Hoe ga ik mijn schuur ruimtes verwarmen?

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.594
36.109
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Goed... ik ben druk aan het verbouwen in mijn nieuwe half vrijstaande woning waar ook een mooie vrijstaande schuur bij staat die ik wil verwarmen.

De schuur heeft (nu nog) enkel glas, spouwmuur zonder isolatie, een houten tussen vloer en een ongeisoleerd dak. De garagedeuren zijn die metalen flutdingen maar ook die zullen tzt vervangen worden voor geisoleerde varianten.

Het kleine deel van 2m90 breed bij 4m80 diep en ongeveer 3m hoog (=13,92 m2 / 41,76 m3) wil ik continu vorstvrij houden voor de motoren, verf en andere rotzooi die daar baad bij heeft. Zal hier het plafond ook nog extra isoleren.
Daarnaast (gescheiden door een 1 steens muurtje), het grote deel van 6m50 breed bij 4m80 diep en ook ongeveer 3m hoog (31,2 m2 / 93,6 m3) word werkplaats en hoeft dus alleen bij behoefte op een graad of 15 gestookt te worden. En dat is maar een paar dagen in de maand in de winter.

Wat is wijsheid qua kosten en haalbaarheid?
Electrisch, gas, CV? Voor welke ruimtes?

Zibro valt af, nare geur.
Geen lawaaierige kachels.
 
Laatst bewerkt:
In Frankrijk hebben veel huizen geen CV en zijn electrische radiatoren met eigen thermostaat de normaalste zaak van de wereld. Lijkt me ook ideaal voor een schuur.

Twee van deze erin en je bent klaar: DRL E-Comfort KLIMA elektrische radiator 2000W 504 x 1240 223020 | Warmteservice

In frankrijk is de electriciteit veel goedkoper, mijn chalet daar verwarm ik ook electrisch, en ook de boiler is electrisch....

daarom zijn de zonnenpanelen daar ook veel goedkoper, anders is de terugverdientijd veel te lang...appels-peren
 
Ah ke.

Maar kan dit dan wel?
In de schuur mag het in de winter niet onder 7gr komen bijvoorbeeld. In huis staat als er niemand thuis de cv op 12-15 graden. Dan zou het al kunnen vriezen voor de cv wat merkt?

(Ik heb totaal geen verstand van de werking van een cv)

Dat is dus het mooie van een dergelijke opstelling. Elke zone wordt apart geregeld. De CV krijgt -net als nu- gewoon het signaal om te gaan stoken of niet (op zich wel iets ingewikkelder dan dat want; modulerende ketels, gaat om het principe). Het enige verschil met een 'normale' situatie is dat dit signaal door elke ruimte geïnitieerd kan worden.

Het is niet de CV die merkt dat het gaat vriezen maar je radiatorknop. Die zet je schuur-radiator open en roept naar de CV dat hij moet gaan stoken. De radiatoren in huis blijven dan dicht want 12-15 is daar op dat moment prima.

Als je de CV doortrekt check dan ook eens het CV tuning topic op Tweakers zodat je ook daadwerkelijk efficient stookt (ongeacht of je een slim/dom systeem gebruikt).

Als je de CV doortrekt en alleen een simpele thermostaatknop gebruikt kan je idd het risico lopen dat de schuur toch te koud wordt omdat het in huis voldoende warm is en de temperatuur in de schuur te snel zakt. Het is een beetje afhankelijk van hoe goed je isolatie is en hoe je CV systeem is ingeregeld. Op beide zaken heb je zelf prima invloed.
 
Laatst bewerkt:
Mijn garage verwarm ik met 2 panelen van ThermIQ.Alsof je in de zon staat.Ik heb het wat uitgebreider zodat ik de oppervlakte warmte kan regelen maar kan ook met enkel thermostaatje.
Zijn er ook in 2 maten.1 zo'n ding boven je werkplek is genoeg.Straalt ook in de breedte uit.Geen vervuiling en vocht wat betreft verbranding.
full
 
Dat is dus het mooie van een dergelijke opstelling. Elke zone wordt apart geregeld. De CV krijgt -net als nu- gewoon het signaal om te gaan stoken of niet (op zich wel iets ingewikkelder dan dat want; modulerende ketels, gaat om het principe). Het enige verschil met een 'normale' situatie is dat dit signaal door elke ruimte geïnitieerd kan worden.

Het is niet de CV die merkt dat het gaat vriezen maar je radiatorknop. Die zet je schuur-radiator open en roept naar de CV dat hij moet gaan stoken. De radiatoren in huis blijven dan dicht want 12-15 is daar op dat moment prima.

Als je de CV doortrekt check dan ook eens het CV tuning topic op Tweakers zodat je ook daadwerkelijk efficient stookt (ongeacht of je een slim/dom systeem gebruikt).

Ook met de manuele thermostaat radiatorknop? Want daar doel ik dus op. Ga voor ik er daadwerkelijk aan ga beginnen me verder verdiepen, dit is geen werkje wat zo tussendoor ff te doen is.

Even simpel gezegd, overal thermostaat en als het in 1 van die ruimtes onder de ingestelde temp komt gaat hij alsnog draaien?
 
Mijn garage verwarm ik met 2 panelen van ThermIQ.Alsof je in de zon staat.Ik heb het wat uitgebreider zodat ik de oppervlakte warmte kan regelen maar kan ook met enkel thermostaatje.
Zijn er ook in 2 maten.1 zo'n ding boven je werkplek is genoeg.Straalt ook in de breedte uit.Geen vervuiling en vocht wat betreft verbranding.[afbeelding]

Ken die dingen wel maar heb liever een gelijke warmte. Eerst werken in de trui en als ik dan ff wat anders moet doen sta ik weer te rillen.

Zal ook wel stevig stroom trekken.
 
Voor zonekleppen en dergelijke gaat het voor de TS wat boven zijn kennis neem ik aan en daar zal hij de installateur voor moeten inschakelen.

Een simpele zoneklep is een open/dicht ventiel welke elektrisch wordt gestuurd en voorzien is van microschakelaars. Die kun je open sturen middels een kamerthermostaat en de microschakelaar maakt contact als de klep open is en kan de CV ketel laten branden.

Als je de kamerthermostaat in je schuur die klep laat sturen, dan gaat het nooit vriezen in de schuur, maar als er in huis alleen normale ventielen op de radiatoren zitten, kan het daar te warm worden, dus dan heb je daar liever thermostaatventielen.

De installateur kan je adviseren wat de beste oplossing is in jouw situatie, ook als je het werk zelf wilt uitvoeren. Je kunt ook het graafwerk en gaten maken zelf doen en de installateur het moeilijke werk laten doen.

Er zijn meerdere goede oplossingen mogelijk waarvan hi tech oplossingen het minst goedkoop zijn.
 
Kosten zijn inderdaad 2 radiatoren met thermostaatkraan (MP staat er vol mee) en de Unipor leiding, ook die heb ik betaalbaar via MP aangeschaft.
Bij mij staat de ketel ook op zolder, en de schuurradiatoren draaien gewoon mee op de huiskamerthermostaat.

Je moet alleen een extra vorst beveiliging inbouwen.
De makkelijkste manier is een 2e thermostaat in de schuur, die bij extreme kou de ketel inschakelt.
Dat was bij mij niet mogelijk, dus ik heb in de schuur een 2e pomp geplaatst met eigen thermostaat.
Als het nu echt te koud wordt in de schuur, trekt deze de restwarmte uit het huis, waarna de huiskamer thermostaat vanzelf weer inschakelt.

Lijkt me dat dit de oplossing is die het beste bij TS en zijn 'domme' huissysteem past (en bij de mijne ook ;)), maar misschien wil tuonorider nog ff verduidelijken hoe de extra pomp precies aangesloten is? Kan deze de ketelpomp niet gaan tegenwerken als deze tegelijk draaien?
 
Voor zonekleppen en dergelijke gaat het voor de TS wat boven zijn kennis neem ik aan en daar zal hij de installateur voor moeten inschakelen.

Een simpele zoneklep is een open/dicht ventiel welke elektrisch wordt gestuurd en voorzien is van microschakelaars. Die kun je open sturen middels een kamerthermostaat en de microschakelaar maakt contact als de klep open is en kan de CV ketel laten branden.

Als je de kamerthermostaat in je schuur die klep laat sturen, dan gaat het nooit vriezen in de schuur, maar als er in huis alleen normale ventielen op de radiatoren zitten, kan het daar te warm worden, dus dan heb je daar liever thermostaatventielen.

De installateur kan je adviseren wat de beste oplossing is in jouw situatie, ook als je het werk zelf wilt uitvoeren. Je kunt ook het graafwerk en gaten maken zelf doen en de installateur het moeilijke werk laten doen.

Er zijn meerdere goede oplossingen mogelijk waarvan hi tech oplossingen het minst goedkoop zijn.

Ah oke. Dus hoe dan ook overal thermostaat kranen op. En dan reguleert het systeem overal de maximaal de ingestelde temp op je cv bediening in de woonkamer of minder als je de thermostaat kraan op de radiator lager hebt staan.

Beetje juist zo?

En ga zeker een vakman raadplegen tzt!
 
Laatst bewerkt:
Ook met de manuele thermostaat radiatorknop? Want daar doel ik dus op. Ga voor ik er daadwerkelijk aan ga beginnen me verder verdiepen, dit is geen werkje wat zo tussendoor ff te doen is.

Even simpel gezegd, overal thermostaat en als het in 1 van die ruimtes onder de ingestelde temp komt gaat hij alsnog draaien?

Ik ga er vanuit dat je de standaard opstelling hebt: Thermostaat in de woonkamer. Alleen dit apparaat zet de CV aan/uit. Staat de thermostaat op 12 graden en is het 12 graden in de woonkamer dan gebeurt er dus helemaal niks ook al is het -50 in je schuur.

Je zal een nieuwe balans moeten zoeken in je CV systeem. Zie ook het stukje waterzijdig inregelen. Als je schuur goed is geïsoleerd dan is dat niet moeilijk. Koelt je schuur een stuk sneller af dan zal je wat meer moeten regelen. Bijvoorbeeld:

- zorgen voor de juiste onbalans: Radiator in de schuur verder open dan die in het huis
- CV water temperatuur verhogen
- thermostaat in huis iets hoger zetten zodat de CV vaker aan slaat

Het is zeker geen rocketscience maar wel iets om rekening mee te houden. Alleen even wat CV leiding in de tuin leggen en een radiator in de schuur hangen is zeker geen garantie dat je het vorstvrij (of boven temperatuur x) gaat houden. Het zou zomaar direct goed kunnen werken maar het is aannemelijk dat je de boel eerst nog een beetje moet tunen. Als je in staat bent om CV in je schuur aan te leggen dan ben je ook in staat om het in te regelen. Verder wel eens met Han S het kan zeker geen kwaad om het aan een vakman voor te leggen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga er vanuit dat je de standaard opstelling hebt: Thermostaat in de woonkamer. Alleen dit apparaat zet de CV aan/uit. Staat de thermostaat op 12 graden en is het 12 graden in de woonkamer dan gebeurt er dus helemaal niks ook al is het -50 in je schuur.

Je zal een nieuwe balans moeten zoeken in je CV systeem. Zie ook het stukje waterzijdig inregelen. Als je schuur goed is geïsoleerd dan is dat niet moeilijk. Koelt je schuur een stuk sneller af dan zal je wat meer moeten regelen. Bijvoorbeeld:

- zorgen voor de juiste onbalans: Radiator in de schuur verder open dan die in het huis
- CV water temperatuur verhogen
- thermostaat in huis iets hoger zetten zodat de CV vaker aan slaat

Het is zeker geen rocketscience maar wel iets om rekening mee te houden. Alleen even wat CV leiding in de tuin leggen en een radiator in de schuur hangen is zeker geen garantie dat je het vorstvrij gaat houden. Het zou zomaar direct goed kunnen werken maar het is aannemelijk dat je de boel eerst nog een beetje moet tunen.

Ah kijk! Ja dat antwoord zocht ik.
Duidelijk!
 
Waar zit de CV unit? In de bijkeuken of op zolder? Zit ie beneden aan de achterkant van de woning, dan kun je met zonekleppen een onafhankelijk systeem maken voor de schuur en een systeem voor de woning met elk hun eigen thermostaat.

Zit ie op zolder dan kan dat ook, maar dan moet er een extra leiding van de zolder naar de schuur.
 
Een airco met warmtepomp functie is ook nog een oplossing.
Denk dan wel aan een gerenomeerd merk, en begin niet aan zo'n gamma ding.
Merken als Daikin en Mitsubishi zijn top!
Het enigste nadeel is de buitenunit, die moet je ergens kwijt, maar Roy R als groot grond bezitter kan dat ding wel ergens wegstouwen. 8-)
Bijkomend voordeel is dat een airco lang niet zo veel stroom vreet als een elektrisch kacheltje.
 
Laatst bewerkt:
Een airco met warmtepomp functie is ook nog een oplossing.
Denk dan wel aan een gerenomeerd merk, en begin niet aan zo'n gamma ding.
Merken als Daikin en Mitsubishi zijn top!
Het enigste nadeel is de buitenunit, die moet je ergens kwijt, maar Roy R als groot grond bezitter kan dat ding wel ergens wegstouwen. 8-)
Bijkomend voordeel is dat een airco lang niet zo veel stroom vreet als een elektrisch kacheltje.

De aanschafkosten daarentegen... :X Daar kan hij een nieuwe thermostaat van ophangen en elke radiator in het systeem voorzien van een slimme knop en dan heeft hij nog een pak geld over.

Wat je ook kan doen is een simpel los elektrisch kacheltje neerzetten met een verbruiksmetertje tussen stekker en stopcontact. Dat kijk je een winter aan, rekent uit wat het je gekost heeft en wat je de komende x jaar kwijt gaat zijn. Vervolgens ga je kijken naar wat je daarvoor kan kopen.
Wellicht is de isolatie goed genoeg en de temperatuurbehoefte zo laag dat elke andere investering zinloos blijkt.
 
Laatst bewerkt:
Ah ke.

Maar kan dit dan wel?
In de schuur mag het in de winter niet onder 7gr komen bijvoorbeeld. In huis staat als er niemand thuis de cv op 12-15 graden. Dan zou het al kunnen vriezen voor de cv wat merkt?

(Ik heb totaal geen verstand van de werking van een cv)

Het is al gezegd.
Parallel een extra thermostaat die in de schuur zit en aanspringt als het in de schuur te koud wordt.

Nadeel: in huis word het dan te warm , tenzij je daar ook thermostaat kranen monteer.
Regeltechnisch gezien is echt een apart keteltje in de schuur het comfortabelst
Want het is maar de vraag of de ketel in het huis voldoende vermogen heeft voor de extra radiatoren in de schuur
 
Ik zou zelf ook de CV doortrekken naar de schuur. Mooi en efficiënt als je de uitstroom temperatuur van de radiatoren netjes regelt. Ook voorbereid op de toekomst, wil je serieus gaan verwarmen dan kan je een slimme thermostaat in je systeem hangen met bijbehorende radiatorkranen. Zoneregeling met een eigen zone voor je schuur.
Vanaf de bank de ketel je schuur afzonderlijk warmer laten stoken voordat je gaat sleutelen, mooi man.

:^

Ik heb een mantelbuis gelegd van het huis naar mijn garage en heb daar later cv leidingen in getrokken en een oude radiator geplaatst.

Ik kan inmiddels in mijn huis (en garage) per ruimte de temperatuur regelen, maar voordat dat zover was werkte een thermostaatknop in de garage ook prima.
Mijn garage/schuur moet nog een keer een opknapbeurt krijgen waarbij ook de vloer aangepakt moet worden. Ik ga er dan ook vloerverwarming in leggen want als je in de winter stil staat of zit met een klusje in de garage is het wat koud aan de voetjes! :+
 
Interessant Tweakers topic trouwens!
Zeker dat waterstroom regelen is de moeite.
Ga me daar in verdiepen als de rest klaar is.

Met het waterstroom regelen , beperk je het vermogen van die radiator.
Je zorgt er dus voor dat de radiator aangepast wordt aan de te verwarmen ruimte.
En zo de temperatuur over het hele huis gelijkmatig is.
Veel mensen doen dat al zonder dat ze het zelf weten.
Ze knijpen de kraan een beetje naar behoefte van de ruimte.
 
Waar zit de CV unit? In de bijkeuken of op zolder? Zit ie beneden aan de achterkant van de woning, dan kun je met zonekleppen een onafhankelijk systeem maken voor de schuur en een systeem voor de woning met elk hun eigen thermostaat.

Zit ie op zolder dan kan dat ook, maar dan moet er een extra leiding van de zolder naar de schuur.

Dat hangt ook wel af van de ketel die er hangt.

De modernere ketels werken met een modulerende thermostaat en dan kan je niet zomaar even een tweede thermostaat erbij plakken (althans, niet op een redelijk goedkope manier)
 
Het is al gezegd.
Parallel een extra thermostaat die in de schuur zit en aanspringt als het in de schuur te koud wordt.

Nadeel: in huis word het dan te warm , tenzij je daar ook thermostaat kranen monteer.
Regeltechnisch gezien is echt een apart keteltje in de schuur het comfortabelst
Want het is maar de vraag of de ketel in het huis voldoende vermogen heeft voor de extra radiatoren in de schuur


Een ketel heeft zijn vermogen echt niet nodig voor de verwarming van de radiatoren maar voor het warm water.
 
Roy R hoeveel radiatoren heb je in huis?

De 1 jaar oude ATAG HR ketel hangt op de 1e verdieping.

En beneden zitten er 4, boven verwacht ik dat er 3 komen (elke nog te bouwen kamer 1).

Daar zou de ketel voor geschikt zijn, of die ook het vermogen voor de extra radiatoren in de schuur heeft weet ik nog niet.

Edit: Ik kan in principe nu nog wel redelijk eenvoudig vanaf de ketel een extra zone naar de schuur laten gaan omdat er toch nog standleidingen komen voor de nieuwe badkamer die van onder de boven verplaatst word.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan