Wat weegt een zuiger van een Yamaha XS 250 SOHC?

Bouwe

Rookie
17 jan 2017
2
0
Zuidhorn
Wat weegt een zuiger van een jaren zeventig Yamaha XS 250 SOHC? Dat wil ik graag weten omdat ik een lichtere krukas van een XS 250 wil gebruiken in een XS 400-blok. De zuigers van de XS 400 wil ik lichter maken totdat ze net zoveel wegen als XS 250-zuigers. Volgens enkele motorgoeroes moet het gewicht van de zuigers zijn afgestemd op de krukas om zo onder meer extra trillingen te voorkomen. Hopelijk kan iemand mijn vraag beantwoorden. Bij voorbaat dank, groet, Bouwe
 
Ik denkgok dat je Zot verkeerd begrijpt. Hij moest lachen omdat nog niemand de moeite had genomen dat te controleren behalve jij....

Met mijn beperkte kennis van verbrandinsmotoren ga ik ervan uit dat het niet zo goed werkt als de slag (veel) kleiner wordt, althans, zo las ik de opmerking van Zot.
ja, grappig :Y
 
Niet als je de krukas vervangt door eentje waarvan de slag nog maar 4,3 cm is... Dat doet wat met de compressie vermoed ik.
met de cilinder inhoud of eigenlijk displacement zoals de engelstaligen zeggen.
de compressie kan met een kortere slag, maar langere drijfstang gelijk blijven.

om de cilinder inhoud gelijk te houden moet je een grotere boring hebben.
 
Hmm... Door de andere slag werd dit project inderdaad opeens iets groter. Misschien werkt de krukas van een Yamaha FS1 ook wel. Moet je ook even adapters voor de lagers maken. Of andere carters gieten.
 
ik schreef het juist en er is door beiden niet gerept over de compressie verhouding.

toch niet.
1/ ik zie het verschil niet tussen "de compressie" wat jj schrijft, en "de compressieverhouding". in beide gevallen gaat het over een groot volume samen persen in een klein volume. misschien dat jij bedoelde dat je zo het volume van de verbrandingsruimte gelijk houdt, maar de compressieverhouding zal effektief lager zijn.

2/ als je even de formule van de kompressieverhouding opzoekt, zal je zien dat er boven de breukstreep boring, slag (voor cyl inhoud) en volume verbrandingskamer staan, onder de breukstreep enkel volume verbrandingskamer.

in de XS steken we nu dus een krukas mer kortere slag en langere drijfstang opdat het volume van de verbrandingskamer gelijk zou blijven. als we die nieuwe gegevens in de formule invoeren, is de slag het enige dat verandert is. vermits deze kleiner geworden is, zal de uitkomst ook kleiner zijn.
 
Laatst bewerkt:
hoezo hetzelfde aantal cc's ? de slag is net kleiner geworden :?

met de cilinder inhoud of eigenlijk displacement zoals de engelstaligen zeggen.
de compressie kan met een kortere slag, maar langere drijfstang gelijk blijven.

om de cilinder inhoud gelijk te houden moet je een grotere boring hebben.

O-)
 
Laatst bewerkt:
Mijn tip aan de topicstarter zou nu zijn: standaard krukas verlichten, eventueel ook lichter vliegwiel. Als je minder roterende massa wilt dan lijkt dit mij de makkelijkste weg.

Resultaat is dan iets betere acceleratie. Zal vooral in de 1e,2e en 3e versnelling merkbaar zijn. Op de topsnelheid maakt het niks uit.
 
met de cilinder inhoud of eigenlijk displacement zoals de engelstaligen zeggen.
de compressie kan met een kortere slag, maar langere drijfstang gelijk blijven.

om de cilinder inhoud gelijk te houden moet je een grotere boring hebben.

ik reageer op het eerste deel, daar staat duidelijk "de compressie kan met een kortere slag, maar langere drijfstang gelijk blijven"

wat dus NIET het geval is.

had zot geschreven "de compressie kan met een grotere boring, kortere slag, maar langere drijfstang gelijk blijven" had hij gelijk gehad, maar dat stond er niet ;)

kan allemaal op een misverstand berusten ze, maar dit is zoals ik het zie .
 
ik reageer op het eerste deel, daar staat duidelijk "de compressie kan met een kortere slag, maar langere drijfstang gelijk blijven"

wat dus NIET het geval is.

wel

Als er had gestaan zal ipv kan was het waarschijnlijk niet het geval, maar ik heb het echt juist geschreven.
 
Vroeger voerden we toch ook onze brommers op? Grotere cylinder en zuiger. Dat ging ook gewoon op de originele krukas en gaf nooit problemen. Ik GOK dat dit dan ook wel goed moet gaan ;-)

Ja, maar dat waren setjes die gemaakt waren om op het originele blok te passen en functioneren. Daar zullen ze vast wel enigszins rekening hebben gehouden met de massa van de zuigertjes.
 
ziedet wel : een misverstand zoals ik zei :+ :$
en toch begrijp je het niet.

Wanneer je de drijfstang niet exact zo lang maakt dat het hoogste punt van de zuiger exact gelijk staat met de langere slag, maar iets hoger kan je zelfs dezelfde compressieverhouding bereiken. Mits daarvoor voldoende ruimte is/ gemaakt wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan