Secundair luchtsysteem MT-09 verwijderen (AIS)

KeesH

MF veteraan
29 jul 2006
3.393
431
Hallo heren,

Sinds een tijdje heb ik een Yamaha MT-09 met een volledig Arrow uitlaatsysteem (zonder katalysator). Ik rij met aangepaste dB-killer, maar toch knalt het ding bij remmen op de motor flink in de uitlaat. Zonder dB-killer was het meer een BBQ, knalde echt hard.

Nu hoorde ik van een collega dat dit door het secundaire luchtsysteem komt (Yamaha AIS). Hij had er op zijn XT660 ook last van, en heeft block-off plates geinstalleerd. Nu overweeg ik ook om block-off plates te installeren (of misschien gewoon de slang van de luchfilterkast te halen en af te doppen).

De knallen, welke soms echt hard zijn, lijken me niet echt goed voor het behoud van de uitlaatdemper (vulling).

Wie kan mij helpen?
 
Maar goed, alle gekheid op een stokje... 600 - 1200 euro is serieus veel geld :Y. Dat bedrag heb ik er niet voor over om eerlijk te zijn. Tot een paar honderd euro vind ik acceptabel. Daarmee zeg ik niet dat afstellen niet nodig is, maar het blijft keuzes maken in het leven. Hobby mag geld kosten, maar er zijn ook nog andere dingen in het leven die geld kosten.
 
Laatst bewerkt:
dat een pc5 leverbaar is stond in het engelstalige stukje idd.

voor nieuwere types motoren blijft het lastig om het af te stellen aangezien de fabrikanten dit alleen maar tegen willen gaan.

het is ook serieus veel geld, het is ernstig dat een standaard motorfiets niet beter loopt maar dat komt grotendeels door emissie eisen e.d

die block off plates beinvloeden je afstelling zoals pch zei .

Op het moment dat je een bepaald soort vraag hebt bereik je de mensen die daar interesse in hebben als je de vraag stelt in een topic over dat onderwerp.
tenminste dat denk ik.
vandaar dat ik dat topic ook noemde.

ook is er een topic over de mt09 en een meer bezicht topic over de tracer, misschien zitten daar mensen met ervaring en hetzelfde probleem ?

Succes :)
 
dat een pc5 leverbaar is stond in het engelstalige stukje idd.

voor nieuwere types motoren blijft het lastig om het af te stellen aangezien de fabrikanten dit alleen maar tegen willen gaan.

het is ook serieus veel geld, het is ernstig dat een standaard motorfiets niet beter loopt maar dat komt grotendeels door emissie eisen e.d

die block off plates beinvloeden je afstelling zoals pch zei .

Op het moment dat je een bepaald soort vraag hebt bereik je de mensen die daar interesse in hebben als je de vraag stelt in een topic over dat onderwerp.
tenminste dat denk ik.
vandaar dat ik dat topic ook noemde.

ook is er een topic over de mt09 en een meer bezicht topic over de tracer, misschien zitten daar mensen met ervaring en hetzelfde probleem ?

Succes :)

No offence, alle info die enigszins gerelateerd is aan het onderwerp is welkom. MT-09 / Tracer topic is mij bekend, over block-off plates niet zoveel te vinden. De 09 loopt als een kogel, echt waar, maar ik werd door mijn collega getriggerd. Niets meer, niets minder.
 
Daar hoef ik je niet voor te pm -en , op mijn website staat voldoende info, en als je voldoende know-how hebt, dan zou ik het zelf doen.., makkelijk én goedkoop toch?

ik heb je site even bekeken....
klaarblijkelijk ben je bekend met hun software wat dan 1 vraag van mij beantwoord... ;)
een 2e vraag was de kosten?? en daar geef je ook netjes antwoord op op je site.

ik was in mijn vorige post mischien niet heel duidelijk dus bij deze,
mijn cbr1000rr is van vorig jaar en bone stock (origineel dus)...
het ding loopt eigenlijk perfekt behalve in het gebiedje tussen 2 en 4000rpm heeft ie een dip.
ik wijd het aan de lambda regeling....
ik wil dus graag de lambda of uitgeschreven of losgekoppelt (02 eliminator) hebben en de mapping in dat bereik aangepast (afr 13.5:1 oid) het zij via een pcv of middels ecu herschrijven...
beide gaat werken dus dan komt het op kosten aan.....

pcv kost gemiddeld 350 euro voor mijn blade ....mapping aanpassen 50 euro is 400 euro

ecu kit van woolich kost 384 dollar (360 euro) + invoerrechten zal iets van 450 worden (verzendkosten heb ik niet)

bij jou op de site kom ik er niet helemaal uit maar als ik het goed lees kom ik op
450 (afstellen)+ 40 (kabeltje) + 130 (bin file defenition)= 620
is dat correct?? voor wat er gebeuren moet???

ik kunt hier een heel ingewikkeld verhaal van maken maar dat is het niet.
de mapping een tikkie bijstellen noem ik ook geen programmeren persoonlijk of je het nu in de ecu of middels een piggyback module doet...
dus laat maar weten of mijn inschatting van jou prijs klopt dan kan ik een besluit nemen...
heeft niks te maken met alles voor weinig willen maar gewoon met gezond verstand....

ps; van horen zeggen heeft u een goede reputatie maar ik ken uw vaardigheden niet en enkel die van mijzelf dus neem in dat opzicht ook een risico...
 
on topic nog maar ff (sry voor het inbreken)

block off plaatjes hoeven niet altijd een probleem te zijn.
bij mijn sp1 en gsx1400 was het geen punt destijds en bij een 2015 cbr1000rr ook niet.
mijne is van 2016 maar ik denk niet dat het daarop een probleem is.
alles hangt af van de regelstrategie (die geen fabrikant je verteld)
of het bij een mt kan weet ik niet maar als ik in jou schoenen stond probeerde ik het gewoon op de goedkope manier...(de luchtslang naar de PAIR solenoid dicht proppen en een stukkie gaan rijden)
als ie het ziet merk je dat gauw genoeg.

lambda sondes loskoppelen bij yamaha gaat vaak niet werken althans niet met een 330 ohmse weerstand.
er zijn idd modules tegenwoordig die een fictief signaal afgeven waardoor de ecu stil blijft.
de oudere weerstand werkte alleen bij oudere ecus die puur naar de aanwezigheid van een sonde (verwarming) keken.
de nieuwere yamahas kijken naar het signaal zelf...
bij afwezigheid van een lambda signaal gaat ie een reactie triggeren middels een kort extreme verrijking en verarming...
dat blijft ie om de zoveel tijd doen.
ik heb het geprobeerd op mijn 08 xjr1300 destijds....
lambda los en de eerste 15km liep ie perfekt zonder rückelen of wat dan ook.
toen begon de ecu op te spelen bij een gebrek aan lambda signaal en dat blijft ie doen totdat je hem afzet en opnieuw start...
was toen een bekend probleem bij dynojet waar ze destijds geen fix voor hadden (nu mischien wel?)
lambda sonde niet weg betekent geen pc kunnen gebruiken.....
ik denk dus dat jou mt het ook niet vreet.....
 
Laatst bewerkt:
ik heb je site even bekeken....
klaarblijkelijk ben je bekend met hun software wat dan 1 vraag van mij beantwoord... ;)
een 2e vraag was de kosten?? en daar geef je ook netjes antwoord op op je site.

ik was in mijn vorige post mischien niet heel duidelijk dus bij deze,
mijn cbr1000rr is van vorig jaar en bone stock (origineel dus)...
het ding loopt eigenlijk perfekt behalve in het gebiedje tussen 2 en 4000rpm heeft ie een dip.
ik wijd het aan de lambda regeling....
ik wil dus graag de lambda of uitgeschreven of losgekoppelt (02 eliminator) hebben en de mapping in dat bereik aangepast (afr 13.5:1 oid) het zij via een pcv of middels ecu herschrijven...
beide gaat werken dus dan komt het op kosten aan.....

pcv kost gemiddeld 350 euro voor mijn blade ....mapping aanpassen 50 euro is 400 euro

ecu kit van woolich kost 384 dollar (360 euro) + invoerrechten zal iets van 450 worden (verzendkosten heb ik niet)

bij jou op de site kom ik er niet helemaal uit maar als ik het goed lees kom ik op
450 (afstellen)+ 40 (kabeltje) + 130 (bin file defenition)= 620
is dat correct?? voor wat er gebeuren moet???

ik kunt hier een heel ingewikkeld verhaal van maken maar dat is het niet.
de mapping een tikkie bijstellen noem ik ook geen programmeren persoonlijk of je het nu in de ecu of middels een piggyback module doet...
dus laat maar weten of mijn inschatting van jou prijs klopt dan kan ik een besluit nemen...
heeft niks te maken met alles voor weinig willen maar gewoon met gezond verstand....

ps; van horen zeggen heeft u een goede reputatie maar ik ken uw vaardigheden niet en enkel die van mijzelf dus neem in dat opzicht ook een risico...

Helaas ga ik niet slechts een klein gebiedje aanpassen, het zit niet in me om een afstelling te leveren waar ikzelf niet blij mee ben.., sorry...
De bedragen die je op min site gezien hebt zijn juist.., en je hebt het ook goed geteld.
Alleen als je de Woolich spulletjes koopt heb je toch een wat uitgebreidere set nodig, je zult de lambda regeling erbij moeten hebben, en dat kost incl. alle invoer ellende ruim 850 euro. (of je moet een andere lambda pasmaken en werkend krijgen)
Daarbij werkt het zo niet, met deze manier loopt de waarde altijd achter de feiten aan.
De op dit moment laatste motor die ik gedaan heb is een 2016 R1 , ik heb daar héél veel uurtjes aan gezeten, bijna 30 liter benzine en 220Km mee op de testbank verzet, en de ECU 48X herschreven..., maar ja, ik zal het niet ingewikkelder maken als het is, probeer het zelf maar eens, dat maakt het ineens heel duidelijk, óf je moet natuurlijk vlug tevreden zijn en dat implementeren en uitdragen als "geweldig goed" , tja helaas ga ik niet voor zoiets, ik wil het gewoon GOED hebben, niet meer en zeker niet minder.. ;)
 
Laatst bewerkt:
ok helder......dat gaat hem niet worden..
de hele map herschrijven is onnodig en wil ik ook niet.
het enige wat ik wil is het irritante closed loop geneuzel kwijt.
zodra ie in open loop draait is er niks aan de hand.
ik zal het nog eens gaan checken (wideband sonde en logger heb ik,dus geen investering daar ;) )
maar een afr richting lambda1 in dat bereik verneem je direkt zelfs zonder logger.
idioot arme waardes zie je in het closed loop bereik (ik heb ze richting 15+:1 zien gaan in deellast bereikjes en dat is voor fabrikanten acceptabel nog dus wat is dan "perfektie" :? ) dus als ik hem daar op de dyno iets rijker zet tot een 13.5:1 is het GOED.
je kunt dat bagatteliseren en er minachtend over doen maar doorgaan tot je een perfekte afr lijn hebt over het hele toerenbereik is ZINLOOS aangezien ik nog geen motorfiets (incl mijn blade) ben tegengekomen die gebruik maakt van adaptieve correctie (long term fuel trim) wat dus inhoud dat jou
(urenlange afstelling met liters benzine etc etc) binnen afzienbare tijd verloopt door vervuiling van fiters,veroudering van bougies etc etc.
de kerk moet je wel in het midden van het dorp laten denk ik dan en "fabrieks idioot arm" of rond de 13.5:1 vind ik een hele verbetering die ik "goed" durf te noemen...en die mijn "flatspot"ook verwijdert...
dank jewel voor je input desalniettemin.. ;)
 
Maar goed, alle gekheid op een stokje... 600 - 1200 euro is serieus veel geld :Y. Dat bedrag heb ik er niet voor over om eerlijk te zijn. Tot een paar honderd euro vind ik acceptabel. Daarmee zeg ik niet dat afstellen niet nodig is, maar het blijft keuzes maken in het leven. Hobby mag geld kosten, maar er zijn ook nog andere dingen in het leven die geld kosten.

Als ik dit zo lees dan had je denk ik beter dit hele topic niet moeten starten.

Als je met zo'n MT uitlaten gaat wisselen kom je er vanzelf en al snel achter dat er opnieuw ingeregeld moet worden, en dan weet je heel goed wat je te wachten staat. En daar hangt nou eenmaal een prijs aan.

Zoals Dhr Ritzen het al zei, daar is kunde, hardware en software voor nodig die het mogelijk maken dat te doen. En daar hangt gewoon een prijs aan. Ik kom regelmatig bij Michel van Power-Point en zie wat daar staat. De investeringen die nodig zijn om de PC's af te regelen liegen er al niet om, en hij is zelfs nog maar heel simpel ingericht met alleen een rollenbank en de hoognodige elektronische apparatuur om dat ding te kunnen runnen. Ik wil niet eens weten (hij ook niet denk ik) hoeveel geld er nog nodig ZOU zijn om een stukje te gaan ontwikkelen en zelf testen. Dat weet Dhr Ritzen wel gok ik.

Wat ook zo mooi is, er word gesuggereerd om de ECU gewoon 'effe naar Engeland' te sturen, want dan komt ie ingeregeld/ge-flashed weer terug. En plug and play ook nog. En voor een prikkie ook nog! Wat wil je nog meer.


Ik zal het ook nog maar een keer tikken;
Er is maar één goede manier (en zelfs die is niet 100%) en dat is op de rollenbank, en al metende het ding afstellen. En dat kost geld.
 
ok helder......dat gaat hem niet worden..
de hele map herschrijven is onnodig en wil ik ook niet.
het enige wat ik wil is het irritante closed loop geneuzel kwijt.
zodra ie in open loop draait is er niks aan de hand.
ik zal het nog eens gaan checken (wideband sonde en logger heb ik,dus geen investering daar ;) )
maar een afr richting lambda1 in dat bereik verneem je direkt zelfs zonder logger.
idioot arme waardes zie je in het closed loop bereik (ik heb ze richting 15+:1 zien gaan in deellast bereikjes en dat is voor fabrikanten acceptabel nog dus wat is dan "perfektie" :? ) dus als ik hem daar op de dyno iets rijker zet tot een 13.5:1 is het GOED.
je kunt dat bagatteliseren en er minachtend over doen maar doorgaan tot je een perfekte afr lijn hebt over het hele toerenbereik is ZINLOOS aangezien ik nog geen motorfiets (incl mijn blade) ben tegengekomen die gebruik maakt van adaptieve correctie (long term fuel trim) wat dus inhoud dat jou
(urenlange afstelling met liters benzine etc etc) binnen afzienbare tijd verloopt door vervuiling van fiters,veroudering van bougies etc etc.
de kerk moet je wel in het midden van het dorp laten denk ik dan en "fabrieks idioot arm" of rond de 13.5:1 vind ik een hele verbetering die ik "goed" durf te noemen...en die mijn "flatspot"ook verwijdert...
dank jewel voor je input desalniettemin.. ;)

Ik denk ook niet dat we van elkaar iets moeten verlangen wat we beide niet willen, en daar is ook niets mis mee :N , het enige wat bij jou waarschijnlijk van de prijs af zou kunnen is het kabeltje, want volgens mij kan er rechtstreeks in de diagnose plug gekoppeld worden bij jouw motor, en is geen extra kabeltje nodig, maar dan moet ik voor de zekerheid dinsdag even kijken in de Woolich doos hoe de aansluitkabel eruit ziet voor jouw motor, dan weet ik dat zo.
 
Als ik dit zo lees dan had je denk ik beter dit hele topic niet moeten starten.

Als je met zo'n MT uitlaten gaat wisselen kom je er vanzelf en al snel achter dat er opnieuw ingeregeld moet worden, en dan weet je heel goed wat je te wachten staat. En daar hangt nou eenmaal een prijs aan.

Zoals Dhr Ritzen het al zei, daar is kunde, hardware en software voor nodig die het mogelijk maken dat te doen. En daar hangt gewoon een prijs aan. Ik kom regelmatig bij Michel van Power-Point en zie wat daar staat. De investeringen die nodig zijn om de PC's af te regelen liegen er al niet om, en hij is zelfs nog maar heel simpel ingericht met alleen een rollenbank en de hoognodige elektronische apparatuur om dat ding te kunnen runnen. Ik wil niet eens weten (hij ook niet denk ik) hoeveel geld er nog nodig ZOU zijn om een stukje te gaan ontwikkelen en zelf testen. Dat weet Dhr Ritzen wel gok ik.

Wat ook zo mooi is, er word gesuggereerd om de ECU gewoon 'effe naar Engeland' te sturen, want dan komt ie ingeregeld/ge-flashed weer terug. En plug and play ook nog. En voor een prikkie ook nog! Wat wil je nog meer.


Ik zal het ook nog maar een keer tikken;
Er is maar één goede manier (en zelfs die is niet 100%) en dat is op de rollenbank, en al metende het ding afstellen. En dat kost geld.

En zo is het ook gewoon.., ik kan het niet beter uitleggen., investering die gedaan moet worden om het te "kunnen" doen (buiten het feit om dat je ook nog exact moet weten wat je doet) is gewoonweg enorm..
Daarbij, 600 - 1200 euro voor afstellen is veel.., tja dat is maar net wat je wilt en hoe je het bekijkt.., ik denk dat een beetje fatsoenlijke uitlaat dat ook kost.., en dan is het ineens niet zo "veel" geld? terwijl de uitlaat ten opzichte van een goede afstelling een belangrijkheids factor heeft van 20 staat tot 80 %
 
Ik denk ook niet dat we van elkaar iets moeten verlangen wat we beide niet willen, en daar is ook niets mis mee :N , het enige wat bij jou waarschijnlijk van de prijs af zou kunnen is het kabeltje, want volgens mij kan er rechtstreeks in de diagnose plug gekoppeld worden bij jouw motor, en is geen extra kabeltje nodig, maar dan moet ik voor de zekerheid dinsdag even kijken in de Woolich doos hoe de aansluitkabel eruit ziet voor jouw motor, dan weet ik dat zo.

over diagnose stekker gesproken...weet jij toevallig of er een verloopstekker bestaat van de rooie honda diagnose stekker (op mijn cbr) naar obd2???
ik heb me rot gezocht maar kan hem niet vinden....
ik kan hem nu uitlezen via een dedicated readertje maar wil proberen hem aan te sluiten op een obd tool die ik heb....
ook zou ik graag weten welk com protocol honda gebruikt???
mijn obd reader ondersteund veel protocollen maar ik weet niet welke honda gebruikt...een idee mischien????
realltime data kan ik nu enkel loggen middels een laptop in een rugzak _O- en met die andere reader op mijn mobiel....zodoende...
 
En zo is het ook gewoon.., ik kan het niet beter uitleggen., investering die gedaan moet worden om het te "kunnen" doen (buiten het feit om dat je ook nog exact moet weten wat je doet) is gewoonweg enorm..
Daarbij, 600 - 1200 euro voor afstellen is veel.., tja dat is maar net wat je wilt en hoe je het bekijkt.., ik denk dat een beetje fatsoenlijke uitlaat dat ook kost.., en dan is het ineens niet zo "veel" geld? terwijl de uitlaat ten opzichte van een goede afstelling een belangrijkheids factor heeft van 20 staat tot 80 %

daar ben ik het wel mee eens...
en helaas vernaggelt die open pijp ook nog eens de toch al niet perfekte afstelling dus dan gaat het dubbel op..
 
Als ik dit zo lees dan had je denk ik beter dit hele topic niet moeten starten.

Als je met zo'n MT uitlaten gaat wisselen kom je er vanzelf en al snel achter dat er opnieuw ingeregeld moet worden, en dan weet je heel goed wat je te wachten staat. En daar hangt nou eenmaal een prijs aan.

Zoals Dhr Ritzen het al zei, daar is kunde, hardware en software voor nodig die het mogelijk maken dat te doen. En daar hangt gewoon een prijs aan. Ik kom regelmatig bij Michel van Power-Point en zie wat daar staat. De investeringen die nodig zijn om de PC's af te regelen liegen er al niet om, en hij is zelfs nog maar heel simpel ingericht met alleen een rollenbank en de hoognodige elektronische apparatuur om dat ding te kunnen runnen. Ik wil niet eens weten (hij ook niet denk ik) hoeveel geld er nog nodig ZOU zijn om een stukje te gaan ontwikkelen en zelf testen. Dat weet Dhr Ritzen wel gok ik.

Wat ook zo mooi is, er word gesuggereerd om de ECU gewoon 'effe naar Engeland' te sturen, want dan komt ie ingeregeld/ge-flashed weer terug. En plug and play ook nog. En voor een prikkie ook nog! Wat wil je nog meer.


Ik zal het ook nog maar een keer tikken;
Er is maar één goede manier (en zelfs die is niet 100%) en dat is op de rollenbank, en al metende het ding afstellen. En dat kost geld.

Sorry?! Topic openen staat mij altijd nog vrij, ik heb redelijk veel gezocht op het net naar de block-off plates (want daar ging mijn vraag over). Ik kwam erachter dat vele mensen deze monteren zonder verder iets aan de motor te veranderen. Dit is een forum dus vragen mag altijd.

Heb zelf HTS werktuigbouwkunde gedaan en een gezond verstand, maar hier had twijfels (en de plates al bijna besteld :X ). Begrijp ook dat er erg veel tijd kan gaan zitten in afstellen en testen (ben zelf ook redelijk perfectionistisch aangelegd), maar 1200 euro is echt een brug te ver voor mij. En over een paar jaar het ding zeker verkopen.... In mijn optiek economisch niet verantwoord. Het is niet zo dat ie morgen in de soep loopt hoor.

Dan rij ik wel zo rond, geniet van de klappen in de uitlaat en verkoop de motor origineel weer. Levert ie het meeste op, en de accessoires doen het goed in de markt 8-) .
 
Laatst bewerkt:
Ja hoor, sta je helemaal vrij in. Ik deel alleen mijn mening want dat mag ik ook, en ik zal de laatste zijn die jou tegenhoud.

Dat jij HTS gehaald hebt, gefeliciteerd. Wat wil je daarmee zeggen?

Nu heb je een mooie dikke pijp gemonteerd, en nu heb je een motor gecreërd die ineens niet meer zo lekker loopt. Ja, dat is effe een investering om dat te verhelpen, middels Pair systeen afblinden of niet, maar maak het dan ook af als je zo perfectionistisch bent. Maar goed, het zijn jouw centen. Jouw keuze. Jij beslist.


Ik heb onder de mijne een 4 in 2 laten bouwen bij Pajic. En ja, die is daar ook netjes op afgesteld. Ding blaft als een Subaru, en loopt zoals ie hoort te lopen.
 
Ja hoor, sta je helemaal vrij in. Ik deel alleen mijn mening want dat mag ik ook, en ik zal de laatste zijn die jou tegenhoud.

Dat jij HTS gehaald hebt, gefeliciteerd. Wat wil je daarmee zeggen?

Nu heb je een mooie dikke pijp gemonteerd, en nu heb je een motor gecreërd die ineens niet meer zo lekker loopt. Ja, dat is effe een investering om dat te verhelpen, middels Pair systeen afblinden of niet, maar maak het dan ook af als je zo perfectionistisch bent. Maar goed, het zijn jouw centen. Jouw keuze. Jij beslist.


Ik heb onder de mijne een 4 in 2 laten bouwen bij Pajic. En ja, die is daar ook netjes op afgesteld. Ding blaft als een Subaru, en loopt zoals ie hoort te lopen.

Jij stelt dat ik het topic niet had moeten openen toch? Beetje raar statement als je het mij vraagt. Geen idee waar je gelezen hebt dat de motor niet meer zo lekker loopt, maar dat is onzin.

Zolang het hier over de inhoud gaat leer je uit elk topic nog weer iets, is mijn ervaring. Kan ook voor anderen die in een later stadium iets opzoeken leerzaam zijn.

Bedankt voor de felicitaties, maar je bent wel aan de late kant (inmiddels al 10 jaar geleden).

Wellicht dat ik Pajic dit voorjaar ff een keer ga polsen, is bij mij in de buurt 8-)
 
Laatst bewerkt:
Sorry?! Topic openen staat mij altijd nog vrij, ik heb redelijk veel gezocht op het net naar de block-off plates (want daar ging mijn vraag over). Ik kwam erachter dat vele mensen deze monteren zonder verder iets aan de motor te veranderen. Dit is een forum dus vragen mag altijd.

Heb zelf HTS werktuigbouwkunde gedaan en een gezond verstand, maar hier had twijfels (en de plates al bijna besteld :X ). Begrijp ook dat er erg veel tijd kan gaan zitten in afstellen en testen (ben zelf ook redelijk perfectionistisch aangelegd), maar 1200 euro is echt een brug te ver voor mij. En over een paar jaar het ding zeker verkopen.... In mijn optiek economisch niet verantwoord. Het is niet zo dat ie morgen in de soep loopt hoor.

Dan rij ik wel zo rond, geniet van de klappen in de uitlaat en verkoop de motor origineel weer. Levert ie het meeste op, en de accessoires doen het goed in de markt 8-) .

"Redelijk perfectionistisch ingesteld" zijn, is in mijn ogen zo dat als je de motor in een standaard configuratie gewoon al laat afstellen wetende dat hij af fabriek al niet goed staat..., als het dan een economisch besluit is om het niet te doen nadat er (ook nog!) een wijziging aan de motor gedaan is, dan duidt dit volgens mij niet op "perfectionistische instelling" maarja, dat is slechts mijn opinie.. :+
En nee, alleen het afstellen op A/F en ontsteking kost geen 1200, maar iets van een goede 600 Euro.., wil je méér afgesteld hebben? nou dan kan dat, maar dan ga je afhankelijk van je keuzes daar ook verhoudingsgewijs voor betalen.., lijkt me logisch en ook heel redelijk.. toch :?
 
Kan iemand me vertellen hoe de Pair de afstelling van de motor beinvloed?
De lucht komt immers na de verbandingsruimte in de uitlaat terecht.

Heb zelf een MT03 (1pitter)gehad en daarvan de Pair verwijderd zonder problemen.Ik was van het knallen af,en daar was het me om te doen.
 
over diagnose stekker gesproken...weet jij toevallig of er een verloopstekker bestaat van de rooie honda diagnose stekker (op mijn cbr) naar obd2???
ik heb me rot gezocht maar kan hem niet vinden....
ik kan hem nu uitlezen via een dedicated readertje maar wil proberen hem aan te sluiten op een obd tool die ik heb....
ook zou ik graag weten welk com protocol honda gebruikt???
mijn obd reader ondersteund veel protocollen maar ik weet niet welke honda gebruikt...een idee mischien????
realltime data kan ik nu enkel loggen middels een laptop in een rugzak _O- en met die andere reader op mijn mobiel....zodoende...

Helaas is mijn kennis en kunde in programmeren van software voor het lezen en schrijven in de ECU zeer beperkt..., ik weet alleen wát ik wil en moet kunnen veranderen aan je motormanagement om alles goed en optimaal te krijgen., kortom, ik heb meer verstand (denk ik dan :X ) van motoren dan van computers...
Een goede programmeur zal me dan ook van uitstekende software kunnen voorzien, maar zal bij de eerste de beste wijziging die hij aan het motormanagement uitvoert vrijwel absoluut zeker het onderspit aan mijn visie zal moeten delven..., met andere woorden, we hebben elkaar gewoon nodig en kunnen niet op andermans stoel gaan zitten.
Voor zover ik weet hebben veel Japanse motoren een ander protocol dan dat gebruikt wordt bij OBD2 , een verloopkabeltje bestaat daarom volgens mij dan ook niet.
Trouwens wat zal je moeilijk doen.., bij Healtech koop je gewoon voor een prikje een OBD tool voor je Honda... :+
 
Kan iemand me vertellen hoe de Pair de afstelling van de motor beinvloed?
De lucht komt immers na de verbandingsruimte in de uitlaat terecht.

Heb zelf een MT03 (1pitter)gehad en daarvan de Pair verwijderd zonder problemen.Ik was van het knallen af,en daar was het me om te doen.

Nou dat kan ik je exact vertellen, maar dat ga ik helaas niet doen...., om alles goed uit te leggen denk ik dat ik hier een lap tekst neer moet gaan zetten die niet iedereen gaat lezen, en daarbij is er dan ook nog een zekere basiskennis nodig om e.e.a. een beetje goed te kunnen begrijpen/implementeren.....
 
Kan iemand me vertellen hoe de Pair de afstelling van de motor beinvloed?
De lucht komt immers na de verbandingsruimte in de uitlaat terecht.

Heb zelf een MT03 (1pitter)gehad en daarvan de Pair verwijderd zonder problemen.Ik was van het knallen af,en daar was het me om te doen.

ik wil wel een poging doen...

het PAIR systeem is bedacht (oorspronkelijk in jaren 80 in autos met carbs nog om emissie norm te halen) om het niveau van onverbrande koolwaterstoffen omlaag te helpen. (CH)
onder bepaalde omstandigheden (warme motor/gas los en boven idle) wordt lucht aangezogen uit de filterkast in de uitlaat waar het zorgt voor naverbranding van resterende brandstof deeltjes.
(zuurstof in hete uitlaat geeft naverbranding resterende deeltjes)
dat zijn de knallen die je hoort met een open demper.
met een standaard demper knalt ie ook maar hoor je het gewoon niet echt.
het is slecht voor je demper materiaal en dus aan te raden dit af te doppen met open dempers.
het geknal komt dus NIET door een arm mengsel zoals hier eerder werdt geroepen...
vaak kun je het straffeloos afdoppen en doet de ecu er niet moeilijk over.
soms gooit ie een storing als je de solenoid losplugt...
of er nu motoren zijn die "zien" dat de hc-s niet omlaag gaan weet ik niet...
gezien de eenvoud van de huidige lambda sondes in motorfietsen (narrowband) vraag ik me af of ze het zien...
mijn blade is te dom om daar een punt van te maken...
mijn sp1 knalde als een gek na montage van open dempers...echt vlammen uit de pijp...pair afgedopt en klaar was het...
zoals ik al eerder zei kun je ook gewoon een stuk staf of een dikke kogel in de slang vanaf de filterkast naar de pair-solenoid proppen en zodoende de lucht toevoer afdoppen...
bij mijn vorige fietsen heb ik alles eruit getrokken...
 
Helaas is mijn kennis en kunde in programmeren van software voor het lezen en schrijven in de ECU zeer beperkt..., ik weet alleen wát ik wil en moet kunnen veranderen aan je motormanagement om alles goed en optimaal te krijgen., kortom, ik heb meer verstand (denk ik dan :X ) van motoren dan van computers...
Een goede programmeur zal me dan ook van uitstekende software kunnen voorzien, maar zal bij de eerste de beste wijziging die hij aan het motormanagement uitvoert vrijwel absoluut zeker het onderspit aan mijn visie zal moeten delven..., met andere woorden, we hebben elkaar gewoon nodig en kunnen niet op andermans stoel gaan zitten.
Voor zover ik weet hebben veel Japanse motoren een ander protocol dan dat gebruikt wordt bij OBD2 , een verloopkabeltje bestaat daarom volgens mij dan ook niet.
Trouwens wat zal je moeilijk doen.., bij Healtech koop je gewoon voor een prikje een OBD tool voor je Honda... :+

klopt...die heb ik... ;)
werkt goed en geeft het meeste van wat ik wil zien maar helaas middels usb op laptop...
ik heb ze gemailed met het vriendelijk verzoek een versie voor android te schrijven maar dat zit niet in de pen...
via obd2 zijn er diverse readers ( ook goeie) die op android draaien (appje)
ik denk dat ik maar gewoon 1 in elkaar ga solderen en zien of ie het protocol vreet....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan