daytona 675 schakelt koud zeer slecht

thijsschetters

MF veteraan
20 aug 2006
2.956
504
Huijbergen
Hoi allemaal,

Ik vroeg me af of iemand dit probleem (her)kent voor de Triumph daytona 675. Mijn motor is uit 2006 en heeft 40.000 km gelopen. Ik heb hem sinds eergisteren. Bij de proefrit schakelde hij prima, maar kwam dan ook uit een garage die netjes op kamertemperatuur was. Toen hij buitenstond gestart om te kijken of er koud geluidjes te horen waren. (Dus de olie al een klein beetje extra opgewarmd.)
Motor loopt prima, en toen schakelde hij dus gewoon goed. Nu staat hij bij mij in een onverwarmde garagebox. Vanochtend heb ik hem dus echt koud bereden. Van zijn vrij naar zijn 1 ging goed. Maar opschakelen ging heel moeilijk, moest echt kracht zetten om van versnelling te wisselen. Zowel van 1 naar 2, als hogere versnellingen. Terugschakelen ging wel gewoon goed. Mijn woon-werk ritje is erg kort, maar zelfs op dat ritje merkte ik wel dat het in de loop der rit iets minder slecht ging.
Het lijkt dus echt gerelateerd aan de bedrijfstemperatuur, dus ik vermoed olie? Herkennen mensen dit? Moet ik de Triumph gewoon 2 minuutjes warm laten draaien voor de deur?

Mvg Thijs Schetters
 
Het peilstok verhaal ben ik inmiddels op aardig wat Triumph fora tegengekomen, dus geloof het wel. Al durf ik hem niet vol vol te gooien, hou hem wel wat boven max. Ik heb, na advies hier, en nog wat nalezen op internet, bel ray besteld. Niet echt een b-merk toch? ;)
 
Het peilstok verhaal ben ik inmiddels op aardig wat Triumph fora tegengekomen, dus geloof het wel. Al durf ik hem niet vol vol te gooien, hou hem wel wat boven max. Ik heb, na advies hier, en nog wat nalezen op internet, bel ray besteld. Niet echt een b-merk toch? ;)


Wat ik al schreef koop echte Full Synthetic want bel ray is dat dus niet !!!!Het is een Hydrocracked olie soort google maar eens wat dat betekent.Bell Ray noemt het hydrocarbon is volgens mij hetzelfde.

Bel-Ray® EXS Full Synthetic Ester 4T Engine Oil is a premium motorcycle oil that uses the finest quality synthetic hydrocarbon
 
Laatst bewerkt:
De motor zal het er toch mee moeten doen! Ik heb dat spul gisteren al besteld, en zo goedkoop is het niet. Ga het dus niet weggooien. Daarnaast is het blijkbaar goed genoeg voor downsider zijn 675's, en velen anderen op internet zijn ook positief.
Bij de volgende wissel wil ik er wel wat anders ingooien, maar wat zijn dan de echte volsyntheten?
 
Ben trouwens benieuwd. Hoe zeker ben je dat bel ray geen echte syntheet is. Eerste deel van je bericht klinkt heel overtuigd, maar 2de deel zeg je 'volgens mij'.
Even googelen leert dat hydrocarbon een verbinding is die massaal in ruwe olie voorkomt. En dus voor hydrocracked ook gebruikt wordt. Maar in volsyntheet zit ook een synthetische kopie van hydrocarbon. Grootste verschil is dat het regelmatiger van structuur is. Als ik de tekst van bel ray lees staat er toch echt dat het 'volledig synthetische hydrocarbon' is.
 
Laatst bewerkt:
Dat is dus al een tip voor andere goed olie. ;) Maar ben nu toch benieuwd of iemand kan bevestigen of ontkrachten dat bel ray volledig synthetisch is.
True.. Nee mijn kennis van olie reikt niet zó ver dat ik dit kan bevestigen of ontkrachten. Wat ik wél weet (maar niet echt relevant) dat de vol syntheet van Castrol eígenlijk een liegbeest is en geen echte vol syntheet is :P Wellicht/misschien/mogelijk/potentieel dat de bel ray dat ook is, maar zoals gezegd - dat weet ik niet......


#Toevoeging: de monteur van de dealer waar ik vaak kom heeft inmiddels ervaring met véle olieën. Hij zweert bij Motul. Hij zei tijdje geleden dat veel motoren die naar Motul overstappen véél beter gaan schakelen.

#Toevoeging2: Maar als je het spul net besteld hebt, kun je het dan niet retour doen? Of heb je het spul al in de motort zitten?
 
Laatst bewerkt:
Als al meerdere mensen het in dezelfde motor gebruiken met positieve ervaring hoef je het ook niet moeilijk te maken he.

laat dit nou niet het zoveelste olie topic worden.
Ik ga binnenkort dit testen in de Aprilia RSV4. Heb nu acht liter staan. *O*

full
 
Laatst bewerkt:
De motor zal het er toch mee moeten doen! Ik heb dat spul gisteren al besteld, en zo goedkoop is het niet. Ga het dus niet weggooien. Daarnaast is het blijkbaar goed genoeg voor downsider zijn 675's, en velen anderen op internet zijn ook positief.
Bij de volgende wissel wil ik er wel wat anders ingooien, maar wat zijn dan de echte volsyntheten?


Gewoon nu gebruiken die olie is ook goed niks mis mee wilde je enkel maar erop wijzen wat een echte volsyntheet olie is en welke niet ;)
 
Laatst bewerkt:
Als al meerdere mensen het in dezelfde motor gebruiken met positieve ervaring hoef je het ook niet moeilijk te maken he.

laat dit nou niet het zoveelste olie topic worden.

Dat is ook mijn uitgangspunt. Maar ben nu wel benieuwd. Vraag het wel even in hét olietopic. Hier zal ik melden of er vooruitgang is met de nieuwe olie/filter/kettingspanning.
 
Wat ik al schreef koop echte Full Synthetic want bel ray is dat dus niet !!!!Het is een Hydrocracked olie soort google maar eens wat dat betekent.Bell Ray noemt het hydrocarbon is volgens mij hetzelfde.

Bel-Ray® EXS Full Synthetic Ester 4T Engine Oil is a premium motorcycle oil that uses the finest quality synthetic hydrocarbon

Wat wil jij dan, een olie zonder 'hydrocarbons'? :')

In het Nederlands heet zoiets een koolwaterstof (= een verbinding (van variërende lengte) tussen koolstof- en waterstofatomen (in verschillende verhoudingen)). Wanneer je de koolwaterstoffen uit een olie weglaat blijft er (nagenoeg) niks meer over :') .
 
Het is opgelost!!!!

Heb olie en oliefilter vervangen, ketting gespannen (was nodig), en schakelmechanisme schoongemaakt. Nu schakelde hij als een zonnetje! Je zou zeggen dat de oorzaak lastig te herleiden is nu ik meerdere dingen heb gedaan, maar het is eigenlijk heel duidelijk;

Met de oude olie erin haalde ik de vuldop eraf, en bediende ik de koppeling. Je ziet de platen zitten en alleen de buitenste plaat kwam een heel eind opzij. Olie afgetapt, filter vervangen en verse olie erin, zelfde test nogmaals gedaan, toen verplaatste netjes heel het pakket! Dus de olie is de boosdoener geweest!

Kan nu eindelijk blij zijn met de Daytona... bedankt allen voor de tips!
 
Laatst bewerkt:
Het is opgelost!!!!

Heb olie en oliefilter vervangen, ketting gespannen (was nodig), en schakelmechanisme schoongemaakt. Nu schakelde hij als een zonnetje! Je zou zeggen dat de oorzaak lastig te herleiden is nu ik meerdere dingen heb gedaan, maar het is eigenlijk heel duidelijk;

Met de oude olie erin haalde ik de vuldop eraf, en bediende ik de koppeling. Je ziet de platen zitten en alleen de buitenste plaat kwam een heel eind opzij. Olie afgetapt, filter vervangen en verse olie erin, zelfde test nogmaals gedaan, toen verplaatste netjes heel het pakket! Dus de olie is de boosdoener geweest!

Kan nu eindelijk blij zijn met de Daytona... bedankt allen voor de tips!


Mooi dat het opgelost is Thijs :t nu zie/merk je ook wat voor een invloed goede olie heeft.

Mensen blijven vaak ook veel te lang doorrijden met de olie ,zij denken dat het net als bij een auto 15000km oke is ;)
 
Mooi dat het opgelost is Thijs :t nu zie/merk je ook wat voor een invloed goede olie heeft.

Mensen blijven vaak ook veel te lang doorrijden met de olie ,zij denken dat het net als bij een auto 15000km oke is ;)

Ja klopt! Zelf laat ik mijn motoren heel goed onderhouden. Maar ik weet inderdaad bijvoorbeeld niet hoe lang deze olie erin zat...
 
Ik denk dat WankBeater bedoelde dat je met die post antwoord gaf op een vraag die hij al eerder in het topic gesteld had, die heeft hij daaronder geciteerd ;)

Waar ik eigenlijk een probleem mee heb is dat er nog geen enkele foto van de motor in kwestie is gepost....
istie veelste mooi voor om niet te doen he ;)
 
Valt toch mee? 31 oktober topic gestart, 3 oktober spullen besteld, de dag dat de spullen binnen zijn alles vervangen! Ik vind dat best een nette tijdlijn!

Maar bedankt voor de tip(s)! ;)
Goed dat je het gedaan hebt, olie is het levensbloed van onze kindjes. *O*
Ik neem er geen credits voor, maar wilde er eigenlijk wel verder op ingaan toen.
Schande pas volgend jaar... _O- .. ik kon mijzelf inhouden. :+ :+ :t
Begin komend seizoen krijgt hij een beurt. Zal dan volsyntheet in overweging nemen! bedankt voor de tip.
 
Terug
Bovenaan Onderaan