Verschil in koppakking! WR450F 03 Yamaha

Biroluzun

MF'er
21 mrt 2013
32
0
Zaanstad
Beste Lezers,

(eerst even een context)
Ik heb mijn blok enige tijd terug uit elkaar gehaald en voorzien van nieuwe small/big end lagers + cillinderset (cillinder set orgineel) en de pakkingen (aftermarket).
Na revisie startte deze netjes! Na dat ik de motor werkend heb weg gezet voor een week kreeg ik hem niet meer aan de praat. Deze had geen compressie, na enige pogingen om te starten besloot ik toch maar de cilinderkop eraf te halen om te kijken of de kleppen wel goed sloten. Bleek dat er een stukje plastic in de cilinder was beland en dit zich rond de uitlaat klep heeft gevormd (gesmolten zie foto) waardoor de kleppen niet goed sloten.

Screenshot 2023-08-20 at 17-17-13 De Sleutel Schuur (@sleutelschuur) • Instagram-foto's en -vi...png


De plastic kon ik eraf plukken en dat heb ik gedaan daarna heb ik toch maar even alle kleppen met kleppen slijppasta ingeslepen, nu is dat probleem uit de lucht buitenom het feit dat ik mij nog steeds afvraag hoe dat plastic daar is beland viel mij wat anders op!

En dat is namelijk de koppakking, de gaten op de koppakking waren niet groot of volledig.
Hieronder 2 voorbeelden van hoe het in mijn geval is linker foto, en hoe het zou moeten zijn rechter foto!
Het betreft hier de zelfde pakkingen enkel de poorten/gaten voor koelvloeistof zijn in mijn geval klein of onvolledig afgewerkt lijkt het wel.
Screenshot 2023-08-20 at 17-04-23 14.85€ 36% OFF Motorfiets Motoronderdelen Hoofd Cilinder Pak...png
Screenshot 2023-08-20 at 17-04-38 11.42€ 36% OFF Motorfiets Motoronderdelen Hoofd Cilinder Pak...png

De linker pakking lijkt op een productie fout maar dat is het niet want zo worden ze voor mijn bouwjaar (2003) overal aangeboden!
De rechter pakking ziet eruit zoals het zou moeten, de koelvloeistof openingen in de pakking komen overeen met de openingen op de cilinderkop en de cilinder maar die pakking is bestemd voor een bouwjaar 2015!

Nou zit ik te denken om een dremel erbij te pakken en de openingen voor koelvloeistof te vergroten, zodat ze matchen met de koelvloeistof poorten op de cilinder! Voor dat ik dat doe vroeg ik mij af waarom ze dat niet eerder hebben gedaan! Grotere gaten in de pakking betekend meer vloeistof circulatie betere koeling zou je haast denken.

Mijn vraag:
Is dit gebruikelijk? Zo ja kan het kwaad dat ik de pakking aanpas zodat de openingen in het pakking matchen met de openingen op me cilinder!

Bij voorbaat dank,
Veel liefde toegewenst!
 
Als je bij de aller eerste keer dat je de motor demonteerde had gekeken wat er daadwerkelijk gemonteerd was had je geweten welke pakking-(en) je nodig had.

Zover ik weet is bij geen enkele koppakking kunststof verwerkt. Vervolgens kan kunststof niet langs een goed ingeklemde pakking kruipen.
Dus moet het materiaal via een andere weg in de verbrandingsruimte zijn gekomen, logische wijze lans inlaat klep.

Internet aanbieders van auto of motorfiets onderdelen doen alleen aan kopiëren en plakken van gegevens die de fabrikanten opgeven.
De internet aanbieders doen totaal niks aan onderzoek. Ze weten al helemaal niks van verschillen tussen bouwjaren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan