgende werkje zal zijn om een plek te vinden tussen deze kluwen aan kabels:
IMG_20161016_185944_zpsdkzmfd1d.jpg


Dat was het weer voor vandaag! :W

Financieel overzicht:
- Aankoop motor: 140 euro
+ Verschil t.o.v. 500 euro: 360 euro
+ Sleutelbudget: 150 euro
- Batterij: 40 euro
- Shim (kleppens tellen): 8,50 euro
- Xenon: 15 euro
-------------------------------------
Resterend: 446,50 euro
 
Vandaag ook weer wat productief geweest! Magneetstrips in de aanbieding bij de Lidl dus een paar meegenomen en de gereedschapswand opnieuw ingericht:
IMG-20161017-WA0001_zpsdz03c3g9.jpeg


(Beetje onscherpe foto, mijn excuses, nog altijd geen nieuwe gsm..)

Ok, verder met de Xenon inbouw :t Plaatsje voor de ballast bepaald en vastgemaakt:
IMG_20161017_203206_zpshobrvw36.jpg


Schakelmodule ook geplaatst, aan de zijkant van het koplamphuis:
IMG_20161017_203226_zpsvdxejzgm.jpg


Dan de tank er weer af, voedingskabel moet immers netjes worden weggewerkt:
IMG_20161017_203135_zpsgdgifvfx.jpg


Op de zekeringhouder was nog een plaatsje vrij, dus die heb ik dankbaar gebruikt om mijn aansluiting te maken:
IMG_20161017_203144_zpsygvqgltu.jpg


En ja hoor *D
IMG_20161017_205802_zpsu0s1rrfw.jpg


Altijd fijn als het meteen van de eerste keer goed werkt :t Moet wel nog even de dagverlichting vervangen door een wit ledje nu, anders lijkt het ook nergens op :N Wat ook nergens op lijkt:
IMG_20161017_210821_zpslpemgyrh.jpg


Cocaïne! :o :+ Neen, was het dat maar.. Het is vuilnisdag vandaag, dus ik dacht, ik maak ook meteen even de afzuiging van de straalcabine leeg.. Valt de vuilniszak toch wel niet om zeker? :X Goed, dat hoort er ook bij :/ Ohja, validatieattest ook nog niet ontvangen, wel een briefje van de post dat ze een zending voor me hebben, ben benieuwd!

Fijne avond! :W
 
Laatst bewerkt:
De goedheilig man is nog niet langs gekomen, maar toch was het vandaag weer pakjestijd!
IMG_20161018_175011_zpslnozysed.jpg


Een Carbtune Pro, ik had immers enkel een synchronisatietoestel voor 2 cilinders en dat werkt wat minder praktisch. Even het boekje open en (wat ik van tevoren ook al had gelezen) er moest nog wat gesleuteld worden:
IMG_20161018_180143_zps0spsbbry.jpg


Er zit namelijk een doorzichtig plastic buisje met een kleinere diameter bij. Die moet dienen als demper voor de pulsen ten gevolge van het draaien van de motor. Beetje jammer, dat hadden ze zelf ook kunnen doen en het zo aanleveren denk ik dan, maar goed.. We zijn de kwaadste niet:
IMG_20161018_180921_zps67i9hond.jpg


Slangen op 10cm afgesneden en restrictors er tussen gepropt :t Vandaag ook nog even gebeld naar de motorzaak, hoe het nu eigenlijk zit met de banden / velgen :? "Ah, ja, die staan hier al een week klaar, we vonden het al vreemd dat u ze nog niet was komen halen". Waarom geef je dan je telefoonnummer zodat ze kunnen bellen als ze klaar zijn? B|

Soit, achterwiel eerst er in, ging vlotjes :) Alleen wat vreemd dat ik dit onderdeel nergens kon vinden:
full


Kan me ook niet herinneren dat ik die ergens tegen ben gekomen :? Misschien een verschil tussen een XJ750 41Y en een XJ900? Nummer 2 zat er wel bij en die lijkt op zichzelf al alle speling op te vangen, nummer 8 lijkt me eerder iets om het lager nog af te dichten, maar daar zit een gesloten lager in, dus dat kan inderdaad wel bevestigen waarom de fiets er geen heeft :) Uiteraard een nieuwe splitpen gemonteerd in de as (makkelijk, zo'n setje):
IMG_20161018_191415_zpsy3zrcjl5.jpg


Voorkant was iets meer kloten, wiel wilde niet lekker draaien, remklauwen waren aan het slepen ofzo, maar gelukkig was dat snel opgelost na het los zetten van beide remklauwen en de as en vervolgens alles weer aantrekken. En voor je het weet stond hij weer op eigen benen (of wielen, zo je wil ;) ):
IMG_20161018_201017_zpsz9cj0itb.jpg


Alleen irriteerd dit me nog een beetje:
IMG_20161018_201129_zpsl2snvtjm.jpg


Spatbord dat wat gedraaid staat ten opzicht van het wiel. Daar moet ik dus nog iets aan (proberen te) doen :Y Ohja! Vandaag ook eindelijk het aangepaste validatieattest binnen gekregen *O* Dus meteen bij het postkantoor (ik moest er immers toch zijn om de Carbtune op te halen ;) ) de hele handel aangetekend opgestuurd naar de DIV. Nu dus weer braaf afwachten tot het briefje in mijn bus ligt dat ik mijn kenteken kan gaan afhalen bij de Post. Toch nog een beetje het Sinterklaas gevoel :+

Fijne avond! :W
 
Laatst bewerkt:
Bij n xj900 is nr 8 echt een spacer. Nodig.
Maar let op, niet alles is gelijk aan n xj750

Van die laatste kan ik alleen iets van n 1983 model vinden...
 
Bij n xj900 is nr 8 echt een spacer. Nodig.
Maar let op, niet alles is gelijk aan n xj750

Van die laatste kan ik alleen iets van n 1983 model vinden...
Even wat verder onderzoek gedaan, dit is de "spacer" van een XJ900F, aldus CMSNL:
1462531500-flangespacer_big1A12511500-01_c962.jpg


Dat is niet echt een spacer, daarmee dat hij ook te boek staat als "flange spacer", of spacer flange misschien. Lijkt me dus letterlijk een dun metalen plaatje dat enkel voor de afdichting van het wiellager is (volgens de tekeningen normaal een open lager). Maar zoals aangehaald, er zit een gesloten lager in dus ik maak me niet te druk er over ;)
 
Even wat verder onderzoek gedaan, dit is de "spacer" van een XJ900F, aldus CMSNL:
[afbeelding]

Dat is niet echt een spacer, daarmee dat hij ook te boek staat als "flange spacer", of spacer flange misschien. Lijkt me dus letterlijk een dun metalen plaatje dat enkel voor de afdichting van het wiellager is (volgens de tekeningen normaal een open lager). Maar zoals aangehaald, er zit een gesloten lager in dus ik maak me niet te druk er over ;)
Dat is waar.
Dit ding is voor (half) open lagers.

Maar als het bij jouw goed zit nu, zal t ook wel ok zijn. zonder speling, as vast, en wiel kan vrij ronddraaien = ok.
 
zonder speling, as vast, en wiel kan vrij ronddraaien = ok.
Check, check en check :t

leuk om te lezen allemaal :Y
Daar doen we het voor ;) Ondertussen al weer een maand geleden voor updates van die van jou? Ohja, moest je je tank nog opnieuw willen bestickeren:
kit adesivi stickers compatibili xj 750 1984 | eBay

Afhankelijk van mijn budget als ik alles vervangen heb wat ik wil vervangen is het nog wel eens mogelijk dat ik alle kappen en de tank blank zet, opnieuw wit lak (Action verf, uiteraard) en dan een stickerset er overheen plak. De rest schoonmaken / spuiten en dan is hij weer zo goed als nieuw :t
 
Laatst bewerkt:
Vandaag wat hobbywerk gedaan, poging om een "YICS-blanking tool" te maken:
IMG_20161020_184000_zpsrq4smhun.jpg


Jammer genoeg is mijn brandstofslang wat te dik en wil de hele handel dus niet in het YICS systeem :N Goed, op zoek naar andere slang dus! Verder vandaag niet veel gedaan aan de XJ, dus :W ;)
 
Check, check en check :tDaar doen we het voor ;) Ondertussen al weer een maand geleden voor updates van die van jou? Ohja, moest je je tank nog opnieuw willen bestickeren:
kit adesivi stickers compatibili xj 750 1984 | eBay

Afhankelijk van mijn budget als ik alles vervangen heb wat ik wil vervangen is het nog wel eens mogelijk dat ik alle kappen en de tank blank zet, opnieuw wit lak (Action verf, uiteraard) en dan een stickerset er overheen plak. De rest schoonmaken / spuiten en dan is hij weer zo goed als nieuw :t

ik heb de afgelopen maand voornamelijk gereden op de xj :)
full


Mertola :)

we hoeven geen wedstrijdje te gaan doen wie het zuidelijkst kan komen met de XJ, heb ook een foto dat hij hij cabo de san vicente staat, daarna komt water en dan Amerika.
Als er iemand met de XJ naar Marokko gaat lijkt me wel mooi om te lezen :)

je foto van de yics tool doet het niet, of ligt dat aan mij?
internet in portugal is niet altijd even denderend:)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan