Honda cbr1000f wil koud niet meer starten..

Heintjuh

Rookie
9 nov 2016
12
0
Rotterdam
Sinds enkele maanden heb ik een Honda cbr1000f en ik rij er met veel plezier op.
Na aanschaf gelijk een beurt gegeven, nieuwe olie, bougies, luchtfilters, bandjes enz.

Maar helaas wil hij sinds 2 weken niet meer starten. Als ik hem dan eenmaal aan de praat heb, d.m.v. bijv. Remmenreiniger in de luchttoevoer te spuiten, dan draait de motor als een zonnetje. Hij rijdt dan heerlijk en al is hij maar een beetje warm dan start hij direct.
Is de motor weer koud dan begint alles opnieuw.
Ik heb, voor zover mijn kennis reikt, alles geprobeerd.

De carburateurs zijn helemaal na gekeken, hij krijgt brandstof, lucht en voor mijn gevoel vonkt hij voldoende. Het chokemechanisme werkt volgens mij naar behoren en toen wist ik het even niet meer...

Is er iemand die mij nog op ideeën kan brengen wat ik nog zou kunnen nakijken?
 
Geef je gas bij als je start? Zo ja: niet doen. Die kleppen moeten zo dicht zitten als ze kunnen (motor zuigt dan het hardst aan het chokecircuit).

Wat is je stationair toerental? Deze zou ong. 1100 =/-100 toeren moeten zijn (hoger dan een auto) en ook dat weet niet iedereen.
 
Zet de stationair mengselschroeven eens terug op de fabrieks instelling. Dus helemaal indraaien (voorzichtig want kwetsbaar) en dan het aantal slagen uit, wat honda voorschrijft. Als de ontsteking goed is, de accu nieuw, dan blijft toch tekort aan brandstof als mogelijke oorzaak over. Tel wel eerst het aantal slagen dat de schroeven maken bij het dichtdraaien, dan kan je ze terugzetten.
 
Geef je gas bij als je start? Zo ja: niet doen. Die kleppen moeten zo dicht zitten als ze kunnen (motor zuigt dan het hardst aan het chokecircuit).

Wat is je stationair toerental? Deze zou ong. 1100 =/-100 toeren moeten zijn (hoger dan een auto) en ook dat weet niet iedereen.

Het stationair toerental klopt wel aardig, als hij warm is loopt hij net iets boven de 1000 toeren.
En wat starten betreft, ik heb met gas geven, zonder gas geven, met en zonder choke, ik heb alles geprobeerd. Maar tevergeefs.....
 
Zet de stationair mengselschroeven eens terug op de fabrieks instelling. Dus helemaal indraaien (voorzichtig want kwetsbaar) en dan het aantal slagen uit, wat honda voorschrijft. Als de ontsteking goed is, de accu nieuw, dan blijft toch tekort aan brandstof als mogelijke oorzaak over. Tel wel eerst het aantal slagen dat de schroeven maken bij het dichtdraaien, dan kan je ze terugzetten.

Dit zal ik proberen, maar zou dat niet raar zijn als dit van het ene op het andere moment gebeurt?

@ zot

kleppenstellen was het volgende wat ik wilde doen, maar dit heb ik nog nooit gedaan. Als ik het werkplaatsboek bekijk moet het te doen zijn. Dus dat ga ik maar eens proberen dan!!
 
Best mogelijk, dat het mengsel bij hogere temperaturen net rijk genoeg is om te starten, maar dat het bij de lagere temperaturen van nu te weinig benzine bevat om te starten. Een deel van het mengsel zal bij de koude start neerslaan op de koude cilinderwanden.

Kleppen stellen is overigens een goede, ik heb al 2 oudere vfr's met ochtend humeur van hun startproblemen afgeholpen, door kleppen te stellen. Beide vfr's met als herkomst Californie hadden alle 16 kleppen te strak staan. Na het stellen was 1 druk op de startknop voldoende.
 
Ik ga vanavond eens kijken of ik nog ergens voelermaatjes heb liggen en opzoeken welke afstand ze moeten hebben.
En misschien moet ik eens de uitlaatgassen laten meten om te kijken hoe rijk hij staat.

Tot zover bedankt allel voor het meedenken in ieder geval!
 
Ik ga vanavond eens kijken of ik nog ergens voelermaatjes heb liggen en opzoeken welke afstand ze moeten hebben.
En misschien moet ik eens de uitlaatgassen laten meten om te kijken hoe rijk hij staat.

Tot zover bedankt allel voor het meedenken in ieder geval!

Kijken met voelermaatjes of de speling nog correct is is niks mis mee.
Afstellen is een ander verhaal vind ik. Vraagt toch nog wel wat ervaring om alle kleppen zo af te stellen dat het voelermaatje overal dezelfde weerstand heeft.

Je moet het een paar keer gedaan hebben.
 
Laatst bewerkt:
Kijken met voelermaatjes of de speling nog correct is is niks mis mee.
Afstellen is een ander verhaal vind ik. Vraagt toch nog wel wat ervaring om alle kleppen zo af te stellen dat het voelermaatje overal dezelfde weerstand heeft.

Je moet het een paar keer gedaan hebben.

Ik heb hier ook een werkplaatshandboek en daar wordt het ook niet echt beschreven en helaas al helemaal geen plaatje bij het praatje helaas...... Maar even op google zoeken dan maar.
 
Bij sommige motoren is het ook handiger om met 2 voelermaatjes te werken.
Volgens mij omdat de slepers vrij ver onder de rand van het kleppendeksel liggen en kort aan de rand.

Ik heb zelf nooit kleppen gesteld maar het schijnt dan handiger te wezen dat je zeg maar 2 keer de helft op elkaar legt.
Ze hoeven ook niet recht over elkaar te liggen, je kunt ze dan ook onder een hoek van elkaar gebruiken om de krappe ruimte optimaal te benutten.
En het schijnt dan beter te voelen te zijn hoe de weerstand is als je de ene voeler ertussen en weer uit schuift.
Je hebt dan bijna 100% zekerheid dat je het goed doet omdat je de voeler waarschijnlijk minder geforceerd onder een bocht tussen de sleper en de nok schuift.

Het word ook vaak aanbevolen om een visdraadje ofzo aan de voeler te knopen. Als dat ding onderin het blok valt en er zit niets aan, dan kun je een zwaar probleem hebben.
 
Ik heb geen zin om voor leraar te spelen. Je kunt hier een opleiding voor volgen, of je kunt de motorfiets naar een motorzaak brengen.

Advies van iemand die er alleen maar over gelezen heeft is waardeloos. Visdraad aan een voelermaat omdat je bang bent omdat hij 'in het blok' valt?? Heb je überhaupt wel eens een kleppendeksel gelicht?
 
@Boevie,
Ook die laatste post laat alleen maar zien dat je geen advies moet (proberen ) te geven over iets dat je echt niet weet. Als je 1 keer onder het kleppendeksel van deze motor kijkt weet je dat al je (goedbedoelde?) adviezen nergens op slaan.
En TS, ik ken geen wphb waar niet duidelijk in beschreven staat hoe je de klepspeling in moet stellen, en ik ken ze in het nederlands, duits engels en frans. Zelfs de japanse versie is duidelijk genoeg om het zonder tekst te begrijpen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan