Verschil twee of vier coils

Ducati-m

MF veteraan
5 mrt 2009
36.014
46
:W

Voor mijn YZF750 circuit projectje ben ik opzoek naar een instelbare ontsteking. Uiteindelijk bij Ignitech gekomen. Prima dingen zo te lezen en kan alles wat ik ermee wil.
Maar...nu hebben ze twee types de TCIP4 'standard' en een full versie. Qua instelmogelijkheden gelijk.
Maar de standard kan maar 2 onstekingcoils aansturen en de full kan er 4 (plus een exup valve, maar die gaat er toch af).
Standaard heeft een YZF750 2 coils. Maar wat is het voordeel van 4 onafhankelijke coils? Kan de een op de ander storen als bobbines een coil delen :?
 
Zo heb ik het wel op school geleerd maar het zal nu wel allemaal anders zijn
(en dat een arm mengsel minder snel brandt dan een rijk mengsel(daar dient de vacuum versteller bij een auto ontsteking voor))
 
Laatst bewerkt:
Naja ik heb de module voor twee coils gekocht. Ik kan weinig vinden over een mogelijke vermogenswinst (behalve theorie) Het zal een hoop werk zijn om vier coils te plaatsen met nokkenassensor.
 
Kan iemand mij uitleggen waarom niet gewoon 1 coil.
Mijn vorige blok had 2 coils. Nu rijdt ik er met 1. Rijdt net zo goed!

1 Coil kan alle 4 bougies laten vonken.

2 zuigers staan helemaal onderin. Hier geen functie.
1 zuiger is aan het spoelen. Uitlaatgassen eruit en inlaatmengsel nog net niet naar binnen. Geen functie.
1 zuiger staat in compressie-stand=> vonk en actie.

Alle zuigers staan precies 180' uit elkaar. Dus eenmaal tijdstip goed is alles goed.
 
Laatst bewerkt:
Kan iemand mij uitleggen waarom niet gewoon 1 coil.
Mijn vorige blok had 2 coils. Nu rijdt ik er met 1. Rijdt net zo goed!

1 Coil kan alle 4 bougies laten vonken.

2 zuigers staan helemaal onderin. Hier geen functie.
1 zuiger is aan het spoelen. Uitlaatgassen eruit en inlaatmengsel nog net niet naar binnen. Geen functie.
1 zuiger staat in compressie-stand=> vonk en actie.

Alle zuigers staan precies 180' uit elkaar. Dus eenmaal tijdstip goed is alles goed.
Als die spoel triggert op cilinder 1 en 4, waar triggert dan 2 en 3 op?
 
Ik kan niks anders bedenken dat alle 4 bougies iedere 180' een vonk hebben.
Ik heb toch echt maar 1 coil alleen aan rechtse kant. Sensor staat op de krukas.
Oud blok had 1 linkse en 1 rechtse coil op de krukas.
 
Laatst bewerkt:
Wat is dan het voordeel? Dan kan je toch beter 2 spoelen hebben?


Daarom ook mijn vraag. Mijn huidige blok heeft maar 1 coil voor 2 bobines voor 4 cil's.

Dan zou ik zeggen neem 4 coils. Iedere bougie zijn eigen coil. Alleen een vonk bij de werkslag. Dan wel de sensoren op de nokkenas zetten. Je zou dan ook 4 bobines moeten hebben.

Ik hoop dat iemand precies kan uitleggen hoe en waarom?
 
Dat was inderdaad mijn volgende vragen.
Ze adverteren met duizende miljoenen volt :+
Maar zijn die dyna coils ook echt een verbetering?

Ignitech verkoopt ook bijpassende bobines..... en pick-ups. Niet duur en weet je zeker dat het bij elkaar past. En weet je al waar de pick-ups in je blok zitten? En zo ja, of je die wil vervangen of niet. Ik heb lekker de originele pick-ups laten zitten omdat die op een mooi passend beugeltje zitten waar de nieuwe pick-ups niet op pasten.

Als jouw pick-ups op je vliegwiel zitten en je zou daar nog iets aan willen aanpassen zul je iets nieuws moeten maken voor nieuwe. Hangt allemaal af of je met of zonder dynamo wil fietsen..... keuzes, keuzes.... moeilijk maar wel heel leuk.

Zet hem op! Als je hulp nodig hebt met je ignitech mag je roepen :)

Later,

Loek
 
En daar is jouw kans. Jij mag mij uitleggen hoe jij de verbrandingssnelheid van het mengsel beïnvloed met het ontstekingstijdstip.

Ga je gang.

nogmaals :

je moet lezen wat ik schrijf.

goed lezen wat ik schrijf ;)
ik zeg niet dat een later ontstekingstijdstip een snellere verbranding geeft.

ik heb nergens gezegd dat je de verbrandingssnelheid kan beinvloeden door het ontstekingstijdstip te veranderen (hoewel dat eigenlijk wel kan : te vroeg en je verbranding gaat supersnel - detoneren).

AL wat ik gezegd heb is dat als je tuned, het de bedoeling moet zijn om een zo kort mogelijke verbranding te hebben. heb je je blok aangepast en je hebt een pak meer voorontsteking nodig, heb je iets niet goed gedaan.

héél interressant leesvoer vind je hier :
https://www.facebook.com/notes/luc-foekema/ignition-and-combution-in-a-2-stroke/4223470164094
 
Laatst bewerkt:
Ignitech verkoopt ook bijpassende bobines..... en pick-ups. Niet duur en weet je zeker dat het bij elkaar past. En weet je al waar de pick-ups in je blok zitten? En zo ja, of je die wil vervangen of niet. Ik heb lekker de originele pick-ups laten zitten omdat die op een mooi passend beugeltje zitten waar de nieuwe pick-ups niet op pasten.

Als jouw pick-ups op je vliegwiel zitten en je zou daar nog iets aan willen aanpassen zul je iets nieuws moeten maken voor nieuwe. Hangt allemaal af of je met of zonder dynamo wil fietsen..... keuzes, keuzes.... moeilijk maar wel heel leuk.

Zet hem op! Als je hulp nodig hebt met je ignitech mag je roepen :)

Later,

Loek
Hoi Loek,
Er zit geen vliegwiel op.
Krukas sensor zit er dan weer wel op voor de ontsteking. Ik zie geen voordeel om die te veranderen?

Dynamo gaat er sowieso af. Het zal toch minimaal stroom trekken, en tussen de sessie gaat hij aan de lader. Een lithium accu is toch weer snel bijgeladen :)

Als ik er met de Ignitech niet uitkom,
dan laat ik had je weten :t

Ik vraag mij alleen af of dyna/ignitech/whatever coils een verbetering zijn t.o.v. de standaard (die prima werken)
 
Dat zegt mean-machine toch ook?
Hij vraagt ook waarom niet gewoon een spoel i.p.v. twee.
Ik vermoed dat de verdubbeling van het aantal ontstekingen slechter zal vonken, extra belastend is voor de bobines en de bougies en dat het extra vermogen kost.
Mijn vraag is: Waarom niet gewoon 2 spoelen i.p.v. 1 ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan