Het gaat eindelijk gebeuren: Noordkaap!

Mijn regenpak, dat werkt prima. Afgelopen vakantie op terugweg hondenweer gehad, zo erg dat auto's het mistachterlicht aan hadden staan. Reed toen ook niet sneller dan 90. Heel slecht zicht!! Bij kleding uittrekken slechts een paar drupjes langs de hals gelopen. :t

Min ergste bui was ook afgelopen vakantie. Ik kwam terug uit Noorwegen en in Duitsland begon het net voor Hamburg te hozen, totale wolkbreuk. En dan geen 5 minuten, maar er kwam geen einde aan. Binnen 5 minuten liep het water langs mijn kraag naar binnen, en ik kon het ongeveer blijven volgen tot het mijn sokken bereikte. De wetenschap dat je dan nog 450km moet rijden voor je thuis bent maakt niet echt gelukkig ;(

In Noorwegen moet je ook gewoon een beetje geluk hebben. Ik heb verhalen gehoord dat mensen 3 weken in de regen gereden hebben, dan wordt je natuurlijk niet echt vrolijk. Ik heb daar in 4 weken tijd misschien 3 totale regendagen gehad en verder af en toe wat kleine buitjes maar zeker geen hele slechte dag. Dan mag ik zeker niet klagen.
 
Laatst bewerkt:
Kijk, weer prima tips en ervaringen, meer is altijd welkom ;) Vooralsnog is het plan via Zweden omhoog en via Noorwegen terug. Tent mee sowieso, maar ik zag dat de B&B's in Zweden wel betaalbaar zijn, dus als het echt slecht weer zou zijn, duik ik gewoon een huiske in.
 
Kijk, weer prima tips en ervaringen, meer is altijd welkom ;) Vooralsnog is het plan via Zweden omhoog en via Noorwegen terug. Tent mee sowieso, maar ik zag dat de B&B's in Zweden wel betaalbaar zijn, dus als het echt slecht weer zou zijn, duik ik gewoon een huiske in.

Wat mij opviel was dat Accorhotels totaal niet in Scandinavie te vinden is?

Lijkt mij gezien de prijzen daar toch een heerlijke markt om in te duiken?
 
Wat mij opviel was dat Accorhotels totaal niet in Scandinavie te vinden is?
Lijkt mij gezien de prijzen daar toch een heerlijke markt om in te duiken?
Dan is maar helemaal de vraag of ze daar een heel lage prijs kunnen gaan afgeven.
Personeel komt alleen voor hoog loon, belastingen en afdrachten zijn hoog, ect ect.
Dus onder aan de streep moet Accor in Zweden/ Noorwegen ook hoog tarief rekenen........

Ik heb wel eens in een hotelletje gezeten dat ik me afvroeg waar de mensen van zouden moeten leven. Per week 7x18uur open en werken met meerdere familieleden. Geen vetpot!!
 
Via AirB&B hoeft Zweden echt niet duur te zijn, en Noorwegen viel me eigenlijk ook mee, ietsje duurder dan Zweden op AirB&B. Alleen ik wil zo weinig mogelijk boeken, maar ja, in de zomervakantie...
 
Laatst bewerkt:
Via AirB&B hoeft Zweden echt niet duur te zijn, en Noorwegen viel me eigenlijk ook mee, ietsje duurder dan Zweden op AirB&B. Alleen ik wil zo weinig mogelijk boeken, maar ja, in de zomervakantie...

Ik heb hetzelfde 'probleem'. Ik hou niet van boeken, maar zal het wel de eerste dag doen. Ik ga waarschijnlijk 17 Juni (dan begint mijn 4 weken vakantie) in 1 klap richting Hirtshals, ongeveer 1000 kilometer rijden op 1 dag. Bij aankomst zal het dan laat zijn, en wil dan een hotelletje / B&B / Cottage want zal dan redelijk afgebrand zijn. Die zal ik dus van te voren boeken, de rest boek ik niet vooruit, alhoewel mijn laptop mee gaat.

Ik heb overigens geen ervaring met Airbnb, iemand hier wel?
 
Ik heb overigens geen ervaring met Airbnb, iemand hier wel?

Ik zit nu eens te kijken... fuck zeg... een hele chalet voor 35,- (kan je met 3 man in), een hotel in Hirtshals kost al snel 100,-.

En met een mobiele app kan je alles regelen......
 
Laatst bewerkt:
Ah, lees nu pas je bericht na je PM. Ja, ik heb al meerdere keren Air B&B gebruikt. Meestal scheelt het niet veel met Booking.com, maar voor Zweden/Noorwegen wel zeg! Ik ga overigens een maandje na jou, zo rond 17 juli.
 
Ah, lees nu pas je bericht na je PM. Ja, ik heb al meerdere keren Air B&B gebruikt. Meestal scheelt het niet veel met Booking.com, maar voor Zweden/Noorwegen wel zeg! Ik ga overigens een maandje na jou, zo rond 17 juli.
Ik heb al meermaals goede ervaringen gehad met booking. Dat is waar ik ook als eerste aan denk.
Goede tip voor S en N. Ik ga kijken bij airbnb...........
 
Ik heb al meermaals goede ervaringen gehad met booking. Dat is waar ik ook als eerste aan denk.
Goede tip voor S en N. Ik ga kijken bij airbnb...........

Klein dingetje, in Bregenz Oostenrijk kon ik nergens onderdak vinden om 21:00 's avonds, vanwege een conferentie. Zelfs de campings zaten toen vol. Een aardige meneer achter de balie van een hotel startte bookings.com voor me, vond een hotel boven een chinees restaurant, belde op of ik nog kon langs komen (en dat kon) en liet me zien dat het 100eur/nacht was, volgens de site.

Ik heb toen niet op die site geboekt, maar ben er direct naartoe gegaan, toen bleek de kamer 45,-, scheelt nogal.

Weet niet of het met alle boekingen zo is, maar dit scheelde meer dan de helft..
 
Hoi,
in juli 2015 zijn wij naar de Noordkaap gereden, via Oslo richting Røros en dan de E6 omhoog.
In Noorwegen reden we max 375 km per dag in Zweden kan je op 1 dag 550 km rijden.
Terug via Kautokeino,Gällivare, en op de hoogte van Storlien Noorwegen weer in.
Je moet inderdaad geluk hebben met het weer.
Wij reden uren in de stromende regen,dan ben je blij dat je niet opzoek moet naar en overnachting.
Misschien een tip als je niets wil boeken. kijk van te voren naar overnachtingsmogelijkheden en noteer de e-mail en tel nr je kan altijd onderweg bellen of er plaats is. vooral als het slecht weer is zijn de hytte etc snel vol.

Op mijn site staan links voor overnachtingen e.d op weg naar de Noordkaap

404 De pagina is niet gevonden

Veel plezier met de reis naar de Noordkaap. :] :]
 
Wij zijn een route globaal aan het plannen en zijn benieuwd of jullie ervaringen hebben richteing het drie landenpunt met Finland en Rusland. Doen, of juist niet?
 
Ik heb al meermaals goede ervaringen gehad met booking. Dat is waar ik ook als eerste aan denk.
Ik ook. Wat ik meestal doe: ik ga gewoon rijden, 1 lange route thuis gemaakt, en dan zie ik wel waar ik wil overnachten als ik het zat ben. Dan stop ik ergens, open ik de Booking.com, zoek "dichtsbijzijnde accomodaties" en voilá ;)
 
Wij zijn een route globaal aan het plannen en zijn benieuwd of jullie ervaringen hebben richteing het drie landenpunt met Finland en Rusland. Doen, of juist niet?
Al bij diverse verslagen 'Grense Jacobselv' tegengekomen. Wordt gewaardeerd voor rust en mooi gebied.
Ik twijfel nu met naar het noorden rijden door Rusland vanaf St.Petersburg (ga daar sowieso enkele dagen verblijven) naar Moermansk, of noordwaarts via Helsinki-Rovaniemi. In Rus kom je dan ook langs 'Kizhi Pogost' wat het bezoeken waard lijkt. Nog nooit in Rus geweest en weet niet wat daar te verwachten. Nee, ze zullen me daar niet opeten. Maar verder.....?
Via Fin zijn er geen wegen(?) om op het 3-landen-punt te komen. Flink stuk omrijden via Nor?
Beide routes wordt geen optie. Voorlopige keuze is Finland.(en dan niet naar de grens)
Plan terugweg is via de fjorden........
 
Laatst bewerkt:
Wij zijn een route globaal aan het plannen en zijn benieuwd of jullie ervaringen hebben richteing het drie landenpunt met Finland en Rusland. Doen, of juist niet?

Ik denk dat ik Rusland oversla, vanwege planning. Ik plan wel e.e.a, maar niet alles en Rusland vereist een Visa/Uitnodiging waardoor je gebonden word aan bepaalde data.

Vanuit Litouwen rij ik gelijk Polen in denk ik, verkijk je ook niet op de files die voor de douane staan Rusland in.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik Rusland oversla, vanwege planning. Ik plan wel e.e.a, maar niet alles en Rusland vereist een Visa/Uitnodiging waardoor je gebonden word aan bepaalde data.

Ook vanuit Litouwen rij ik gelijk Polen in denk ik.
Ik heb al overleg gehad met het visum-buro van de ANWB.
(multi)Visum en bemidd Rusland €130 samen. (trouwens grote verschillen in prijs verschillende buros)
Vraag gesteld dat precies reisplan niet bekend is en datums al helemaal niet. Ik wil toch een zekere vrijheid van reizen hebben. Als ik langer in de Baltische landen verblijf moet dat geen probleem gaan veroorzaken.
St.Petersburg (en Moskou) staan al lang op mijn lijstje! (M dan maar andere keer met vliegtuig)
Uitnodiging en exacte hotel-datums niet persé nodig! Zo wordt door ANWB gezegd.
Wel een globaal reisplan en reistijd. OKE, dat lukt wel.
En als het echt niet lukt, dan gewoon de veerboot naar Helsinki.............

Het leuke van vakantie is juist dat er niets vastligt. We'll see what is coming!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al overleg gehad met het visum-buro van de ANWB.
(multi)Visum en bemidd Rusland €130 samen. (trouwens grote verschillen in prijs verschillende buros)
Vraag gesteld dat precies reisplan niet bekend is en datums al helemaal niet. Ik wil toch een zekere vrijheid van reizen hebben. Als ik langer in de Baltische landen verblijf moet dat geen probleem gaan veroorzaken.
St.Petersburg (en Moskou) staan al lang op mijn lijstje! (M dan maar andere keer met vliegtuig)
Uitnodiging en exacte hotel-datums niet persé nodig! Zo wordt door ANWB gezegd.
Wel een globaal reisplan en reistijd. OKE, dat lukt wel.
En als het echt niet lukt, dan gewoon de veerboot naar Helsinki.............

Het leuke van vakantie is juist dat er niets vastligt. We'll see what is coming!

Er staat mij iets van bij dat je vanuit Helsinki ook met een ferry visumvrij naar St. Petersburg kan reizen, en daar dan een bepaalde tijd visumvrij de stad mag bezoeken. Je bent er dan natuurlijk niet zelf met de motor, maar als je graag de stad wil bezoeken is dat misschien nog een optie. Ik heb het zelf nooit gedaan en ik weet ook niet of die regeling nog bestaat en hoe het werkt, maar voorheen kon het wel.
 
Ik denk dat ik Rusland oversla, vanwege planning. Ik plan wel e.e.a, maar niet alles en Rusland vereist een Visa/Uitnodiging waardoor je gebonden word aan bepaalde data.

Vanuit Litouwen rij ik gelijk Polen in denk ik, verkijk je ook niet op de files die voor de douane staan Rusland in.
2 opmerkingen:
Lange rijen en veel wachten Russische grens is niet echt probleem.(zelfs 2x ivm Kaliningrad)
Ik heb voor dit jaar voor deze reis 6 weken tijd. (lukt niet ieder jaar)

Ik heb ook getwijfeld om met klok mee of juist andersom te rijden.
In 1 van de blogs las ik de reden om juist tegen de klok in te rijden. Als je naar het noorden rijdt via de fjorden is er na de Noordkaap weinig meer om nog naar uit te zien.
Noordkaap is eindbestemming .(nee, is niet super-mooi maar wel het eindpunt)
Als je dat hebt gehad is het wel heel prettig om nog 2500km heel mooi in N in het vooruitzicht te hebben. (oke, mss ben je na 1000km die fjorden ook wel zat)
Vanaf Hirtshals(DK) heb je daarna 'slechts' 900km naar huis. Kost een daggie.........
 
Laatst bewerkt:
Er staat mij iets van bij dat je vanuit Helsinki ook met een ferry visumvrij naar St. Petersburg kan reizen, en daar dan een bepaalde tijd visumvrij de stad mag bezoeken. Je bent er dan natuurlijk niet zelf met de motor, maar als je graag de stad wil bezoeken is dat misschien nog een optie. Ik heb het zelf nooit gedaan en ik weet ook niet of die regeling nog bestaat en hoe het werkt, maar voorheen kon het wel.

Ik zou dit nooit doen, het klinkt allemaal te vaag. Ben niet bang voor tegenslagen, maar het gezeik dat je kan krijgen aan de douane. Voor mij is Scandinavië de planning voor dit jaar, en Rusland zal samen met Oekraïne het jaar erop volgen vermoed ik. Tot dan wacht ik het allemaal gewoon af hoe bepaalde dingen politiek gezien zullen lopen.

Je zult maar in een monster-rij staan om Rusland binnen te komen, en dan bij het loket te horen te krijgen dat je kan omdraaien, want documenten 8-)
 
Er staat mij iets van bij dat je vanuit Helsinki ook met een ferry visumvrij naar St. Petersburg kan reizen, en daar dan een bepaalde tijd visumvrij de stad mag bezoeken. Je bent er dan natuurlijk niet zelf met de motor, maar als je graag de stad wil bezoeken is dat misschien nog een optie. Ik heb het zelf nooit gedaan en ik weet ook niet of die regeling nog bestaat en hoe het werkt, maar voorheen kon het wel.
Wat je zegt dat klopt.
Ik sprak onlangs met iemand die een vriendin heeft in Riga en mij ook heeft gewezen op deze optie......
 
Laatst bewerkt:
Ik zou dit nooit doen, het klinkt allemaal te vaag. Ben niet bang voor tegenslagen, maar het gezeik dat je kan krijgen aan de douane. Voor mij is Scandinavië de planning voor dit jaar, en Rusland zal samen met Oekraïne het jaar erop volgen vermoed ik. Tot dan wacht ik het allemaal gewoon af hoe bepaalde dingen politiek gezien zullen lopen.

Je zult maar in een monster-rij staan om Rusland binnen te komen, en dan bij het loket te horen te krijgen dat je kan omdraaien, want documenten 8-)

Al dat gedoe bij al die grenzen, een hoop geneuzel en stempels drukken. Wat mij betreft veel flauwekul! Toen ik van Jordanië naar Israel ben gegaan kostte het 2 1/2 uur voordat ik aan de andere kant was. Check, check en check en nog meer check. Zelfs een kort gesprekje met een veiligheids-officier stond op het menu.

Natuurlijk moet je wel zeker zijn dat al je docs op orde zijn!

Ach, we moeten ook niet te moeilijk doen. Onlangs ben ik naar een voordracht geweest van Sjaak Lukassen (zie google) die met zijn R1 de hele wereld rondreist. Nu heeft hij plannen voor een motortocht over het ijs naar de 'echte' Noordpool. Daarmee vergeleken zijn wij allemaal maar een stelletje beginners.............
 
Laatst bewerkt:
Kijk, weer prima tips en ervaringen, meer is altijd welkom ;) Vooralsnog is het plan via Zweden omhoog en via Noorwegen terug. Tent mee sowieso, maar ik zag dat de B&B's in Zweden wel betaalbaar zijn, dus als het echt slecht weer zou zijn, duik ik gewoon een huiske in.


Zweden is qua natuur/omgeving vooral naaldbos. Wordt een beetje eentonig. Ik ben via de kust afgedaald, was wel leuk.
Als je toch door Zweden gaat, ga dan even langs bij de Red Wings Motorclub. Ze hebben kampeerplekken en voor een tientje een slaapplek in een hytte. Het zijn ook nog eens erg aardige gasten. Eén van de leden is bestuurslid van de Zweedse KNMV. Zij hebben kaarten voor motorrijders met de beste en mooiste routes aangegeven.

http://www.redwingsmoramc.se/index_eng.html

The clubhouse is open every night between
6 PM to 9 PM from 5 /6 to 13/8 2016.
 
Ik vind Zweden wel mooi, maar inderdaad vrij eentonig. Je kunt wel de mooie kleine gravelwegen pakken, dan is het leuk rijden, maar voordat je dan op de Noordkaap bent dan ben je 2 weken verder. Ik heb afgelopen jaar vanaf Göteborg de E45 omhoog gereden en vanaf de ferry was ik in 3 dagen op de Noordkaap. Dagen van 700km zijn goed te doen als je op de E45 blijft. Het is een rustige weg, wel iets langer dan over de E4 langs de kust, maar naar mijn mening mooier rijden. Ik heb er bewust voor gekozen om zo snel mogelijk de Noordkaap te bereiken. Ik had tijd genoeg, maar die heb ik gebruikt om het in Noorwegen rustig aan te doen en af en toe eens ergens een dagje extra te blijven staan. Soms deed ik daar maar 100km op een dag om ergens rond te kijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan