Secundair luchtsysteem MT-09 verwijderen (AIS)

KeesH

MF veteraan
29 jul 2006
3.393
431
Hallo heren,

Sinds een tijdje heb ik een Yamaha MT-09 met een volledig Arrow uitlaatsysteem (zonder katalysator). Ik rij met aangepaste dB-killer, maar toch knalt het ding bij remmen op de motor flink in de uitlaat. Zonder dB-killer was het meer een BBQ, knalde echt hard.

Nu hoorde ik van een collega dat dit door het secundaire luchtsysteem komt (Yamaha AIS). Hij had er op zijn XT660 ook last van, en heeft block-off plates geinstalleerd. Nu overweeg ik ook om block-off plates te installeren (of misschien gewoon de slang van de luchfilterkast te halen en af te doppen).

De knallen, welke soms echt hard zijn, lijken me niet echt goed voor het behoud van de uitlaatdemper (vulling).

Wie kan mij helpen?
 
Bedoel je mij? Ik kreeg niet echt een eenduidig antwoord op mijn vraag. De ervaringen wisselen. Aangezien mijn MT nu in de winterstalling staat, is er voor mij niet echt een noodzaak om het nu op te lossen.
Wellicht dat ik het de eerder paar maanden van volgend seizoen nog even aankijk, en dan alsnog beslis om ze erop te zetten. Volgende winter moet ook de klepspeling gecontroleerd worden, dus wellicht combineer ik e.e.a. wel.
 
Laatst bewerkt:
Denk fout...nu staat je motor te niksen. Straks moet je op de mooie dagen je motor missen voor wat ingrepen....
Zeker bij een flash zou je nu ideaal geholpen kunnen zijn.
Ik bedoelde overigens dolorfin....
 
Nou ik kan niet meer volgen over wie het gaat als er niet geciteerd word of gelijk onder iemand zijn post word gereageerd :P ;)

Kees, je hebt gelijk, het is baggerweer , en dan niet voor het type 'baggers' ;) lekker laten staan die motor.

die paar dagen wat onderhoud vergt zou ik me niet te druk om maken, vraag is of het onderhoud goed te combineren valt met het afstellen dat de motorfiets door iemand die dat goed kan.

wat ik er van meegekregen heb valt de keus een beetje tussen een stukje software wat je krijgt voor 250 euro en het afstellen van je motor met een stukje software vanaf 600 euro.

of daar nog iets tussenzit....
voor die software zou ik een harde garantie willen dat het knallen uit je uitlaat weg is, als ze dat niet kunnen geven lijkt me dat getuigen van een gebrek aan kennis met dat specifieke model
het gebrek aan kennis is dan hetgeen je betaalt vanaf die 250 euro tm die 600 voor iemand die tijd en moeite er insteekt iets af te stellen wat vrij nieuw is.

Overigens vind ik een flash van 600 euro inc arbeid nog veel geld t.o.v een powercommander van 350 euro ?
, maar het is aan een expert om uit te leggen wat de meerwaarde daarvan is, maar dan vooral wat daar in de praktijk van te merken is.
En hangt het er vanaf hoeveel gratis 'maps' er al te krijgen zijn voor de mt 09.
indien die ervaring er nog niet is en dus geen maps verkrijgbaar, dan is een ecu flash al snel het enige wat de motor goed afgesteld krijgt, denk ik .
 
Nou ik kan niet meer volgen over wie het gaat als er niet geciteerd word of gelijk onder iemand zijn post word gereageerd :P ;)

Kees, je hebt gelijk, het is baggerweer , en dan niet voor het type 'baggers' ;) lekker laten staan die motor.

die paar dagen wat onderhoud vergt zou ik me niet te druk om maken, vraag is of het onderhoud goed te combineren valt met het afstellen dat de motorfiets door iemand die dat goed kan.

wat ik er van meegekregen heb valt de keus een beetje tussen een stukje software wat je krijgt voor 250 euro en het afstellen van je motor met een stukje software vanaf 600 euro.

of daar nog iets tussenzit....
voor die software zou ik een harde garantie willen dat het knallen uit je uitlaat weg is, als ze dat niet kunnen geven lijkt me dat getuigen van een gebrek aan kennis met dat specifieke model
het gebrek aan kennis is dan hetgeen je betaalt vanaf die 250 euro tm die 600 voor iemand die tijd en moeite er insteekt iets af te stellen wat vrij nieuw is.

Overigens vind ik een flash van 600 euro inc arbeid nog veel geld t.o.v een powercommander van 350 euro ?
, maar het is aan een expert om uit te leggen wat de meerwaarde daarvan is, maar dan vooral wat daar in de praktijk van te merken is.
En hangt het er vanaf hoeveel gratis 'maps' er al te krijgen zijn voor de mt 09.
indien die ervaring er nog niet is en dus geen maps verkrijgbaar, dan is een ecu flash al snel het enige wat de motor goed afgesteld krijgt, denk ik .

Een reflash van de ECU verdient altijd de voorkeur ten opzichte van signalen (proberen) te moduleren met bijvoorbeeld een powercommander. En voor €350 heb je een powercommander... En dan moet ie nog afgesteld worden.
 
:^

Maar voor mijn R1 uit 2004 heb ik na experimenteren een map gevonden waar ik als persoon zijnde tevreden mee ben, dit naar aanleiding van het onderscheid maken in hoe perfectionistisch men moest/wou zijn, goed verbruik en geen naar benzine stinkende bagage was mijn doel :+

met een motor uit 2014 zal dit misschien niet haalbaar zijn met een PowerCommander..

dus niet laten afstellen maar zelf gedaan met een laptopje en de maps die PC op hun site geeft.

jammer dat ik er pas na een jaar achterkwam dat er een verschil was tussen de eu en de US map :P
 
Laatst bewerkt:
Denk fout...nu staat je motor te niksen. Straks moet je op de mooie dagen je motor missen voor wat ingrepen....
Zeker bij een flash zou je nu ideaal geholpen kunnen zijn.
Ik bedoelde overigens dolorfin....

Helemaal niet. Motor loopt verder prima hoor, dus kan zo nog een seizoen meedraaien. Als ik al iets ga doen is het waarschijnlijk de block-off plates zelf installeren, dus dat gebeurt gewoon thuis.

Bovendien komt mijn motor met de pekel geen meter buiten.
 
Denk fout...nu staat je motor te niksen. Straks moet je op de mooie dagen je motor missen voor wat ingrepen....
Zeker bij een flash zou je nu ideaal geholpen kunnen zijn.
Ik bedoelde overigens dolorfin....

oo sorry je bedoelt mij? ik heb het topic niet gestart maar brak alleen in.. :$

voor de volledigheid dan maar...
ik loop nog wat te dubben wat wijsheid is in mijn geval.
- powercommander 5 a350 euro
of
-woolich ecu kit a 590 euro (is dan compleet met breedband sonde en logbox)

de ecu kit heeft vanuit technisch oogpunt mijn voorkeur maar komt met een leercurve (ik heb er nog niet mee gewerkt, wel met soortgelijke items in de automotive wereld)meer gedoe en dyno tijd dus..
de voordelen lijken mij duidelijk tov een powercommander en ga ik niet toelichten nu.

de powercommander is makkelijk en een (voor mij) platgetrapt padje en fixed de millieu probleempjes die ik met de cbr heb prima en voor een heel stuk minder...

de keuze lijkt dus makkelijk maar ik dub er nog over omdat ik eigenlijk mij wel eens op zo n woolich kitje wil storten maar anderzijds dan 300+ euro teveel uitgeef voor hetzelfde resultaat wat eigenlijk nergens op slaat...

voor 1 of andere wijsneus roept dat een ecu flash "beter" is dan een pcv map, ik ben er niet op uit om na 10 uur dyno tijd de laatste pk eruit te knijpen maar wil enkel de "millieu gebiedjes " wat verbeteren.

de ecu laten doen bij een tuner is geen optie want dan betaal ik 600+ euro voor een eenmalige afstelling.
verander je daarna iets aan de motorfiets (uitlaat oid) kun je weer 600+ euro gaan lappen... :N
koop je de kit zelf kun je 1 ecu zo vaak herschrijven als je wilt....
 
Laatst bewerkt:
:^

Maar voor mijn R1 uit 2004 heb ik na experimenteren een map gevonden waar ik als persoon zijnde tevreden mee ben, dit naar aanleiding van het onderscheid maken in hoe perfectionistisch men moest/wou zijn, goed verbruik en geen naar benzine stinkende bagage was mijn doel :+

met een motor uit 2014 zal dit misschien niet haalbaar zijn met een PowerCommander..

dus niet laten afstellen maar zelf gedaan met een laptopje en de maps die PC op hun site geeft.

jammer dat ik er pas na een jaar achterkwam dat er een verschil was tussen de eu en de US map :P

over het algemeen zijn die maps die je bij dynojet kunt downloaden niet zo heel raar mits je de juiste pakt.
zeker met een standaard fiets is het eigenlijk altijd een verbetering.
zo heb ik het tot nu toe steeds gedaan met vorige fietsen, map erin van het web en dan op de bank bijstellen...
vaak hoef je dan slechts hier en daar de boel iets aan te passen om tot een fatsoenlijk resultaat te komen.
 
:^ altijd dat offtopic gaan in een techniek topic ;)

ook voortrekken van de labrador t.o.v golden retriever... :/

feit is wel dat beiden een stuk goedkoper te 'chippen' zijn als de motor in het onderwerp :)

zo een treurige zaak dat ik er gewoon geen plaatje bij/van kan plaatsen....
 
Kortom, de meest rendabele oplossing is een PC 5.

Makkelijk te installeren, mogelijkheid om in eerste instantie zelf mappen te programeren, en later op de Dyno afstellen is een peuleschil.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan