Compressie verlies zuigerveren maar dan?

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
Hallo eenieder ,

GS 750 (Suzuki) heeft de volgende waarden:
19-11-2016 Compressietest 6,4 6,2 5,7 6,8 bar droog, koud
19-11-2016 Compressietest 7,4 7,2 8 7,7 bar 2 handy-oil spuitjes, cilinder-3: 2 extra….

Als het dus zo concludeer is cilinder 3 aan de zuigerveren versleten.
Maar wat is er dan versleten, / moet ik meten:
full


Of is het kwestie van licht honen en nieuwe veren?

Al vast bedankt voor het meedenken.
 
Hallo.

Ik zie nergens de slotspeling opmeten staan?
Die tolerantie van de slotspeling staat vaak in een werkplaatshandboek.
Zou ongeveer op 0.20 mm moeten zitten maar dit verschilt natuurlijk per motor.

Groeten en succes ermee.
 
Cilinders en zuigers en zuigerveren in de kofferbak van het koekblik droppen en naar een motoren revisie bedrijf rijden en daar de experts het laten meten enz enz.

Zo te lezen ontbreekt het totaal aan enige vorm van de benodigde kennis hier voor dus over laten aan de vakman.
 
Cilinders en zuigers en zuigerveren in de kofferbak van het koekblik droppen en naar een motoren revisie bedrijf rijden en daar de experts het laten meten enz enz.

Zo te lezen ontbreekt het totaal aan enige vorm van de benodigde kennis hier voor dus over laten aan de vakman.

Op die manier zul je ook nooit kennis krijgen. Je moet toch ergens beginnen ?
 
Op die manier zul je ook nooit kennis krijgen. Je moet toch ergens beginnen ?


Hier heb je ook opleidingen voor die gegeven worden door mensen met de juiste vakkennis.
Je wilt je motorblok reviseren met de vaklui van hier????
En dan weten hoe en waarom en waar je allemaal op moet letten, welke gereedschappen je moet gebruiken en welke juist weer niet.
Best wel ambitieus :-)
 
Hier heb je ook opleidingen voor die gegeven worden door mensen met de juiste vakkennis.
Je wilt je motorblok reviseren met de vaklui van hier????
En dan weten hoe en waarom en waar je allemaal op moet letten, welke gereedschappen je moet gebruiken en welke juist weer niet.
Best wel ambitieus :-)

Even vooropgesteld dat er mensen zat zijn met vakkennis zonder opleiding en of papieren, en die toch ook "ergens" begonnen zijn.
Maar goed, stel:
Je hebt een normale baan, je hobby heet motorfiets.
En nu wil je naast je baan, ook nog je kennis verruimen in de techniek van het reviseren van verbrandingsmotoren, en niet als onderdelen ruiler.
vertel mij dan eens waar je nog zo iets leert?

En dit is een oprechte vraag, want ik zou niet weten waar je dit nog leren kan.
Voor de rest ben ik het wel met je eens dat het een ambitieus plan is :)
 
Laatst bewerkt:
Even vooropgesteld dat er mensen zat zijn met vakkennis zonder opleiding en of papieren, en die toch ook "ergens" begonnen zijn.
Maar goed, stel:
Je hebt een normale baan, je hobby heet motorfiets.
En nu wil je naast je baan, ook nog je kennis verruimen in de techniek van het reviseren van verbrandingsmotoren, en niet als onderdelen ruiler.
vertel mij dan eens waar je nog zo iets leert?

En dit is een oprechte vraag, want ik zou niet weten waar je dit nog leren kan.
Voor de rest ben ik het wel met je eens dat het een ambitieus plan is :)

Collega van me volgt een opleiding in avondschool, misschien is er een gelijkaardige opleiding in NL?
http://www.syntra-mvl.be/opleiding/...motorbedrijf-optie-motor-en-bromfietstechniek
 
Even vooropgesteld dat er mensen zat zijn met vakkennis zonder opleiding en of papieren, en die toch ook "ergens" begonnen zijn.
Maar goed, stel:
Je hebt een normale baan, je hobby heet motorfiets.
En nu wil je naast je baan, ook nog je kennis verruimen in de techniek van het reviseren van verbrandingsmotoren, en niet als onderdelen ruiler.
vertel mij dan eens waar je nog zo iets leert?

En dit is een oprechte vraag, want ik zou niet weten waar je dit nog leren kan.
Voor de rest ben ik het wel met je eens dat het een ambitieus plan is :)
ik zou mijn licht eens opsteken bij de innovam. dat is de opleider voor de transport- en garagebranche die hebben allicht 1 of meerdere cursussen waar je voldoende kennis uit kan halen. onder andere een dag voor het doormeten van allerlei slijtage onderdelen zoals zuigerveren zuigers en cilinderwanden.
https://www.innovam.nl/p/rpt-bedrijfswagen-reparatie/motorcomponenten-meten-ms2b
 
ik zou mijn licht eens opsteken bij de innovam. dat is de opleider voor de transport- en garagebranche die hebben allicht 1 of meerdere cursussen waar je voldoende kennis uit kan halen. onder andere een dag voor het doormeten van allerlei slijtage onderdelen zoals zuigerveren zuigers en cilinderwanden.
https://www.innovam.nl/p/rpt-bedrijfswagen-reparatie/motorcomponenten-meten-ms2b


Even voor de duidelijkheid, ik heb ervaring en training genoeg.
Het ging mij er meer om te verduidelijken dat iemand die het hobbymatig, dat hij/zij niet zoveel andere mogelijkheden heeft dan te vragen.
Maar dat deze opleiding bestond, dat wist ik niet, en lijkt mij erg zinvol voor iemand met 0 ervaring. Misschien dat TS of iemand anders er wel iets aan heeft. :)
 
Laatst bewerkt:
Op die manier zul je ook nooit kennis krijgen. Je moet toch ergens beginnen ?

Als het allemaal zo simpel en eenvoudig is denk ik dat ik maar in mijn vrije tijd een beetje aan hart patienten ga sleutelen. Lijkt mij wel leuk namelijk.

Soms moet je gewoon toegeven dat je ontwikkelings niveau en intelligentie niveau aan het eind van hun kunnen zitten.

Oftewel niet alles is voor iedereen aan te leren.

En als ik dan wat door de post geschiedenis van TS heen lees dan zit deze zo ongeveer al helemaal aan zijn eind
 
altijd zuigerveren vervangen, en cilinder honen, beiden zijn op elkaar ingelopen,
en doen dat pas weer als de cilinder gehoond wordt.
meestal is er een verglazing van de cilinderwand na vele kilometers
, en is het oliehouden vermogen nihil.
als je de cilinders of kop weer gaat monteren, is de deformatie van cilinders altijd anders dan in de oude situatie ( hoe gering ook) dan lopen oude zuigerveren nooit meer in. (dat doen ze zo-wie-zo al niet meer).
dus bij demontage altijd cilinder honen en zuigerveren vervangen
of je kunt mazzel hebben.......
 
de mogelijkheid om op elkaar in te lopen moet er wel zijn..
in een gebruikte situatie (als alles nog in elkaar zit) heb je maximaal raakvlak, dat slijt wel natuurlijk
maar duur heel lang ( abbott curve).
 
Als het allemaal zo simpel en eenvoudig is denk ik dat ik maar in mijn vrije tijd een beetje aan hart patienten ga sleutelen. Lijkt mij wel leuk namelijk.

Soms moet je gewoon toegeven dat je ontwikkelings niveau en intelligentie niveau aan het eind van hun kunnen zitten.

Oftewel niet alles is voor iedereen aan te leren.

En als ik dan wat door de post geschiedenis van TS heen lees dan zit deze zo ongeveer al helemaal aan zijn eind

_O- Duidelijk :)
 
wijnald
De compressie is laag, mijn mening te laag om stationair goed te kunnen draaien.
Machine verbrand niet optimaal (zwarte rook uit 2 en vooral 3)
TvdH
Inderdaad, niet opgegeven bij het excel afbeelding , maar die hoort er zeker bij thx.
Janbros
Duidelijke taal, gaan we dus doen.
s100spit
Komt met moeite aan de 140 bovenin te weinig vermogen.
EGJ
Klopt, best ambitieus
uitdaging.
zie hier:

Gixxer-harry,
Jawel Blz 29 en 30 van mijn pdf
en die lektest zou mooi zijn.
Bol d'or Albert: is beter idd.
spargo bedankt voor de info!
 
Terug
Bovenaan Onderaan